Mario Skrevet 13. desember 2016 #1 Skrevet 13. desember 2016 Har ett problem med at jeg er utrolig dårlig på å planlegge matlagingen. For hver rett jeg lager så blir jeg sittende igjen med rester som aldri blir brukt til noe annet og havner i båss. Jeg er singel og lager kun mat til meg selv. Er det noen av dere som har gode tips som kan hjelp på problemet?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #2 Skrevet 13. desember 2016 Putt rester i fryseren. Anonymkode: 4df6e...c3d 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #3 Skrevet 13. desember 2016 Planlegg innkjøp planlegg matlaging frys ned rester, evt spis det neste dag. Anonymkode: 25f3f...ee5 2
MorTil2 Skrevet 13. desember 2016 #4 Skrevet 13. desember 2016 Du bør vel etterhvert lære deg hvor mye du spiser? Rester av pasta kan du bruke som kald pastasalat om kvelden eller lunch dagen etter. Rester av ris eller poteter kan stekes med et stykke laks dagen etter. Du må bare bruke fantasien,og helst lage mindre og heller supplere med et rundstykke med smør hvis det blir for lite. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #5 Skrevet 13. desember 2016 Veldig enkelt. Sett av et visst beløp til mat som ikke tillater deg å kjøpe i overflod. Handle én gang i uka, der du har nok råvarer til mat én uke. Suppler kun hvis det er nødvendig. Da tvinges du til å spise rester og utnytte råvarene bra. Ingen som har lite penger/ er vant til å ha lite penger har dette "problemet". Anonymkode: 8574d...a63 1
Neket Skrevet 13. desember 2016 #6 Skrevet 13. desember 2016 Jeg lager store porsjoner, slik at det er nok til flere middager og fryser ned resten i passende middagsporsjoner. 2
Kruset Skrevet 13. desember 2016 #7 Skrevet 13. desember 2016 Del opp ting i mindre porsjoner, og frys det du ikke skal bruke. Det aller meste kan fryses. Ikke kjøp så store mengder at du ikke får brukt opp før det blir dårlig, da er det du måtte spare på det bortkastet. Ellers er mitt absolutt beste tips å planlegge middager og eventuelt andre måltider godt. Jeg prøver stort sett å handle bare en gang i uken. Da sjekker jeg først kjøleskapet for å se hva jeg har av matvarer, og velger middag ut ifra det. Skriver en handleliste med de tingene jeg mangler. Planlegger slik at de ingrediensene jeg bruker i en rett kan brukes i en annen. Om jeg f.eks. lager en suppe med kokosmelk, bruker jeg resten i en saus til wok og i en smoothie. Vil jeg ha salat som tilbehør til middagen, blir det gjerne to dager, pluss til lunsj en dag. Jeg prøver også å ha godt system i kjøleskapet, og ha matvarer som ikke kan stå så lenge samlet og godt synlig, slik at jeg faktisk får brukt dem før de blir dårlige. Heller ikke så dumt å ha en restemiddag i uka, der du får brukt opp matvarer før det handles inn nytt. 2
Mario Skrevet 13. desember 2016 Forfatter #8 Skrevet 13. desember 2016 Takk for mange gode råd Jeg burde kanskje også ha nevnt at jeg ikke på noen måte kan kalle meg god på kjøkkenet. Det går for det meste i _veldig_ enkle retter. Så det er nok noe jeg bør ta tak i. 58 minutter siden, Kruset skrev: Del opp ting i mindre porsjoner, og frys det du ikke skal bruke. Det aller meste kan fryses. Ikke kjøp så store mengder at du ikke får brukt opp før det blir dårlig, da er det du måtte spare på det bortkastet. Ellers er mitt absolutt beste tips å planlegge middager og eventuelt andre måltider godt. Jeg prøver stort sett å handle bare en gang i uken. Da sjekker jeg først kjøleskapet for å se hva jeg har av matvarer, og velger middag ut ifra det. Skriver en handleliste med de tingene jeg mangler. Planlegger slik at de ingrediensene jeg bruker i en rett kan brukes i en annen. Om jeg f.eks. lager en suppe med kokosmelk, bruker jeg resten i en saus til wok og i en smoothie. Vil jeg ha salat som tilbehør til middagen, blir det gjerne to dager, pluss til lunsj en dag. Jeg prøver også å ha godt system i kjøleskapet, og ha matvarer som ikke kan stå så lenge samlet og godt synlig, slik at jeg faktisk får brukt dem før de blir dårlige. Heller ikke så dumt å ha en restemiddag i uka, der du får brukt opp matvarer før det handles inn nytt. Høres ut som en kjempebra måte å gjøre det på. Selv så må jeg nok belage meg på å dra flere turer i butikken enn deg sånn foreløpig, men med litt erfaring så greier nok jeg også å planlegge ei hel uke frem i tid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå