AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #1 Skrevet 13. desember 2016 Jeg blir helt forferdet når jeg leser hvor fælt de arbeidsledige har det for tiden. Her kan man lese om tusenvis som nå står i fare for å komme over på sosialstønad og det som verre er etter endt dagpengeperiode. Huff og huff. De vet ikke hvordan dette skal gå, barna kan ikke være med på noe lengre, de står i fare for å miste hus og hjem, de har knapt nok råd til mat og de blir deprimert over alt dette. Det høres ut som det å bo i et trygt land og ha gode velferdsordninger ikke betyr noe lengre. Men at man ikke har råd til luksusting, hytte, båt og flere biler er en katastrofe. Hva med å planlegge for at slikt kan skje først som sist? Som om det er en selvfølge at det å ha 400000+ er en selvfølge inn i evigheten? I tillegg har det blitt tvunget gjennom lønnsoppgjør som er forbi hinsides de siste gud vet hvor mange år? Folk hyler og vil ha mer og mer, grenser til det totale vanvidd. Nå må en drøss over på sosialen og ha utbetalinger på ca det nivå som for meg er hverdagen. En hverdag jeg er svært fornøyd og glad for. Man får på sosialen dekket boutgifter (rimelige sådan), strømkostnader og livsopphold for seg selv og evn barn. Dette blir fort 18-20.000 i mnd. I tillegg er det slik at dette er neppe en permanent situasjon. Man vil som regel få seg jobb igjen ganske snart. Derfor ennå mindre grunn til å syte. Jeg tør påstå at det er ikke et eneste menneske i Norge som trenger mer enn 20.000 utbetalt i mnd. Bruker de mer enn dette har de seg selv å takke og får null sympati herifra. Da skulle de planlagt for dårligere tider for lenge siden. Dette er min hverdag med deltidsomsorg for 1 barn: Utbetalt 20000. Husleie: 8000 Mat, husholdning: 5000 Mob, internett, netfix: 750 Strøm: 1000 Busskort: 800 Forsikringer: 500 Sparing: ca 4000. Dette til gaver, ferier, o.l. Med 4000 spart hver mnd, fordi jeg er nøktern, har jeg det umåtelig bra hver dag. Jeg spiser god mat, har det varmt og godt, eier hus på 75 m2. Alt i alt har jeg det fantastisk. Fordi jeg har tatt høyde for å ikke leve over evne eller venne meg til skyhøyt forbruk. Selv om jeg mister jobben, vil jeg ha mye det samme utbetalt, enten på dagpenger eller sosialen. Så hurra for meg og det er ikke synd i dere som syter. Anonymkode: e09e2...92f 23
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #2 Skrevet 13. desember 2016 Det som forundrer meg er at de som kommer fra oljebransjen ikke klarer seg på det de får i arb. led. trygd, altså de får full pott og likevel skriker de over seg. Det er på tide å stikke fingeren i jorda! Å ja jeg har virkelig sugd på labben selv og vært arbeidsledig og måtte klare meg + barn med langt mindre enn det som blir utbetalt nå. Likevel klarte jeg å komme meg i jobb igjen og overleve på det jeg fikk. De arbeidsledige i dag har et luksusproblem! Anonymkode: b0222...f85 14
FrittgåendeBurugle Skrevet 13. desember 2016 #3 Skrevet 13. desember 2016 De får ta å klippe håret og få seg en jobb! 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #4 Skrevet 13. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som forundrer meg er at de som kommer fra oljebransjen ikke klarer seg på det de får i arb. led. trygd, altså de får full pott og likevel skriker de over seg. Det er på tide å stikke fingeren i jorda! Å ja jeg har virkelig sugd på labben selv og vært arbeidsledig og måtte klare meg + barn med langt mindre enn det som blir utbetalt nå. Likevel klarte jeg å komme meg i jobb igjen og overleve på det jeg fikk. De arbeidsledige i dag har et luksusproblem! Anonymkode: b0222...f85 Det er da ikke rart. De kom fra en lønn på kanskje 7-800000 kr. Hadde en bolig og boliglån deretter. Over natten skal de leve på 365000 i året minus skatt. Ikke bare bare det. Anonymkode: a8445...750 28
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #5 Skrevet 13. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ikke rart. De kom fra en lønn på kanskje 7-800000 kr. Hadde en bolig og boliglån deretter. Over natten skal de leve på 365000 i året minus skatt. Ikke bare bare det. Anonymkode: a8445...750 Da har de som jeg sier i mitt HI, ikke tatt høyde for dårligere tider, samt lagt opp løpet etter over evne. Ikke synd i dem i det hele tatt. Anonymkode: e09e2...92f 11
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #6 Skrevet 13. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har de som jeg sier i mitt HI, ikke tatt høyde for dårligere tider, samt lagt opp løpet etter over evne. Ikke synd i dem i det hele tatt. Anonymkode: e09e2...92f Du er en hard negl du. Har du ikke medfølelse for at ungene til disse arbeidsledige foreldrene blir sosialt stigmatisert? De må kanskje gå over til klær fra dressmann og cubus og ikke lenger dra på sydenturer. De blir frosset ut av den venneflokken de hadde fra før. Det er mye vanskeligere å måtte falle fra høy levestandard og luksus enn det er for vanlige folk. Anonymkode: a8445...750 7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #7 Skrevet 13. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er en hard negl du. Har du ikke medfølelse for at ungene til disse arbeidsledige foreldrene blir sosialt stigmatisert? De må kanskje gå over til klær fra dressmann og cubus og ikke lenger dra på sydenturer. De blir frosset ut av den venneflokken de hadde fra før. Det er mye vanskeligere å måtte falle fra høy levestandard og luksus enn det er for vanlige folk. Anonymkode: a8445...750 Om å handle på Cubus er det verste, har de ikke noe problem i det hele tatt. Anonymkode: e09e2...92f 25
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #8 Skrevet 13. desember 2016 Snakk om usympatisk innlegg. Arbeidsledighet kan ramme deg også i disse tider, så du skal nok ikke sette deg på din høye hest. Og hvor har du det fra at du får like mye i dagpenger eller sosialstønad som utbetalt lønn? Dagpenger er maks 60-70% av det du hadde, så bare der ville du selv tapt en del. Og for de som etterhvert risikerer å gå over på sosialpenger kan det være en liten katastrofe. Kanskje ikke katastrofalt sett opp mot det å sulte i Afrika, for hey - man greier som regel å finne noen som har det verre enn en selv her i verden når man bor i Norge. Men det er lite matnyttig, for diskusjonen kommer ikke videre. Går man på sosialen risikerer du å bli avkrevd å selge det meste man eier av verdier først. Det vil si, hvis du eier din bolig så kan man bli avkrevd å selge denne og leve på evt. overskudd av salg før man får sosialpenger. Men da har man også trådt ut av boligmarkedet, og med sosialpenger og etterhvert færre og færre muligheter til jobb (automasjon av arbeidslivet er i full gang) så risikerer man å bli mye fattigere. Det er heller ikke spesielt lett å få ny jobb hvis man kommer med en oljerelatert bakgrunn/utdannelse i disse tider. Og vi vil sannsynligvis ikke se de høye prisene vi har hatt de siste ti årene komme tilbake, hvertfall ikke med det første. Anonymkode: 120e5...91f 34
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #9 Skrevet 13. desember 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk om usympatisk innlegg. Arbeidsledighet kan ramme deg også i disse tider, så du skal nok ikke sette deg på din høye hest. Og hvor har du det fra at du får like mye i dagpenger eller sosialstønad som utbetalt lønn? Dagpenger er maks 60-70% av det du hadde, så bare der ville du selv tapt en del. Og for de som etterhvert risikerer å gå over på sosialpenger kan det være en liten katastrofe. Kanskje ikke katastrofalt sett opp mot det å sulte i Afrika, for hey - man greier som regel å finne noen som har det verre enn en selv her i verden når man bor i Norge. Men det er lite matnyttig, for diskusjonen kommer ikke videre. Går man på sosialen risikerer du å bli avkrevd å selge det meste man eier av verdier først. Det vil si, hvis du eier din bolig så kan man bli avkrevd å selge denne og leve på evt. overskudd av salg før man får sosialpenger. Men da har man også trådt ut av boligmarkedet, og med sosialpenger og etterhvert færre og færre muligheter til jobb (automasjon av arbeidslivet er i full gang) så risikerer man å bli mye fattigere. Det er heller ikke spesielt lett å få ny jobb hvis man kommer med en oljerelatert bakgrunn/utdannelse i disse tider. Og vi vil sannsynligvis ikke se de høye prisene vi har hatt de siste ti årene komme tilbake, hvertfall ikke med det første. Anonymkode: 120e5...91f Det å ha 20.000 utbetalt, kan vel neppe sies å sitte på sin høye hest, vel...? Jeg sitter derimot godt på min nøkterne hest og retter et spark til nettopp de som har sittet på sin altfor høye hest. Jeg har det helt fint i hverdagen og er godt fornøyd. Og nei. Skulle jeg ha mistet jobben, hadde jeg likevel hatt litt over 18.000 i sosialstønad. Jeg hadde ikke klagd da heller. Langt i fra. Anonymkode: e09e2...92f 9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #10 Skrevet 13. desember 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det å ha 20.000 utbetalt, kan vel neppe sies å sitte på sin høye hest, vel...? Jeg sitter derimot godt på min nøkterne hest og retter et spark til nettopp de som har sittet på sin altfor høye hest. Jeg har det helt fint i hverdagen og er godt fornøyd. Og nei. Skulle jeg ha mistet jobben, hadde jeg likevel hatt litt over 18.000 i sosialstønad. Jeg hadde ikke klagd da heller. Langt i fra. Anonymkode: e09e2...92f Det er fint du er fornøyd, men jeg tviler på at du hadde vært så fornøyd hvis du hadde mistet jobben. Og jeg tror du kunne fått deg en overraskelse på satsene på offentlige stønader. Du ville meget mulig også ha måttet solgt boligen din. Fortsatt like gøy TS? Anonymkode: 120e5...91f 17
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #11 Skrevet 13. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er da ikke rart. De kom fra en lønn på kanskje 7-800000 kr. Hadde en bolig og boliglån deretter. Over natten skal de leve på 365000 i året minus skatt. Ikke bare bare det. Anonymkode: a8445...750 Det går fint å tilpasse seg og leve på 365 000 i året. Problemet vårt, som ikke har utdannelse som er relevant i en land jobb, er at vi ikke får oss ny jobb. Ingen vil ansette eller lære oss opp som kommer fra oljebransjen i frykt av at vi skal forsvinne igjen så snart sjansen byr seg. Det er deprimerende for oss som ønsker å jobbe, men får avslag på avslag. Ikke en gang hos Kiwi er det håp. Anonymkode: 5e8ec...15e 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #12 Skrevet 13. desember 2016 Jeg er enig med deg ts. I går stid det et intervju med en dame i bergens tidende som mente hun som høyt utdannet ikke burde gå arbeidsledig, det var liksom verre for henne fra oljebransjen enn for alle andre når man blir arbeidsledig må faktisk økonomien legges om, når det viser seg å bli langvarig så må luksusting som båt, hytte og bil selges, og gjerne også hus/leilighet for å flytte til noe rimeligere. Det er ingen som sier det er gøy, men det er en nødvendighet. Ellers er det fult mulig for folk å omskolere seg i voksen alder, og opparbeide seg kompetanse samfunnet trenger. Og så må folk faktisk gidde å flytte på seg for å få jobb, damen fra intervjuet ville ikke det fordi datteren hadde nettverket sitt der de bodde nå. Ja men så må hun skaffe seg ett nytt nettverk ett annet sted, eller så må mor slutte å klage. Nød lærer angivelig naken kvinne å spinne, men i Norge er det ikke nok nød for de arbeidsledige til at spinninga kommer i gang, da er det bedre å klage på nav. Anonymkode: 81f32...63e 11
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #13 Skrevet 13. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg ts. I går stid det et intervju med en dame i bergens tidende som mente hun som høyt utdannet ikke burde gå arbeidsledig, det var liksom verre for henne fra oljebransjen enn for alle andre Anonymkode: 81f32...63e De tåler jo ikke så mye disse høyt utdannede. De er sarte sjeler som ikke tåler være i kontakt med slummen resten av Norge lever i Anonymkode: 7e2c8...8bf 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #14 Skrevet 13. desember 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fint du er fornøyd, men jeg tviler på at du hadde vært så fornøyd hvis du hadde mistet jobben. Og jeg tror du kunne fått deg en overraskelse på satsene på offentlige stønader. Du ville meget mulig også ha måttet solgt boligen din. Fortsatt like gøy TS? Anonymkode: 120e5...91f Jeg tror du misforstår med vilje. Mitt poeng er at jeg er fornøyd med 20.000 i mnd. Jeg stikker mot de som syter over å gå ned i lønn der jeg er, pga at de har lært seg til et for høyt, urealistisk forbruk. Disse kan bare syte, nå får de kjenne på hvordan det er å leve helt greit:-). (Som om det var så galt) Så anbefaler jeg deg å lese deg opp på retningslinjer og satser på sosiale stønader. Anonymkode: e09e2...92f 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #15 Skrevet 13. desember 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg ts. I går stid det et intervju med en dame i bergens tidende som mente hun som høyt utdannet ikke burde gå arbeidsledig, det var liksom verre for henne fra oljebransjen enn for alle andre når man blir arbeidsledig må faktisk økonomien legges om, når det viser seg å bli langvarig så må luksusting som båt, hytte og bil selges, og gjerne også hus/leilighet for å flytte til noe rimeligere. Det er ingen som sier det er gøy, men det er en nødvendighet. Ellers er det fult mulig for folk å omskolere seg i voksen alder, og opparbeide seg kompetanse samfunnet trenger. Og så må folk faktisk gidde å flytte på seg for å få jobb, damen fra intervjuet ville ikke det fordi datteren hadde nettverket sitt der de bodde nå. Ja men så må hun skaffe seg ett nytt nettverk ett annet sted, eller så må mor slutte å klage. Nød lærer angivelig naken kvinne å spinne, men i Norge er det ikke nok nød for de arbeidsledige til at spinninga kommer i gang, da er det bedre å klage på nav. Anonymkode: 81f32...63e Takk for den:-). Siste setningen din er så spot on:-) Anonymkode: e09e2...92f 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #16 Skrevet 13. desember 2016 De som sutrer mest er ikke de høyt utdannete i oljen, men de lavt utdannete som har levd over evne i mange år. Mange av dem er bare alkiser og narkiser uten noen annen utdanning en sertifisering de har jobbet seg til der ute. De har skodd seg godt og hatt et fett liv med skiftordninger i industrijobber i Nordsjøen der de fritt har kunnet dyrke sine planter og drikke sine øl på ferieturer når de er i land. For så å være edru et par uker i måneden når de var ute og har dratt inn 600 000-800000 i året som har kunnet finansiere både et behagelig liv og høyt forbruk. Så sutrer de som rakkeren over at de mener staten ikke sponser dop og alkoholbruket deres godt nok i disse dager når lettvintløsningen deres ikke holdt i lengden og mange av dem står uten utdanning og med dårlige vaner som ikke lar seg kombinere med vanlig arbeidsliv uansett. Det er kjipt for dem, men kanskje bra for helsa.. Anonymkode: 9d6da...5a8 10
Gjest Axl Rose Skrevet 13. desember 2016 #17 Skrevet 13. desember 2016 (endret) Altså, folk blir hakket på og/eller klaget over om de er ufør, er under nav, har jobb, er arbeidsledig. Samme faen. Samfunnet hakker på deg uansett. Folk blir aldri fornøyd. Jeg må le av Norge altså. Endret 13. desember 2016 av Axl Rose
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #18 Skrevet 13. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir helt forferdet når jeg leser hvor fælt de arbeidsledige har det for tiden. Her kan man lese om tusenvis som nå står i fare for å komme over på sosialstønad og det som verre er etter endt dagpengeperiode. Huff og huff. De vet ikke hvordan dette skal gå, barna kan ikke være med på noe lengre, de står i fare for å miste hus og hjem, de har knapt nok råd til mat og de blir deprimert over alt dette. Det høres ut som det å bo i et trygt land og ha gode velferdsordninger ikke betyr noe lengre. Men at man ikke har råd til luksusting, hytte, båt og flere biler er en katastrofe. Hva med å planlegge for at slikt kan skje først som sist? Som om det er en selvfølge at det å ha 400000+ er en selvfølge inn i evigheten? I tillegg har det blitt tvunget gjennom lønnsoppgjør som er forbi hinsides de siste gud vet hvor mange år? Folk hyler og vil ha mer og mer, grenser til det totale vanvidd. Nå må en drøss over på sosialen og ha utbetalinger på ca det nivå som for meg er hverdagen. En hverdag jeg er svært fornøyd og glad for. Man får på sosialen dekket boutgifter (rimelige sådan), strømkostnader og livsopphold for seg selv og evn barn. Dette blir fort 18-20.000 i mnd. I tillegg er det slik at dette er neppe en permanent situasjon. Man vil som regel få seg jobb igjen ganske snart. Derfor ennå mindre grunn til å syte. Jeg tør påstå at det er ikke et eneste menneske i Norge som trenger mer enn 20.000 utbetalt i mnd. Bruker de mer enn dette har de seg selv å takke og får null sympati herifra. Da skulle de planlagt for dårligere tider for lenge siden. Dette er min hverdag med deltidsomsorg for 1 barn: Utbetalt 20000. Husleie: 8000 Mat, husholdning: 5000 Mob, internett, netfix: 750 Strøm: 1000 Busskort: 800 Forsikringer: 500 Sparing: ca 4000. Dette til gaver, ferier, o.l. Med 4000 spart hver mnd, fordi jeg er nøktern, har jeg det umåtelig bra hver dag. Jeg spiser god mat, har det varmt og godt, eier hus på 75 m2. Alt i alt har jeg det fantastisk. Fordi jeg har tatt høyde for å ikke leve over evne eller venne meg til skyhøyt forbruk. Selv om jeg mister jobben, vil jeg ha mye det samme utbetalt, enten på dagpenger eller sosialen. Så hurra for meg og det er ikke synd i dere som syter. Anonymkode: e09e2...92f Btw: Når jeg ser på det jeg bruker, skulle jeg fint ha klart å knappet inn på ting her også. Jeg kunne redusert matpost fra 5000 til 3000. Da måtte det blitt mer First Price og litt slikt. Men jeg hadde handlet samme mengde av mat. Busskort kunne jeg også utelatt om nødvendig. Jeg har sykkel. Netflix trenger jeg heller ikke og jeg kunne hatt en mindre bredbåndlinje. Jeg må strengt tatt ikke spare 4000 i mnd heller, men en buffer på 25.000 er uansett godt å ha. Det har jeg allerede. Så over 3000-7000 kunne jeg knappet inn om det måtte til:-). Fortsatt hadde jeg hatt mat, hus, varme, internett og mobil. Varmt og trygt og godt:-) Anonymkode: e09e2...92f 4
tirben Skrevet 13. desember 2016 #19 Skrevet 13. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du misforstår med vilje. Mitt poeng er at jeg er fornøyd med 20.000 i mnd. Jeg stikker mot de som syter over å gå ned i lønn der jeg er, pga at de har lært seg til et for høyt, urealistisk forbruk. Disse kan bare syte, nå får de kjenne på hvordan det er å leve helt greit:-). (Som om det var så galt) Så anbefaler jeg deg å lese deg opp på retningslinjer og satser på sosiale stønader. Anonymkode: e09e2...92f Nå er det kanskje ikke så mange som har så lave boutgifter som du har da... Bor man i Oslo får man ingenting for 8000 i måneden. Og folk må jo bo et sted! Har man lån og husleie, så er man raskt oppi det dobbelte i boutgifter. 7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #20 Skrevet 13. desember 2016 Akkurat nå, tirben skrev: Nå er det kanskje ikke så mange som har så lave boutgifter som du har da... Bor man i Oslo får man ingenting for 8000 i måneden. Og folk må jo bo et sted! Har man lån og husleie, så er man raskt oppi det dobbelte i boutgifter. Riktig. Folk må bo et sted. Men folk MÅ ikke bo i Oslo. Anonymkode: e09e2...92f 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå