exictence Skrevet 13. desember 2016 #1 Skrevet 13. desember 2016 Hvis man bare har fast 30% stilling og det er faste dager man jobber. Får man fast utbetalt månedslønn da uansett om det er helligdager noen av de dagene man vanligvis jobber? Altså noen måneder blir det færre jobb dager pga helligdager? Men det skal vel ikke gå utover den ansatte? Eller er det sånn siden den ansatte jobber så få dager i uken? Ville jo tro at det var sånn. Når man har 100% stilling får man jo fast lønn utbetalt.
Angelheart2 Skrevet 13. desember 2016 #2 Skrevet 13. desember 2016 Dersom du har en kontraktfestet 30% stilling (eller timefestet) så skal du ha lønn tilsvarende denne prosenten hver måned. Dette er uavhengig av om arbeidsgiver har nok arbeid en måned eller ikke. Men dette må du sjekke kontrakten din for. Dersom du derimot har en tilkallingsjobb eller stillingskategorien er ekstrahjelp uten fast prosentsats, så kan lønna og antall dager variere.
exictence Skrevet 13. desember 2016 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2016 Takk for svar, @Angelheart2 Du sier jeg må sjekke kontrakten. Vil det si at selv om en har fast stilling (liten stillingsstørrelse, vet ikke om det gjelder ulike regler alt etter stillingsstørrelse?) så er det lov å ikke lønne dersom arbeidsdagen du har fast, f.eks hver mandag faller på en helligdag? At det er lov å skrive i kontrakten at helligdager lønnes ikke/trekkes fra?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #4 Skrevet 13. desember 2016 Akkurat nå, exictence skrev: Takk for svar, @Angelheart2 Du sier jeg må sjekke kontrakten. Vil det si at selv om en har fast stilling (liten stillingsstørrelse, vet ikke om det gjelder ulike regler alt etter stillingsstørrelse?) så er det lov å ikke lønne dersom arbeidsdagen du har fast, f.eks hver mandag faller på en helligdag? At det er lov å skrive i kontrakten at helligdager lønnes ikke/trekkes fra? Dersom du har faste arbeidsdager, skal du ha lønn når disse dagene faller på helligdager. Dersom det er "fleksibelt" (slik jeg jobber) der jeg kan jobbe ulike dager hver uke, får man ikke det. Anonymkode: 9a788...c2e 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #5 Skrevet 13. desember 2016 Forskjell på å ha fast jobb og fastlønn. Man kan også ha fast jobb med timeslønn. Da jeg hadde timeslønn fikk jeg lønn for dager jeg normalt ville jobbet den måneden, selv om bedriften holdt stengt, men jeg måtte fortsatt føre opp timene og ble lønnet ut ifra antall arbeidsdager/arbeidsuker i den måneden (f.eks. ville jeg da fått mer betalt i oktober/31 dager enn for februar). Nå har jeg fast jobb med fastlønn og får samme beløp utbetalt hver måned, uavhengig av ant. ukedager i en måned. I begge stillingene kom ekstra timer i tillegg til "vanlig" lønn. Anonymkode: 69446...00f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå