Gå til innhold

Fotoforbud i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går så jeg på nyhetene at det var en barnehage som hadde innført fotoforbud på tilstelninger der foreldrene er til stede, som Lucia-feiring, juletrefest og lignende.
Det ble en liten diskusjon om dette på jobb i dag morges og nå lurer jeg på hva dere syns om dette?

Argumentet for å innføre dette fotoforbudet var at foreldre ikke har respekt for at ikke alle ønsker at bilder av barna skal havne på Facebook og lignende. I denne barnehagen var det en fjerdedel av barna som hadde reservert seg mot å ha bilder på nett pluss at det vel var et barn på hemmelig adresse.

Jeg syns dette er et supert tiltak, faktisk. Jeg har i lang tid irritert meg over at folk på død og liv skal dele bilder av mine barn på nett. Jeg har flere ganger måtte si i fra til andre foreldre at mine barn ikke skal på Facebook, uansett hvor søte de var der de sto sammen med din pode i julenissekostyme. Det blir rett og slett ikke respektert.

Ei kollega av meg mente dette var helt uproblematisk og at vi må slutte å være så hysteriske. Hun syns det var kjempesynd at man ikke skal kunne ta bilder av ungene i slike koselige settinger som en juletrefest og lucia-tog.

Hva mener KG-folket?

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg.

Det er så mange som ikke respekterer loven om publisering av bilder, det er visst ikke lenger nok å ha bilder i et privat album, og da presser et forbud seg frem.
Når det i tillegg er et "kode 6-barn" i barnehagen er det ekstra viktig at bilder ikke blir publiserte for at barnet/forelderen ikke skal bli gjenkjent.

Anonymkode: b6e69...c6e

• Liker 19
Skrevet

Er så enig med dere begge to👍🏻👍🏻👍🏻. 

Anonymkode: 08307...e59

• Liker 3
Skrevet

I vår barnehage har vi underskrevet en kontrakt som gjør at vi har lov til å ta bilder på barnehagens tilstelninger - men ikke legge ut på nett av andre enn deres egne barn. Det gjør at vi som foreldre får bilder av barna (f.eks på Luciafeiringen som skal være i dag), men kun til privat bruk. 

Jeg synes det er en fin måte å gjøre det på, sånn som du også skriver (har ikke lest artikkelen du sikter til), men kjenner det ville vært litt trist å aldri få ta bilder av barna på tilstelninger. Dt er derimot fullt forståelig om det faktisk var et barn på hemmelig adresse der. Risikoen for at en forelder vil legge ut på nett, er der jo selv om det ikke er lov.

Anonymkode: d8359...bcd

• Liker 7
Skrevet
30 minutter siden, Angelheart2 skrev:

I går så jeg på nyhetene at det var en barnehage som hadde innført fotoforbud på tilstelninger der foreldrene er til stede, som Lucia-feiring, juletrefest og lignende.
Det ble en liten diskusjon om dette på jobb i dag morges og nå lurer jeg på hva dere syns om dette?

Argumentet for å innføre dette fotoforbudet var at foreldre ikke har respekt for at ikke alle ønsker at bilder av barna skal havne på Facebook og lignende. I denne barnehagen var det en fjerdedel av barna som hadde reservert seg mot å ha bilder på nett pluss at det vel var et barn på hemmelig adresse.

Jeg syns dette er et supert tiltak, faktisk. Jeg har i lang tid irritert meg over at folk på død og liv skal dele bilder av mine barn på nett. Jeg har flere ganger måtte si i fra til andre foreldre at mine barn ikke skal på Facebook, uansett hvor søte de var der de sto sammen med din pode i julenissekostyme. Det blir rett og slett ikke respektert.

Ei kollega av meg mente dette var helt uproblematisk og at vi må slutte å være så hysteriske. Hun syns det var kjempesynd at man ikke skal kunne ta bilder av ungene i slike koselige settinger som en juletrefest og lucia-tog.

Hva mener KG-folket?

Jeg har ikke sett eller hørt noe om den saken, og kjenner den bare fra hi her. Men det som er helt klart, er at dersom barnehagen går ut i media og opplyser om at de har et barn på hemmelig adresse så er der utvist grov uforstand fra dem som har gitt denne opplysningen. 

Å bryte taushetsplikt ved å innformere i media om at barn i en barnehage har hemmelig adresse er langt verre enn å legge bilder av barns Luciafeiring og andre tilstelninger i barnehagen. Jeg er ingen tilhenger av at barn skal fotograferes og brukes som foreldrenes skryt på nettet, heller. 

Anonymkode: 3a9a3...b2a

• Liker 5
Skrevet

Fant artikkelen: http://hallingdolen.no/article/20161212/ARTIKKLER/161219945/1001
I
tillegg var det om det på nyhetene på NRK i går kveld. Usikker på om det var fra samme barnehage, men tror det.

Ser nå at det selvsagt ikke sto at det var noen på hemmelig adresse som gikk i barnehagen, men at
" Eit moment som kompliserer det heile er at det i enkelte barnehagar og skular finst barn og elevar som bur på hemmeleg adresse. Dette er med på å komplisere biletbruken i både barnehage og skule."

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, Angelheart2 skrev:

Hva mener KG-folket?

Hei TS. Jeg synes med det er uting å ta bilde av noen når de står oppstilt uten at det skal være en fotoseanse. Dette være seg både barn og voksne. Ønsker en ta bilde av barnet eller andre kan en ta dette etterpå slik ikke andre er med.

Når det gjelder barn er det nå en del avvikere som utnytter dette med bilder på nett. Dette må en for all det forsøke forebygge ikke hender.

Endret av Peter007
  • Liker 1
Skrevet

I vår bhg er det også fotoforbud under lucia-feiringen, samt andre feiringer. Vi pleier å få epost om dette i forkant av disse dagene.

Anonymkode: 4a371...227

• Liker 2
Skrevet

Synes det er kjempeflott av barnehager tenker litt lenger enn som egen nesetipp. Hos oss er det ikke fotoforbud men alle foreldrene har fått beskjed om at man ikke offentliggjør bilder av andres barn. Alt for få barnehager og skoler som forstår at det faktisk er barn på hemmelig addresse rundt omkring og defor trenger litt ekstra beskyttelse. 

• Liker 2
Skrevet

Det var fotoforbud under Luciafesten her også i dag. Deilig å vite at det ikke blir lastet opp bilder av barna i øst og vest uten at man vet om det. Har måttet gå til folk og be de slette bilder av meg selv tidligere (veldig uflatterende bilder hvor jeg er en av 5 på bildet, men et like stort fokus som de andre, ikke gøy når man er usikker tenåring).  

Jeg er enig med Peter007. Det er en uting å ta bilde av folk som ikke godkjenner det. Vi trenger ikke være hysteriske, men vi bør virkelig legge opp til at barna lærer nettvett og personvern fra småbarnsalderen. 

Anonymkode: bcd0a...e95

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er helt greit at barnehager forbyr fotografering på sånt. Hvis man vil ha bilde av barnet sitt i luciakostyme kan man jo ta bilde av det før man kommer i bhg. Jeg synes ikke det er greit hvis mitt barn ender på Facebook fordi en forelder er mindre restriktiv enn meg på å publisere bilde av barn.

• Liker 5
Skrevet

Kjempebra tiltak. 

Det er mange som ikke tenker lenger. Jeg følger hun som er gift med Europrisarvingen og jeg har flere ganger sett bilder av andre barn i barnehagen til barna. 

Idag var det opptak fra luciafeiringen i barnehagen. 

Anonymkode: a0e12...47c

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er helt greit. Både av grunnene over, og fordi barna sikkert syns det er moro å se ansiktene til foreldrene og ikke bare telefoner og kameraer når de kommer stolte ut og synger. ALT for mange voksne ser alle slike ting gjennom en telefon (kamera), og det er utrolig trist.

Selv tar jeg bilder av eget barn før det starter så jeg får bilde av kostymer o.l., det er jo koselig å ha noen minner.

Anonymkode: 971fa...7c8

• Liker 5
Skrevet
9 timer siden, Angelheart2 skrev:

Fant artikkelen: http://hallingdolen.no/article/20161212/ARTIKKLER/161219945/1001
I
tillegg var det om det på nyhetene på NRK i går kveld. Usikker på om det var fra samme barnehage, men tror det.

Ser nå at det selvsagt ikke sto at det var noen på hemmelig adresse som gikk i barnehagen, men at
" Eit moment som kompliserer det heile er at det i enkelte barnehagar og skular finst barn og elevar som bur på hemmeleg adresse. Dette er med på å komplisere biletbruken i både barnehage og skule."

Da stiller saken om barn på hemmelig adresse i barnehagen seg litt annerledes, enn det som er skrevet tra ts i hi. 

Skrevet
9 timer siden, Peter007 skrev:

Hei TS. Jeg synes med det er uting å ta bilde av noen når de står oppstilt uten at det skal være en fotoseanse. Dette være seg både barn og voksne. Ønsker en ta bilde av barnet eller andre kan en ta dette etterpå slik ikke andre er med.

Når det gjelder barn er det nå en del avvikere som utnytter dette med bilder på nett. Dette må en for all det forsøke forebygge ikke hender.

Merk deg en ting, ingen kan forby noen å ta bilder av (påkledde) barn. Det er bruken av bildene som er restriksjoner på, nemlig å offentlig gjøre bilder av barn uten samtykke fra foreldrene. Der er personopplysningsloven klar. Etter Dark room avsløringene i bergen ble det og fra politiets side advart mot å i det hele tatt legge bilder av barn ut på nettet. Selv lukkede facebokk profiler ble det advart mot. 

Noen foreldre eier ikke hemninger og heller ikke forståelse for at både egne og andres barn ikke bør legges ut på nettet. Dette medfører ta noen må ta ansvar og totalforby fotografering. 

Skrevet

Det er sånn i BHG til ungene mine :) Og vi respekterer det.. 

Jeg tenker ikke så mye over det egentlig. 

Anonymkode: 95953...2c6

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merk deg en ting, ingen kan forby noen å ta bilder av (påkledde) barn. Det er bruken av bildene som er restriksjoner på, nemlig å offentlig gjøre bilder av barn uten samtykke fra foreldrene. Der er personopplysningsloven klar. Etter Dark room avsløringene i bergen ble det og fra politiets side advart mot å i det hele tatt legge bilder av barn ut på nettet. Selv lukkede facebokk profiler ble det advart mot. 

Noen foreldre eier ikke hemninger og heller ikke forståelse for at både egne og andres barn ikke bør legges ut på nettet. Dette medfører ta noen må ta ansvar og totalforby fotografering. 

I det offentlige rom kan en ta bilder av personer .

Men I en barnehage under Lucia feiring der en innviterer foreldre blir det et åpent rom for innviterte. Der kan en legge ned forbud mot fotografering.

Men ute på gata eller I parken kan alle ta bilder . 

En kan ikke publisere nærbilder av noen tatt I det offentlige rom uten samtykke . Men bakgrunns-personer er lovlig å publisere . F.eks . bilde aved Eifeltårnet med forbipasserende er innenfor . 

Det er også innenfor når f.eks . pressen tar bilder eller filmer .  Dette når de tilkjenne gjør dette tydelig  . 

Skrevet

Dette har vært regel på min datters skole i mange år. Veldig glad for det! Skulle bare mangle forsåvidt. 

Anonymkode: 49453...5ec

Skrevet

Hos oss har vi forbud fra før. Da det er barn som har skjult adresse. Foreldre godtar dette for så vidt, men hvert år er det diskusjoner med besteforeldre som ikke ønsker å respektere dette. 

Anonymkode: be370...a56

Skrevet

Ingen fotoforbud i vår bhg. Nå lever vi i en digital verden, og det beste er å lære barnet at slik fungerer faktisk verden i dag. Hva er dere redd skal skje med de delte facebook bildene? Mobbing? Flytt en plass der ikke mobbing er et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...