AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #1 Skrevet 13. desember 2016 Dette er en litt hinsidig problemstilling, og jeg vet virkelig ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg behøver å få noen råd, eller synspunkter her, er litt rådvill. Først, jeg bor 20 mil unna familie så kan ikke spørre noen om å passe hunden, og uansett hadde de vært på jobb. Så, min problemstilling her. Bikkja begynte å kaste opp til morgenen i dag, og har drukket veldig mye. Jeg trodde det ville gå over, men nå nærmer klokka seg 21, og han kaster enda opp. Ellers litt pjusk, men veldig fin i formen ellers. Dvs. han er ikke leken og veldig energifull, men responsiv og følger etter meg og sånn sett sitt normale seg. Jeg har eksamen i morgen. Pga. reisevei, oppmøte, eksamenstid også, så vil han være alene hjemme fra klokken 8 om morgenen, til klokken 15:15 cirka. Men jeg liker det ikke når han kaster opp og er litt pjusk. Helst skulle jeg holdt meg hjemme, men jeg går i såfall glipp av en eksamen. Samtidig så frykter jeg egentlig ikke for helsa hans - egentlig. Tror jeg. Men kommer nok hjem til en real vaskejobb, og hvor bikkja kanskje ikke har det så veldig ålreit. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan jo ikke få en sykemelding fra legevakten pga. syk hund heller. Eller? Det virker bare skikkelig dumt å be om en sykemelding pga bikkja. Samtidig kvier jeg meg for å gå fra han. Har noen råd å komme med? Hva ville du gjort i min situasjon? Anonymkode: b1b2d...76f
Gjest Sugemerke Skrevet 13. desember 2016 #2 Skrevet 13. desember 2016 Jeg ville tatt eksamen og vasket opp etterpå.
Gjest Coolaid Skrevet 13. desember 2016 #3 Skrevet 13. desember 2016 Jeg forstår at du er glad i hunden din. Du får selvfølgelig ikke og trenger heller ikke sykemelding fordi hunden din er pjusk og kaster opp - trenger du tilsyn eller lege dersom du er pjusk og kaster opp? Dette er tøys.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #4 Skrevet 13. desember 2016 Finn nærmeste dyrlegevakt og sjekk bikkja. Er det ille kan du spørre om de kan ha han til observasjon et døgn for å se an formen. Er det ikke farlig, må du nesten ta eksamen. Tviler på om syk hund er gyldig fraværsgrunn. Anonymkode: c2425...def 4
ViljaH Skrevet 13. desember 2016 #5 Skrevet 13. desember 2016 Sett fast hunden inne i bånd så han ikke såyr overalt. Dra på eksamen. Nei du får ikke sykemelding. 1
Spiteful Skrevet 13. desember 2016 #6 Skrevet 13. desember 2016 Hunden din kaster opp og du har ikke ringt veterinær? Hunden kaster vel ikke opp helt uten videre, så det må jo være noe galt... Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke bekymret meg for vaskejobben, men heller helsa til hunden. Stakkars liten! Her jeg bor finnes det hundebarnehage, finnes det noe lignende der du bor? Eller hvis du har døgnåpent dyreklinikk i nærheten, kan du ringe de å høre? Sånn ellers syns jeg ikke du burde skaffe sykemelding og droppe eksamen, for det er tross alt eksamen det er snakk om, men jeg syns ikke hunden din burde være alene heller når den kaster opp. Du har ingen venner/naboer som kunne tatt vare på hunden din i noen timer, eller kommet innom hunden og sett at den har det bra? 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #7 Skrevet 13. desember 2016 Selvfølgelig får du ikke sykemelding for en syk hund. Sperr hunden ikke på et rom/område når du går, med god tilgang på vann, og vask opp når du kommer hjem. Anonymkode: ac67a...ba7 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #8 Skrevet 13. desember 2016 Jeg forstår deg veldig godt. Du kan ringe din egen fastlege å si at det er du som er syk, for så å få attest/sykmelding på dette. Spørsmålet da blir jo hvor høy/lav moral du har, men siden det ikke er snakk om en inntektsgivende aktivitet, så ser jeg ikke problemet Anonymkode: 91ee0...af8 5
Gjest Coolaid Skrevet 13. desember 2016 #9 Skrevet 13. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Finn nærmeste dyrlegevakt og sjekk bikkja. Er det ille kan du spørre om de kan ha han til observasjon et døgn for å se an formen. Er det ikke farlig, må du nesten ta eksamen. Tviler på om syk hund er gyldig fraværsgrunn. Anonymkode: c2425...def Ja. Det for det må vi mennesker også gjøre når vi har omgangsyke..... Legevakt og observasjon på sykehus...
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #10 Skrevet 13. desember 2016 2 minutter siden, Spiteful skrev: Hunden din kaster opp og du har ikke ringt veterinær? Hunden kaster vel ikke opp helt uten videre, så det må jo være noe galt... Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke bekymret meg for vaskejobben, men heller helsa til hunden. Stakkars liten! Her jeg bor finnes det hundebarnehage, finnes det noe lignende der du bor? Eller hvis du har døgnåpent dyreklinikk i nærheten, kan du ringe de å høre? Sånn ellers syns jeg ikke du burde skaffe sykemelding og droppe eksamen, for det er tross alt eksamen det er snakk om, men jeg syns ikke hunden din burde være alene heller når den kaster opp. Du har ingen venner/naboer som kunne tatt vare på hunden din i noen timer, eller kommet innom hunden og sett at den har det bra? Dessverre.. Har noen venner selvfølgelig, men de alle jobber og har ikke anledning til å gå innom. Nei - jeg ringer ikke veterinær fordi hunden kaster opp. Ikke så lenge han ellers er tålig grei. Jeg har selvsagt sjekket for blod i avføring, sett at han er responsiv osv. Men når han var valp ringte jeg veterinær ei gang han både hadde oppkast og diarè, og fikk beskjed at det var ikke nødvendig å ta kontakt med mindre hunden var annerledes eller blod. Og nei, det er jo ikke bare vaskejobben jeg er bekymret for. Jeg synes jo veldig synd på bikkja mi. Men tilstanden virker bra, om noe pjusk. Og dermed har jeg ingen alvorlig illebekymret grunn for å droppe eksamen. Det eneste er oppkastet, og da at bikkja skal være mutters alene og kaste opp, og da mest sannsynlig rote rundt i eget oppkast. Jeg har heller ei mulighet for å sperre av leiligheten. Så han vil ha fri tilgang til stue/kjøkken/gang. Dessverre er det ingen hundebarnehager her nei. Anonymkode: b1b2d...76f
Spiteful Skrevet 13. desember 2016 #11 Skrevet 13. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dessverre.. Har noen venner selvfølgelig, men de alle jobber og har ikke anledning til å gå innom. Nei - jeg ringer ikke veterinær fordi hunden kaster opp. Ikke så lenge han ellers er tålig grei. Jeg har selvsagt sjekket for blod i avføring, sett at han er responsiv osv. Men når han var valp ringte jeg veterinær ei gang han både hadde oppkast og diarè, og fikk beskjed at det var ikke nødvendig å ta kontakt med mindre hunden var annerledes eller blod. Og nei, det er jo ikke bare vaskejobben jeg er bekymret for. Jeg synes jo veldig synd på bikkja mi. Men tilstanden virker bra, om noe pjusk. Og dermed har jeg ingen alvorlig illebekymret grunn for å droppe eksamen. Det eneste er oppkastet, og da at bikkja skal være mutters alene og kaste opp, og da mest sannsynlig rote rundt i eget oppkast. Jeg har heller ei mulighet for å sperre av leiligheten. Så han vil ha fri tilgang til stue/kjøkken/gang. Dessverre er det ingen hundebarnehager her nei. Anonymkode: b1b2d...76f Da syns jeg du burde ta eksamen. Litt oppvask blir det sikkert, men sånn er det å ha dyr, og det er ikke verdt å droppe eksamen for omgangssyke. Jeg skjønner godt at du vil bli hjemme med hunden, men innimellom må man ta vanskelige valg. Lykke til på eksamen i morgen! 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #12 Skrevet 13. desember 2016 Jeg kan ikke forstå alle dere som mener jeg må ta kontakt med veterinær umiddelbart. Det er overhode ikke unormalt at en hund kaster opp innimellom. Det skjer, og mest sannsynlig har han spist noe uggent på tur for eksempel. Dette er ikke unormalt og ikke noe å ta på vei for. Det er som oss mennesker, hvis vi spiser junk, er på byen, eller dårlig i magen, så kan vi løpe på do, kaste opp osv endel ila en dag eller to. Men vi går vel ikke til legevakten av den grunn? Jeg takker for alle råd, og håper han stabiliserer seg ila natta. Uansett så satser jeg på eksamen i morgen, og håper han ikke får det alt for ille hjemme alene selv om han ikke er helt i form. Anonymkode: b1b2d...76f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #13 Skrevet 13. desember 2016 Og derfor skal jeg aldri ha hund. Anonymkode: db07f...797
Rotemor Skrevet 13. desember 2016 #14 Skrevet 13. desember 2016 Enten får du gå ut av komfortsonen for å skaffe hjelp, ellers får du la hunden være alene. Og til AB som foreslår å lyve til en lege for å få legeerklæring: shame on You. Vi oppfordrer ikke til misbruk og løgn! 9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #15 Skrevet 13. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke forstå alle dere som mener jeg må ta kontakt med veterinær umiddelbart. Det er overhode ikke unormalt at en hund kaster opp innimellom. Det skjer, og mest sannsynlig har han spist noe uggent på tur for eksempel. Dette er ikke unormalt og ikke noe å ta på vei for. Det er som oss mennesker, hvis vi spiser junk, er på byen, eller dårlig i magen, så kan vi løpe på do, kaste opp osv endel ila en dag eller to. Men vi går vel ikke til legevakten av den grunn? Jeg takker for alle råd, og håper han stabiliserer seg ila natta. Uansett så satser jeg på eksamen i morgen, og håper han ikke får det alt for ille hjemme alene selv om han ikke er helt i form. Anonymkode: b1b2d...76f Det er ikke normalt at bikkjer kaster opp flere ganger nei. En gang innimellom, er helt vanlig. Flere ganger samme dag i tillegg til dårlig allmenntilstand er helt klart grunn for å ringe veterinær. Har de spist noe uggent kaster de opp en gang, max to ganger. Ikke en hel dag. Får mennesker matforgiftning drar vi også til legen. Eller hvis du kaster opp "en del iløpet av en dag eller to" så kommer det av omgangssyke, altså virus som gir oppkast og diare. Jeg ville betalt for å ha han på dyrehospital. Har måtte gjort det selv med hunder som var dårlige, det er svindyrt, men forsikringen dekker det om det er medisinsk begrunnet. Forøvrig, det er allmenntilstanden som bekymrer meg sterkest her. Hunder blir ikke i dårlig form og pjuske av å spise noe de kaster opp igjen med en gang. At han er i dårlig form en dag etter han ble dårlig høres virkelig ikke bra ut. Anonymkode: c1715...5ab 6
Sirah Skrevet 13. desember 2016 #16 Skrevet 13. desember 2016 Kan du ikke spørre en nabo pent om å gå inn for og sjekke til hunden et par ganger i løpet av dagen? 1
ArtyFarty Skrevet 13. desember 2016 #17 Skrevet 13. desember 2016 13 minutter siden, ViljaH skrev: Sett fast hunden inne i bånd så han ikke såyr overalt. Dra på eksamen. Nei du får ikke sykemelding. Er du spinnvill? Skal du tvinge bikkja til å ligge i sitt eget spy i flere timer? TS, har hunden gjort fra seg andre veien? Hvis den bare kaster opp og ikke bajser så kan det være en obstruksjon i tarmen. Da må den til veterinær. Hvis ikke - gi den zoolac eller canikur, sørg for at den har vann, og vask det som eventuelt måtte ligge når du kommer hjem. 12
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #18 Skrevet 13. desember 2016 Jeg hadde nok dratt - med en dårlig samvittighet og dårlig følelse. Måtte selv dra fra bikja mi når den hadde vondt i magen, hadde for jævelig dårlig samvittighet. Anonymkode: 1472d...e5b 3
Pearl2.0 Skrevet 13. desember 2016 #19 Skrevet 13. desember 2016 Fjern alle tekstiler fra gulv og dra på eksamen. Så blir det litt vasking når du kommer hjem, men det tåler du☺ det går bra med hunden, de lever i nuet, så når du er hjemme igjen er sikkert alt tipp topp😄 kanskje du er heldig og den er bedre i morgen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #20 Skrevet 13. desember 2016 Hvor bor du? Om du bor i nærheten kan jeg godt passe han Anonymkode: c351e...c69 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå