AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #1 Skrevet 13. desember 2016 Jeg har jobbet som deltidsansatt i en butikk siden mai i år. Jeg har jobbet mye mer enn jeg skulle ifølge prosenten min i arbeidskontrakten, og har egentlig stått for store deler av jobben fysisk i butikken (varer, rydding osv). Den 7. desember fikk alle ansatte en felles mail utsendt om at butikken nedlegges den 31. desember i år. Det er mindre enn 1 måned forvarsel. Jeg spurte høyeste sjef om det var mulig for en ny stilling i en annen butikk. Jeg er helt avhengig av jobb for å betale husleie. Sjefen sa at han ikke kunne love noe og at bedriften har mange utfordringer i år. Dette synes jeg høres litt merkelig ut. Jeg har fortrinnsrett og de har (tror jeg) plikt til å finne en ny stilling til meg. Jeg har ikke fått noen oppsigelse, men jeg får heller ingen hjelp til å finne en ny stilling. Jeg søker allerede på flere jobber fordi jeg stoler ikke på at sjefen faktisk vil finne en ledig stilling. Ansettelsen min i kontrakten er fast. Jeg fortalte sjefen at vi føler vi står midt mellom å ikke få oppsigelse, men heller ingen mulighet for å jobbe. Hva er riktig her? Er sjefen uprofesjonell, eller er dette normalt? Bør jeg gå til Arbeidstilsynet? Anonymkode: b2228...435
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #2 Skrevet 13. desember 2016 Så vidt jeg vet har man bare fortrinnsrett hvis stillingen faktisk eksisterer. Har sjefen personalansvar for andre butikker som ikke skal legges ned også? I så fall kan det være en mulighet. Men ofte er butikker franchisedrevet, dvs. sjefen din har bare ansvar for butikken du jobber i, og kan i det tilfellet naturlig nok ikke love deg en stilling i en annen butikk han ikke har lederansvar i. Han kan spørre sjefen der, men mer kan han nok ikke gjøre. Anonymkode: c552c...590 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #3 Skrevet 13. desember 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så vidt jeg vet har man bare fortrinnsrett hvis stillingen faktisk eksisterer. Har sjefen personalansvar for andre butikker som ikke skal legges ned også? I så fall kan det være en mulighet. Men ofte er butikker franchisedrevet, dvs. sjefen din har bare ansvar for butikken du jobber i, og kan i det tilfellet naturlig nok ikke love deg en stilling i en annen butikk han ikke har lederansvar i. Han kan spørre sjefen der, men mer kan han nok ikke gjøre. Anonymkode: c552c...590 Takk for svar. Jeg leste også det om fortrinnsrett, men jeg snakket nettopp med Arbeidstilsynet og forklarte situasjonen. Arbeidstilsynet fortalte meg at så lenge jeg er ansatt i bedriften har jeg krav på jobb, og hvis ikke, krav på lønn til den jobben jeg skulle ha utført. Jeg snakket med sjefen over hele bedriften om dette, etter å ha snakket med min egen sjef. Den øverste sjefen i bedriften var han som fortalte meg at han ikke kunne love noe. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, og jeg finner selvfølgelig situasjonen litt frustrerende, da jeg føler fremtiden er usikker og jeg ikke har en stødig grunn. Nå har jeg sendt ut en felles e-post til alle butikksjefene i hele bedriften med en søknad om meg selv, der jeg også informerer om at butikken jeg jobber i skal nedlegges. Håper jeg får en tilbakemelding. Hvis ikke vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: b2228...435
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #4 Skrevet 13. desember 2016 Det er jo rart du ikke har fått noen oppsigelse. Men sikkert på at arbeidstilsynet oppfattet at situasjonen dreier seg om konkurs/nedleggelse? Anonymkode: c552c...590
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #5 Skrevet 13. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo rart du ikke har fått noen oppsigelse. Men sikkert på at arbeidstilsynet oppfattet at situasjonen dreier seg om konkurs/nedleggelse? Anonymkode: c552c...590 Ja, jeg sa klart og tydelig flere ganger at butikken jeg jobber i nedlegges på grunn av økonomiske årsaker, men at ikke hele bedriften legges ned. De fortsetter, men det gjør ikke den ene butikken jeg jobber i. Anonymkode: b2228...435
pingeling Skrevet 13. desember 2016 #6 Skrevet 13. desember 2016 Butikken du jobber i eies den juridisk av bedriften, eller er det en franchisebutikk og derfor et eget AS? Om det er en franchisebutikk så har ikke bedriften noen plikt til å skaffe deg en ny jobb i en annen butikk. En Rema butikk er jo f.eks stort sett alltid egne franchisebutikker som får lov til å drive under navner Rema. Det gjelder vel mange butikkjeder. Men hvor lang oppsigelsestid har du i kontrakten din? Selv om selskapet legger ned så har de vel plikt til å betale deg lønn ut normal oppsigelsestid? Selv ved en konkurs må jo bostyret betale den ansatte lønn for den perioden de er pliktig til. Siden de skal holde på ut året så kan ikke dette være en konkurs,men en styrt nedlegges av en ulønnsom butikk.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #7 Skrevet 13. desember 2016 Som tidligere nevnt sier du ikke om butikken er franchisedrevet, i så fall har du bare rett på ny stilling dersom det er denne butikken som blir gjennopprettet. Du har ikke krav på jobb hos en annen franschiestaker. Dersom det ikke er franschise kan det være flere fortrinnsberettigede til samme stilling (og det må faktisk være ledig stilling) og da er det ikke sikkert det er du som gjør best krav på stillingen selv om du har jobbet mye ekstra, prioriteringen er bestemt ved lov. Men det som rammer deg hardest er nok at for å ha krav på å gjøre fortrinnsrett gjeldende må du ha vært ansatt i minst 12 mnd, og det har ikke du. Så få oppsigelsen skriftlig så du har bevis til nav (og husk å få attest), søk dagpenger og forsett å søke jobber. Anonymkode: 02c53...878 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå