AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #1 Skrevet 13. desember 2016 Hei alle sammen! Jeg prøver og hjelpe ei venninde med og kjøpe seg valp og velge rett rase. Hun og jeg har lest oss opp på Grand Danois. Hun kommer til og gå 2 timer tur med den hver dag. Hun kommer til og drive med hverdagslydighet også. Den blir en familie/turhund. Dette blir hennes første hund. Hun vil så gjerne ha en stor hund. Men er Grande som jeg kaller den vanskelig førstegangshund? Hun bor alene og har leilighet på 60kvm og eier leiligheten selv. Så det jeg vil vite er om noen her inne har eller har hatt rasen? Vil vite både negativt om rasen og positivt! :). Veldig fine hunder da. Hun er også veldig klarover at det innebærer et stort ansvar med hund, som jeg også har fortalt henne. Jeg er villig til og hjelpe henne, dersom hun trenger hjelp. Håper på mange gode svar. Ha en fin kveld! Anonymkode: 4f73e...cbe
Alice123 Skrevet 13. desember 2016 #2 Skrevet 13. desember 2016 Jeg kjenner en som hadde det som førstegangshund, og det gikk bra. I følge han selv måtte ha "ta den" én gang som valp, så bøe det aldri noe tull igjen. MEN HAN BODDE PÅ SMÅBRUK
Kvinne87Rogaland Skrevet 13. desember 2016 #3 Skrevet 13. desember 2016 Det høres jo litt trangt ut med en Grand Danois i en leilighet på 60 kvadrat. Jobber hun vanlig arbeidsdag? Hvor skal hunden være mens hun er på jobb? Valper klør i tennene og blir ofte frustrert hvis de må være lenge alene. Da har de en tendens til å ødelegge ting: sko, møbler osv. Hunden kan IKKE stenges inne i bur i timesvis, det er dyremishandling. Har hun et rom som kan "valpesikres" og en plan for at den ikke skal være lenge alene den første tiden? 1
ArtyFarty Skrevet 13. desember 2016 #4 Skrevet 13. desember 2016 Helt håpløst å svare på, for en person kan klare denne fint som førstegangshund, mens en annen får et snabla problem. Jeg er ganske godt kjent med rasen, og det er mye variasjoner ute og går hva angår det mentale. Men de fleste er ganske sterke i hodet, noe som krever sin eier. Be henne kontakte noen oppdrettere av rasen, hilse på mange individer og gjøre skikkelig research før hun bestemmer seg. Fantastiske hunder da, når de er gode i hodet og er skikkelig oppdratt
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #5 Skrevet 13. desember 2016 Hva med hage og steder der hunden kan få strekke på beina? Ville aldri valgt så stor hund i leilighet og by... Jeg bodde på småbruk og hadde stor hund, da kunne den løpe fritt og sommertid stod døra oppe hele tiden (tomta var inngjerdet). Det følger med et større ansvar ved store hunder enn små, siden de fysisk er sterkere og dermed kan gjøre mer skade. Har hun tenkt å dra på kurs med hunden? Både valpekurs og videre kurs? Hverdagslydighet er ingenting man bruker hunden til (det er en nødvendighet og selvfølge), du mener kanskje lydighet (sportsgrenen)? Det er vel også en del helseproblemer med Grand Danois, og vanlig levetid er jo halvparten av mange andre hunderaser (6-8 år). Anonymkode: 7920f...2b3 2
ArtyFarty Skrevet 13. desember 2016 #6 Skrevet 13. desember 2016 Det er helt uproblematisk å ha en så stor hund i en leilighet, den skal jo ikke turne innendørs. Men man må selvfølgelig ikke basere seg på rusleturer i byen som aktivisering. 8
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #7 Skrevet 13. desember 2016 Min erfaring med andre hunderaser er at størrelsen på leilighet ikke er så farlig. Jeg har feks hatt to løpshunder i en liten leilighet, og de løper jo uansett ikke inne. Så det gikk helt fint. Det eneste som var viktig var at vi hadde sofaplass til alle sammen, hvis det er ett menneske og en grande bør du i hvertfall ha en treseter, eller to tosetere. Det som gjør meg skeptisk til granden og andre gigantraser er den korte levealderen, kunne aldri skaffet meg en hund som sannsynligvis måtte avlives før andre hunder når senioralder. Anonymkode: 8164a...f90 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #8 Skrevet 13. desember 2016 Spørsmålet er: klarer venninna di å håndtere en gigantstor valp som plutselig finner ut at den skal løpe etter den katta selv om den i utgangspunktet hadde lært å ignorere den? Eller den gigantstore unghunden som plutselig får opp øynene for tisper som lukter spesielt godt og vil gjøre alt den kan for å komme seg bort til tispa? Jeg hadde blitt dratt bortover bakken av en så stor hund. Jeg har problemer med å holde igjen min på 25 kg når han virkelig finner ut at DER var det ei tispe med løpertid som har tisset for noen timer siden. Mye av hverdagslydigheten har blitt borte da han ble ungdom, så det må fortsatt trenes på (hele tiden), og det er vanskelig når ungdommen er både større i størrelse og mer ufokusert i hodet. Anonymkode: 5eb73...f4c 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #9 Skrevet 14. desember 2016 ALDRI i verden hadde jeg hatt samvittighet til å gå å kjøpe meg en Grand Danois! De er avlet frem til sykdom og ekstremt korte liv. Det er direkte uetisk. Jeg ser hvor mye plager deg ofre har og det skjærer meg i hjertet. Par naboer har Grand Danois BLANDET med labrador og andre pitbull(mulig mer) og der har i sammenlign GOD helse og vil leve lenger fordi de er blandingshunder. Kun pga av det. Jeg ser daglig 3 ulike Grande Danois, de er alle helseproblemer og vil dø i tidlig alder. Tragisk!😭 Anonymkode: 773c5...2f1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #10 Skrevet 14. desember 2016 Og SELVFØLGELIG ER ikke 2 timers gåtur tilstrekkelig! De aller fleste hunder trenger å LØPE FRITT daglig. Anonymkode: 773c5...2f1
ArtyFarty Skrevet 14. desember 2016 #11 Skrevet 14. desember 2016 Jeg må si jeg begynner å irritere meg fryktelig over alle anonyme brukere som skriver med store bokstaver om dyremishandling.. 9
Gjest O.G. Skrevet 14. desember 2016 #12 Skrevet 14. desember 2016 Det der er ikke liv laga, få henne til å velge en mindre rase i størrelse. Hun kan realisere drømmen om Grand Danois når hun har kommet i større leilighet/hus og har noen år på ræva som hundeeiere.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #13 Skrevet 14. desember 2016 Nå har ikke jeg GD, men en Irsk Ulvehund. Så størrelsemessig er de ganske like. Det har svært lite å si hvor stor leilighet man bor på, for dette er rolige hunder som tar overraskende liten plass. De løper ikke rundt som mange andre mindre hunder gjør. Det krever en relativt stor hundeseng, men det er det. Jeg har aldri hatt så rolig hund som min IU og han får utrolig mye oppmerksomhet og folk er så overrasket over at han er så rolig og lydig. Det må være veldig mange ulydige og masete hunder der ute siden folk blir overrasket når de treffer en som ikke er sånn, bare fordi han er stor. Å ha en så stor hund er ikke annerledes enn en mindre en. De krever selvfølgelig absolutt lydighet, men det gjør andre også. Det mener jeg er et minimum. Det er viss ting han aldri har fått opplæring i,bla å gi labb, for da kommer det en enorm og tung labb som faktisk kan skade. Når man velger en så stor hund så vær klar for å få mye oppmerksomhet og kommentarer og noen blir redde og går over på andre siden av veien. Anonymkode: 95d1a...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #14 Skrevet 14. desember 2016 Jeg skulle også nevne irsk ulvehund som et alternativ, broren min har en og hun fortjener virkelig kallenavnet "gentle giant". Rolig, nesten lat, snill og godmodig, og krever overraskende lite plass. Den liker å få løpt skikkelig fra seg, men er ellers fornøyd med vanlige rusleturer i nabolaget. Men som nevnt over, lydighet er et must. Og det er sikkert forskjell fra hund til hund, men jeg vet at broren min var ganske oppgitt da hunden var valp/unghund, da var det mye baluba. Dette med helseproblemer er også relevant her, IU har mye tull med helsa og ganske kort forventet levealder. En god forsikring er et must på linje med oppdragelse, dessverre. Anonymkode: 1e771...a15 1
Gjest ClickB4it Skrevet 14. desember 2016 #15 Skrevet 14. desember 2016 11 timer siden, ArtyFarty skrev: Det er helt uproblematisk å ha en så stor hund i en leilighet, den skal jo ikke turne innendørs. Men man må selvfølgelig ikke basere seg på rusleturer i byen som aktivisering. Synes jeg ser for meg en gd stupe kråke rundt i en bitteliten leilighet Som med alle hundekjøp er det tre ting som er viktig, tid og ork til research, oppdragelse og tur. Bruk mye tid på å finne en oppdretter det klikker med, som er ærlig om gode og dårlige ting ved rasen. Bli gjerne medlem av Facebook-grupper for eiere av rasen og hør litt rundt, spør om å få hilse på så mange individer som mulig for å få et helhetlig inntrykk.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #16 Skrevet 14. desember 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle også nevne irsk ulvehund som et alternativ, broren min har en og hun fortjener virkelig kallenavnet "gentle giant". Rolig, nesten lat, snill og godmodig, og krever overraskende lite plass. Den liker å få løpt skikkelig fra seg, men er ellers fornøyd med vanlige rusleturer i nabolaget. Men som nevnt over, lydighet er et must. Og det er sikkert forskjell fra hund til hund, men jeg vet at broren min var ganske oppgitt da hunden var valp/unghund, da var det mye baluba. Dette med helseproblemer er også relevant her, IU har mye tull med helsa og ganske kort forventet levealder. En god forsikring er et must på linje med oppdragelse, dessverre. Anonymkode: 1e771...a15 Da hadde jeg heller satset på skotsk hjortehund. Hakket mindre, men fortsatt stor, og bedre helse og høyere levealder. Ser ikke helt hva IU skal ha som du ikke får hos SH, bortsett fra gigantstørrelsen. De fleste mynder er en håndfull når de er valp, men de roer seg gjerne når de blir voksne, som ofte ikke er før i treårsalderen.Kjente en SH, og han var en sjarmerende, snill og god personlighet. Anonymkode: 8164a...f90
Saphyria Skrevet 15. desember 2016 #17 Skrevet 15. desember 2016 Greit å ville ha stor hund, men må ho virkelig velge ein av de største rasene som fins som sin aller første hund? Eg liker også store hunder og har valgt det eg regner som ein stor hund (mannen min har vokst opp med store hunder, har hatt hunder selv før og det er eineste grunnen til at vi endte opp med ein stor hunderase når eg aldri hadde hatt hund før, for ellers hadde eg nok gått for ein mindre rase som var enklere å ha med å gjøre som min første hund), men når eg tenker på GD, så er jo den meir i klassen "enorm hund" da. Ho må være svært bestemt, konsekvent og inneha kunnskap for å få hunden til å bli rolig og stabil og lydig, noe som er veldig viktig når man velger ein stor rase, så ho bør i hvert fall gå på kurs med valpen, og helst ta kurs videre etter valpekurset også. Ein stor hund som slår seg vrang er tusen ganger vanskeligere å hanskes med enn ein liten hund som gjør det samme. Eg har ingen kunnskap om GD, men er ganske sikker på at den ikkje er anbefalt som førstegangshund. Veit om ei som hadde GD, men den måtte ho avlive før den var 3-4 år gammel grunnet dårlig psyke og sykdom. Når hunden er unghund vil ikkje 2 timer med aktivitet i løpet av dagen være nok heller, og hunden bør ha mulighet til å få strekke på beina ved å løpe løs eller i langline, men det forstår ho vel. 4
Djungelvrål Skrevet 15. desember 2016 #18 Skrevet 15. desember 2016 Hvorfor vil folk ha en hund som dør etter 5-6 år? 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #19 Skrevet 15. desember 2016 40 minutter siden, Boomonster skrev: Hvorfor vil folk ha en hund som dør etter 5-6 år? Nettopp. Det er dessverre altfor ofte hooligens som kjøper og etterspør raser som feks Grand Danois. Sier ikke at det er tilfelle her. Hundene har ofte store helseproblemer! og lever kort. Idioti å etterspørre en innalvs (!)rase , appåtil til en uerfaren eier ? Nei. Ettersom det er en dame som ønsker denne store skjønnheten så gjelder ikke dette faktum.. : stor del av de som kjøper Grande Danois har" små hender..". . og lav kunnskap og selvtillit. Folk som knapt kan håndtere ei søt lita hund MÅ vist leke tøffe og tilbyr ikke tilstrekkelig livskvalitet for hunden! Anonymkode: 773c5...2f1 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #20 Skrevet 18. desember 2016 Hvorfor i helvete vil hun ha den typen hund som førstegangs hund? Helt seriøst, det anbefaler jeg ikke. Grande er store og sterke hunder, og som unghund kan de bli vanskelig å håndtere (slik som alle andre hunder). Nei ærlig talt det er en svært dårlig ide Anonymkode: 0659a...a22 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå