AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #1 Skrevet 13. desember 2016 Vet ikke helt om tråden passer inn her, men jeg var usikker på hvilket underforum jeg skulle legge den i. Jeg har alltid vært veldig avhengig av rutiner for å "fungere" i hverdagen - elsker å ha faste rutiner og krav som blir stilt til meg. Jeg lever egentlig best i en hektisk hverdag hvor jeg har en del faste holdepunkter igjennom dagen, og noen som stiller krav. Grunnskole/VGS hvor det ble tatt fravær, militæret (det er jo en timeplan for seg selv) og arbeidslivet. Aldri vært borte en dag fra jobb eller kommet for seint, og likt å sitte på kveldene å jobbe med oppgaver som har en deadline osv. Nå som student føler jeg hverdagen er veldig meningsløs. Forelesningene er i stor grad ikke obligatoriske, og jeg har en dum tendens til å stå over dem hvis jeg ikke føler jeg har et behov for å dra på forelesningen. Sover gjerne til langt på dag, glemmer å rydde, og brått har jeg sittet inne i leiligheten min i 4 dager alene.... Føler det meste forfaller når jeg har sittet hjemme noen dager - personlig hygiene, hygiene i leiligheten, får gjort svært lite osv. Syntes det er ekstremt vanskelig å skulle sette krav til meg selv (som å stå opp i rimelig tid). Studiene lider heldigvis ikke foreløpig, men livskvaliteten er nok som så. Er det noen andre som har vært borti det samme? Føler meg så tiltaksløs og at jeg ikke får til dette! Anonymkode: 8b605...f1e
stan Skrevet 13. desember 2016 #2 Skrevet 13. desember 2016 Hvorfor trenger du ikke gå på forelesninger? Kan du fagene fra før? Og hvordan vet du at studiene ikke lider? Det er jo bare om du har topp karakterer du kan si det. Hadde du tilbrakt tiden med å studere i stedet for å sløve hadde du jo lært enda mer. Det hjelper å være del av en gruppe. Jeg har bestandig sørget for å være i, gjerne organisert selv, en studiegruppe. Da blir det mer forpliktende. Vi hadde feks bot på forseint komming, en krone pr minutt. Etter forelesning hadde vi avtalte om å gå igjennom, diskutere og jobbe med oppgaver. Det blir mer forpliktende i en gruppe. 2
Gjest BabyBlue Skrevet 13. desember 2016 #3 Skrevet 13. desember 2016 Jeg er ganske lik. Jeg er ikke den som gjør ting med mindre jeg må. Ganske rart egentlig da jeg var ganske hard mot meg selv da jeg var yngre, men virker som om jeg har blitt litt for avslappet Det beste rådet jeg kan gi er å alltid ha et område hvor bøkene ligger fremme, i tillegg til at det er ryddig og lett å sette seg til rette å lese. Ta mobilen på flymodus og skru av alle elektroniske apparater som kan distrahere deg. Selv det å bare gløtte på mobilen kan sette fokuset helt ut av spill, det tar faktisk litt tid før man kommer inn i studiemodus. Prøv å hold en jevn døgnrytme, for det er det som er djevelen når man er student - å sove hele dagen, man får ikke gjort en dritt. Jeg er også sånn at jeg blir lat om ting ikke er i orden. Sett av en dag til å vaske og rydde, få lys og luft inn i leiligheten. Det hjalp meg veldig å kjøpe en filofax til å organisere livet mitt etter jeg ble student Har orden på to do lister og forelesninger. Om jeg dropper forelesninger prøver jeg å lese på egenhånd. Og helt ærlig - om det er noen forelesere som suger og bare tar direkte fra bøkene så er det ikke vits å gå på forelesningen. Da kan man heller være hjemme, så lenge man ikke sløser vekk dagen. Kollokvie gruppe er å anbefale, men et tips: jo flere kokker, jo mer søl. Jeg synes 3 personer er mer enn nok. Få sammen en gjeng fra studiet du liker eller bare spør på en FB gruppe (regner med at du har en til klassen) om det er noen som vil delta i det. Om det blir crash i personligheter og om det f.eks er flere ledertyper med på teamet, så kan det fort bli litt kniving om hvem som skal snakke. Og unngå de som alltid skal være best, de har en tendens til å være besserwissere som kun skal snakke på vegne av seg selv. Og hva hjelper det da om de er godt belest innenfor pensumet. Ta heller ikke med deg gratispassasjerere som har gitt opp å lese på stoffet. De sitter der bare som spørsmålstegn og kommer ikke med noe fornuftig.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #4 Skrevet 13. desember 2016 Dette er ikke uvanlig. Jeg går sjeldent i forelesninger, og dette og forrige studieår hadde lite obligatorisk oppmøte. Jeg leser også hjemme, så dette gjør det desto vanskeligere å ha struktur i hverdagen. I tillegg har jeg ingen eksamener på høstsemesteret. Det eneste som hjelper meg er å sette opp en plan. Akkurat nå har jeg en litt slaskete periode, men som regel setter jeg opp en dagsplan kvelden før. Her skriver jeg opp alt jeg skal gjøre, fra å kjøpe matvarer til lesing. Dersom du skal ut av huset (eksempelvis butikktur, trening) er det lurt å plassere det tidlig på planen. Da føler du at du har fått noe ut av dagen tidlig, og det er lettere å opprettholde det utover dagen også. Dersom du leser på skolen bør du komme deg ut av huset relativt tidlig (ikke noe galt i å være der 9-10 når du liker å sove ut). Dersom du har en kollokviegruppe er det også lurt å treffes ganske tidlig. Jeg gjør ingenting av dette, og det går greit det også, selv om det er en god del vanskeligere. Oppsummert: Legg gjøremål/avtaler tidlig på dagen. Anonymkode: 44e13...ca2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå