Gå til innhold

Konsentrasjonsproblemer, men ikke ADHD. Trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt råd i forhold til sønnen min på 8. Han har helt åpenbare konsentrasjonsproblemer, men utredning viser at han ikke har ADHD. Han har problemer med å fokusere i timene, men gjør det likevel veldig bra på skolen. Han driver med kampsport på fritiden og der ser vi også at han ikke klarer å høre ordentlig etter, ligger og later seg på matta mens de andre sitter pent, står og vifter med armene mens de skal stå pent på rad o.l. Jo eldre han blir jo mer merkbart er det at ikke klarer å holde på konsentrasjonen selv i kjedelige situasjoner, og jeg bekymrer meg for om det en gang vil skje at han blir så annerledes enn de andre at det vil gå ut over det sosiale og/eller at han en gang ikke vil klare å holde følge på skolen faglig sett. Kanskje det en dag bare sier stopp. Jeg lurer på om noen har erfaring og råd å komme med, noe vi kan gjøre for å hjelpe ham eller noe han kan gjøre selv. Jeg føler at han havner mellom to stoler, ikke helt normal, men samtidig ingen diagnose som gir oss noen hjelp videre. Noen som kan hjelpe?

Anonymkode: e7e55...535

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om second opinion et annet sted. 

Anonymkode: 35e45...20d

• Liker 1
Skrevet

Selv om utredning ikke peker i retning ADHD, så har vel instansene påpekt at dette er et problem og deretter kommet med råd/tips, eller evt. en tanke om det kan være noe annet? 

Anonymkode: 71ba8...7e9

Skrevet

Norge helsevesen er helt latterlig.  Mulig han har Concentration Deficit Disorder, men lykke til å få denne diagnosen her i Norge! 

Anonymkode: adba9...e00

• Liker 2
Skrevet

ADD ? 

Anonymkode: ca1d1...473

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger litt råd i forhold til sønnen min på 8. Han har helt åpenbare konsentrasjonsproblemer, men utredning viser at han ikke har ADHD. Han har problemer med å fokusere i timene, men gjør det likevel veldig bra på skolen. Han driver med kampsport på fritiden og der ser vi også at han ikke klarer å høre ordentlig etter, ligger og later seg på matta mens de andre sitter pent, står og vifter med armene mens de skal stå pent på rad o.l. Jo eldre han blir jo mer merkbart er det at ikke klarer å holde på konsentrasjonen selv i kjedelige situasjoner, og jeg bekymrer meg for om det en gang vil skje at han blir så annerledes enn de andre at det vil gå ut over det sosiale og/eller at han en gang ikke vil klare å holde følge på skolen faglig sett. Kanskje det en dag bare sier stopp. Jeg lurer på om noen har erfaring og råd å komme med, noe vi kan gjøre for å hjelpe ham eller noe han kan gjøre selv. Jeg føler at han havner mellom to stoler, ikke helt normal, men samtidig ingen diagnose som gir oss noen hjelp videre. Noen som kan hjelpe?

Han har jo tydeligvis ingen problemer med å fungere godt per i dag, hvorfor stresse med noe som helst?

Han kan bare være over snittet intelligent. Mange med høy IQ kjeder seg, dagdrømmer og blir ukonsentrerte.

Anonymkode: 144bc...860

• Liker 1
Skrevet

Har han blitt utredet for ADD? Lignende ADHD, men uten hyperaktiviteten. 

Skrevet
19 minutter siden, Epiphany skrev:

Har han blitt utredet for ADD? Lignende ADHD, men uten hyperaktiviteten. 

Men hvis det ikke er verre enn at gutten fungerer både sosialt og faglig, og ikke noe han behøver ekstra hjelp med, hvorfor ønske en diagnose? En diagnose vil naturlig nok skape noen begrensninger i livet hans.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror man kontakter fastlege over dette, evt kontakter man utredningen selv. Er ikke helt sikker. 

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis det ikke er verre enn at gutten fungerer både sosialt og faglig, og ikke noe han behøver ekstra hjelp med, hvorfor ønske en diagnose? En diagnose vil naturlig nok skape noen begrensninger i livet hans.

Fordi selv om det ikke har en enorm påvirkning for han nå, betyr ikke det at han ikke burde få informasjon og eventuell behandling om han har f.eks ADD. Det vil også være lettere å få behandling og hjelp om han senere opplever å få problemer for dette. Er ikke gøy å streve med konsentrasjonen, og om det foreligger en grunn, burde jo dette fikses. Jeg har selv ADHD og har ikke opplevd begrensninger fordi jeg har en diagnose på papirene. Selve diagnosen skaper begrensninger for meg, men det er på grunn av symptomene, ikke det faktumet at jeg har blitt utredet og diagnostisert. 

Skrevet

Dersom han ikke har ADHD, så finnes det jo flere ting som påvirker konsetrasjon. Å feilmedisinere barn som ikke har ADHD er jo ganske dumt, så det er bra at man ikke forhaster seg med en diagnose.

Er han ellers helt frisk? Ingen mageproblemer? Synet er sjekket nylig?

Ble han utredet for andre ting enn ADHD? Autisme for eks?

Anonymkode: 53457...325

• Liker 1
Skrevet

Er lærer, de som utredet og dere foreldre enige om at det er "noe" i veien med ham, bare at dette "noe" ikke er ADHD? Eller er det en mulighet for at han bare har masse lopper i blodet, kjeder seg lett og ikke har motivasjon til å ta seg sammen i timene?

Det er jo vanskelig å få noe godt bilde av gutten ut fra det du skriver, så det kan hende jeg feiltolker. Men jeg synes det du forteller minner om min egen jevnaldrende datter. Hun er også faglig sterk (i betydningen blant de flinkeste i klassen, men ikke noe vidunderbarn), kjeder seg lett og holder på med tusen andre ting enn å gjøre som læreren sier. Klær, skolesaker osv ligger som regel strødd overalt til tross for at både vi foreldre og lærerne konstant maser om å holde orden. Det samme skjer når hun er med på fritidsaktiviteter, mens de andre barna står pent i kø og hører på instruktørene så må bare datteren min finne på noe for ikke å "dø på seg" av kjedsomhet.

Vi har forsøkt å takle dette ved å mase, kjefte og forklare opp og ned og i mente hvorfor hun må være rolig og høre på de voksne. Dette har ikke hjulpet noe som helst, og lærerne hennes mente vi heller burde forsøke et belønningssystem. Hvis hun gjør som hun skal i timene, holder orden på sakene sine osv i et visst antall dager får hun en belønning hun virkelig ønsker seg. Alle lærerne samarbeider om å minne henne på avtalen, og gir oss beskjed om hvordan uka har gått. Dette har faktisk fungert, så det er tydelig at hun kan skjerpe seg hvis hun bare har god nok grunn til å gjøre det.

(Jeg er ikke helt fornøyd med denne strategien for jeg ønsker jo at hun skal kunne oppføre seg ordentlig uten å få belønning for helt dagligdagse ting, men vi har nå valgt å prøve dette en liten stund fremover i hvert fall.)

I tillegg tenker jeg det er viktig at hun får av seg overskuddsenergi på fritida. Mange organiserte aktiviteter går jo ut på å vente på tur, høre på en instruktør som skravler i vei og utføre øvelsene nøyaktig som man får beskjed om. Dette blir jo nesten som en forlengelse av skoledagen, altså enda flere timer hvor de må holde seg selv under kontroll i stedet for å gjøre det de har mest lyst til. Vi har derfor valgt å droppe en del organiserte aktiviteter til fordel for mer frilek og slik. Vi tar heller en tur i svømmehallen og lar henne stupe, dykke osv på eget initiativ heller enn å melde henne på svømmekurs hvor hun må stå i kø og vente på tur til å gjøre de samme tingene.

Så langt ser dette ut til å fungere på henne, og vi har bare fått positive tilbakemeldinger fra lærerne i det siste. Det tyder jo på at adferden hennes er viljestyrt og ikke skyldes noen underliggende "feil" (i mangel av bedre ord). Det er derfor jeg innledet med å spørre om dere er nokså sikre på at gutten har en diagnose (om enn ikke ADHD), for hvis ikke går det jo an å prøve noe av det jeg skriver over her og se om det fungerer.

Anonymkode: a6621...8a7

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norge helsevesen er helt latterlig.  Mulig han har Concentration Deficit Disorder, men lykke til å få denne diagnosen her i Norge! 

Anonymkode: adba9...e00

Det heter Attention Deficit Disorder ADD)

Anonymkode: 42111...a2d

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter Attention Deficit Disorder ADD)

Anonymkode: 42111...a2d

Add og adhd er "det samme " i diagnosesystemet selv om det gir ulike utslag. 

Anonymkode: dd6d7...7d0

Skrevet

Takk for tanker og erfaringer fra dere. Jeg er ikke ute etter noen diagnose, men om det er noe vi kan gjøre eller hjelpe ham med for at han skal bedre konsentrasjonen på skolen og på fritidsaktivitetene hadde det vært fint. Læreren er veldig flink og gjør en del ting allerede, men det er klart at det begrenser seg hva man kan gjøre for én enkeltelev som ikke har krav på ekstra ressurser når man bare er en lærer. Han er en smart og flink gutt, men jeg tviler på at han er så smart at konsentrasjonsvanskene kommer av kjedsomhet i timene og lærer tror heller ikke dette. I en del sammenhenger (f.eks. juleavslutning hvor alle skal stå pent på scenen eller under gradering) framstår det som nærmest respektløst når han fjaser og er ufokusert. Jeg kan ikke tro at han oppfører seg slik med vilje, men hvis han ikke klarer å styre dette selv vet jeg ikke helt hvordan vi skal ta tak i ting. Vi har prøvd med belønningssystemer for helt konkrete ting (f.eks. holde orden på garderobeplassen sin. En stjerne for hver dag jeg ser at tingene hans ligger på plassen og ikke på gulvet når jeg henter ham og premie etter et visst antall stjerner.), med svært varierende hell. Vi snakker mye med ham om dette, men det føles ikke som vi kan gjøre så mye, vi er tross alt ikke på skolen med ham. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tanker og erfaringer fra dere. Jeg er ikke ute etter noen diagnose, men om det er noe vi kan gjøre eller hjelpe ham med for at han skal bedre konsentrasjonen på skolen og på fritidsaktivitetene hadde det vært fint. Læreren er veldig flink og gjør en del ting allerede, men det er klart at det begrenser seg hva man kan gjøre for én enkeltelev som ikke har krav på ekstra ressurser når man bare er en lærer. Han er en smart og flink gutt, men jeg tviler på at han er så smart at konsentrasjonsvanskene kommer av kjedsomhet i timene og lærer tror heller ikke dette. I en del sammenhenger (f.eks. juleavslutning hvor alle skal stå pent på scenen eller under gradering) framstår det som nærmest respektløst når han fjaser og er ufokusert. Jeg kan ikke tro at han oppfører seg slik med vilje, men hvis han ikke klarer å styre dette selv vet jeg ikke helt hvordan vi skal ta tak i ting. Vi har prøvd med belønningssystemer for helt konkrete ting (f.eks. holde orden på garderobeplassen sin. En stjerne for hver dag jeg ser at tingene hans ligger på plassen og ikke på gulvet når jeg henter ham og premie etter et visst antall stjerner.), med svært varierende hell. Vi snakker mye med ham om dette, men det føles ikke som vi kan gjøre så mye, vi er tross alt ikke på skolen med ham. 

(jeg er den AB'en som skrev om datteren min tidligere)

Må dere ha som krav at han skal være konsentrert både på skolen og på fritidsaktivitetene? Det blir ganske mange timer i løpet av en dag å tøyle alle loppene i blodet... Vet ikke om han går på SFO og hva slags aktiviteter de har der, men om de har mange organiserte aktiviteter der også så betyr det jo at mesteparten av dagen hans (altså skole, SFO og fritidsaktiviteter) går med til å sitte stille, vente på tur, høre på de voksne, følge instruksjoner... alt det som er dritkjedelig og stikk motsatt av det han egentlig vil gjøre... Går det an å teste om han greier å oppføre seg ordentlig i korte perioder (og gjerne med en belønning som lokker) heller enn å forvente at han greier det hele dagen mange dager i strekk? For hvis han faktisk ikke greier det i en kort periode en gang til tross for at han virkelig prøver, så er det vel noe som ligger under og som han bør utredes videre for? Hvis han derimot greier det i korte perioder kan man gradvis øke kravene, men sørge for at han får mulighet til å rase fra seg mellom øktene (ta ham med i akebakken heller enn på organisert trening for eksempel).

Kan dere få lærerne med på laget her? Som jeg skrev over samarbeidet min datters lærere om dette med oss. Det var ikke så mye de trengte å gjøre egentlig, hvis de så at hun var i ferd med å falle ut minnet de henne om avtalen, og om ting gikk over streken ga de beskjed til kontaktlærer, som igjen sendte en melding til oss mot slutten av dagen eller uka. Dette tok ikke mer tid enn å mase på henne om å sitte stille gang på gang. Tvert imot syntes lærerne det fungerte veldig bra fordi hun skjønte at hun var "overvåket" hele tiden, og kunne ikke bare skjerpe seg i noen timer og gjøre som hun ville i andre. I tillegg til belønningen fra oss som kom i slutten av uka, var lærerne også flinke til å si fra når hun gjorde noe bra. Dermed ble fokuset snudd vekk fra alt hun gjorde feil og over på alt hun faktisk gjorde riktig. Det hjalp også masse.

Anonymkode: a6621...8a7

Skrevet

De har heldigvis ingen organiserte aktiviteter på SFO og der fungerer han også utmerket. Han er kreativ og sitter gjerne lenge og tegner, bygger eller lager ting eller raser fra seg i gymsalen. I skoletimene blir derimot konsentrasjonsvanskene påfallende fordi han stadig må minnes på hva han skal gjøre, han sitter i sin egen drømmeverden og når de skal rullere på oppgaver bruker han lang tid på å bytte oppgave slik at de andre må vente på ham. Han får visstnok med seg alt i følge lærer, for hvis hun spør så vet han hva hun nettopp har sagt, men han er treg med å komme i gang og må stadig gjetes for å komme videre med oppgavene. Han blir fort distrahert og kan sitte og drodle i boka, leke med en penn eller noe annet i stedet for det han skal gjøre. Det merker vi selv når han skal gjøre lekser, men forskjellen der er at han har hele kvelden på seg så om han vil bruke 10 minutter på å tulle før han fortsetter med leksene så velger han det selv, det går bare utover tiden han kan bruke på morsommere ting. Han kan jo når han vil og har interesse. Han lærte seg selv å lese da han var 4 og kan sitte en time fordypt i en bok (noe lærer også påpeker de gangene de skal lese i timen, da sitter han musestille og konsentrert), men den evnen klarer han ikke å bruke på andre områder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...