Gå til innhold

Prosessen for å gifte seg på tinghuset??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har giftet seg på tinghuset? 

Jeg har aldri drømt om noe stort bryllup, det har alltid vært selve ekteskapet jeg har ønsket. Planen har vært at når vi skal gifte oss, blir det med en ukes ferie til Roma bare oss to for å gifte seg på ambassaden eller noe. Men jeg har innsett at med vår økonomi og små barn så blir det mange år før dette er noe vi realistisk kan gjennomføre. 

Så da tenker jeg at mannen og jeg kan ta en langweekend til Oslo sammen, og gjøre det på tinghuset der. 

Men hvordan er prosessen? Hvor er det man må søke? Hvor lang tid på forhånd må man søke? 

Dere som har giftet dere på tinghuset, fortell gjerne hvordan det var for dere. Var dere pyntet? Hadde dere fotograf? 

Anonymkode: e6072...bbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må få prøvd vilkårene for ekteskapet med skjemaet du finner her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Ekteskap-og-samliv/Ekteskap/Ekteskap-i-Norge/ Denne er gyldig i 4 mnd mener jeg å huske. Når disse papirene er i orden må du levere dem til tinghuset og så kan du bestille tid for vigsel. Vi bestilte tid 2 mnd før vi skulle gifte oss da vi ønsket en spesifikk dato. Vi giftet oss ikke i Oslo da, men alle har god informasjon på nett: https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo-byfogdembete/Vigsler/Om-borgerlig-vigsel/

Vi hadde ikke fotograf, men det kom et par rett bak oss med fult følge, fotograf, hvit lang brudekjole med slør osv så det er sikkert mulig. Andre jeg kjenner har hatt fotografen etter vielsen og fått tatt noen bilder. Vi belaget oss på at foreldre og søsken tok bilder av oss da bryllupsfoto er dyrt, og det gikk veldig bra. Jeg syns vielsen på Tinghuset var høytidelig og stemningsfull, samt kort nok da jeg ikke har noen interesse av å bruke masse tid og penger på å gifte meg. For meg er det selve ekteskapet som er det viktige. Hadde pyntet oss med ny dress til mannen (det skulle han uansett kjøpe seg) og jeg hadde på en knelang kjole kjøpt på nettet. Veldig passende antrekk til en slik anledning.

Anonymkode: aead3...9dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...