Gå til innhold

Boligbyggelag og ansvarsfraskrivelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Ei venninne av meg har kjøpt seg leilighet hvor det ble påvist muggsopp kort tid etter innflytting. Dette er borettslag. Muggsoppen ligger skjult, så ingen vet nøyaktig hva som er årsaken eller hvor stort omfanget er før vegger og gulv rives opp. Borettslaget har ikke tatt ansvar og vil ikke høre noe om saken, så hun tok det videre med boligbyggelaget. Etter mange skriftlige henvendelser over tid, har hun fortsatt ikke fått svar. Boligbyggelaget er veldig klar over det har medført store helsemessige konsekvenser, men hele saken blir bare ignorert. Dette er for ordens skyld ikke OBOS.

Dette er jo ganske alvorlig? Hva bør hun gjøre for å få dem til å ta saken alvorlig? Hun er så syk pga inneklimaet at hun ikke kan jobbe.

Anonymkode: b2750...1a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville sjekket muligheten for å gå tilbake til tidligere eier. Var dette noe man visste om eller burde vite om? Man bør altså se på muligheten for å få kjøpet hevet hvis det er noe som tidligere eier visste eller burde ha visst. Men mulig man må ha jusshjelp, særlig om tidligere eier tegnet eierskifteforsikring. 

Anonymkode: e09bc...9ea

Skrevet

Men dette er da ikk borettslaget sitt problem? Dette må hun ta med tidligere eier via eierskifteforsikringen.

Anonymkode: 62d3c...96f

• Liker 8
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville sjekket muligheten for å gå tilbake til tidligere eier. Var dette noe man visste om eller burde vite om? Man bør altså se på muligheten for å få kjøpet hevet hvis det er noe som tidligere eier visste eller burde ha visst. Men mulig man må ha jusshjelp, særlig om tidligere eier tegnet eierskifteforsikring. 

Anonymkode: e09bc...9ea

Som sagt vet man ikke årsaken enda, derfor må borettslag blandes inn mtp lekkasjer som har vært. Spørsmålet er hva hun skal gjøre for å at Boligbyggelaget/borettsalget tar dette seriøst, og gjør jobben sin.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er da ikk borettslaget sitt problem? Dette må hun ta med tidligere eier via eierskifteforsikringen.

Hvis dette er som følge av lekkasjer som har vært, så går jo dette selvsagt på borettslaget. Poenget er at hun prøver å avdekke alt som har vært av lekkasjer (dette krever jo også eierskifteforsikring), men blir ignorert. Så spørmålet er; hva skal hun gjøre for at de faktisk tar det alvorlig og svarer på henvendelsene.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Ei venninne av meg har kjøpt seg leilighet hvor det ble påvist muggsopp kort tid etter innflytting. Dette er borettslag. Muggsoppen ligger skjult, så ingen vet nøyaktig hva som er årsaken eller hvor stort omfanget er før vegger og gulv rives opp. Borettslaget har ikke tatt ansvar og vil ikke høre noe om saken, så hun tok det videre med boligbyggelaget. Etter mange skriftlige henvendelser over tid, har hun fortsatt ikke fått svar. Boligbyggelaget er veldig klar over det har medført store helsemessige konsekvenser, men hele saken blir bare ignorert. Dette er for ordens skyld ikke OBOS.

Dette er jo ganske alvorlig? Hva bør hun gjøre for å få dem til å ta saken alvorlig? Hun er så syk pga inneklimaet at hun ikke kan jobbe.

Muggsopp oppstår når man ikke lufter ut skikkelig og sørger for god ventilasjon i leiligheten. Dette er ikke borettslaget sitt ansvar.  Er dette i en blokk? Når man går på visning har man selv ansvar og sjekke ut de nødvendige tingene som om det er fuktskader osv. All sannsynligvis er dette en forsikringssak som hun må ordne selv.. Det høres veldig rart ut at boligbyggelaget har ignorert henvendelsen. De henviser som regel til forsikringsselskapet som skal sende folk for og se på saken. har hun sjekket med evnt naboer om de har fukt i sine leiligheter?

Vi har noen i mitt borettslag som har fått svart muggsopp i leiligheten sin og skylder på borettslaget. men de har aldri ventiler oppe eller lufter særlig ut, så det er faktisk deres egen skyld. Hele leiligheten må saneres, borettslaget betaler ingenting.

Anonymkode: 29080...ecd

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Boligbyggelaget har ikke en millimeters ansvar i denne typen saker. Boligbyggelaget er forretningsfører for borettslaget, og har ingenting med driften eller vedlikehold i leilighetene. Alt påhviler styret i borettslaget. Hun får skaffe seg advokat, noe annet nytter neppe.  Men kommer lekkasje fra naboene så påhviler heller ikke dette nødvendigvis borettslaget men blir en sak mellom den som forårsaker lekkasjen og den som får skader. Kommer lekkasjen utenfra, i en yttervegg og skyldes mangelnde ytre vedlikehold, da er styret i brl. Ansvarlig. 

Så slutt å bruke krefter og mase på boligbyggelaget, det angår dem ikke og de verken vil eller kan gjøre noe som helst. 

Anonymkode: 48c23...553

• Liker 4
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Hun må kontakte forsikringsselskapet. tegnet hun ikke boligkjøperforsikring når hun kjøpte? Da er det de hun  må kontakte så kan de ta saken videre. Men vet din venninne hvor fukten kommer fra?

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Muggsopp oppstår når man ikke lufter ut skikkelig og sørger for god ventilasjon i leiligheten. Dette er ikke borettslaget sitt ansvar.  Er dette i en blokk? Når man går på visning har man selv ansvar og sjekke ut de nødvendige tingene som om det er fuktskader osv. All sannsynligvis er dette en forsikringssak som hun må ordne selv.. Det høres veldig rart ut at boligbyggelaget har ignorert henvendelsen. De henviser som regel til forsikringsselskapet som skal sende folk for og se på saken. har hun sjekket med evnt naboer om de har fukt i sine leiligheter?

Vi har noen i mitt borettslag som har fått svart muggsopp i leiligheten sin og skylder på borettslaget. men de har aldri ventiler oppe eller lufter særlig ut, så det er faktisk deres egen skyld. Hele leiligheten må saneres, borettslaget betaler ingenting.

Muggsopp oppstår også som følge av lekkasjer, og det er borettslagets ansvar. Eierskifteforsikring løfter ikke en finger før de har fått dokumentert alt som har vært av registrerte lekkasjer, det er derfor det er viktig at hun får all den informasjonen. Det er det som er essensen i saken her, at de nekter å gi henne informasjon (både borettslag og boligbyggelaget). Det kom kanskje ikke godt nok frem i HI, beklager det. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er jo fint om du leser hva jeg skriver i hovedinnlegget. Hvordan i all verden mener du at hun skulle funnet ut at det var muggsopp og fuktskader i leiligheten når selv ikke takstmann klarer å finne det ut? Dette ligger som sagt så skjult at det må rives opp. De måtte ta luftprøver for å få påvist muggsoppen, det er ikke synlig. 

Skrevet

Her må TS jobbe aktivt mot styret i borettslaget. Hun kan ikke gå direkte på Boligbyggelaget, de har ikke ansvar eller anledning til å gjøre noe her. Alternativt kontakter hun også vaktmester.

Anonymkode: ce623...413

Skrevet

Skaden og årsak her må finnes før man kan gjøre noe videre. Dette må eier selv bekoste. En takstmann må leies inn for å finne ut årsaken. Når årsaken er funnet så kan man ta evt videre kontakt med borettslag eller tidligere eier. 

Kostnad med takstmann blir dekket dersom det er en vesentlig mangel som blir dekket av tidligere eier eller evt tidligere eiers forsikringsselskap dersom man får medhold i en evt klagesak mot dem. Det er ingen vits å gå mot verken borettslag eller eier før man vet hva dette skyldes. Ei heller vits å kontakte en advokat. Takstmannen kommer fort til å koste mellom 10-40000 i tillegg til at man får kostnadsoverslag fra ham om hva det skyldes og hva det vil koste å utbedre dette. 

Dersom det skyldes mangelfull lufting etc så har ikke eier noen sak i det hele tatt. 

Dersom det er sannsynlig at dette er en skade på bygning som har ført til lekkasje så har borettslaget et ansvar her og jeg ville da krevd takstmann dekket av dem etterpå.

Dersom årsaken skyldes annet så kan man ta kontakt med eierskifteforsikringen og legge fram et krav mot dem. Dette blir i 99% av tilfellene blankt avvist men det er mest gunstig for eier for i det øyeblikket har man en tvist og de fleste husforsikringer og innboforsikringer har et punkt som gjør at dersom man havner i en tvist med boligen så dekker de advokat med 80% opptil skadens kostnad for utbedring = gratis advokat. 

Uansett så må denne skaden ninimum utgjjøre minst 5% av kjøpesummen av boligen for at man skal kunne komme noen vei.

Så her begynner man med takstmann. Det er første skritt i noe som mest sannsynlig blir en krevende prossess framover.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må TS jobbe aktivt mot styret i borettslaget. Hun kan ikke gå direkte på Boligbyggelaget, de har ikke ansvar eller anledning til å gjøre noe her. Alternativt kontakter hun også vaktmester.

Hun har gjort det, men de nekter å ta tak i det. Derfor hun har gått videre med det til boligbyggelaget, det er de som sitter med ansvarlige mot forsikringsselskap. Det er ingen vaktmester.

Skrevet
3 minutter siden, Akay skrev:

Skaden og årsak her må finnes før man kan gjøre noe videre. Dette må eier selv bekoste. En takstmann må leies inn for å finne ut årsaken. Når årsaken er funnet så kan man ta evt videre kontakt med borettslag eller tidligere eier. 

Kostnad med takstmann blir dekket dersom det er en vesentlig mangel som blir dekket av tidligere eier eller evt tidligere eiers forsikringsselskap dersom man får medhold i en evt klagesak mot dem. Det er ingen vits å gå mot verken borettslag eller eier før man vet hva dette skyldes. Ei heller vits å kontakte en advokat. Takstmannen kommer fort til å koste mellom 10-40000 i tillegg til at man får kostnadsoverslag fra ham om hva det skyldes og hva det vil koste å utbedre dette. 

Dersom det skyldes mangelfull lufting etc så har ikke eier noen sak i det hele tatt. 

Dersom det er sannsynlig at dette er en skade på bygning som har ført til lekkasje så har borettslaget et ansvar her og jeg ville da krevd takstmann dekket av dem etterpå.

Dersom årsaken skyldes annet så kan man ta kontakt med eierskifteforsikringen og legge fram et krav mot dem. Dette blir i 99% av tilfellene blankt avvist men det er mest gunstig for eier for i det øyeblikket har man en tvist og de fleste husforsikringer og innboforsikringer har et punkt som gjør at dersom man havner i en tvist med boligen så dekker de advokat med 80% opptil skadens kostnad for utbedring = gratis advokat. 

Uansett så må denne skaden ninimum utgjjøre minst 5% av kjøpesummen av boligen for at man skal kunne komme noen vei.

Så her begynner man med takstmann. Det er første skritt i noe som mest sannsynlig blir en krevende prossess framover.

Unnskyld meg, men leser du ikke hva jeg skriver? Det står jo at takstmann ikke finner årsak, det står at alt må rives opp for å i det hele tatt få et overblikk over kostnader og omfang/årsak. Selvsagt har hun da sak hvis muggsoppen har skyldes mangelfull utlufting fra selger. Og selvsagt er det vits i å kontakte advokat, hvor i all verden er det du tar ting fra?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men leser du ikke hva jeg skriver? Det står jo at takstmann ikke finner årsak, det står at alt må rives opp for å i det hele tatt få et overblikk over kostnader og omfang/årsak. Selvsagt har hun da sak hvis muggsoppen har skyldes mangelfull utlufting fra selger. Og selvsagt er det vits i å kontakte advokat, hvor i all verden er det du tar ting fra?

Klarte å unngå å se at takstmann ikke finner skadeårsak.

Da må det i verste fall rives opp på eiers regning. Man får ikke dekket noe som helst før skaden er funnet. Man trenger ikke gå til en advokat før dette er funnet ut av, det står jeg fast på. Hva skal de gjøre? Kreve at noen andre skal betale for det? Borettslaget har ingen ansvar her før det er bevist så du får neppe dem til å dekke det. Eierskifteforsikringen dekker ikke noenting av "feilsøkingen" heller før det er bevist at det er dems feil. 

Har dere vært gjennom en sånn sak? Det har jeg vært. Jeg satt med skader for 90000.- som beviselig var selgers feil. Her var det i tillegg juks med dokumenter ifbm salget. Jeg fikk blankt avslag på eierskifteforsikringen fordi det ikke utgjorde minst 5% av kjøpesummen. 

Dersom eier går til en advokat nå så kommer det til å koste vedkommende mye mer enn nødvendig da man er dekket ved tvist i innboforsikringen. 

Jeg kunne i mitt tilfelle sikkert gått videre mot en rettsak som jeg mest sannsynlig tatt i betraktning bevisene jeg satt på hadde vunnet men det kom til å bli en tidkrevende prossess og 90000 var for lite oenger til at jeg orket å styre, ta fri jobb og med all belastningen det kom til å medføre. 

Så jeg står fast på det jeg sier. Borettslaget har normalt ansvar for det utvendige mens andelseier har ansvar for det innvendige (det finnes unntak).

men å komme å si at man trenger advokat fra dag 1 er tull. Her er man dessverre nødt til å ta den kostnaden med å finne ut av hva ting skyldes selv. Også om man må rive vegger etc for man kan ikke kreve at borettslaget skal dekke undersøkelsen her før man vet om de er skyldige eller ikke.

Eierskifteforsikringen sier også akkurat det samme. Finn ut hva som er galt så skal vi vurdere saken etterpå. Ta vare på alle utlegg i saken for du får dekket dem om du får medhold. Men meld gjerne skaden til dem om det ikke alerede er gjort.

For om vi setter dette på spissen. Borettslaget betaler for takstmann. Dette viser seg at er tidligere selgers feil. 

Kjøper får ikke medhold av eierskifteforsikringen og sitter selv ansvarlig for skaden inntil en potensiell rettsak motbeviser dette. 

Er det da rett at borettslaget skal stå ansvarlig her? 

Det er heller ABSOLUTT ikke rett at kjøper skal gå gjennom alt dritten for å måtte ordne dette men nå er det nå engang dessverre sånn ved kjøp av bolig. Borettslag eller ikke. 

Skrevet

Lekkasjer er som regel ikke borettslagets ansvar, det er ofte lekkasjer i membraner på gulv, kraner på bad/vaskemaskin eller ikke skikkelit tilkobling ifm oppvaskemaskin og kraner på kjøkkenet. Dette er innvendige skader som er eiers ansvar, eller i dette tilfellet tidligere eiers ansvar. Dersom det lekker fra en annen elilighet og inn i den aktuelle leiligheten er de en sak mellom de to eierene. Hvis det er firma som har gjort feil f.eks ifm renovering av bad, så er det firmaet man må rette pengekravet mot, og det må som regel gjøres via forsikringsselskap. Det er kun hvis det er bygningsmessige forhold som skaper lekkasjen at borettslaget har noe med saken å gjøre, nen da vil det å så fall være mugg i flere leiligheter. All den tid det bare er muss i en lelighet er det også sannsynlig at det er i den leiligheten problemet ligger. Og da har Akay helt rett i at det er mye eier må gjøre før det kommer erstatning fra en annen part. Hvis du ikke er sikker på fremgangsmåten så ta kontakt med selskapet der du/"venninnen" tok eierskifteforsikring og be om fremgangsmåte. 

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette er som følge av lekkasjer som har vært, så går jo dette selvsagt på borettslaget. Poenget er at hun prøver å avdekke alt som har vært av lekkasjer (dette krever jo også eierskifteforsikring), men blir ignorert. Så spørmålet er; hva skal hun gjøre for at de faktisk tar det alvorlig og svarer på henvendelsene.

Det er ikke selvsagt i det heletatt :) 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Tviler veldig på at dette er borettslaget sitt ansvar. Din venninne kan nok se frem til en lang og utmattende rettssak enten med tidligere eier eller (mye verre eierskifteforsikringsselskapet, da er man nesten garantert å ikke få en krone)

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare informere at det er ikke styret sitt ansvar dette men boligbyggelaget i såfall. Jeg har vært i styret i et borettslag i mange år og det er faktisk ikke vårt ansvar. Vi har kun ansvar for et begrenset område, vi har heller ingen erfaring ingen forsikringsaker derfor henviser vi alltid til boligbyggelaget da det er de som kan lovverket best. Boligbyggelaget skal selvsagt samarbeide med styret hvis det er snakk om skade på bygning eller fellesrør. Da snakker vi om den økonomiske biten. Det er veldig trasig og komme i en slik situasjon. Men hos oss begynte beboer og sende fakturaene til borettslaget uten og avtale dette så nå står saken i stampe. I vårt tilfelle var det kun beboer sin feil at den hadde muggsopp i hele leiligheten. og skaden er begrenset kun til den. Slike saker er vanskelige. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lekkasjer er som regel ikke borettslagets ansvar, det er ofte lekkasjer i membraner på gulv, kraner på bad/vaskemaskin eller ikke skikkelit tilkobling ifm oppvaskemaskin og kraner på kjøkkenet. Dette er innvendige skader som er eiers ansvar, eller i dette tilfellet tidligere eiers ansvar. Dersom det lekker fra en annen elilighet og inn i den aktuelle leiligheten er de en sak mellom de to eierene. Hvis det er firma som har gjort feil f.eks ifm renovering av bad, så er det firmaet man må rette pengekravet mot, og det må som regel gjøres via forsikringsselskap. Det er kun hvis det er bygningsmessige forhold som skaper lekkasjen at borettslaget har noe med saken å gjøre, nen da vil det å så fall være mugg i flere leiligheter. All den tid det bare er muss i en lelighet er det også sannsynlig at det er i den leiligheten problemet ligger. Og da har Akay helt rett i at det er mye eier må gjøre før det kommer erstatning fra en annen part. Hvis du ikke er sikker på fremgangsmåten så ta kontakt med selskapet der du/"venninnen" tok eierskifteforsikring og be om fremgangsmåte. 

Selvsagt er det ikke borettslagets ansvar hvis lekkasjen ikke er som følge av bygningen i seg selv. Det stemmer ikke at en lekkasje i f.eks tak må ha berørt flere leiligheter. Og for alt hun vet kan jo flere leiligheter være berørt uten at andre beboere er klar over det selv.

Prosessen har vært pågående for henne i flere måneder,  fremgangsmåten er det ingen tvil om. Spørsmålet er hva hun skal gjøre for å få borettslaget til å opplyse om lekkasjer som har vært, ikke om hvorvidt det er borettslaget som har sluttansvaret her å gjøre eller ikke.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...