Gå til innhold

Hvordan få en lun og koselig stue?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har flyttet inn i ny leilighet og jeg synes det er så "kaldt". Altså ikke kald temperatur. Veggene er hvite, sofaen er sandfarge, har litt tepper og puter. Opprinnelig parkett fra 1950-tallet på gulvene. Ellers har jeg en minimalistisk stil, så det er ikke mye "fyllmasse". 

Veggene må vel være enkelt å male i en lunere farge? Kan dere anbefale noe? Noe litt mørkere ? 

eller andre ting i et hjem som gir en lun og koselig følelse?:)  

Anonymkode: 6d65f...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Levende lys hjelper veldig mye etter min mening. Varme farger er også lurt hvis du ønsker en mer koselig/varmere stemning. Personlig hadde jeg kanskje latt veggene være hvite, sånn at når sommeren kommer og du ønsker en litt kaldere/friskere stemning i rommet trenger det ikke å krasje med en vegg i f.eks. en varm rødfarge.

Jeg hadde som sagt fått inn en del levende lys. Også hadde jeg fått inn noen fine pelspledd (gjerne fuskepels) i en varm brunfarge. En duk/løper og matchende gardiner hadde jeg nok også vurdert - i en varm farge, selvsagt. Og hva med gulvtepper? Og nå som det er jul hadde jeg lesset på med all julepynten jeg har, så blir iallefall Desember "varm" og koselig! :fnise: 

Noen enkle Google-søk som "how to make a room cosy" og "how to make a room warmer" er nok også lurt for å få litt inspirasjon. F.eks. denne artikkelen, og denne artikkelen. Pinterest er også veldig hjelpsom når man trenger inspirasjon. Søk på ord som "cosy" og "warm" og se om du finner noe lurt der.

(Kom på at du kan også stave det "cozy". Mulig du finner flere resultater hvis du søker på begge. :) )

Endret av PaperFlower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvteppe, tekstiler (gardiner, pledd, puter, duker), riktig belysning, levende lys, planter/blomster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt. male veggene i en varm grå evt. beige farge. Det vil lune veldig. Ellers bruk gulvtepper, puter, bilder på veggene, riktig lys i lampene (varmt gult, ikke hvitt), planter/blomster osv. 

Anonymkode: da2a3...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tekstiler og planter må til for at det skal bli lunt synes jeg. Puter i sofaen, gardiner (gjerne helt til gulvet), gulvtepper. Det finnes mange fine grønne planter som passer inn i en minimalistisk stil. Det er også fint å ta inn naturmaterialer som drivved, kvister, kongler etc (litt etter hva man liker). Jeg har hvite vegger men synes selv det er veldig lunt og koselig her likevel.

Anonymkode: 29deb...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes hvite vegger blir veldig kaldt (jeg har mange av dem selv). Jeg foretrekker varme gråtoner og bege-brune toner på veggene. Hva med en kontrastvegg? Selv har jeg stua hvit, men men stor kontrastvegg i fargen "Sober". Det er riktignok grått, men en varm gråtone. Selv er jeg glad i farger som "muskat" og "marrakesh".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet som deg, ts. Her har en av veggene fått tapet, og ellers har vi bilder på nesten hver vegg for å dempe hvitfargen. I tillegg bruker jeg mye farger for å få det litt livligere, samtidig som det blir et mer personlig hjem :) Jeg synes alltid at hjem med beige og brunt ser så koselige ut, fargene skaper en god stemning. Og pass på at lysene dine har "gule" lys, og ikke sånne skikkelig hvite som nesten blir blåaktig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Har bestemt meg for å male stua i beige/grå, tror det blir fint! Og få inn mer innslap av tre og naturting :P

Nå skal det bli koselig i hjemmet!

Anonymkode: 6d65f...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønne planter, tepper i sofaen, noen personlige gjenstander i hyllene (f.eks. fra reiser man har vært på). Og bøker! Synes det er lite som "varmer" en stue som en bokhylle full av bøker. 

Anonymkode: 7a21a...f63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig belysning kan gjøre selv et helhvitt rom varmt og koselig. Hvis du skal investere litt i lamper, så kommer gjerne en konsulent hjem til deg og gir litt råd. Det er både type lame/skjerm (om den sprer lyset eller lyser direkte på noe), styrke på lyset (man trenger noe arbeidslys og noe hyggebelysning, farge på lyspæren (det har vært en utfordring med moderne lyspærer at de gir kaldt lys, men det har skjedd mye det siste året, synes jeg), plassering av lampene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hvite vegger, men har det fortsatt lunt og koselig :) mange bra tips her. grønne planter, levende lys, puter og pledd, dempet belysning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...