AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #1 Skrevet 12. desember 2016 Norsk. Fuckins norsk! Uansett hva jeg gjør får jeg ikke bedre karakter enn 3!!!! Fikk 2 i nynorsk og 3 i bokmål dette halvåret, og det knekker meg. Jeg visste at vg3 kom til å bli vanskelig, men ikke så vanskelig som dette! Jeg prøver og jeg prøver, men får ikke til! Hva skal jeg gjøre!? Anonymkode: 9336e...d5e
altflyter Skrevet 12. desember 2016 #2 Skrevet 12. desember 2016 Liker du å lese bøker? Lesning av bøker som ikke nødvendigvis er pensum kan hjelpe deg på vei. Hva i norsk er det du sliter med? Er det rettskrivingen eller fagstoffet? Rettskriving kan som sagt forbedres om du leser skjønnlitteratur 3
Gladius Veritatis Skrevet 12. desember 2016 #3 Skrevet 12. desember 2016 (endret) Håpar dette kan få deg til å sjå ting litt i perspektiv. For det første er du heldig som i det heile får gå på skule. For det andre er du heldig som bur i eit av verda sine beste land. For det tredje er eit par karakterar berre bagatellar i forhold til kva som verkeleg betyr noko her i livet. Smil, ver glad :-) Til spørsmålet ditt. Du må lese meir litteratur på både nynorsk og bokmål. Endret 12. desember 2016 av Gladius Veritatis 10
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #4 Skrevet 12. desember 2016 Får du konkrete tilbakemeldinger fra læreren din? Dette er noe av det viktigste elever som vil oppnå en høyere karakter kan bruke. Jeg vet at det er mange lærere som ikke konkretiserer tilbakemeldingene godt nok slik at elevene står litt fast. Dersom du har fått gode tilbakemeldinger: Les dem nøye, still spørsmål til lærer dersom du ønsker en utdypning og bruk de i fremtidige tekster. Dersom du ikke har det: Be om det fra lærer. Jeg forstår at dette er frustrerende for deg, men ikke gi opp. Først må du kartlegge hva det er i tekstene dine som ikke er tilstrekkelig nok for en høyere karakter, og da kan du begynne å jobbe målrettet med å heve deg selv i fagene. Ellers kan du også se på elevtekster på udir. Dette er elevskrevne eksamensoppgaver med karaktersetting og begrunnelse for karakter. I norsk er det viktig med språk og å sette seg godt inn i sjangre. Husk at språk ikke bare er rettskriving, selv om det også selvsagt er viktig. Anonymkode: e06c3...2a8 1
altflyter Skrevet 13. desember 2016 #5 Skrevet 13. desember 2016 (endret) 29 minutter siden, Gladius Veritatis skrev: Håpar dette kan få deg til å sjå ting litt i perspektiv. For det første er du heldig som i det heile får gå på skule. For det andre er du heldig som bur i eit av verda sine beste land. For det tredje er eit par karakterar berre bagatellar i forhold til kva som verkeleg betyr noko her i livet. Smil, ver glad :-) Til spørsmålet ditt. Du må lese meir litteratur på både nynorsk og bokmål. Den kommentaren var ufattelig usaklig. Fordi det er krig i verden så har man ikke lov til å syntes at noe er kjipt? Hvis du blir voldtatt, så burde du egentlig være glad til fordi det finnes folk som har blitt gjengvoldtatt? Det må være lov til å fortvile og å uttrykke dette selv om det finnes andre som har det verre. Det som er et problem for deg, er ikke nødvendigvis et problem for meg og omvendt. Men at du forteller en som er trist at vedkommende ikke har grunn til det fordi andre har det verre, vil ikke få vedkommende til å føle seg bedre. Snarere tvert imot. TS er fortvilet og jeg syntes at h*n fortjener anerkjennelse og ikke kritikk for å ha tatt opp noe som oppleves som et problem for h*n Endret 13. desember 2016 av altflyter skriveleif 33
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #6 Skrevet 13. desember 2016 Her er vurderinger og krav til hva som skal til for å oppfylle de forskjellige karakterer fra Udir. Dette er hva lærerene ser etter når de vurderer ditt arbeid. http://www.udir.no/globalassets/filer/vurdering/eksamen-vgo/vurderte-elevtekster/norsk_hovedmal_vurderte_elevsvar_2014.pdf Hvis du klarer å sammenligne disse med dine egne tekster, så ser du kanskje hva du gjør galt. Du må bli klar over hvor svakheten(e) dine ligger, for så å fokusere på å rydde opp i de. I norsk er det i hovedsak to hovedelementer. Det ene er det skriftlige håndverket, det andre er den faglige kunnskapen du skal uttrykke. Jeg ville først fokusert på det skriftlige. Anonymkode: af93c...193 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #7 Skrevet 13. desember 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Norsk. Fuckins norsk! Uansett hva jeg gjør får jeg ikke bedre karakter enn 3!!!! Fikk 2 i nynorsk og 3 i bokmål dette halvåret, og det knekker meg. Jeg visste at vg3 kom til å bli vanskelig, men ikke så vanskelig som dette! Jeg prøver og jeg prøver, men får ikke til! Hva skal jeg gjøre!? Anonymkode: 9336e...d5e Får du tilbakemelding fra lærer? Leser du? Hvordan gjør du det i andre fag? Anonymkode: bd806...1fa 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #8 Skrevet 13. desember 2016 20 timer siden, altflyter skrev: Liker du å lese bøker? Lesning av bøker som ikke nødvendigvis er pensum kan hjelpe deg på vei. Hva i norsk er det du sliter med? Er det rettskrivingen eller fagstoffet? Rettskriving kan som sagt forbedres om du leser skjønnlitteratur Jeg elsker å lese bøker. Det er det beste jeg vet! Jeg sliter stort sett med fagstoffet. Rettskriving og oppsett får jeg lett til, men å skrive faglig om et tema som ikke interesserer meg får jeg bare ikke til! 20 timer siden, Gladius Veritatis skrev: Håpar dette kan få deg til å sjå ting litt i perspektiv. For det første er du heldig som i det heile får gå på skule. For det andre er du heldig som bur i eit av verda sine beste land. For det tredje er eit par karakterar berre bagatellar i forhold til kva som verkeleg betyr noko her i livet. Smil, ver glad :-) Til spørsmålet ditt. Du må lese meir litteratur på både nynorsk og bokmål. Jeg syns det er dårlig gjort av deg å legge ut slike bilder. Ja klart, jeg er klar over at mange andre har det verre enn meg, men jeg må få lov til å uttrykke at jeg ikke har det bra. Jeg er kanskje i et av verdens beste land, men det betyr ikke at livet mitt er en dans på roser. Jeg tenker så klart på folk som har det verre, men jeg er et menneske med følelser, og min situasjon og deres situasjon kan ikke sammenlignes. For deg er karakterer bagateller, for meg er det et ''bevis'' på om jeg er dum eller smart, og karakterer er nok veldig viktig med tanke på framtiden min, for jeg har jo et mål om å komme inn på et visst studie, og det får jeg ikke til med dårlige karakterer. 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Får du konkrete tilbakemeldinger fra læreren din? Dette er noe av det viktigste elever som vil oppnå en høyere karakter kan bruke. Jeg vet at det er mange lærere som ikke konkretiserer tilbakemeldingene godt nok slik at elevene står litt fast. Dersom du har fått gode tilbakemeldinger: Les dem nøye, still spørsmål til lærer dersom du ønsker en utdypning og bruk de i fremtidige tekster. Dersom du ikke har det: Be om det fra lærer. Jeg forstår at dette er frustrerende for deg, men ikke gi opp. Først må du kartlegge hva det er i tekstene dine som ikke er tilstrekkelig nok for en høyere karakter, og da kan du begynne å jobbe målrettet med å heve deg selv i fagene. Ellers kan du også se på elevtekster på udir. Dette er elevskrevne eksamensoppgaver med karaktersetting og begrunnelse for karakter. I norsk er det viktig med språk og å sette seg godt inn i sjangre. Husk at språk ikke bare er rettskriving, selv om det også selvsagt er viktig. Anonymkode: e06c3...2a8 Jeg får tilbakemeldinger, men de er langt fra konkrete. Jeg leser tilbakemeldingene godt og stiller spørsmål, men det er likevel ikke nok! Tusen takk for svar! 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er vurderinger og krav til hva som skal til for å oppfylle de forskjellige karakterer fra Udir. Dette er hva lærerene ser etter når de vurderer ditt arbeid. http://www.udir.no/globalassets/filer/vurdering/eksamen-vgo/vurderte-elevtekster/norsk_hovedmal_vurderte_elevsvar_2014.pdf Hvis du klarer å sammenligne disse med dine egne tekster, så ser du kanskje hva du gjør galt. Du må bli klar over hvor svakheten(e) dine ligger, for så å fokusere på å rydde opp i de. I norsk er det i hovedsak to hovedelementer. Det ene er det skriftlige håndverket, det andre er den faglige kunnskapen du skal uttrykke. Jeg ville først fokusert på det skriftlige. Anonymkode: af93c...193 Det virker som om jeg er svak i alt i dette faget... 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Får du tilbakemelding fra lærer? Leser du? Hvordan gjør du det i andre fag? Anonymkode: bd806...1fa Jeg får tilbakemelding, men de er ikke gode. Jeg leser jevnlig, for jeg elsker å lese, men det spiller vist ingen rolle... Bortsett fra i historie, så gjør jeg det godt i alle andre fag. 4+ i alle andre fag jeg har bortsett fra norsk og historie Anonymkode: 9336e...d5e
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 13. desember 2016 #9 Skrevet 13. desember 2016 (endret) 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Norsk. Fuckins norsk! Uansett hva jeg gjør får jeg ikke bedre karakter enn 3!!!! Fikk 2 i nynorsk og 3 i bokmål dette halvåret, og det knekker meg. Jeg visste at vg3 kom til å bli vanskelig, men ikke så vanskelig som dette! Jeg prøver og jeg prøver, men får ikke til! Hva skal jeg gjøre!? Anonymkode: 9336e...d5e Jeg fikk lyst til å spørre om du går på påbygg. Uansett, norsk er et ganske tørt fag på videregående, akkurat det har det vært ganske bred enighet om i mine kretser. Jeg elsker selv å lese, men oppgavene har gjort at jeg har lyst til å stange hodet i pulten og banne høyt i frustrasjon. Føler med deg Forsåvidt: https://www.nrk.no/ytring/norskpensum-pa-villspor-1.13241743 Syns den passer fint til videregående også. Endret 13. desember 2016 av Wanda Maximoff
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #10 Skrevet 13. desember 2016 Hva var tilbakemeldingen / sensuren på siste oppgave du gjorde det dårlig på? Anonymkode: bd806...1fa
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #11 Skrevet 13. desember 2016 Jeg hadde svak 3 i standpunkt i norsk hovedmål, og slo til med min første og eneste 6 på eksamen. Fikk bevist mistanken om at læreren bare leste navnet og satte karakter... Anonymkode: 53bf4...f65 4
Gjest Axl Rose Skrevet 13. desember 2016 #12 Skrevet 13. desember 2016 20 timer siden, Gladius Veritatis skrev: Håpar dette kan få deg til å sjå ting litt i perspektiv. For det første er du heldig som i det heile får gå på skule. For det andre er du heldig som bur i eit av verda sine beste land. For det tredje er eit par karakterar berre bagatellar i forhold til kva som verkeleg betyr noko her i livet. Smil, ver glad :-) Til spørsmålet ditt. Du må lese meir litteratur på både nynorsk og bokmål. Slutt å kom med det der hele tiden. Er så drittlei! Ja det er krig i verden og ja barn lider. Alt er menneskers feil. Men det betyr ikke at det bare er dem som lider, har det vondt, eller sliter med noe. Jeg er enig i at det å få dårlig karakter er ikke verdens undergang. Men å si "du er heldig som får bo i et av verden sine beste land" blir for dumt. Det er mange i dette rike og gode landet som lider og har det vondt. Ikke bare barna i krigsherja land som har det vondt. Jeg ble slått som barn, skal jeg bare trøste meg med at barna i andre land har det verre? Jeg drev med rus. Skal jeg bare kalle det en bagatell i forhold til hvordan barna i krigsherja land har det? Barna som bli seksuelt missbrukt av pedofile i Norge. Er de heldig for de bor i verdens rikeste land?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #13 Skrevet 13. desember 2016 Du må legge vekk bøkene, og lese artikler, kronikker, diktanalyser etc. Så lærer du deg oppbyggingen. Husk også å lese alt fagpensum mer enn én gang. Anonymkode: bb714...be9 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #14 Skrevet 13. desember 2016 15 minutter siden, Wanda Maximoff skrev: Jeg fikk lyst til å spørre om du går på påbygg. Uansett, norsk er et ganske tørt fag på videregående, akkurat det har det vært ganske bred enighet om i mine kretser. Jeg elsker selv å lese, men oppgavene har gjort at jeg har lyst til å stange hodet i pulten og banne høyt i frustrasjon. Føler med deg Forsåvidt: https://www.nrk.no/ytring/norskpensum-pa-villspor-1.13241743 Syns den passer fint til videregående også. Nei, jeg går ikke påbygg, og takk Gud! Jeg tror ikke jeg hadde holdt ut en uke med 10 timer norsk! Savner ungdomsskolen og vg1 da norsk var favorittfaget mitt Det er bred enighet i klassen min også om at norsk er tørt og tungt på vgs... Mange skylder dog på læreren, men det er jeg skikkelig lei av å gjøre, så nå tar jeg all skylden selv heheh. Takk for linken! 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva var tilbakemeldingen / sensuren på siste oppgave du gjorde det dårlig på? Anonymkode: bd806...1fa '''Henvis til forskere, tenkere osv som uttaler seg om tema du skal skrive om. Teksten din har en tydelig innledning og en tydelig avslutning. Teksten er best i siste halvdel, for der treffer du oppgaveordlyden om språk og kommunikasjon- det er også her du tydeligst er inspirert av vedleggene. Avslutningen er også bedre enn innledningen med tanke på å treffe oppgaven. For et bedre resultat bør du jobbe med struktur på et overordnet plan- slik at du kommer raskere i gang med det som er relevant. Da er disposisjonen viktig. Videre bør du jobbe med struktur på avsnittsnivå.Det er tydelig at du er inspirert av kildene i teksten din, men de må altså skrive dem inn i teksten for å løfte den faglig.'' Denne gangen syns jeg faktisk at jeg fikk bra tilbakemelding, noe jeg ikke fikk sist. Jeg har virkelig ingen anelse om hva jeg gjorde på denen prøven, jeg husker nesten ingenting av den dagen. Den dagen er skikkelig tåkete og uklar. Husker jeg holdt på å gråte i timen og ikke kom i gang med prøven før klokken var 11. Da hadde jeg 3 timer igjen på meg. Det jeg ikke skjønner her at vi skulle skrive en tekst om språk og kommunikasjon (sosiale medier). Vel jeg gjorde det, men jeg kom litt sakte inn på akkurat det temaet. Min venninne skrev ingenting om språk og kommunikasjon, det sa hun selv. Hun sa hun bommet helt på å skrive om akkurat det. Hun fikk likevel bedre karakter enn meg, og det gir ikke mening fordi læreren min har trukket meg for å ikke skrive nok om språk og kommunikasjon. Det kommer kanskje ikke godt frem her det hun har trukket meg for, men gjennom teksten ahr hun skrevet kommentarer om hva hun har trukket meg for. Jeg syns ikke teksten min fortjente en 3'er ut ifra denne kommentaren jeg har lagt ut for dere, men meg om det sikkert. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde svak 3 i standpunkt i norsk hovedmål, og slo til med min første og eneste 6 på eksamen. Fikk bevist mistanken om at læreren bare leste navnet og satte karakter... Anonymkode: 53bf4...f65 Herregud, jeg håper det blir min historie i slutten av sommeren også. De fleste i klassen min mistenker også at læreren bare setter karakter ut fra hvem vi er. Hun har tydelig noen favoritter i klassen og det legger hun ikke skjul på. Jeg vil skylde på læreren, men jeg er så lei av det så jeg har startet å skylde på meg selv. Faktisk så kan det være noe med læreren, det nekter jeg ikke for. En jente i klassen hadde 2 i norsk. Hun sluttet pga. personlige problemer og startet på annen skole, og vel på den nye skolen får hun 5 i norsk. Hvem er det noe galt med her mon tro? Anonymkode: 9336e...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #15 Skrevet 13. desember 2016 Kan du legge ut noe du har skrevet? Et par avsnitt fra innledning? Da kan vi evaluere det. Du kan klage på karakteren. Har du foreldre eller venner som kan ta en titt på arbeidet ditt og vurdere det? Anonymkode: af93c...193
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #16 Skrevet 13. desember 2016 21 timer siden, Gladius Veritatis skrev: Håpar dette kan få deg til å sjå ting litt i perspektiv. For det første er du heldig som i det heile får gå på skule. For det andre er du heldig som bur i eit av verda sine beste land. For det tredje er eit par karakterar berre bagatellar i forhold til kva som verkeleg betyr noko her i livet. Smil, ver glad :-) Til spørsmålet ditt. Du må lese meir litteratur på både nynorsk og bokmål. Anonymkode: 7d8cb...6e7 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #17 Skrevet 13. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du legge ut noe du har skrevet? Et par avsnitt fra innledning? Da kan vi evaluere det. Du kan klage på karakteren. Har du foreldre eller venner som kan ta en titt på arbeidet ditt og vurdere det? Anonymkode: af93c...193 Her har du noen avsnitt. Personlig var jeg stolt over det jeg skrev, men jeg er vel bare veldig dårlig i norsk. Læreren gir jo enkelte andre elever bra karakterer, så er sikkert meg det er noe galt med. Har ingen andre som kan ta en titt på arbeidet mitt; Mine foreldre er ikke norske, og vel vennene mine er egentlig på lik linje med meg. De fleste i klassen får maks 3+... Er bare 3-4 elever (favoritt elevene til læreren) som får 4 og 5. Men her har du noen avsnitt: Sosiale medier er blitt en stor del av livet til de fleste mennesker, spesielt de unge. Facebook, Instagram, Snapchat og Twitter er stadig i bakhodet til folk, og dette har hatt sine påvirkninger. Selvsagt har sosiale medier ført med seg mye bra. Verden er stor, men sosiale medier har gjort den liten. Bare ved et klikk er det mulig å finne ut hva som skjer på den andre siden av kloden. En kan bli venner med mennesker fra over hele verden uten engang å møte dem, til tross for at man snakker forskjellige språk. Dette har ført til at man lettere har fått forståelse for andre kulturer. Det er lettere enn aldri før å dele ideer og bilder med verden og følge med på de viktigste nyheter. Mange unge har til og med blitt kjendiser og fått oppfylt drømmene sine takket være sosiale medier. Likevel, selv om sosiale medier har ført med seg mye bra, har det også ført med seg enkelte ulemper. Mange mennesker, lever med ansiktet nede i telefonen, istedenfor å leve i virkeligheten. Dette har påvirket produktiviteten til mange mennesker fordi det er en lett distraksjon. Nybakte mødre kan sitte på mobilen én time etter fødselen for å dele på alle sosiale medier at de endelig har blitt mødre. Ikke nok med det har mobbere fått en ny plass å plage mobbeoffer på, og hvis en ikke er forsiktig med hva en deler kan konflikter lett skapes. Sosiale medier er en smart og lett måte å kommunisere på tvers av mange land og kontinenter, og de unge har utviklet et felles «språk» for å forstå folk fra over hele verden, til tross for forskjellige språk og kultur. Det har selvsagt blitt mye lettere å kommunisere nå enn før, noe som har ført til at fremmedfrykten ikke er like stor som for noen år tilbake. Språket på sosiale medier er ikke like formelt som i virkeligheten, og derfor kan en bruke kreativiteten for å uttrykke seg selv. Dette kan være i form av forkortelser, nye ord eller «emojies», som er et nytt ord for smileys. Mange unge bruker dialekt og engelske ord når de skriver, i motsetning til eldre som skriver mer formelt. Det kommer nye ord hvert eneste år. I 2014 var det «YOLO» og «SWAG» som var ord som ofte ble brukt, mens i 2016 er det «Slay», «Bae», «Crush» og «Goals» som er ofte brukt. Det kommer også stadig nye ordtak som for eksempel «Netflix and Chill», som voksne ser på som uskyldig, men som har en helt annen mening hos de unge. Anonymkode: 9336e...d5e
Ginavn Skrevet 13. desember 2016 #18 Skrevet 13. desember 2016 Hvis det er noen trøst (sikkert ikke) så fikk jeg 3 på skriftlig eksamen. 6 på muntlig eksamen. Kanskje du bare er som meg - når noe er kjedelig, så er det kjedelig Jeg liker å skrive på forumer og slikt, men det har alltid vært vanskelig å svare ordentlig på prøver/eksamener, dessverre. Kanskje det bare var en vanskelig eksamen med streng sensur? Den eksamen jeg fikk 3, klarte ikke de "flinkere" noe mer enn 4 Ikke noe tips og slikt fra meg - beklager - men heller kunnskapen om at du ikke er alene
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #19 Skrevet 13. desember 2016 Jeg synes du har et nokså muntlig språk i utdraget over her. Anbefaler deg å lære deg et nytt ord hver dag. Bruk ordet i setninger både skriftlig og muntlig, og bli vant til å bruke ordet. Les andres tekster, både medelevers og i avisen, og tenk gjennom hva som gjør akkurat den teksten god og hvordan du kan bruke det i dine egen tekster. Jeg tror også du vil ha utbytte av å øve på å gjenfortelle eller skrive referat fra en tekst. Bruk egne ord, få med det viktigste, sil vekk alt det unødvendige. Hva er det egentlig denne teksten handler om? Norsk- og engelsk-fagene er ganske like på VGS, så et tips er å se på hvilke tilbakemeldinger og kommentarer du får på engelsk-innleveringene. Anonymkode: 5ac49...678 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #20 Skrevet 13. desember 2016 Her er det mange gode tips: http://sokogskriv.no/skriving/ Anonymkode: 5ac49...678 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå