Gå til innhold

Råd angående styrkeprogram

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trente styrke for 1,5 år siden i ca 6-7 mnd. Fikk ganske greie resultater, men var flinkere med spisingen da. Nå har jeg starta igjen,men synes det er kjedelig å bruke akkurat det samme programmet. Har satt sammen øvelser fra fitnessbloggen og det gamle programmet mitt:

Beinpress 3*10

Benkpress med manualer 3*10

Rygghev 2*10

Utfall 2*8 (på hvert bein)

En arms roing 3*10

Arnoldpress 2*10

Nedtrekk med tau 2*10

Planke 2*>1minutt

Evt to slyngeøvelser

Er det for mange øvelser? For mange på armer, burde hatt flere på bein? Har rekkefølgen noe å si når jeg er nybegynner? Føler meg usikker på teknikk så tør ikke bruke markløft og knebøy. 

Anonymkode: 3e926...cc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan forøvrig nevne at jeg er såkalt tynnfeit og vil bli mye strammere. Veier 57 kilo og er 171 cm. Ikke såå farlig med vekta, vil bli bli sterkere. 

Skrevet

Ingen som kan gi meg et lite vink på om jeg gjør noe riktig eller bør endre noe 😢💩

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan forøvrig nevne at jeg er såkalt tynnfeit og vil bli mye strammere. Veier 57 kilo og er 171 cm. Ikke såå farlig med vekta, vil bli bli sterkere. 

Dersom du ønsker å "bli mye strammere", bør du trene tungt og først og fremst baseøvelser. Kostholdet er også viktig.

Et tips til en annen gang: Dersom du ønsker seriøse svar på den typen spørsmål, bør du skrive et fyldigere HI. 

Anonymkode: 2e276...e1d

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor endre på noe du av erfaring vet virker? Her er mye nyttig info og et fint program: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Anonymkode: b4c90...b5f

Fordi jeg kjeda meg litt 😉 ville ha litt nytt. Men vet ikke om det funker, bare satt sammen noe lignende det på den linken du sendte. Takk, forresten 😊

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du ønsker å "bli mye strammere", bør du trene tungt og først og fremst baseøvelser. Kostholdet er også viktig.

Et tips til en annen gang: Dersom du ønsker seriøse svar på den typen spørsmål, bør du skrive et fyldigere HI. 

Anonymkode: 2e276...e1d

Men redd for å knekke ryggen i knebøy - ja, seriøst  😉 har nesten ikke gjort baseøvelser så veldig usikker på teknikken. 

Og, ja, skjønte det litt for sent😢😉

Gjest gjest- silje
Skrevet

Jeg hadde gått for stående roing med stang istedenfor enarmsroing - da bruker du også ryggen for å holde deg stabil, og de dagene du gjør det, så kan du droppe ryggheven. Markløft er også god for kjernen, men trengs riktig teknikk for å unngå skader.

Utfallene kan varieres, så det er en god øvelse hvis du skal trene flere dager i uken, eller så kan den varieres med knebøy, der du starter med lav vekt. Du vil ikke knekke ryggen av knebøy, så lenge du starter på lav vekt -du kan jo bruke små manualer på siden, før du starter med stang? Teknikken lærer du ved å spørre om hjelp, eller se på videoer og kjenne etter hvordan det føles.

Programmet så litt langt ut, men det kommer jo an på hvor lang tid du bruker pr øvelse, en skal ikke slite seg totalt ut på en trening og hadde jeg vært deg, så hadde jeg startet lett med fokus på baseøvelsene.

Skrevet

Jeg begynte med goblet squat før knebøy. Fint for å trene opp stabilisering som forberedelse til knebøy med stang. Det er litt mindre å tenke på med goblet squat, samtidig som bevegelsen er lik knebøy og man har en plassering av vekten som omtrent tvinger inn riktige bevegelser. 

Mitt program er basert på knebøy, markløft, benkpress, militærpress og pendlayroing. Jeg har svært få tilleggsøvelser, men jeg varierer litt innenfor samme tema. Frontbøy/bulgarske utfall, rumensk mark, skråbenk og enarmsroing/rygghev i slynge. Kort og effektivt.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

På 15.12.2016 den 0.44, gjest- silje skrev:

Programmet så litt langt ut, men det kommer jo an på hvor lang tid du bruker pr øvelse, en skal ikke slite seg totalt ut på en trening og hadde jeg vært deg, så hadde jeg startet lett med fokus på baseøvelsene.

På 15.12.2016 den 8.20, Zzyzx skrev:

Jeg begynte med goblet squat før knebøy.

Tusen takk for svar og gode råd begge to! Er så pysete så tør ikke begynn med markløft og knebøy enda. Må også innrømme at jeg føler meg så dum når jeg står i styrkerommet helt viggo og muskelløs sammen med muskelbuntene😉 

Jeg trodde forresten men måtte være helt rigid i programmet sitt men man kan altså variere litt innenfor øvelsene? Har tenkt til det "nye" programmet mitt. Synes det mangler rumpeøvelser i det, har nåkjøpt rumpeprogammet til lalifestyle, kan jeg  kjøre det mellom det ordinære styrkeprogrammet mitt? 

Etter deres råd tror jeg har landa på dette programmet nå:

Beinpress

Benkpress med manualer 

Rygghev/enarms roing/stående roing(varierer mellom disse)

Arnoldpress

Goblet squat

Utfall  (bulgarsk eller vanlig)

Diverse mageøvelser(planken etc)

Tar 3 sett av alt bortsett fra arnoldpress og utfall(2 sett). 

Skriver på mobil og den er så klønete (ingenting med meg å gjøre sikkert🙊), så sorry hvis rotete innlegg! 

Skrevet

Du har såpass med beinøvelser som fint kan aktivere rumpa at det sannsynligvis ikke er nødvendig å legge på noe ekstra rumpeøvelser ennå. Ellers så kan du med fordel gjøre noe av dette i supersett, hvis du vil. Arnoldpress og bulgarske utfall så du bruker samme benken til begge. Rygg og mage funker greit i supersett, gjerne med armhevinger i tillegg.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Du kan fint bytte ut en beinøvelse - ikke legge til en ekstra øvelse. Eks glutebridge m/ vekt skiver på hoftene, stang kan du begynne med når du føler du har fått teknikken i orden. Du har jo tre beinøvelser, de fungerer jo bra, men jeg synes at det er mye lettere å aktivere rumpa med glutebridge. jeg har beina oppå et trappetrinn og vekt skiver på hofta.

Har du prøvd dette programmet? Hvordan fungerer det synes du?

• 3 uker senere...
Skrevet
På 4.1.2017 den 18.54, Zzyzx skrev:

Du har såpass med beinøvelser som fint kan aktivere rumpa at det sannsynligvis ikke er nødvendig å legge på noe ekstra rumpeøvelser ennå. Ellers så kan du med fordel gjøre noe av dette i supersett, hvis du vil. Arnoldpress og bulgarske utfall så du bruker samme benken til begge. Rygg og mage funker greit i supersett, gjerne med armhevinger i tillegg.

Takk for gode tips igjen:) Har ikke helt satt meg inn i hvrdan gjøre supersett, men skal definivt sjekke det ut! Er det lurt å ta supersett annenhver gang man trener? Eller bare variere litt innimellom(mellom hvert program)? 

På 4.1.2017 den 20.03, gjest- silje skrev:

Du kan fint bytte ut en beinøvelse - ikke legge til en ekstra øvelse. Eks glutebridge m/ vekt skiver på hoftene, stang kan du begynne med når du føler du har fått teknikken i orden. Du har jo tre beinøvelser, de fungerer jo bra, men jeg synes at det er mye lettere å aktivere rumpa med glutebridge. jeg har beina oppå et trappetrinn og vekt skiver på hofta.

Har du prøvd dette programmet? Hvordan fungerer det synes du?

Takk for fine tips igjen til deg også 😊 Har faktisk kutta ut goblet og kjørt glute istedenfor! Liker den øvelsen myyye bedre! Hater knebøy så intenst😬 

Programmet er ok, men føler ikke jeg blir sliten nok etter det, svetter ikke så mye og kunne sikkert holdt på lenger. Men føler også at jeg tar så tungt jeg kan på hver øvelse. Har ikke så mange mageøvelser, så kunne sikkert spedd på litt der. Gjør som regel bare planken og en annen øvelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...