Gå til innhold

Vgs. snittet mitt er 3,9... Har jeg en fremtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg regnet nettopp snittet mitt og hva det vil bli omtrent når jeg er ferdig til sommeren, og tydeligvis er snittet så lavt som 3,9. Jeg er realistisk og vet med sikkerhet at jeg ikke har noe mulighet til å forbedre snittet på dette halvåret som er igjen (#Lav IQ).

Har jeg i det hele tatt en fremtid? Før ville jeg bli veterinær, politi, barnelege og psykolog, men det er jo en fjern drøm fra en annen dimensjon. Så var planen lærer, men jeg har 2 i matte fra både vg1 og vg2. Også var planen barnevernspedagog eller sosionom, men snittet er fortsatt for høyt! Også tenkte jeg på sykepleier, men jeg har ikke noe ønske om å drepe noen. Tenkte også på vernepleier, men det er ikke helt noe for meg. Har også tenkt på eiendomsmegler, men tydeligvis er det nærmest umulig å skaffe jobb etter endt utdanning.

Har jeg da i det hele tatt en framtid da? Jeg har null interesser egentlig, og derfor aldri hatt et mål. Det eneste ''kravet'' mitt til hva slags jobb jeg vil ha er at jobben ikke er helt A4, at det ikke er krevende og vanskelig matte, og at jeg slipper å gjøre det samme gamle på jobb hver dag - Aka kontorjobber, det takler jeg ikke. 

Snakket med en ''rådgiver'' fra Sonans i forrige uke, en privatskole i Oslo som tilbyr undervisning og eksamen for en ganske stor sum med penger. Tydeligvis får jeg andregangs vitnemål om jeg tar opp fag og forbedrer dem etter vgs... Med andregangs vitnemål har jeg ihvertfall ikke en fremtid!

Har tenkt mye på å ta en bachler innen eiendomsmegling (Ikke på BI, men offentlig skole), og utdanne meg det. Slik kan jeg skaffe meg en utdanning og samtidig få alderspoeng. Jeg vet jobbmulighetene ikke er store, men da har jeg iallefall en utdanning. Etter endt utdanning kan jeg gå på et årsstudium, og etter det muligens ta opp noen fag fra vgs. hvis det er behov for det, også prøve å utdanne meg som sosionom... Er det en idiotisk ide? Kan noen hjelpe meg? Rådgiver på skolen har jeg snakket med 3 ganger nå uten å bli klokere. Hun er ikke særlig flink.

Endret av Spiteful
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bli lærer hvis du ikke går lærerskolen også. Du tar bare de fagene du vil ha (som enkelte årssudium eller som bachelor/master.) Noen steder i landet kommer alle som søker inn,og 3,9 er jo heller ikke så veldig lavt.

Anonymkode: 1d469...c7f

Skrevet

3.9 er langtifra ille. Jeg ga totalt blaffen i hele videregående, og endte med 3.0.

Du vil jo få alderspoeng etterhvert, og poeng hvis du tar militæret. Da kommer du jo godt opp på 40-tallet etterhvert.

Uansett vil du komme inn på alle åpne studier, så selvfølgelig har du en fremtid.

Gjest Lakrisbjørn
Skrevet

Jeg hadde 4.0 med andregangs. Sitter nå her med en del diplomer og gode jobber likevel. Ikke visste jeg hva jeg ville bli før jeg var et par og tjue heller. Gikk to årsstudium "til ingen nytte", det ene med D-snitt, det andre fullførte jeg aldri da jeg strøk på siste eksamen. Har strøket på eksamener i etterkant og, for ikke snakke om fag med dårlige karakterer. Ble riktignok aldri psykolog som jeg alltid hadde hatt lyst til, men det anser jeg utelukkende som positivt nå. Hadde kjedet meg ihjel.

Det er håp altså. Du må antageligvis bare finne ut hva du liker å gjøre og hva du er god til. Det du tror du vil og det du tror du liker trenger ikke være det du faktisk er god til eller det du faktisk liker når du prøver ut nye ting.

Skrevet

Snakker av erfaring - ville vært skeptisk til å ta en utdannelse der jeg VET arbeidsmarkedet er dårlig. Selv er jeg utdannet innenfor et yrke med dårlige jobbmuligheter. Da jeg begynte å studere var det krevende å få jobb, men fint mulig. Da jeg var ferdig var det blitt nesten umulig. Jeg har fast jobb i dag, men det krevde at jeg flyttet. Langt. Det koster jo å utdanne seg også, så "da har jeg hvert fall en utdannelse" er kanskje en mager trøst den dagen man står der med studielån og ingen jobb. Hvis du skal gå inn på et så tøft arbeidsmarked bør du være sikker på at det er dette du vil, være villig til å flytte på deg og være villig til å kjempe for det.

At snittet er på snaue 4 tenker jeg ikke er noe stort problem. Men det er kanskje et større problem at du sier selv at du ikke har noen interesser, og at du ser på det som umulig å bedre snittet. Du gir litt inntrykk av å ha gitt opp på forhånd. Det må du aldri gjøre. Du bør tenke på å endre innstillingen din til å fokusere på hva du faktisk kan, ikke alt du ikke kan!

Hva med å tenke i retning av noe mer praktisk? Bli snekker, blomsterdekoratør eller elektriker? Arbeid i butikk? :)

Anonymkode: 0655e...6ad

• Liker 2
Skrevet

Hei, jeg fullførte ikke engang videregående den gang jeg prøvde meg på det og strøyk i matte. I dag har jeg to fagbrev, utdanning fra landbruksskole og er kjemiingeniør. Så alt går! ;)  

Jeg skjønner at de tikke er lett å stake ut en kurs i livet så tidlig, jeg har ennå ikke gjort det liksom :fnise:  men finn ut hva du liker. Liker du å omgås folk? Er du en selgertype? Liker du å gi omsorg? Osv.. da er det lettere å finne noe som engasjerer. Hadde jeg kunne gjort alt på nytt så hadde jeg fullført og fått studiekompetanse og studert noe inne helse. Helst innen akuttsykepleie eller anestesi. 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle, det betyr mye! Men hvilke utdanninger kan jeg egentlig ta bortsett fra det jeg har nevnt? I bunn og grunn har jeg stor interesse for film, skuespill og lignende, men i Norge er det ikke store muligheter innenfor slikt... Så si jeg interesserer meg for omsorg, helse og barn... Hvilke muligheter har jeg? Tror problemet mitt er at jeg ikke vet hvilke utdanningsmuligheter jeg har. Har i tillegg stort press fra familie, venner og bekjente. Mine foreldre mener en ''viktig'' utdanning med god lønn er det viktigste. Venner og bekjente rundt meg utdanner seg til ''status'' yrker med mye lønn. Føler emg så utrolig dum i forhold til dem, for ikke å snakek om at jeg føler jeg skuffer mine foreldre

Skrevet

Jeg gjør som alltid og anbefaler mitt studie, markedsføring. Jeg fant virkelig meg selv i å studere det! Hadde 4,7 ut fra vgs, men det hadde jo ingenting å si. Det er altså så mange muligheter innenfor dette, hvor du kan kombinere arbeidet ditt med noe du har stor interesse for, være det en spesifikk bedrift, musikk, utlandet o.l. Det er en bred utdannelse og jeg fant mer og mer ut av hva jeg ville fokusere på mens jeg tok bachelorgraden, og nå tar jeg master for å spesialisere meg :) 

Anonymkode: a7526...38a

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør som alltid og anbefaler mitt studie, markedsføring. Jeg fant virkelig meg selv i å studere det! Hadde 4,7 ut fra vgs, men det hadde jo ingenting å si. Det er altså så mange muligheter innenfor dette, hvor du kan kombinere arbeidet ditt med noe du har stor interesse for, være det en spesifikk bedrift, musikk, utlandet o.l. Det er en bred utdannelse og jeg fant mer og mer ut av hva jeg ville fokusere på mens jeg tok bachelorgraden, og nå tar jeg master for å spesialisere meg :) 

Anonymkode: a7526...38a

4,7 er sykt bra!! Hva spesialiserer duu deg i?

Skrevet

Hva med førskolelærer? 

Anonymkode: 927f4...98f

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med førskolelærer? 

Anonymkode: 927f4...98f

Ikke noe for meg hehe. Vil helst ikke bli lærer i barnehage, barneskole eller ungdomsskole

Skrevet

Dette er kanskje klisjé men du har god tid til å tenke! Er ikke sikker på hva jeg skal si, men jeg vil gjerne gi deg noen tips/råd for veien videre.

Skriv ned det du kunne tenke deg å studere videre. Ta en titt på utdanning.no og se litt på tilfeldige studier/yrker som høres interessante ut, prøv ut interessetester osv (bare for moro skyld). Deretter gjør litt mer dypere undersøkelser om studiene og studiestedet. Virker emnene I studieplanen interessant ut? Hvordan er jobbutsikten; mange, variert? Hvordan er studentlivet på studiestedet?

Har du vurdert andre ting enn å hoppe rett på studier som f.eks. jobbe litt og evt ta noen kurs I ting du interesserer deg for? Foto/film, friluftsliv, språk osv. Folkehøyskole?

Personlig følte jeg at folkehøgskole ikke var noe for meg og bortkastet studielån dessverre. Etter det begynte jeg på et bachelorstudie men sluttet etter et år. Begynte på et nytt bachelorstudie, men sluttet etter et år der og. Nå tar jeg div realfag som hospitant på en vgs (blir privatiseksamen på våren) og jobber bittelitt, et slags år hvor jeg kan roe ned litt og tenke godt på veien videre, for nå er jeg lei av å ta feil studie. Jeg hadde en snitt på 3.5 ut vgs men jeg kommer forhåpentligvis opp på rundt 4.9 med tilleggspoeng og realfag, godt over grensa på det jeg tenker å søke til på våren (noe jeg bare fant på utdanning.no og gjort litt mer undersøkelser på:) La ingen bestemme hva du skal gjøre men vær mottakelig for forslag :)

Anonymkode: a2ba5...51d

• Liker 1
Skrevet

Det er mange blandingsstudier innen administrasjon, juss, organisasjon og ledelse som du kommer inn på - og det må ikke bety kontorjobb. Veldig vidt hva du kan jobbe med! :)

Anonymkode: 03cf4...757

Skrevet

Jeg er veldig glad jeg ikke gikk direkte fra vgs til universitet. Jeg var for ung. Hadde noen års pause der jeg reiste og tok realfag. Fant ut realfag var kjekt og nå studerer jeg ingeniør. Jeg tenkte opprinnelig å studere media etter vgs. Jeg slo det fra meg fordi ikke ville ta sjangsen på å ta en utdannelse med fullt studielån og risikere å ikke få jobb etterpå. ( så kom oljekrisen :/ ) 
Du må selvfølgelig velge utdanning basert på interesse, men tenk også på hva er en realistisk jobb etter dette studie? Hvor mye får du i lønn og hvor mye har du i studielån? Veldig kjedelig å ta en utdannelse, ha masse i lån og ikke få en relevant jobb. 

Om du ser på den linken over så er det mange omsorgsrelaterte studier som alle kommer inn på. Du må kanskje flytte til et nytt sted men det er også en god erfaring. 

Men dette med å ikke gå løs på et studie, ta studielån, avbryte stude/bytte studie er noe du bør tenke på fordi det er økonomiske konsekvenser. Du får ikke studiestøtte for all fremtid, du har bare x antall år. Ikke bruk de opp på dumme avgjørelser. 

Du sier omsorgsyrket. Vurdert å ta et jobbe år? Meld deg til vikarbyrå og si du ønsker omsorgsjobber. Jeg har venninner som har gjort det og de fikk prøve barnehage, sykehjem, pleiehjem og annet. 

Et år i militæret? 

Jobbe et år på gård? 
http://wwoof.net/

Jobb som barnepike et år?
https://www.aupairworld.com/en

Søk opp forkurs for ingeniør. Det er en egen kvote, da teller ikke vgs karakterene dine ( men da søker du deg og inn på ingeniør studier ) Det forkurset er også veldig rimelig sammenlignet med å ta opp fag ved en privatskole, men gir ikke de samme fordelene. 

Håper du finner utavdet og at du i etterkan er fornøyd med avgjørelsen :)

Anonymkode: ce19b...dff

• Liker 1
Skrevet

Sosionom har ikke høye poenggrenser om du ikke går på de mest popelære skolene. Det er bare å ta en titt på lista fra samordna opptak som ble lagt ut her. Du har mange muligheter. 

Anonymkode: 0285b...c19

Skrevet

Du kan bli både sosionom og barnevernspedagog. Du kan ikke studere i de store byene, men flust av andre steder. Her kan du se tidligere poenggrenser: http://poenggrenser.no/

Anonymkode: d1ae5...530

Skrevet

Ta et år på folkehøyskole, reis, jobb! Ikke hopp rett på studier. 

Anonymkode: a954e...c3f

• Liker 1
Skrevet

Finnes 1 million måter å få et bra liv på som ikke krever statusjobb. Dette er overdramatisering. Litt som om man tror det er verdens ende at kaffemaskina er ødelagt

Anonymkode: 1b713...152

• Liker 1
Skrevet

Du har allerede fått tips om å lese inntakspoengene til alle studiene på Samordna opptak. Anbefales på det sterkeste. Da ser du virkelig hvor mye forskjellig du kan studere, og som ikke har skyhøye karakterkrav, og hvor mange av studiene som er slik at alle kvalifiserte søkere kommer inn. En av mine beste venner er i dag blant de aller mest ledende innen sitt fagfelt, og avla en svært god doktorgrad. Denne personen hadde et karaktersnitt som var MYE lavere enn ditt fra videregående. Da h*n fant ut hva h*n ville og interesserte seg for, så ble resultatene ekstremt mye bedre med en gang. 

Jeg vil ikke anbefale deg å gå på en dyr privatskole for å ta opp igjen fag så lenge du ikke har noen mål med å ta disse fagene. Hva skal du med gode karakterer PLUSS stort studielån dersom du ikke trenger de gode karakterene? Finn heller ut av hva som egentlig interesserer deg og studer med tid og stunder noe innen den retningen. Det er ingen krise om du venter et par år med studier, og heller jobber, reiser, går på folkehøyskole e.l. for å finne ut av hva du vil. 

Og en ting til: kontorjobb er ingen definisjon på at oppgavene er ensformige. Det er utrolig mange forskjellige folk som er knyttet til utrolig mange forskjellige kontorer her i verden. Selv ikke innen regnskap eller revisjon (som er det tørreste jeg kan forestille meg) gjør man det samme dag ut og dag inn. 

Anonymkode: 16e9d...d31

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...