Gå til innhold

Dumt å la hunden være så mye alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte hund for noen måneder siden. Jeg jobber 08-16 de fleste dager, men innimellom jobber jeg 15-22. Når jeg begynner kl 08 så går jeg en kort tur før jobb, går deretter en lang tur når jeg kommer hjem, og en kortere tur på kvelden før jeg legger meg. Når jeg begynner kl 15, så blir det lang tur på formiddagen, en tur ut rett for jeg går og en kortere tur når jeg kommer hjem. 

Men nå i julen så skjer det litt mye. F.eks er det en dag jeg jobber 08-16 og skal i besøk kl 19 samme dagen. Tenker jeg da går vanlig kort tur om morgenen og tar hunden med ut på tur med en gang jeg kommer hjem slik at den får seg 1,5t tur i alle fall før jeg går i besøk, også tar jeg den selvsagt med ut når jeg kommer hjem utpå kvelden. 

Men er det dumt å la hunden være så mye alene en og annen gang? Det pleier ikke å skje så ofte, det er første gangen "problemet" har oppstått. Det blir uaktuelt å ta hunden med i besøket da verten er allergisk. Jeg er også for tiden uten bil og kunne ikke hatt hunden i bil og luften den heller, uansett så er det jo ofte kaldt rundt juletider. 

Anonymkode: f83c3...28d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For hunden er det jo selvfølgelig dumt ja. Hunder elsker jo å være sammen med familien sin. Ja, den "overlever" nok - men siden du spør; ja - jeg synes det er veldig dumt. Det er jo ikke bare turene hunden skal ha, men mental aktivisering og ikke minst være sammen med noen. Veldig undervurdert hos mange, men akk så viktig for generell livskvalitet hos hunden. De er sosiale dyr.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 10
Skrevet

Jeg syns at når man har tatt på seg ansvaret for et dyr så må man faktisk sette mye til side for å heller være med dyret. Det å la hunden være alene store deler av dagen syns jeg ikke er greit. Greit nok med jobb, men om man skal bort på besøk å man har hund alene så får man enten bli hjemme, ta med hunden eller finne noen som kan passe den eller hvertfall stikke innom å være med den i et par timer. 

Anonymkode: 63558...4a8

• Liker 11
Skrevet

Du burde jo ikke ha hund når du går så lite tur med den og den er så mye alene. Det er jo den verste livskvaliteten! Omplasser hunden, hn fortjener noen som har mer tid til hn!

Anonymkode: 2f6a9...557

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde jo ikke ha hund når du går så lite tur med den og den er så mye alene. Det er jo den verste livskvaliteten! Omplasser hunden, hn fortjener noen som har mer tid til hn!

Anonymkode: 2f6a9...557

Hva mener du med "så lite tur"? Forslaget om 1,5t tur er for den aktuelle dagen når jeg jobber + skal i et besøk. Ellers pleier jeg å gå 30min tur om morgenen, 2t tur ettermiddag og 30min tur før jeg legger meg. Av og til går vi lengre også. 

• Liker 7
Skrevet

Personlig synes jeg ikke det er greit. Hadde jeg ikke kunne ta med hunden på besøk, hadde jeg takket nei eller invitert hjem til meg selv.

Anonymkode: d1874...fa3

• Liker 7
Skrevet

Ta med hunden eller bli hjemme dersom det ikke er aktuelt. Sånn er det når man har dyr. Kjipt akkurat når man ønsker å gjøre noe annet. Mye jeg ikke får vært med på pga dyra, men jeg prioriterer å ha dyr og da prioriterer jeg også en hverdag basert på deres behov

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville aldri i verden ha gjort dette.

Men folk er tydeligvis ganske forskjellige...

Anonymkode: b796d...f2c

• Liker 6
Skrevet

Det de over skriver.. 

ellers, har du ingen som kan passe hunden for deg den dagen du blir mye borte? Venner, familie? Kanskje noen eldre som sitter alene ect.

Skrevet

Skjer det en gang og besøket betyr mye for deg så greit nok, men ikke bli mer enn et par timer. Om dette er noe som skjer innimellom så finn noen som kan passe den de gangene.

Skrevet

Da jeg skaffet meg hund lagde jeg en regel, og det er at hvis jeg har vært på jobb på dagtid så går jeg aldri fra hunden igjen på ettermiddagen. Det er en regel uten unntak og jeg mener det er viktig. Hvis noen spør om å finne på noe etter jobb uten at jeg kan ha med hunden så svarer jeg at hun allerede har vært alene så mange timer så jeg kan ikke bli med. Jeg mener at du bør la være å gå ut den dagen, og heller bli med på sosiale lag i helgene hvis du har fri.  Eventuelt finne pass til hunden. 

Anonymkode: d7416...ad1

• Liker 8
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med "så lite tur"? Forslaget om 1,5t tur er for den aktuelle dagen når jeg jobber + skal i et besøk. Ellers pleier jeg å gå 30min tur om morgenen, 2t tur ettermiddag og 30min tur før jeg legger meg. Av og til går vi lengre også. 

HERREGUD! Du MÅ tilbringe  tid med hunden. Det er et krav til enhver hundeeier. Det er tortur og la en hund  appåtil være alene etter jobb!! Fatter ikke hva folk tenker på.  Her er det bare å punge ut &betal annet godt menneske å være med hunden,dropp besøk til "allergiske eller adopter den bort. 

Anonymkode: 4690e...cb2

• Liker 2
Skrevet

Seirøst? Er dere som mener dette er uholdbart helt dønn ærlig seriøse? Ja, det er ikke kult, verken for hund eller eier, men det er jo ikke hver dag! Jeg kan aldri i verden tro at dere som hyler omplasser og dette er veldig dumt ikke gjør slik selv.

TS: Det går helt fint en gang iblandt :)

Anonymkode: 0d341...49c

• Liker 11
Skrevet

Greit nok at flere her inne ikke har et liv utenom hund, men de fleste hundeiere har det og må tilpasse seg etter flere ting enn kun hunden.

Å forlate bikkja etter jobb en og annen gang (1-2 ganger i året) for noen timer er ikke krise. Det er ikke ideelt, men alt her i livet er ikke det, verken for bikkjer eller folk.

Jeg hadde dratt i besøk og blitt der i 2-3 timer. Forutsatt at det er snakk om en voksen hund som er trygg alene.

• Liker 10
Skrevet
13 timer siden, Skywise skrev:

Greit nok at flere her inne ikke har et liv utenom hund, men de fleste hundeiere har det og må tilpasse seg etter flere ting enn kun hunden.

Å forlate bikkja etter jobb en og annen gang (1-2 ganger i året) for noen timer er ikke krise. Det er ikke ideelt, men alt her i livet er ikke det, verken for bikkjer eller folk.

Jeg hadde dratt i besøk og blitt der i 2-3 timer. Forutsatt at det er snakk om en voksen hund som er trygg alene.

Dette har ikke noe med om man har et liv utenom hunden å gjøre. Det er en realitet at hunder krever mye, og av og til så må man faktisk ofre ting for hunden. Det er en del av det å ha hund det. Selvfølgelig dør ikke hunden av å være alene den ekstra tiden, men den har det jo ikke så veldig greit heller. Hvorfor ikke bare la være å dra? 

• Liker 6
Skrevet

Er vel en grunn til at Sverige har en lov om at en hund ikke får være alene i mer enn 4 timer i strekk. Burde komme til Norge også spør du meg

Hunder er flokkdyr. I dagens samfunn er menneskene hundenes flokk. Skaffer man seg dyr så må man ta konsekvensene. 

• Liker 7
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har ikke noe med om man har et liv utenom hunden å gjøre. Det er en realitet at hunder krever mye, og av og til så må man faktisk ofre ting for hunden. Det er en del av det å ha hund det. Selvfølgelig dør ikke hunden av å være alene den ekstra tiden, men den har det jo ikke så veldig greit heller. Hvorfor ikke bare la være å dra? 

Du skriver selv "av og til", ikke hver eneste dag i 13 år. Flott for de som har mulighet til det eller har hundepassere som stiller opp, men for folk flest er dette noe som hundene bare må takle en gang i blant. Det finnes ganske mye forskjellig hundehold bare her i Norge, dette er ikke noe jeg gidder å tenke på som mishandling eller ansvarsfraskrivelse fra eier en gang.

Det kan være mange grunner til at man ikke kan la være å dra, men at man også var veldig lyst til å dra. Jula er en tid da familie og venner samles, man treffer mennesker som man kanskje bare gjør en gang i året eller ikke det en gang. Mennesker blir eldre og syke, så det er ikke sånn at man alltid har neste år eller året etter det igjen. Greit at man er glad i hunden og skal ta hensyn til den, men for meg vil familie og venner alltid komme først.

• Liker 3
Skrevet

I stedet for å fokusere på hvor grusomt det er for denne hunden å være alene litt vel mye et par dager i året, så synes jeg alle dere dyreelskere der ute skulle vært litt mer løsningsorienterte. Nei, det er ikke noe gøy å være alene hele dagen OG på kvelden for hunden, men hva kan du gjøre for at det skal bli litt mer spennende? Hva med å gjemme middagsmaten over hele huset før du går og la hunden bruke en god halvtime på å snuse frem alle småbitene (funker bare på matmotiverte hunder)? Eller kjøpe deg litt bedre samvittighet ved å gi hunden et SKIKKELIG stas bein å tygge på (gjem dette også! Verdens beste skattejakt!)? Stapp en kong med noe ekstra godt og frys det? Eller en bop-a-lot (sånn leke som hunden må dytte på for å få ut godiset)? Få en venn til å komme innom? Av og til er hundeholdet mindre enn ideelt, det kan skje den beste hundeeier. Hvis jeg ble supersyk og sengeliggende i en uke ville jeg fått noen til å gå tur med hunden min, men det ville kanskje ikke blitt de lengste eller beste turene, og det ville blitt rimelig kjedelig for hunden min hjemme også. Betyr det at jeg ikke burde ha hund?

• Liker 6
Skrevet

Personlig synes jeg ikke det er ok. 

Skal man ha hund bør man ta skikkelig vare på den. Mine hunder er nærmest aldri alene hjemme, tross fulle jobber og pendling.  Vi betaler hundepassere for å passe dem på dagtid. 

Jeg kunne aldri latt hunden min vært hjemme først på dagtid også på kvelden.  Da hadde jeg enten blitt hjemme eller funnet pass til hunden.

• Liker 3
Skrevet
På 14.12.2016 den 11.30, Skywise skrev:

Du skriver selv "av og til", ikke hver eneste dag i 13 år. Flott for de som har mulighet til det eller har hundepassere som stiller opp, men for folk flest er dette noe som hundene bare må takle en gang i blant. Det finnes ganske mye forskjellig hundehold bare her i Norge, dette er ikke noe jeg gidder å tenke på som mishandling eller ansvarsfraskrivelse fra eier en gang.

Det kan være mange grunner til at man ikke kan la være å dra, men at man også var veldig lyst til å dra. Jula er en tid da familie og venner samles, man treffer mennesker som man kanskje bare gjør en gang i året eller ikke det en gang. Mennesker blir eldre og syke, så det er ikke sånn at man alltid har neste år eller året etter det igjen. Greit at man er glad i hunden og skal ta hensyn til den, men for meg vil familie og venner alltid komme først.

Jeg tenker at hvis venner og familie ALLTID vil komme først så bør du ikke ha ansvar for et uskyldig dyr.  Stakkars hund!!

Omplasser hunden til noen som kan gi den et bedre liv! 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...