Gå til innhold

Konfirmasjon, trenger virkelig hjelp her!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nærmer seg konfirmasjon for eldste barnet her i hus, og jeg aner rett og slett ikke hvordan det bør legges opp.

Er det normalt å servere full middag med dessert?

Er det greit å servere tapas/koltbord der gjestene forsyner seg selv, eller må det inn med servitører og alt?

Hva så etter middagen, er besøket ferdig da eller skal det serveres kaker og kaffe i tillegg?

Hvem er det vanlig å invitere?

Hva med bestikk, tallerkener og alt annet? Jeg kan jo ikke kjøpe inn fullt sett til 30 stk.

Blir rett og slett kjempe stresset angående dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi serverte koldtbord (bestilte catering) som vi satte frem sånn at gjestene forsynte seg selv, etter maten var det kaffe og kaker. Mange kaker (sunnmørsk kakebord er et begrep..) :) 

Inviterte nærmeste familie og faddere, og til kaffen og kakene inviterte også konfirmanten sine nærmeste venner. 

Leide lokale, så bestikk, tallerkener og glass/kaffekopper var inkludert. Dekket på og ryddet/vasket selv. 

Bordpynt og blomster kjøpte vi inn, likedan servietter, papirduker og lys. 

Brus, farris og kaffe ble også kjøpt inn. 

Hvis du tenker på å leie lokale så bør du være tidlig ute. (jeg har ikke erfaring med å holde konfirmasjon hjemme.. hvis du har plass til 30 gjester så må du på en eller annen måte sørge for tallerkener, bestikk og glass til 30stk.. forhør deg rundt og få lånt det du trenger av venner og familie. Det trenger ikke være samme serviset, mix&match kan være stilig :) Vær kreativ!)

• Liker 1
Skrevet

Koldtbord bestilt via catering er vanlig hos oss. Og så kakebord etterpå. 

Leid lokale, pyntet selv, mye av det samme som skruf. 

Vi har grensen på tanter og onkler, pluss mindreårige søskenbarn (og faddere, besteforeldre osv) Voksne søskenbarn av konfirmanten inviteres ikke når de har fått egen familie. Og så får konfirmanten lov å be 1-2 venner med fra kaffen. Vi har pleid å be inn naboer til kaffen også, sånn at det gjerne er ti gjester til som kommer til kaffe og kaker. 

Der jeg kommer fra er ventelisten på lokaler rundt ti år, så det gjelder å være tidlig ute! :) 

Anonymkode: c25d2...da6

Skrevet

Ps. Vi har ingen dessert til middagen (koldtbordet altså). Det er kakene etterpå som er desserten :) 

Anonymkode: c25d2...da6

Skrevet

Takker for svar.

Lokale har vi ordnet, men det er via en bekjent på arbeidsplassen der han jobber. Ulempen her er at det ikke er noe bestikk og lignende tilgjengelig.

Spørs om det ikke er like enkelt å få leid lokale der de har alt jeg trenger tilgjengelig. Får ta en ringerunde i morgen og høre hva det koster å leie samt hva det koster å bestille inn mat. Redd dette koster en formue totalt.

Skrevet

Jeg leide bord, stoler, duker og service. Leverte det tilbake skittent (måtte skylle av det da). Kjempesmart.

Anonymkode: f5d9a...38f

Skrevet
6 timer siden, PhilosopherSe7en skrev:

Takker for svar.

Lokale har vi ordnet, men det er via en bekjent på arbeidsplassen der han jobber. Ulempen her er at det ikke er noe bestikk og lignende tilgjengelig.

Spørs om det ikke er like enkelt å få leid lokale der de har alt jeg trenger tilgjengelig. Får ta en ringerunde i morgen og høre hva det koster å leie samt hva det koster å bestille inn mat. Redd dette koster en formue totalt.

Du kunne kanskje ha hørt med familie og venner om de har servise og bestikk å låne bort, det gjør ikke noe om det ikke matcher :) 

Konfirmasjon er ikke akkurat billig, men det trenger ikke være så dyrt hvis du ordner endel selv og hører med familie og venner om hjelp. Vi kjøpte ei kake, resten bakte jeg, moren min, stemoren til jenta vår og venninner av meg. Koldtbord bestilte vi via en venn av faren hennes, fikk en god vennepris. 

Skrevet

Jeg har vært i nærmere et tyvetalls konfirmasjoner (både jeg og mannen har stor slekt), og i samtlige har det vært koldtbord, med kaffe og kaker et par timer etter koldtbordet er ryddet vekk. Jeg har aldri hørt om noen som har innleide folk til å servere.. 

Men hva er det du stresser med? Det er da ingen regler for hvordan du må ha det? Du kan servere nett hva du vil, hvordan du vil. 

Anonymkode: f4e8c...b0f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i konfirmasjon på hotell med treretters, hvite duker og servitører. Og i konfirmasjon hjemme med hummer og kanari-servise og koldtbord. Kaker serveres det generelt mye av! Noen har øl til maten, noen har bare alkoholfritt. 

Skrevet

Det finnes jo litt mer elegante engangstallerkner enn de vanlige, tynne hvite. Sjekk på europris, eller på nett. Engangsbestiket jeg har sett er ganske fint, det er laget av plast men ser ut som metall

Anonymkode: 8bbb0...cbe

Skrevet

Hvordan kan dere bestille lokale ti år før? Hvordan vet man dato? Eller om ungen vil konfirmeres i kirka, borgerlig elle ikke i det hele tatt?

Misunner dere som har stor familie. Hos oss blir det 8-10 gjester i tilfelle...

Anonymkode: 1b07c...ad7

Skrevet

Vi fikk låne lokale gratis på jobben til samboer, her inkluderte det dekketøy, bestikk og stort sett de vi trengte. Vi bestilte hovedrett og dessert via catering og hadde innleide servitører. Kjøpte én kake, resten bakte vi og familien (det skortet ikke på tilbud om å hjelpe til!). Kjøpte inn brus og taffelvann med avtale om å levere tilbake det vi ikke brukte. Kjøpte pynt der jeg fant det jeg likte (eBay, søstrene grene, her og der), bestilte én blomsteroppsats (kjøpte roser til resten av pynten) og pyntet selv. 

Her hadde svigermor bestilt et annet lokale for 7 år siden, men da konfirmanten vår konfirmerte seg via human-etisk forbund ble datoen endret og vi måtte finne nye lokaler. 

Skrevet

Vi hadde konfirmasjonen på et hotell, der det var et utrolig stort og fint koldtbord. Etterpå var det dekket til kake og dessertbord. Hadde med en marsipankake med bilde selv, men det hadde jeg absolutt ikke trengt, har aldri sett så stort utvalg av kaker før! Pynt på bordene var også inkludert.( Friske snittblomster) Vi hadde eget lokale, også delte vi koldtbord og kaker med to andre konfirmasjonslag, servitørene var veldig flink til å etterfylle det som ble tomt. I lokalet vårt var det dekket på med hvite duker og blomster,og det var også et stort lerret der, og høytalere, perfekt til å ha video/bildefremvisning. Alt dette kom på ca 10 000, tror vi var ca 27 stk. Dette var inkludert drikken( den ble tellt opp utenom) Utrolig godt å bare gå fra all rot og oppvask, samt at jeg koste meg hele dagen uten å stresse med noe!

Anonymkode: b5f2a...b68

Skrevet

Vi har hatt koldtbord i leid lokale, men der var det bestikk, fat og glass osv. Det er helt unødvendig å kjøpe ekstra av dette, lån med familie og venner, det gjør ikke noe at det ikke er like fat osv. 

Vi har ikke leid inn hjelp, har enten hatt en venninne på kjøkkenet, ellers har familien hjelpt til under veis. 

Kaker kan du starte tidlig med å lage og å fryse ned, her har også vi brukt å bake til familie og venner som har konfirmasjon, dåp ol, og har derfor fått kaker tilbake når vi har hatt feiringer, fin måte å bytte på tjenester. Om du skal lage noe av maten selv, kan du steke opp karbonader og fryse disse tidlig. Jeg har fått feks moren min til å lage en rett, og søsken/svigersøsken noe, da jeg hadde mange venninner som stilte med kake. Vi bestilte bare mat i tillegg. 

Anonymkode: f3d66...7b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...