Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hatt noe bra læreteknikk, og jeg har alltid skylt på at jeg er dum og sliter med hukommelsen, men nå orker jeg ikke mer. Nå må jeg ta ansvar. Jeg har en jente i klassen som har 6 i alle fagene på skolen, og jeg tenker at hun må ha en teknikk som passer for henne, for hukommelsen hennes kan da ikke være SÅ mye bedre enn min?

Så, hvilke måter kan jeg øve til prøver på? 

Anonymkode: 4181e...e85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fint at du ønsker å ta tak i din egen studieteknikk (som etter min mening alltid har potensiale for forbedring). Hvordan er det du øver til prøver nå? Føler du at du repeterer nok? 

Det finnes nok ikke én spesiell teknikk som fungerer for alle. Alle er forskjellige. Selv liker jeg å lese, markere med fargekoder og evt. utdype med blyant i margen og deretter repetere høyt for meg selv (x100) ut ifra markeringene og notatene. Det er viktig å kunne gjenfortelle med egne ord hva du har lest og klare å reflektere selvstendig rundt dette. Det er mange teknikker man kan bruke for å komme dit. Noe av den mest populære teknikken kalles for memo. Hvis du googler "studieteknikk memo" kommer det opp gode forklaringer og veiledninger. For min egen del fungerer dette dårlig, så det er viktig at du er kritisk til det du prøver ut. Dersom det ikke fungerer tilstrekkelig, dropp det. Ellers kan du ta i bruk av tankekart, videoer på nett (youtube har masse, men vær kritisk. Også flere nettsider som er å finne, eksempelvis Khan Academy som mange bruker), flash cards (mange måter å gjøre dette på) etc. 

I realfag som kjemi, fysikk og matematikk er massetrening på oppgaver den store nøkkelen, selv om du antakelig også vil få utbytte andre verktøy også. I språkfag er det igjen litt annerledes. Det avhenger også av faget (sidemål, hovedmål, norsk muntlig, engelsk, programfag, fremmedspråk evt. morsmål). 

Husk at du også kan spørre medeleven din om hva hun gjør, og om hun kan dele noen tips. :) Jeg hadde blitt glad dersom noen hadde spurt meg om dette på VGS, kontra alle de som spurte om å få skrive av. 

Anonymkode: da1d8...10d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...