Gå til innhold

Fotstørrelse jente 4,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal strikke et par sokker som ekstrajulegave til niesen min på 4,5 år. Siden barnet bor langt unna og ikke kommer hit før julaften, så må jeg be om litt hjelp fra dere når det gjelder skostørrelse/hvor lange føtter det er vanlig at en jente på 4,5 år har. Jeg forstår at det varierer, men det er jo greit å vite sånn noenlunde. Er det skonr 24-25 som er mest representativt? Og hvor lang er i så fall en fot som passer i det skonummeret? Jeg husker fra jeg selv var barn at nesten alle hjemmestrikkede ullsokker jeg fikk var kjempelange og skikkelig trange, og at det var innmari irriterende, så jeg tenkte jeg skulle gå inn for å lage noe som passer LITT bedre. 

Anonymkode: 4254f...b6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

24-25 er det jenta mi som nettopp ble 2 bruker (og hun har ikke spesielt store føtter), så det må jo bli alt for lite til en på 4,5. Sønnen min ble 4 i september, og han bruker str 29. Ser at alle på samme aldersgruppe som ham i bhg bruker ca 28-30 (jeg sjekket nemlig alle, fordi jeg lurte på om han hadde veldig store føtter :ler: ). Ville nok satset på å strikke i str 29-30 hvis jeg var deg, man skal jo gjerne også ha plass til litt under en ullsokk. Lengden på foten vet jeg dessverre ikke, jeg er på jobben atm...

Anonymkode: 61ed0...a0e

Skrevet

Kan du ikke spørre foreldrene hennes? De røper vel neppe for jenta hva hun skal få :)

Anonymkode: 0aead...977

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke spørre foreldrene hennes? De røper vel neppe for jenta hva hun skal få :)

Anonymkode: 0aead...977

Nå er et par ullsokker egentlig mer en gave som vil glede og overraske foreldrene enn barnet, så det kommer ikke på tale. Og hadde jeg spurt dem, så ville jeg ikke spurt her inne. Det var liksom litt av poenget. 

Jeg brukte denne tabellen da jeg gjorde mitt googlesøk, men i følge det første svaret i denne tråden er jo tallene her helt i tåka: http://www.barnashus.no/tips-og-inspirasjon/storrelsesguide-sko/ Mulig barn i dag har kjempedigre føtter sammenliknet med tidligere, for jeg kan huske at jeg brukte skostr 30 da jeg begynte på skolen som 7-åring, og jeg var ikke spesielt liten. 

Anonymkode: 4254f...b6f

• Liker 1
Skrevet

Min toåring har størrelse 26... Jeg har sett tabeller på nett som sier at toåringer skulle ha 19-22 og fireåringer 24. Men tror altså ikke at min har unormalt digre føtter. 

Skrevet

Min hadde str 26 i vinterstøvler i fjor, da var hun 4 år og 9 mnd. Så her hadde nok 24-25 i sokker vært akkurat på grensen, uten særlig å vokse i.

Anonymkode: 9e44e...0d9

Skrevet

Hvor store føtter de har vet jeg ikke. Men du strikker lengden slik: 

ta skostørrelser (f.dks. 30) og deler på to =15cm fra hæl til du begynner å felle for tå. Ellers kan du følge denne oppskriften der alt står nederst på siden hvordan du strikker i str 4 år. http://petuniablogg.blogspot.no/2010/01/lr-strikke-sokker-med-petunia.html?m=1

Anonymkode: 7e067...ea5

Skrevet

Min ene datter brukte vel 27 i den alderen, min yngste har små, smale føtter og brukte 25 fra hun var 2 til hun ble fem! Jeg ville satset på 27, strikker du dem litt løse/vide, strekker de seg gjerne fint i lengden ved bruk.

Anonymkode: a2644...88d

Skrevet

Nå kan jo sokker vide seg litt ut i bruk, med mindre du strikker veldig stramt. Men generelt er det jo bedre å strikke litt romsligere enn for lite når man strikker til barn, siden de da alltid vil passe inn i plaggene etter hvert. Eller, hva med sånne spiralsokker? Jeg har aldri strikket det, men da plasserer du vel ikke noen hæl, sånn at jeg ser for meg at så lenge de er vide nok, kan sokken tåle litt forskjellig lengde på foten?

Min gutt som snart fyller fem bruker 30 og 31 i sko, men han har hele veien hatt store føtter (regner med han har det fortsatt, selv om jeg ikke har sjekket jevnaldrenes sko). Og gutten min som nærmer seg 3, tror jeg bruker 26 i sko nå. Han har også hatt litt store føtter. Det kan mao. variere veldig, og jeg vil tro jenter ofte har litt mindre føtter enn gutter (jeg ser hvertfall at de ofte har mindre hender, når jeg leier jenter som er like gamle som guttene mine).

Skrevet (endret)

Jeg husker ikke hvor gammel jeg var, 6-7 år kanskje, men at ei jente som var ett år yngre enn meg ønska seg sko i str 31, og at jeg da hadde mindre føtter enn henne. Jeg hadde kanskje 29.. Jeg husker iallfall at hun hadde større føtter enn meg. På ungdomsskolen gikk jeg i klasse med ei som hadde str 35, og hun kjøpte jo sko i barne-avdelinga.. Jeg som trodde jeg hadde små føtter, hva..

Dette er veldig individuelt, noen har store føtter og andre har små. Her må du nesten spørre noen andre, som f.eks. jentas foreldre, dine egne foreldre e.l. 

Endret av Millimani
Skrevet

Her hadde datteren min str 29 som 4,5åring (stor for alderen, er 6,5 og bruker 33 nå), så jeg ville ikke gått for 24-25, det passer nok bedre for en rundt 3 år. 

Skrevet

Dette varierer jo veldig. Datteren min som nettop har fylt fire år bruker str 27. Fetteren hennes er akkurat like gammel og bruker 28. 

Er så nysgjerrig av meg og har tittet litt op skostr til barna på samme avdeling. Ser at fireåringene stort sett har str 27.. 

Anonymkode: b7371...e51

Skrevet

Det kan jo være hva som helst, så dersom du vil forsikre deg om at de passer må du nesten høre med foreldrene. Min jente på 2,5 år bruker 28. Mens andre på hennes alder i barnehagen har mye mindre sko.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...