Ginavn Skrevet 13. desember 2016 #1 Skrevet 13. desember 2016 Jeg tenker på å flytte tilbake til Norge, og kommer da til å trenge jobb, helst på Østlandet. Jeg har VGS studiespesialisering, og har prøvd universitet, men fant ut at det ikke var noe for meg. Jeg tenke på et praktisk yrke, men det er veldig mange jobber der ute, og til tross for alle interessetestene jeg har tatt, kommer jeg ikke noe nærmere et svar. Derfor skriver jeg her, i håp om at noen har peiling Dette er meg: Fokuserer mye på detaljer, ser ikke alltid helt det store bildet Vil gjerne ha en jobb med rolig arbeidstempo. Hjernen takler ikke stress. Det er mulig jeg må jobbe med å få opp tempoet, men en veldig stressende jobb går bare ikke Gjør en ting av gangen. Multitasking er som stress: nei Veldig nøyaktig. For eksempel, hvis jeg lager mat, og skal tilsette 3 desiliter vann, da skal det være akkurat 3 desiliter. Ikke 2,9 eller 3,1 Punktlig. Skal vi møtes kl. 10.00, er det 10.00, ikke 10.09!! Helst forutsigbart, så ikke skift- eller turnusarbeid. Samme klokkeslett hver dag gjør meg glad Mulighet for å i hvert fall ha litt peiling på hva jeg skal drive med den påfølgende dagen Kan godt jobbe helg og røde dager Ikke sånn altfor sosialt i møte med kunder, fordi jeg forstår meg ikke på det sosiale IKKE salg. Jeg er verdens mest introverte, så det blir bare krasj. Et trivelig arbeidsmiljø er viktigere for meg enn lønn, jeg vil glede meg til å gå på jobb. Gode kollegaer gjør dette mulig. Det virker som om "arbeiderklassefolk" er hyggeligere/mer jordnære enn de som tjener mer og tror de er guds gave til menneskeheten, så derfor vil jeg gjerne jobbe sammen med "arbeiderklassefolk". I gåseøyne, men dere skjønner, håper jeg En arbeidsplass der jeg føler at jeg er en del av noe, noe større enn meg selv. Jeg var renholder på sykehus og jeg likte sykehuset, fordi det var omtrent som mitt andre hjem. Jeg var sykehuset, sykehuset var meg. Høres sikkert tåpelig ut, men jobben jeg hadde etterpå (kunderservice på tlf) ga meg aldri den følelsen. "Vel, dette er siste gangen jeg bruker dere!" kunne en sint kunde si, og da tenkte jeg bare "...ok? Jeg bryr meg ikke" En jobb jeg kan vokse i, og være i til pensjonsalder Ingenting som involverer barn En jobb som fokuserer på alenearbeid og gir meg mye alenetid, enn gruppearbeid En jobb der jeg føler meg litt som en spesialist/at jeg kan noe/gir mulighet for uvikling. Om ikke gjennom kurs, men som person En jobb som gir god opplærling, og som jeg kan føle meg trygg i Jeg har ikke veldig lyst til å jobbe 40 år ved det samme samlebåndet, men heller det enn f.eks barnehage. Jeg kapper heller av et bein enn å jobbe i barnehage. Den eneste helseplagen jeg har, er at jeg etter renholdsjobben har slitt med senebetennelse og ubehag i håndledda, særlig høyre. Ubehaget kommer også etter mye tid på PC, så jeg vet ikke hva som er verst, en fysisk jobb, eller PC-jobb. Vekt på håndleddet, at det klemmes, gjør også vondt. Jeg håper slike jobber finnes, selv om det føles ganske håpløst ut nå. Hva er det beste jeg kan gi en arbeidsplass? Jeg er munter, liker å jobbe, lite syk (unntatt forkjølelse/senebetennelse, da), og det beste av alt, hvis jeg intresserer meg for noe, da blir et vandrende oppslagsverk så jeg vil at interessen skal være jobben Arbeidet trenger ikke inneholde alle krava, men særlig forutsigbarhet, tilhørhet, arbeidsmiljø og ingen multitasking er veldig viktige punkt. Noen som har noen forslag? Jeg likte f. eks asfaltarbeiderfaget (leste om det), men jeg vet ikke om det blir for fysisk (for høyrehånda) og det er veldig sesongbetont. Eller kanskje betongarbeid? Lastebilsjåfør (men jeg kan IKKE kjøre med manuellt gir så det går ikke)! Er 25 og tenker det er bedre å bli lærling for å sikre framtida, selv om jeg kommer til å ha lav lønn ei stund. Vet heller ikke hvor lett det er å bli lærling :| Føler jeg har mye å gi, men vet ikke hvor, eller hvordan Hvis du tok deg tid til å lese, takk. Det ble litt langt
Ginavn Skrevet 13. desember 2016 Forfatter #2 Skrevet 13. desember 2016 Må legge til: rutine, en opplevelse av å mestre noe raskt, et arbeid som er litt i "bakgrunnen".
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #3 Skrevet 13. desember 2016 Matte eller data? Anonymkode: 104e0...296 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #4 Skrevet 14. desember 2016 Reklamemodell? Sirkusartist? Nyhetsanker? Billettkonduktør? Anonymkode: 412c0...70f 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #5 Skrevet 14. desember 2016 Tja...begynn med å søke på alt, ta det du får, søk rundt etter drømmejobben når du har en trygg jobb. Jeg kom nylig hjem etter mange år i utlandet, opplevde at det var lett å få jobb. Valgte likevel å begynne på utdannelse, for lønn som ufaglært er som regel ikke særlig fett. Anonymkode: fc136...4a1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #6 Skrevet 14. desember 2016 Du kunne kanskje trives som forsker? Selvsagt en del tiden foran PCen, men gitt de andre tingene du nevner så ser det ut som det ligger nærmere din personlighet. Anonymkode: 0017b...468
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #7 Skrevet 14. desember 2016 Må legge til - hva var det som gjorde at universitetet "ikke var noe for deg"? Iom. at du er strukturert, detaljorientert, introvert og antakeligvis lesedyktig, punktlig og selvdisiplinert så står det ikke på kvalifikasjonene mtp. studier. Finnes det en mulighet for at grunnen til at du ikke likte universitetet handler mer om det sosiale, menneskene du traff eller andre faktorer som gjorde at du ikke fant deg til rette? Anonymkode: 0017b...468 8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #8 Skrevet 14. desember 2016 Min jobb passer de fleste av kriteriene du har. Jeg jobber med kreditt, dvs. alt som har med økonomi på kundesiden å gjøre, hos en møbelprodusent. Denne delen av økonomi har ikke det samme stresset i måned/årsoppgjøret som regnskap har, færre topper, jeg opplever ikke jobben som stressende. Vi har et supert arbeidsmiljø, det skjer mye sosialt. Jobben er rimelig forutsigbar/rutinepreget, men det skjer nok til at det holder seg interessant. Jeg har tatt kurs og fag på BI innimellom, noe er dekket av jobben, vi drar også på konferanse en gang i året. Jeg jobber mye selvstendig, og selv om det er kunderelatert har jeg lite med kundene å gjøre annet enn om vi må mase om penger (som ikke er noe problem når man jobber mot firmakunder, mye kan tas på mail), ikke noe salg. Vi har en sterk firmakultur som gjør at man føler seg som en del av noe. Som med de fleste yrker som har med tall å gjøre å man være nøyaktig, og vil du helst jobbe 8-16 hver dag e det ikke noe problem. Jeg jobber selvfølgelig på PC, men har du rett utstyr (håndleddstøtte på tastatur/mus etc.) går det bra. Jeg sliter med et håndledd, men ikke pga. jobb, og det blir ikke verre av jobben. Jeg kom inn via en annen stilling (fakturascanning, grei måte å komme seg inn i et firma om man ikke har så mye utdannelse, passer også kriteriene dine) og har ingen lang økonomiutdannelse eller grad, kun noen fag her og der. Anonymkode: 60f01...621 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #9 Skrevet 15. desember 2016 På 14.12.2016 den 11.36, AnonymBruker skrev: Må legge til - hva var det som gjorde at universitetet "ikke var noe for deg"? Iom. at du er strukturert, detaljorientert, introvert og antakeligvis lesedyktig, punktlig og selvdisiplinert så står det ikke på kvalifikasjonene mtp. studier. Finnes det en mulighet for at grunnen til at du ikke likte universitetet handler mer om det sosiale, menneskene du traff eller andre faktorer som gjorde at du ikke fant deg til rette? Anonymkode: 0017b...468 Jeg er ikke TS, så beklager om jeg kupper tråden. Jeg bare tenkte, at jeg har mange av egenskapene TD har og drømmer om å bli forsker. Men, ja, det er det sosiale. Må man ikke være noenlunde sosial for å skape nettverk og kontakter som forsker? Man bør vel klare å bli en del av et miljø? Dette er mitt største hinder for å få en slik jobb. Anonymkode: c4133...e09
Knirke Skrevet 15. desember 2016 #10 Skrevet 15. desember 2016 Jeg tenker at det er mer takknemlig å jobbe med maskiner og/eller datasystemer fremfor mennesker. Selvfølgelig jobber man sammen med mennesker og har gode kollegaer, men ikke med mennesker, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg er veldig fascinert av å jobbe til sjøs, dvs lange dager (sjøvakter eller dagmann, mellom 8 og 12 timer i døgnet) og fullstendig fri når man har fri (2 uker til 3 måneder av gangen, avhengig av rederi). Dvs motormann, matros, skipselektriker, kokk etc.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #11 Skrevet 15. desember 2016 Jeg tenker du bør vurdere utdannelse på nytt - for du kunne nok passet til typisk regnskap eller IT i stillinger hor det kreves at man trives endel med rutiner og ikke ønsker mer "varierte" oppgaver som endel kanskje vil ha. Men med alle kravene du har - dersom du mener alt bokstavelig, så kan det være du faktisk trenger litt arbeidstrening. Om det faktisk er slik at du får det dårlig av å ha utfordringer på det du nevner. Anonymkode: 19f58...10d 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #12 Skrevet 15. desember 2016 På 12/14/2016 den 5.09, AnonymBruker skrev: Reklamemodell? Sirkusartist? Nyhetsanker? Billettkonduktør? Anonymkode: 412c0...70f Ingeniør Regnskapsfører Revisor Heismontør Resepsjonist Telefonselger Anonymkode: 94ecd...248
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #13 Skrevet 15. desember 2016 På 13.12.2016 den 22.00, AnonymBruker skrev: Matte eller data? Anonymkode: 104e0...296 Anbefaler ingen som ikke tåler stress og vil ha rolig tempo å jobbe med data (IT). Det er kaos uten like! Anonymkode: 30e9b...7aa
Ginavn Skrevet 17. desember 2016 Forfatter #14 Skrevet 17. desember 2016 På 13.12.2016 den 23.00, AnonymBruker skrev: Matte eller data? Anonymkode: 104e0...296 Ikke noe med matte, takk Gikk ut fra VGS med en stolt 2er. Praktisk matte er ikke så ille, faktisk, men når vi begynner med algerbra og likninger sier det stopp På 14.12.2016 den 6.09, AnonymBruker skrev: Reklamemodell? Sirkusartist? Nyhetsanker? Billettkonduktør? Anonymkode: 412c0...70f Billettkonduktør høres ut som det beste, men jeg trives best i bakgrunnen På 14.12.2016 den 12.29, AnonymBruker skrev: Tja...begynn med å søke på alt, ta det du får, søk rundt etter drømmejobben når du har en trygg jobb. Jeg kom nylig hjem etter mange år i utlandet, opplevde at det var lett å få jobb. Valgte likevel å begynne på utdannelse, for lønn som ufaglært er som regel ikke særlig fett. Anonymkode: fc136...4a1 Nettopp, jeg vil ha ei utdanning, det er lurt med tanke på framtida. Men jeg står fast på hva jeg vil/burde utdanne meg som På 14.12.2016 den 12.34, AnonymBruker skrev: Du kunne kanskje trives som forsker? Selvsagt en del tiden foran PCen, men gitt de andre tingene du nevner så ser det ut som det ligger nærmere din personlighet. Anonymkode: 0017b...468 Forsker hadde kanskje vært gøy. Som når noen lager en tråd om at kvinner gjør alt husarbeid er de mest lykkelige kvinnene og etter 1 minutt finner jeg ut at det er en tullesak Gravejournalist! Men da må man vel innom universitetet På 14.12.2016 den 12.36, AnonymBruker skrev: Må legge til - hva var det som gjorde at universitetet "ikke var noe for deg"? Iom. at du er strukturert, detaljorientert, introvert og antakeligvis lesedyktig, punktlig og selvdisiplinert så står det ikke på kvalifikasjonene mtp. studier. Finnes det en mulighet for at grunnen til at du ikke likte universitetet handler mer om det sosiale, menneskene du traff eller andre faktorer som gjorde at du ikke fant deg til rette? Anonymkode: 0017b...468 Jeg ville veldig gjerne studere norrøne og keltiske studier på UiO, men jeg kom ikke inn (hadde 4,4 i snitt tror jeg). Kom inn på nordisk ved NTNU men det var ikke det samme. Jeg er egentlig ikke veldig selvdisiplinert, så.. ehm.. jeg prøvde ikke veldig hardt, men studiet føltes aldri riktig, og jeg veldig rask når det gjelder å finne ut om noe passer meg eller ikke. Slutta før det hadde gått et semester. Når jeg ikke liker noe, klarer jeg ikke å bry meg, og ex. phil bydde meg også helt i mot. Dessuten er jeg ikke flink i skriftlige fag. Joda, jeg kan skrive, men jeg bommer alltid på oppgavene. Muntlige prøver har alltid vært lettere for meg. På VGS kunne jeg få 3, 4 eller kanskje en sterk 4 på alt skriftlig. Kunne også få en og annen 5er, men dét var ikke ofte. På det muntlige fikk jeg - hvis jeg husker riktig - aldri lavere enn 4. Så er det det andre du nevner, det sosiale. Hele plassen er så stor, omfattende og forvirrende! Det er lettere for meg at andre lager retningslinjene for meg, og det mangler jo på universitetet. Jeg følte meg veldig liten, og har aldri hatt lett for å skaffe venner. Det var bare ikke hyggelig å være der. På 14.12.2016 den 12.55, AnonymBruker skrev: Min jobb passer de fleste av kriteriene du har. Jeg jobber med kreditt, dvs. alt som har med økonomi på kundesiden å gjøre, hos en møbelprodusent. Denne delen av økonomi har ikke det samme stresset i måned/årsoppgjøret som regnskap har, færre topper, jeg opplever ikke jobben som stressende. Vi har et supert arbeidsmiljø, det skjer mye sosialt. Jobben er rimelig forutsigbar/rutinepreget, men det skjer nok til at det holder seg interessant. Jeg har tatt kurs og fag på BI innimellom, noe er dekket av jobben, vi drar også på konferanse en gang i året. Jeg jobber mye selvstendig, og selv om det er kunderelatert har jeg lite med kundene å gjøre annet enn om vi må mase om penger (som ikke er noe problem når man jobber mot firmakunder, mye kan tas på mail), ikke noe salg. Vi har en sterk firmakultur som gjør at man føler seg som en del av noe. Som med de fleste yrker som har med tall å gjøre å man være nøyaktig, og vil du helst jobbe 8-16 hver dag e det ikke noe problem. Jeg jobber selvfølgelig på PC, men har du rett utstyr (håndleddstøtte på tastatur/mus etc.) går det bra. Jeg sliter med et håndledd, men ikke pga. jobb, og det blir ikke verre av jobben. Jeg kom inn via en annen stilling (fakturascanning, grei måte å komme seg inn i et firma om man ikke har så mye utdannelse, passer også kriteriene dine) og har ingen lang økonomiutdannelse eller grad, kun noen fag her og der. Anonymkode: 60f01...621 Veldig hyggelig å høre om arbeidsmiljøet! Kjente jeg ble glad av å lese det Jeg er ikke veldig flink i matte, men det er likninger/algebra som er det verste, så jeg er litt usikker på om det kan gå bra? Beklager om det virker som et dumt spørsmål, men jeg vet ikke noe om en sånn jobb. På 15.12.2016 den 23.07, Knirke skrev: Jeg tenker at det er mer takknemlig å jobbe med maskiner og/eller datasystemer fremfor mennesker. Selvfølgelig jobber man sammen med mennesker og har gode kollegaer, men ikke med mennesker, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg er veldig fascinert av å jobbe til sjøs, dvs lange dager (sjøvakter eller dagmann, mellom 8 og 12 timer i døgnet) og fullstendig fri når man har fri (2 uker til 3 måneder av gangen, avhengig av rederi). Dvs motormann, matros, skipselektriker, kokk etc. Hva gjør man som sjøvakt/dagmann? Trenger man ikke utdanning/gå i lære for å bli matros etc? Jeg tenker kanskje å jobbe til sjøs kan bli noe uforutsigbart. Tidligere ville det kanskje ikke bydd meg så mye i mot, men jeg er gift, og vil ikke at stakkars mannen skal være alene (han er verdens beste og jeg er kanskje litt klengete ) På 15.12.2016 den 23.11, AnonymBruker skrev: Jeg tenker du bør vurdere utdannelse på nytt - for du kunne nok passet til typisk regnskap eller IT i stillinger hor det kreves at man trives endel med rutiner og ikke ønsker mer "varierte" oppgaver som endel kanskje vil ha. Men med alle kravene du har - dersom du mener alt bokstavelig, så kan det være du faktisk trenger litt arbeidstrening. Om det faktisk er slik at du får det dårlig av å ha utfordringer på det du nevner. Anonymkode: 19f58...10d Hvilke typer jobber tenker du på da, innen regnskap/IT? Jeg er ikke så godt kjent med regnskap, og eneste forhold til en IT-jobb, var et tidligere forhold der han feilsøkte både program- og maskinvare, skrudde sammen PCer, men han drev f. eks ikke med koding. Han var veldig opptatt av overklokking/høyest ytelse også. Selvlært, men det flotte med data er at mange problemer kan bare googles Alle krav trenger ikke å være med i en jobb, men jeg har prøvd å gå noen runder med meg selv for å finne ut hvem jeg er, så er det mange jobber som ikke er så synlige. Renholdsjobben jeg hadde var egentig grei, bortsett fra fysisk belastning, fordi det var rutiner og forutsigbarhet (som regel...), et sted jeg følte meg hjemme, hyggelige kollegaer og likevel alenearbeid. Jeg følte meg trygg og at jeg fikk være nøyaktig. Det var heller ikke så mye omgang med mennesker/kunder som det var i telefonservicejobben - flott! På 16.12.2016 den 0.03, AnonymBruker skrev: Ingeniør Regnskapsfører Revisor Heismontør Resepsjonist Telefonselger Anonymkode: 94ecd...248 Ingeniør blir mye matte, det går ikke. Telefonselger blir helt feil for meg, fordi jeg er ikke en selgertype. De andre - kanskje? Jeg vet ikke På 16.12.2016 den 0.10, AnonymBruker skrev: Anbefaler ingen som ikke tåler stress og vil ha rolig tempo å jobbe med data (IT). Det er kaos uten like! Anonymkode: 30e9b...7aa Er ikke det avhengig av hvor man jobber og hva man driver med? Takk alle som svarte, og beklager sent svar. Første tråd jeg har laga, så visste ikke at forumet ikke ville fortelle en om noen svarte i tråden, uten å sitere hovedinnlegget. Jeg trodde ingen svarte :') Det er ikke meniga å være kravstor, hvis det kan oppfattes sånn, altså. Det handler om å finne en jobb som passer meg, og det blir vanskelig når jeg spør foreldre/mannen hvilken jobb som passer meg, og de svarer "øøøøøøh...." Fordi jeg vil jobbe, og helt ha ei utdanning. Jeg synes bygg- og anleggsbransjen kan virke spennende, for eksempel, men hvis jeg leser om sveising og ser de må følge arbeidstegninger føler jeg meg håpløs fordi det kan jeg jo ikke (og at sveisere sikkert lærer dette under utdanning faller meg ikke inn). Det å lese om det, blir heller ikke helt det samme som å ha noen fra den jobben (hvilken som helst jobb) fortelle meg hvordan det faktisk er, og om jeg kan passe i en slik jobb med egenskapene jeg har.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #15 Skrevet 17. desember 2016 Produksjonsgartner! Koselig å gå rundt i dagslys og stelle planter hele dagen. Mye rutine, ikke så mange å forholde seg til, planter vokser ikke bedre av stress.... Anonymkode: 07c15...256
BritneyBitch Skrevet 17. desember 2016 #16 Skrevet 17. desember 2016 Tror jeg ville satset på en form for fabrikkarbeid. Stå ved samlebåndet til Freia eller Diplom-is feks. Vet ikke hvor gammel du er, men da kan det også være at du kan få lærlingeplass og etter hvert ta fagbrev i industriell næringsmiddelproduksjon. Det er ikke særlig avansert utdanning, lite stress og som regel godt arbeidsmiljø, uten at du MÅ være supersosial. 1
Knirke Skrevet 17. desember 2016 #17 Skrevet 17. desember 2016 17 timer siden, Ginavn skrev: Hva gjør man som sjøvakt/dagmann? Trenger man ikke utdanning/gå i lære for å bli matros etc? Jeg tenker kanskje å jobbe til sjøs kan bli noe uforutsigbart. Tidligere ville det kanskje ikke bydd meg så mye i mot, men jeg er gift, og vil ikke at stakkars mannen skal være alene (han er verdens beste og jeg er kanskje litt klengete ) Det er vel knapt noe som er mer forutsigbart enn å jobbe på sjøen . Sjøvakter er en vaktordning, dvs man jobber i 4 timer, har 8 timer fri, og så jobber 4 timer igjen. Dermed har man vakt én gang om dagen, og én gang om natten. Er man dagmann jobber man på dagen, fra 8 til 20 f.eks. Man må ha fagbrev for å bli motormann eller matros, oftest innebærer det å gå VK1 og VK2 maritime fag på videregående, men det finnes andre måter. Man kan også ta fagbrev som skipselektriker eller kokk. I forpleiningen (hotellavdelingen) trenger man ikke utdannelse. Jeg ville blitt tullete om jeg måtte gå oppå en partner hver dag. Jeg tror det er sunt å ha pause fra hverandre. 1
Ginavn Skrevet 19. desember 2016 Forfatter #18 Skrevet 19. desember 2016 På 17.12.2016 den 2.41, AnonymBruker skrev: Produksjonsgartner! Koselig å gå rundt i dagslys og stelle planter hele dagen. Mye rutine, ikke så mange å forholde seg til, planter vokser ikke bedre av stress.... Anonymkode: 07c15...256 Jeg tenkte på hagesenter eller noe tidligere, det virker flott å jobbe på et sånt sted. Eller kanskje bare ute i naturen, uten altfor mange folk? Det virker som om man må bestemme retning litt tidlig, da det ser ut til å være en del retninger innenfor gartnerfaget. Men joda, planter, trær og blomster er gøy, selv om jeg ikke har veldig grønne fingre (men julestjerne jeg kjøpte i fjor lever enda! Uten blomster).
Ginavn Skrevet 19. desember 2016 Forfatter #19 Skrevet 19. desember 2016 På 17.12.2016 den 2.54, BritneyBitch skrev: Tror jeg ville satset på en form for fabrikkarbeid. Stå ved samlebåndet til Freia eller Diplom-is feks. Vet ikke hvor gammel du er, men da kan det også være at du kan få lærlingeplass og etter hvert ta fagbrev i industriell næringsmiddelproduksjon. Det er ikke særlig avansert utdanning, lite stress og som regel godt arbeidsmiljø, uten at du MÅ være supersosial. Fabrikkarbeid høres fint ut Hvordan går man fram da, spør man Freia om lærlingplass for eksempel? Bortsett fra industriell næringsmiddelprodusjon virker "fabrikkarbeid" litt bortgjemt som yrke. Jeg er 25. Litt usikkert på om (hvis jeg finner noe) om det kommer til å bli snakk om 2 år på skole, 2 år i bedrift, eller om bedrifter også åpner for å begynne rett på som lærling (hvilket er 4-5 år, så vidt jeg har fått med meg), og om jeg kan få skoleplass (ettersom jeg har fullført VGS allerede)
Ginavn Skrevet 19. desember 2016 Forfatter #20 Skrevet 19. desember 2016 På 17.12.2016 den 20.22, Knirke skrev: Det er vel knapt noe som er mer forutsigbart enn å jobbe på sjøen . Sjøvakter er en vaktordning, dvs man jobber i 4 timer, har 8 timer fri, og så jobber 4 timer igjen. Dermed har man vakt én gang om dagen, og én gang om natten. Er man dagmann jobber man på dagen, fra 8 til 20 f.eks. Man må ha fagbrev for å bli motormann eller matros, oftest innebærer det å gå VK1 og VK2 maritime fag på videregående, men det finnes andre måter. Man kan også ta fagbrev som skipselektriker eller kokk. I forpleiningen (hotellavdelingen) trenger man ikke utdannelse. Jeg ville blitt tullete om jeg måtte gå oppå en partner hver dag. Jeg tror det er sunt å ha pause fra hverandre. Å jobbe til sjøs høres gøy og skummelt ut på samme tid. Gøy fordi det virker unikt og frisk sjøluft, skummelt fordi jeg aldri tok de mer avanserte svømmeknappene på barneskolen Vet ikke om å jobbe på båt er helt noe for meg, tror jeg må lese litt mer om det først. Takk for forslaget uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå