Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lenge hatt lyst til å bli flyvertinne, men er 153cm høy (les: lav). Jeg har lest på nettet at man må være minst 160cm høy, men så sier min venninne at da vi hadde karrieredag på skolen og hun var på et kurs hos en pilot, så fikk hun beskjed om at det ikke var noe krav til høyde.

Hva er sant?

Anonymkode: b45ba...66a

Videoannonse
Annonse
Gjest blåbærpike
Skrevet

Ja, du må være mellom 1.60 og 1.90 for å bli flyvertinne. 

Skrevet

Og btw, det hetet kabinpersonal ;)

Anonymkode: 07ea7...755

• Liker 2
Skrevet

Norwegian har også krav på 160. 

Skrevet

Hvorfor er det sånn, mon tro? Ville trodd at små, lave damer hadde vært det ideelle i trange flykabiner.

Anonymkode: 452bb...9e3

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det sånn, mon tro? Ville trodd at små, lave damer hadde vært det ideelle i trange flykabiner.

Sikkerhet. Man skal ha en viss 'vingebredde'. Du skal kunne hjelpe passasjer med å få ting på plass i hattehylla, du skal kunne åpne nødutgangene lett. Det blir straks mer utfordrende dersom man ikke når toppen og bunnen.

Du skal også se over setene når du står, og som 1.53 må du nok stå på tå for å se over alle setene. Overblikket er meget viktig

• Liker 3
Skrevet

Og flere ting selvsagt. Men sikkerhet først og fremst!

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du hadde google ville du lett funnet svar på dette

Jeg googlet selvsagt og ga opp ''drømmen'' fordi jeg skjønte jeg var for lav, men da denne piloten kom og fortalte min venninne at det ikke var noe høydekrav og hun fortalte meg, ble jeg usikker og fikk et ørelite håp. Ellers visste jeg.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er høydekrav fordi de ansatte skal kunne rekke opp til enkelte ting...

• Liker 1
Gjest KlippKlapp
Skrevet

Hør med Widerøe,  kabinene i Dash8 er ikke veldig høye.

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De må nå opp til hattehyllene, så enkelt er det

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du hadde google ville du lett funnet svar på dette

Sas har krav: min 160 cm

https://insideflyer.no/sas-soker-nye-kabinansatte/

Thomas Cook har 165 cm som minimumskrav

http://tcne.easycruit.com/intranet/airlines_dk/vacancy/1751517/76999?iso=no

Er hattehyllene plassert høyere hos Thomas Coock enn hos SAS,  tro? 

Skrevet

Hos widerøe:

Om uttaket – hva kreves?
Vi gjør opptak til kurs for nye kabinansatte etter en grundig kvalifiseringsprosess. Den består av diverse tester av evne, holdninger/verdier og personlighet, i tillegg til personlig intervju og oppgaveløsning. Utdanning, erfaring med mennesker, interesser, robusthet, fleksibilitet og hvorvidt man liker å løse mellommenneskelige utfordringer er viktige faktorer i uttaket. I tillegg stilles følgende krav:

• God helse og godt syn (+/- 4)
  • Høyde: min 156 cm - max 185 cm
  • Svømmedyktig (200 m)
  • Ingen synlig tatovering eller piercing når du bærer uniform
  • Plettfri vandel. Ved ansettelse kreves uttømmende politiattest (UPA)

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg googlet selvsagt og ga opp ''drømmen'' fordi jeg skjønte jeg var for lav, men da denne piloten kom og fortalte min venninne at det ikke var noe høydekrav og hun fortalte meg, ble jeg usikker og fikk et ørelite håp. Ellers visste jeg.

Det er høydekrav fordi de ansatte skal kunne rekke opp til enkelte ting...

En pilot har nok ikke innsikt i alle kravene til kabinpersonalet. Kan ikke se at det er nevnt noe om høydekrav i annonsene til pilotjobbene,

Typisk tilfelle at det ene yrket ikke vet så altfor mye til et annet yrke, selv om dem jobber hånd-i-hånd (som lege-sykepleiere)

Forstår at drømmen din gikk fløyten. Hadde samme drøm selv for 20 år siden, da det enda var håp at man kunne vokse litt mer i høyden. Er bare 1 cm høyere enn deg TS :)

Skrevet

Hva med cruiseskip personell eller personell på større båter generelt? :) 

Anonymkode: b54a0...43c

Skrevet

Du er for lav til  bli flyvertinne. Men du er ikke for lav til å bli pilot. Vil anbefale det i stedet. Bedre betalt pluss at du får ligge med flyvertinnene.

Anonymkode: b5a93...3d2

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med cruiseskip personell eller personell på større båter generelt? :) 

Anonymkode: b54a0...43c

Det har jeg ikke tenkt på. Tusen takk, det er en god mulighet!

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er for lav til  bli flyvertinne. Men du er ikke for lav til å bli pilot. Vil anbefale det i stedet. Bedre betalt pluss at du får ligge med flyvertinnene.

Anonymkode: b5a93...3d2

Jeg er nok for lav til å bli pilot også, fordi man må nå opp til enkelte spaker ogsånt. Det var i alle fall det mattelæreren min fortalte meg. Hun er en 158 og fikk beskjed om at hun ikke kunne bli pilot fordi hun var 2cm for lav, men det gjaldt for pilot i militæret så...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ikke tenkt på. Tusen takk, det er en god mulighet!

Jeg er nok for lav til å bli pilot også, fordi man må nå opp til enkelte spaker ogsånt. Det var i alle fall det mattelæreren min fortalte meg. Hun er en 158 og fikk beskjed om at hun ikke kunne bli pilot fordi hun var 2cm for lav, men det gjaldt for pilot i militæret så...

Fant i en stillingsannonse i SAS at pilot var min.krav 157 cm. Hun hadde kommet inn med dagens høydekrav...

Du må ikke tro på alt folk sier TS. Regler for andrer seg hele tiden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...