SnappleIsland Skrevet 12. desember 2016 #1 Skrevet 12. desember 2016 Jeg har prosenttrekk og trodde jeg skulle betale halv skatt på lønna jeg nå fikk i desember, men det er samme prosenttrekk som ellers.
Gjest KlippKlapp Skrevet 12. desember 2016 #2 Skrevet 12. desember 2016 Man skal ha halvt skattetrekk det om man ber om det, ja.
SnappleIsland Skrevet 12. desember 2016 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2016 Men jeg taper ikke noe penger uansett? altså hvis jeg lå sånn at jeg kanskje fikk pittelitt i baksmell, så kan d være lurt å bare betale full skatt på desemberlønna? Eller er det slik at jeg går glipp av noen penger hvis jeg ikke melder om at jeg vil ha halv skatt? Skjønner dere hva jeg mener? Vil det uansett bli regnet over rett til slutt eller er det livsviktig å si ifra om halv skatt slik at jeg ikke går glipp av penger?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #4 Skrevet 12. desember 2016 9 minutter siden, SnappleIsland skrev: Men jeg taper ikke noe penger uansett? altså hvis jeg lå sånn at jeg kanskje fikk pittelitt i baksmell, så kan d være lurt å bare betale full skatt på desemberlønna? Eller er det slik at jeg går glipp av noen penger hvis jeg ikke melder om at jeg vil ha halv skatt? Skjønner dere hva jeg mener? Vil det uansett bli regnet over rett til slutt eller er det livsviktig å si ifra om halv skatt slik at jeg ikke går glipp av penger? De pengene man får på "halv skatt" er penger man har skattet av tidligere året. Så du vil tjene på det om du tror at du får baksmell da det blir beregnet at de fleste tar ut halv skatt. Anonymkode: 0005c...bbb
den grønnkledde Skrevet 13. desember 2016 #5 Skrevet 13. desember 2016 Du taper ikke penger. Hvis forskuddstrekket ditt har vært for høyt, vil du få det overskytende tilbake i skatteoppgjøret. Du kan sjekke hvordan du ligger an her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteberegning/skatteberegning-for-skattekort-for-inntektsaret-2016/
Glitnir Skrevet 13. desember 2016 #6 Skrevet 13. desember 2016 12 minutter siden, SnappleIsland skrev: Men jeg taper ikke noe penger uansett? altså hvis jeg lå sånn at jeg kanskje fikk pittelitt i baksmell, så kan d være lurt å bare betale full skatt på desemberlønna? Eller er det slik at jeg går glipp av noen penger hvis jeg ikke melder om at jeg vil ha halv skatt? Skjønner dere hva jeg mener? Vil det uansett bli regnet over rett til slutt eller er det livsviktig å si ifra om halv skatt slik at jeg ikke går glipp av penger? Siden det ikke er "halv skatt", men bare "halvt skattetrekk" så taper du ikke nei. Du betaler like mye skatt av hver krone uansett når på året den er tjent, og alt blir tatt med i neste års skatteoppgjør.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #7 Skrevet 13. desember 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: De pengene man får på "halv skatt" er penger man har skattet av tidligere året. Så du vil tjene på det om du tror at du får baksmell da det blir beregnet at de fleste tar ut halv skatt. Anonymkode: 0005c...bbb Mest siterte setningen ever. FYI: Folk kunne ikke gitt mer blaffen. Det folk er opptatt av er....halv skatt i desember:-) Anonymkode: 891fd...e13
Illuminatum Skrevet 13. desember 2016 #8 Skrevet 13. desember 2016 8 timer siden, KlippKlapp skrev: Man skal ha halvt skattetrekk det om man ber om det, ja. Skal en det? På tabellkort betaler en inn anslått skatt over 10,5 måneder men på prosentkort betaler man vel jevnt over alle måneder? I så fall vil halv skatt på prosentkort medføre restskatt?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #9 Skrevet 13. desember 2016 5 minutter siden, Illuminatum skrev: Skal en det? På tabellkort betaler en inn anslått skatt over 10,5 måneder men på prosentkort betaler man vel jevnt over alle måneder? I så fall vil halv skatt på prosentkort medføre restskatt? Er ikke prosenttrekket ellers i året også beregnet ut fra halvt skattetrekk i desember, i likhet med tabelltrekk? Anonymkode: df9ca...be0
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #10 Skrevet 13. desember 2016 5 minutter siden, Illuminatum skrev: Skal en det? På tabellkort betaler en inn anslått skatt over 10,5 måneder men på prosentkort betaler man vel jevnt over alle måneder? I så fall vil halv skatt på prosentkort medføre restskatt? På tabelltrekk er det lagt inn at det er en måned med lavere skatt, slik at du faktisk betaler noe mer de andre månedene enn desemeber (og juni) Men, det som er det avgjørende om du får restskatt eller ei er om du gitt gode nok opplysninger når dem regner ut hvilket trekk du skal ha. Hvor mye skatt en skal betale kommer an på flere faktorer enn bare selve inntekten din. Anonymkode: da434...a2f
Gjest canacas Skrevet 13. desember 2016 #11 Skrevet 13. desember 2016 Prosenttrekket beregnes på en årsinntekt og skal også ta høyde for halvt skattetrekk i desember (eventuelt november). Uansett, har du betalt mer skatt enn du skal får du det tilbake i skatteoppgjøret. Renta er uansett så lav at det heller lønner seg å få baksmell. Billigste kreditten du kan ta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå