Gå til innhold

Er det en advokat her? Publisering på nett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om det er lov til å ta lydopptak av samtaler man deltar i som privatperson med offentlig ansatt som eks. saksbehandler i eks. barnevernet og publisere opptaket på nett? Uten samtykke fra saksbehandleren.

Og om det er lov å hente bilde fra nett av saksbehandleren og publisere dette med opptaket?

Jeg vet at det kan være lov ved journalistiske formål, men man kan vel ikke anse dette som journalistikk når man selv er part i sak og kun omtaler den en siden av saken?

Anonymkode: 02116...8ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet om det er lov til å ta lydopptak av samtaler man deltar i som privatperson med offentlig ansatt som eks. saksbehandler i eks. barnevernet og publisere opptaket på nett? Uten samtykke fra saksbehandleren.

Og om det er lov å hente bilde fra nett av saksbehandleren og publisere dette med opptaket?

Jeg vet at det kan være lov ved journalistiske formål, men man kan vel ikke anse dette som journalistikk når man selv er part i sak og kun omtaler den en siden av saken?

Jeg glemte å legge til at saksbehandlere ikke blir anonymisert, men at navnet også publiseres.

Skrevet

Spør på Diskusjon.no. 

Der er det jurister som henger fast.

Anonymkode: 8038b...5c0

Skrevet

Er du i tvil. Så er det ikke lov. Dette høres virkelig ikke lov ut.

Anonymkode: b0b05...60d

Skrevet

Jeg kan garantere deg at det gjør mer skade enn nytte. For deg, ikke saksbehandleren. 

Anonymkode: e0ffc...5c8

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil tro at det er ulovlig å benyttes til annet enn kilde i nyhetssak eller politianmeldelse. Evt i klage til vedkommendes sjefer. 

Anonymkode: 26f57...a07

Skrevet

Ikke at jeg faktisk vet, men det tviler jeg sterkt på. 

Skrevet

Du kan ta opptak av hvem du vil, så lenge du deltar i samtalen. Dette gjelder ikke hvis du gjør det på vegne av et selskap (da må det opplyses om).

Du kan ta bilde av hvem du vil, med noen få begrensninger. Hvis du ser noen på et offentlig sted kan du ta bilder så lenge du ikke bryter andre lover.

Du kan som hovedregel ikke publisere opptak, bilder eller film av andre uten deres samtykke. Her er det flere unntak, blandt annet for offentlige personer og for opptak som er allmennyttige. 

Skrevet
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Du kan ta opptak av hvem du vil, så lenge du deltar i samtalen. Dette gjelder ikke hvis du gjør det på vegne av et selskap (da må det opplyses om).

Du kan ta bilde av hvem du vil, med noen få begrensninger. Hvis du ser noen på et offentlig sted kan du ta bilder så lenge du ikke bryter andre lover.

Du kan som hovedregel ikke publisere opptak, bilder eller film av andre uten deres samtykke. Her er det flere unntak, blandt annet for offentlige personer og for opptak som er allmennyttige. 

Vil det si at saksbehandleren går under offentlig person? Og at saksbehandleren behandler saken urettmessig og begår overgrep?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil det si at saksbehandleren går under offentlig person? Og at saksbehandleren behandler saken urettmessig og begår overgrep?

Absolutt ikke. Begrepet brukes om kjendiser, politikere og andre personer som er av offentlig interesse. 

Hvis du er utsatt for overgrep er politiet, rettsvesenet og eventuelt pressen rette instans. Offentlig uthenging er lite hensiktsmessig og det kan være straffbart.

Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Absolutt ikke. Begrepet brukes om kjendiser, politikere og andre personer som er av offentlig interesse. 

Dette er et ganske diffust uttrykk.

Hvem husker saken om Jernia-sjefen, som opptrådte klanderverdig? I den saken ble skjult lydopptak publisert i Dagbladet og vedkommende identifisert. Det endte med at ledelsen i Jernia hadde gitt han sparken om han ikke hadde kommet de i forkjøpet og sluttet, 

En saksbehandler i barnevernet som opptrår klanderverdig kan forsvare publisering.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem husker saken om Jernia-sjefen, som opptrådte klanderverdig? I den saken ble skjult lydopptak publisert i Dagbladet og vedkommende identifisert. Det endte med at ledelsen i Jernia hadde gitt han sparken om han ikke hadde kommet de i forkjøpet og sluttet, 

En saksbehandler i barnevernet som opptrår klanderverdig kan forsvare publisering.

Jeg ville hatt langt lavere terskel for å sende et opptak til en avis enn å publisere det selv. Disse avgjørelsene er media utrolig gode til. Dessuten er det da lang mer sannsynlig at noe bra kommer ut av det.

Å publisere selv er ikke tilrådelig, man risikerer at følelser skygger for dømmekraften og at man bare saboterer egen sak. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som publiserer kan jo mene at barnevernet opptrår klanderverdig uten at de faktisk gjør det.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...