Gå til innhold

En moderators tanker..

Gjest Hege

Anbefalte innlegg

I det siste har det vært en del snakk om oss moderatorer, og hvordan vi gjør jobben vår.

Jeg fikk lyst til å si noen ord om hvordan jeg opplever det å være moderator.

Jeg har vært med her på Kvinneguidens forum i godt over to år, altså cirka 2/3 av forumets levetid. På denne tiden har forumet vokst enormt, noe som blandt annet skyldes Grys flotte måte å lede dette på.

Da hun i fjor høst fant ut at hun trengte hjelp til å holde orden her, søkte jeg etter litt grubling jobben som moderator.

Denne jobben er ikke betalt, de som jobber med dette gjør det fordi de er glad i forumet og ønsker å hjelpe til med å holde det seriøst og hyggelig. Fritt for personhets og andre usakligheter.

Så også med meg. Jeg bruker mye tid her, og fordi jeg bruker modem også ganske mange tellerskritt. Jeg betaler altså for å gjøre denne jobben.

Hvorfor gidder jeg?

Til å begynne med vanket jeg en del på SOLs diskusjonsforum. Der var det utrolig mye personangrep, hets, mobbing og annen dritt, og jeg ble lei og begynte å kikke etter noe bedre.

Og jeg fant altså Kvinneguiden til slutt.

Jeg så fort at forumet hadde en oppegående og dyktig redaktør, en som hadde god kontakt med brukerne og holdt god kontroll.

Så jeg ble her jeg.. :)

Etter hvert har jeg fått ganske mange venner her, og ble naturlig nok glad i forumet. Noe jeg fremdeles er.

Derfor gidder jeg å bruke tid og tellerskritt på dette. I tillegg har Gry godtatt min litt spesielle situasjon som transseksuell på en flott måte, noe hun beviste med å gi meg jobben som moderator her. Klart jeg gidder!

Som moderator får jeg både kjeft og ros, både her i forumet og på private meldinger. Mest ros, heldigvis :P

Jeg har gjort mine tabber, og jeg kommer sikkert til å gjøre flere, men jeg håper jeg kan være moderator her riktig lenge likevel. :)

Nå er det trist å oppleve at noen få har stor glede av å mobbe andre brukere på det groveste, både her i forumet og på private meldinger. På privat melding er det ikke mye jeg kan gjøre, men jeg får beskjed om det, og jeg vet hvem det gjelder.

Det beste man kan gjøre der er å slette disse uten å åpne dem, og la være å svare.

Her i forumet gjør jeg så godt jeg kan, men det er ikke til å unngå at noen av disse angrepene blir liggende for lenge for de blir slettet.

Usakligheter som "slenge med leppa" innlegg er med på å ødelegge fine tråder, og de tar fra oss dette med at forumet skal være et seriøst og hyggelig sted for alle.

Dette er jeg blitt grundig lei av! Innlegg som er skrevet for å provosere fram usakligheter, eller få en tråd til å spore av fra det opprinnelige temaet kommer nå til å forsvinne stille og rolig. De som savner sine innlegg kan, om de ikke selv vet hvorfor, spørre meg.

Når jeg griper inn i et innlegg, ser jeg ikke på hvem som skrev det, jeg ser bare på innholdet. Jeg kunne ikke gjøre jobben ellers.

Her er [url=http://www.kvinneguiden.no/Forum/faq.php#0]reglene jeg og de andre moderatorene jobber etter.

Klart man kan komme med en fleip, og ha det moro i en tråd, men det å ødelegge en annens tråd er dårlig folkeskikk, og ødelegger for den som startet tråden.

Vi har forresten et eget forum for moro og fjas, nemlig "Snikk-Snakk", der kan man være usaklig så mye man vil, bare det ikke sårer noen. :P

Kan vi ikke være sammen om å holde dette forumet i den stand at vi med handa på hjertet kan kalle det det "Det beste forumet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solskinn

Jeg syns dere gjör en strålende jobb, jeg, og jeg koser meg her! :P

Jeg orker ikke bli provosert lenger, så jeg bare hopper over visse innlegg!!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle nesten få et inntrykk av at vi er her for moderatorers skyld... men det er moderatorer som er her pga oss....

Hege, jeg er helt uenig hver gang du sletter et innlegg som er myntet til meg, la dem stå sier jeg, så får folk se hvor korttenkte enkelte mennesker er i sin argumentasjon.

Hvorfor gidder du være her, hvorfor gidder jeg være her? Fordi det er gøy!

Herregud, jeg ler meg jo halvveis ihjel enkelte ganger.

Når man funderer over hvorfor man er her, er det etter min mening på tide å ta en pause.

Når man sensurerer tråder og innlegg så gjør man også et inngripen i debatten. Jeg mener det er feil.

Hvis Gry leser dette, jeg har et forslag kjære Gry, lag et rom som du kaller for trashcan, og der kan alle slettete/sensurerte innlegg havne...

... så får vi lese da... hva som ikke er ment for våre ører....

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco, jeg orker ikke argumentere med deg, vil bare si at slike innlegg skal slettes, det er derfor vi har regler i forumet. :P

Jeg ser heller ingen grunn til å forsvare hvorvidt jeg funderer på ting og tang.

Det jeg kan si er at vi moderatorer er her på grunn av brukerne, det har du rett i.

Ha en fin kveld! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Gry leser dette, jeg har et forslag kjære Gry, lag et rom som du kaller for trashcan, og der kan alle slettete/sensurerte innlegg havne...

Poenget kjære Waco, er at KG har ett sett med regler som brukerne skal følge, slik at alle kan trives her. Du skriver du har det gøy her, for at alle skal ha det gøy må det finnes ett visst nivå av folkeskikk..... Slettede innlegg er innlegg som ikke har fulgt reglene på en eller annen måte, og de ønsker jeg selvsagt ikke å ha stående i ett annet rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja jeg skjønner....jeg lufter tanker jeg... det var bare et forslag.

Er vel enig i at alle skal ha det like morsomt her, men jeg synes også i rettferdighetes navn at det må være mulig og selv svare på skarpe innlegg istedetfor å rope på moderatorer hele tiden.

Men egentlig har vi jo diskutert dette maaaange ganger før.

Hege, jeg synes du er flink jeg!

Gry du er også superduper dame.

Waco

Er det virkelig sant at noen har fått trusler via PM? det har aldri jeg fått. (fått mye fanmail). Men jeg har fått telefonoppringning da... av en som ho-ho er det Waaaco...? Og jeg... eeeh... ? Ho-ho *klikk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanker fra en annen moderator....

1657 medlemmer....

Et utall anonyme...

1657 meninger...

1657 holdninger...

Ja, det er helt klart at det oppstår uenigheter...

Ja, det er helt klart at du møter mennesker med oppfatninger og synspunkter ulike dine egne....

Men siden dette er et diskusjonsforum, og ikke verdensmesterskap i å vinne debatter, så synes jeg at vi bør ha såpass folkeskikk at vi kan holde oss for gode til å slenge ut personangrep, og trakassering mot andre brukere...

På en annen side....

1657 medlemmer....

1657 forskjellige synspunkt på hva som er personangrep og ikke....

Det må være lov å være kritiske til andre brukeres meninger, og måten de fremlegger sine meninger på. Man bør også kunne gi uttrykk for dette uten at den andre parten skal ta seg nær av det...

Men for all del, gjør dette på en saklig og grei måte... Sinte private meldinger er for eksempel ikke en saklig og grei løsning....

Helt enig med alle som mener at dette ikke er "kosekroken" der alle skal være enige og blide og kose-kose hele tiden....

Men det er faktisk mye hyggeligere om alle kunne holde seg til sak og da på en voksen måte...

Da blir det også enklere for moderatorene og vi slipper å være så synlige...

For meg er en moderator en nødløsning. En som griper inn når det er høyst nødvendig, og når det er brudd på forumets regler...

Jeg synes heller ikke reglene for forumet er spesielt strenge, men nødvendige for at det skal fortsette å være seriøst og ikke skli helt ut...

Noen ganger tolker vi innlegg forskjellig og sletter der andre kanskje ikke ville slettet. Dette kommer jo av at vi også er vanlige brukere med ulike meninger. Feil kan vi også gjøre, alle sammen.

En oppfatning noen ser ut til å ha hatt, er at vi moderatorer er en sammensveiset gjeng som er ute etter å ta enkelte brukere, mens vi overser andre. Dette er i alle fall feil... Hadde vi gjort det, hadde vi nok fått "sparken" hele gjengen av Gry....

Som sagt, ting ville vært mye enklere hvis vi kunne vært voksne mennesker og gått inn i oss selv før vi kritiserer alle andre...

Jeg synes det er et hyggelig forum, og selv om jeg irriterer meg grønn og blå over meninger som ikke samsvarer med mine egne, så lar jeg ikke det gå ut over vedkommende på en stygg måte... håper jeg...

Jeg synes også at Kardemommeloven er et ypperlig utgangspunkt for en god debatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har kanskje "ikke fulgt så nøye med i timen", men jeg synes faktisk ikke det er så mye personangrep her. Synes ofte at man blir beskyldt for personangrep også når man svarer utifra den andres meninger...Det virker noen ganger som om det går sport i å kalle "alt" personangrep.

Jeg blir mere "provosert" av folk som tror de "eier" nettstedet, som har mange skrivefeil(beklager), og som ikke har peiling på hva de svarer på!

Men, men..jeg antar jeg er litt eldre enn de fleste her...

Jeg har også sett at jeg har fått slettet innlegg, noe jeg faktisk ikke skjønner..Men det får nå så være, og det er helt greit. Jeg er kanskje ikke alltid like "snill" jeg heller... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere moderatorer gjør en kjempejobb synes jeg :wink:

Lykke til videre - dere settes pris på :P

Sommerhilsen

Charmina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns KG er helt topp som den er! Hadde jeg ikke likt meg her, hadde jeg ikke giddi og logget meg inn hver dag. Nå har jeg ikke sitti og nilest alle innleggene, men i forhold til SOL er KG veldig seriøst og det er ikke på langt nær så mye personhets her som på SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Hege og alle andre moderatorer + Gry :briller:

Dere gjør en fin jobb - stå på :wink:

Skal KG fortsette å være et seriøst disk.forum så er det (dessverre) nødvendig med noen som kan passe på. Det er bestandig noen som prøver å ødelegge - slik er det overalt. Også i virkelighetens verden.

Fortsatt god sommer alle sammen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...