Hedda-78 Skrevet 13. desember 2016 #1 Skrevet 13. desember 2016 Jeg lurer på om det er noen her som har barn i 1. klasse nå, som ligger en del foran sitt alderstrinn i ett eller flere fag? Jeg må innrømme at jeg er litt skuffet over skolen som mitt barn går på. Han har hatt svært liten framgang siden skolestart, om noe overhodet, og jeg mener at det er fordi han må følge samme opplegg som de andre barna. De holder jo fortsatt på å lære bokstavene, men det er over 2 år siden mitt barn lærte å lese, og kunne da naturligvis alle små og store bokstaver. Det samme skjer i matematikk, og jeg frykter han skal bli veldig tidlig lei av skolen. Hvordan har dere blitt møtt av skolen dette halvåret? Har barnet fått noe eget opplegg? Hvilke tilpasninger har blitt gjort for å gi barnet utfordringer og undervisning som passer?
Arkana Skrevet 13. desember 2016 #2 Skrevet 13. desember 2016 Storebror fikk noe tilpasset opplegg fra første klasse. Å tilpasse undervisning er vanskelig (spesielt ved gruppearbeid. Det er ingen på hans nivå i klassen og han kan ikke akkurat være på gruppe alene.), men han har fått en del tilpassede lekser. Han har lest fra før han fylte 5 år så han har alltid fått egne lesebøker tilpasset sitt nivå. Det har tatt litt tid å finne de riktige bøkene fordi det er en bibliotekar som finner lesebøkene deres og ikke læreren, og bibliotekaren skjønte ikke først at storebror leser bøker ment for noen mange år eldre enn ham selv, men det har gått seg til etterhvert. Framgang i lesing får man ved å faktisk lese bøker og det skal de jo i hovedsak gjøre hjemme, så det klarer dere fint å tilpasse på egenhånd. Tilpassing i matte var av varierende suksess. Den første kontaktlæreren de hadde så at han kunne alt de hadde i matte og sa at hvis storebror syntes det var så lett at han kjedet seg kunne han bare la være å gjøre matteleksene og i stedet gjøre valgfrie oppgaver på valgfritt nivå på Multi sine nettsider og så skrev vi bare en liten kommentar om det i margen. Halvveis i første klasse sluttet dessverre denne flotte læreren og de fikk en ny. Han ville ikke gjøre det på denne måten. I stedet fikk storebror en mattebok for et høyere trinn. Det hadde nok fungert hadde det ikke vært for at læreren insisterte på at storebror gjorde de vanlige matteleksene først. Så den ekstra matteboken var jo bare merarbeid for storebror og opplevdes naturlig nok ikke positivt for ham. Heldigvis opplever han ikke at matteleksene er kjedelige selv om de er lette, han bare gjør dem raskt ferdig og tenker ikke mer over det.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #3 Skrevet 13. desember 2016 Jenta vår startet i 1. klasse i fjor. Vi prøvde å lage et eget opplegg for henne hjemme når vi så hvor lite de lærte på skolen. Med aktivitetsbøker og lesebøker for litt eldre barn som vi lånte på biblioteket, eller utskrift av ting fra nettet. På den første foreldresamtalen tok læren opp det med ekstrabøker, og at det er en stor klasse på 60 elever, og de måtte ta hensyn til de som ikke kunne en bokstav da de begynte på skolen. Vi ble lovt ekstra lesebøker fra skolen. Dette fikk vi i to uker, så glemte de det. I år går jenta vår i 2. klasse. Vi prøver å fylle på med lesestoff og annet opplegg hjemme, men det er ikke lett å finne en rutine for dette i en travel hverdag. Hun har fått ekstrabok i matte for et høyere trinn. Hun har begynt å lese litt engelsk, og det er veldig bra. Engelske barnebøker og skrivemåter byr heldigvis på litt utfordring. Dette er den første utfordringen hun har fått siden skolestart! Hun spiller også et instrument, og når leksene tar 5 min å gjøre unna, blir det mer tid til å øve. Takk og lov for musikkskolen! Der får hun undervisning på sitt nivå, slik at hun ser at hun kommer videre når hun øver. På skolen hennes er det hyggelige og flinke lærere, men pga at det er en basisskole, skifter lærerne hele tiden, og de klarer ikke ha oversikt over den enkelte elevens behov, tydeligvis. Anonymkode: fdf2c...e4b
pautina Skrevet 13. desember 2016 #4 Skrevet 13. desember 2016 I 1 kl lærte vår ikke særlig mye faglig ettersom hun hadde kunnet lese og skrive i et par år, vi tenkte det var like greit da det er så mye annet å lære rundt det sosiale spillet, regler osv. hun fikk riktignok egne tekster å jobbe med når de andre jobbet med en og en bokstav da... fra 2 kl har de vært veldig flinke med å differensiere leksene i alle fag slik at det tilpasses alle de ulike nivåene og vi har fått litt ekstra faste oppgaver oppå der igjen. lesing og skrive gjenfortelling. I matematikk får hun fortsette når hun er ferdig med bok og ekstra bok så nå går hun i 4, men har 8 kl matte bok så vi er veldig fornøyd. I de fagene hun er foran må hun selvfølgelig få hjelp hjemme om hun trenger, eller vente helt til alle har fått hjelp med det alle skal gjøre, så kan læreren hjelpe hvis det blir tid etter det, det synes vi er helt OK. 3
Nerdemamma Skrevet 13. desember 2016 #5 Skrevet 13. desember 2016 Ja, vi er veldig fornøyd med opplegget vi fikk. De har lesekort for alle elever. Hvor de får låne bøker fra skolen, leser de ferdig hjemme og bytter bok når de leverer med signatur fra foreldre. I matte så fikk de alle tre ark i mattepermen, og leksen var å gjøre minst en av de. Og hvert ark hadde egen vanskelighetsgrad. Slik var det i engelsk også. I de fagene han var spesielt sterk i (norsk, engelsk og geografi) fikk han lov til å hjelpe de andre i klassen som hadde det litt vanskeligere. Men alt dette krever også tett samarbeid mellom hjem og skole.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #6 Skrevet 13. desember 2016 I første klasse er ikke faglig fokus det viktigste. Men elever som krever mer undervisning av den ene eller andre grunnen vil jo få det etter en stund. Lærere flest klarer gjerne å ta disse vurderingene i større grad enn foreldrene. Førsteklasse handler mye om å lære seg skolens opplegg, samarbeid, regler, holde tider, avtaler, rekke opp hånde,huske å tisse i friminuttet, respekt og samspill med de andre etc etc Jeg forstår ikke hvorfor man skal forvente, eller ønske, at ens barn etter et halvt år i førsteklase skal kunne vise til mye fremgang. Den fremgang barnet har hatt syns ikke nødvendigvis hjemme. Alles barn er like spesielle. Anonymkode: 84042...c59 17
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #7 Skrevet 13. desember 2016 I første klasse var det rulering på stasjoner, satt sammen av grupper med elever på samme nivå. De som kunne lese og skrive flytende var sammen og fikk undervisning basert på ferdighetsnivået deres, de som ikke kunne bokstavene begynte på scratch på egen gruppe. Klassen hadde en lærer og 2 assistenter. Fungerte ypperlig. Anonymkode: 1b10e...83a
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #8 Skrevet 13. desember 2016 Synes opplegget på gutten min sin skole er greit. I matte og norsk har de egne permer. Når leksen er gjort skal foreldrene i samråd med barnet skrive kommentar om leksen var lett, passelig eller vanskelig. Da blir vanskelighetsgraden regulert etter dette. Anonymkode: 0a7b8...04a 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #9 Skrevet 13. desember 2016 Jenta vår leste før hun var fire, lærte seg prinsippet med ganging før hun begynte på skolen etc. Lærer sier det er utfordtende å tilrettelegge tilstrekkelig, men hun får ekstra oppgaver og kan i tillegg lese i ei bok dersom hun de ledig tid. Tror nok det daglige jevner seg mer ut etterhvert, selv om hun nok alltid vil være faglig sterk, og så tenker jeg at det aller viktigste nå i 1.klasse, er å finne seg tilrette på skolen og fungere sosialt, og der er hun slettes ikke noe foran de andre. Anonymkode: eaf2d...1b8 4
Katla80 Skrevet 13. desember 2016 #10 Skrevet 13. desember 2016 Datteren maste om ekstra mattelekse (1.klasse). Det Jar hun fått og er fornøyd med det 😊
Dlarah Skrevet 13. desember 2016 #11 Skrevet 13. desember 2016 Synes det er litt kravstort og forvente individuelle tilpasninger for første klassingen, iallefall dersom man faktisk ligger foran de andre. I de første årene på skole lærer man først og fremst å selvstendig, samarbeid og sosialisering. Resultater på dette kan neppe måles på hjemmefronten. Det sier seg selv at dersom lærerene virkelig skal bruke nevneverdig tid på enkeltfag på individnivå, vil dette by på enorme problemer mtp tidsfordeling. Jeg mener iallefall at det er bedre at lærerene bruker mer tid på de svakeste/snittet, slik at klassen som helhet kan lære de essensielle. 5
ViljaH Skrevet 14. desember 2016 #12 Skrevet 14. desember 2016 47 minutter siden, Dlarah skrev: Synes det er litt kravstort og forvente individuelle tilpasninger for første klassingen, iallefall dersom man faktisk ligger foran de andre. I de første årene på skole lærer man først og fremst å selvstendig, samarbeid og sosialisering. Resultater på dette kan neppe måles på hjemmefronten. Det sier seg selv at dersom lærerene virkelig skal bruke nevneverdig tid på enkeltfag på individnivå, vil dette by på enorme problemer mtp tidsfordeling. Jeg mener iallefall at det er bedre at lærerene bruker mer tid på de svakeste/snittet, slik at klassen som helhet kan lære de essensielle. Det kan du mene så mye du vil, men lærerne har faktisk krav på seg til å gjøre individuelle tilpasninger til alle elevene, både svake og sterke og middels. Så da må foreldrene kommunisere med læreren. 2
Arkana Skrevet 14. desember 2016 #13 Skrevet 14. desember 2016 7 timer siden, Dlarah skrev: Synes det er litt kravstort og forvente individuelle tilpasninger for første klassingen, iallefall dersom man faktisk ligger foran de andre. I de første årene på skole lærer man først og fremst å selvstendig, samarbeid og sosialisering. Resultater på dette kan neppe måles på hjemmefronten. Det er fullstendig feil, de lærer mye de første årene på skolen. Alle elever, uansett nivå, har rett på tilpasset undervisning. Alle elever må få lov å utvikle seg videre fra der de er og ikke måtte vente på resten av klassen. Tilpasset undervisning vil derimot sjelden være 100% optimal for hver enkelt elev, så man må ha realistiske krav/forventninger til tilpasningen. Forøvig var det ikke vi som foreslo tilpasset undervisning/lekser for sønnen vår, det var det læreren selv som ønsket, noe som åpenbart betyr at det er viktig også for de minste barna. 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #14 Skrevet 14. desember 2016 På vår skole har vi ingen direkte tilpasset opplæring i første/andre klasse, men flinke elever får naturligvis lese bøker og gjøre ekstraoppgaver i matematikken. De har også også tilpasset stasjonsopplæring, på den måten at de deler inn i grupper. På foreldremøtene i første og andre klasse er det alltid en drøss foreldre som klager over for lite lekser og for lavt nivå, men høyere oppover jevner det seg visst ut. Anbefaler deg å holde interessen oppe med utfordringer på hjemmebane, og ellers ha litt is i magen, for tempoet øker kjapt oppover i klassene. Førsteklasse er litt "unntakstilstand", sånn sett, fordi halve klassen først må lære å knyte skolissene og sitte stille på stolen. Men min erfaring er i hvert fall at en litt somlete start i førsteklasse der man ikke får fullt faglig utbytte av skoledagene, ikke har noe som helst å si for utviklingen senere. :) Anonymkode: f3278...b39 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #15 Skrevet 14. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: På vår skole har vi ingen direkte tilpasset opplæring i første/andre klasse, men flinke elever får naturligvis lese bøker og gjøre ekstraoppgaver i matematikken. De har også også tilpasset stasjonsopplæring, på den måten at de deler inn i grupper. På foreldremøtene i første og andre klasse er det alltid en drøss foreldre som klager over for lite lekser og for lavt nivå, men høyere oppover jevner det seg visst ut, for klagingen forstummer ganske kjapt. Anbefaler deg å holde interessen oppe med utfordringer på hjemmebane, og ellers ha litt is i magen, for tempoet øker kjapt oppover i klassene. Førsteklasse er litt "unntakstilstand", sånn sett, fordi halve klassen først må lære å knyte skolissene og sitte stille på stolen. Men min erfaring er i hvert fall at en litt somlete start i førsteklasse der man ikke får fullt faglig utbytte av skoledagene, ikke har noe som helst å si for utviklingen senere. :) Anonymkode: f3278...b39 edit: en vesentlig del av setningen falt ut. Anonymkode: f3278...b39
Gjest ClickB4it Skrevet 14. desember 2016 #16 Skrevet 14. desember 2016 9 timer siden, Dlarah skrev: Synes det er litt kravstort og forvente individuelle tilpasninger for første klassingen, iallefall dersom man faktisk ligger foran de andre. I de første årene på skole lærer man først og fremst å selvstendig, samarbeid og sosialisering. Resultater på dette kan neppe måles på hjemmefronten. Det sier seg selv at dersom lærerene virkelig skal bruke nevneverdig tid på enkeltfag på individnivå, vil dette by på enorme problemer mtp tidsfordeling. Jeg mener iallefall at det er bedre at lærerene bruker mer tid på de svakeste/snittet, slik at klassen som helhet kan lære de essensielle. Tull. Vi måtte sitte og lære alfabetet, det kunne jeg allerede forlengs og baklengs og fra midten og ut, jeg hadde allerede lest i et par år da jeg begynte på skolen. Skolen var verdens kjedeligste sted, og den dag i dag synes jeg synd på foreldrene mine som måtte kjempe så til de grader mot et firkantet system.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #17 Skrevet 14. desember 2016 Når de er 60 på trinnet, og mange som sliter med ulike diagnoser og utfordringer, kan det være litt frustrerende å ha et barn som er motivert for å lære noe. Jeg synes det er synd at disse barna må vente til de svake har fått tatt dem igjen. Jeg mener vi trenger flinke folk som får utfordringene de trenger fra dag 1. Ellers får vi et samfunn av middelmådighet. Hvem skal kurere kreft, hvem skal finne løsning på kompliserte utfordringer, hvis ikke de som har potensial for det får lov til å utfordre seg? Jeg jobber innen høyere utdanning, og ser at flere og flere av plassene innen forskning i Norge blir besatt av utenlandske søkere, fordi norske søkere ikke har fått med seg like mye fra skolen... Jeg synes dette er synd. Men takk og lov for at det finnes gode skoler i utlandet og kloke hoder som går ut fra dem. Anonymkode: fdf2c...e4b 1
Gjest Magnifiq Skrevet 14. desember 2016 #18 Skrevet 14. desember 2016 Ikke spesiell undervisning, men mulighet til å jobbe i egent hefte og på nett i matte og engelsk. Samt at de bruker veiledet lesing i norsk, og at hun nå f.eks får lede Harry Potter i stedet for de heftene de bruker.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #19 Skrevet 14. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når de er 60 på trinnet, og mange som sliter med ulike diagnoser og utfordringer, kan det være litt frustrerende å ha et barn som er motivert for å lære noe. Jeg synes det er synd at disse barna må vente til de svake har fått tatt dem igjen. Jeg mener vi trenger flinke folk som får utfordringene de trenger fra dag 1. Ellers får vi et samfunn av middelmådighet. Hvem skal kurere kreft, hvem skal finne løsning på kompliserte utfordringer, hvis ikke de som har potensial for det får lov til å utfordre seg? Jeg jobber innen høyere utdanning, og ser at flere og flere av plassene innen forskning i Norge blir besatt av utenlandske søkere, fordi norske søkere ikke har fått med seg like mye fra skolen... Jeg synes dette er synd. Men takk og lov for at det finnes gode skoler i utlandet og kloke hoder som går ut fra dem. Anonymkode: fdf2c...e4b Og jeg mener at foreldre kan tilrettelegge en god del selv også, finne fram til utfordringer selv, og ikke insistere på at alt må tas via skolen de aller første årene. Som foreldre har vi medansvar med skolen for vår barns faglige utvikling, og ingen kan kritisere deg for å finne løsninger selv. På den måten får vi også øvd opp våre barns evne til å tåle kjedelige ting og tilpasse seg andre når det er nødvendig, finne kreative måter å tilegne seg kunnskap på, og tenke utenfor boksen. Ikke så dumt det heller, for kommende forskere. Mener ikke å frita skolen fra ansvaret for å tilrettelegge for de aller flinkeste, og oppover i årsklassene blir det uansett nivådifferensiert mye mer. Men alle foreldre som har barn som kan lese ved skolestart kan jo ikke kreve å få spesialsnekret sitt eget opplegg? Skolestarterbarna er på svært forskjellige nivåer, både faglig, praktisk og sosialt, men dette jevner seg såpass ut med årene at det aldri har vært et tema på de ungdomsskoleforeldremøtene jeg har vært på (da er det derimot duket for en ny klassisk problemstilling, nemlig "Hvorfor får barna så mye lekser? Må de ha prøve rett etter juleferien?") Anonymkode: f3278...b39 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #20 Skrevet 14. desember 2016 La barn være barn! Hilsen lærer. Anonymkode: 53767...152 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå