AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #1 Skrevet 12. desember 2016 Har akkurat bestemt meg for å bli vegetarianer og lurer på hvilke oppskrifter folk kan anbefale? Anonymkode: 42465...f36
Gjest RJ Dybos Skrevet 13. desember 2016 #2 Skrevet 13. desember 2016 Er selv pollo-pescetarialer (spise hvit kjøtt og fisk, men ikke rødt) og jeg vil anbefale å gradvis kutte ut kjøtt og kjøttprodukter ut av kostholdet. Da blir du ikke lei, og erstatningene kommer egentlig da gradvis
Gjest Loffeliten Skrevet 13. desember 2016 #3 Skrevet 13. desember 2016 Pollo-pescetarianer, faktisk - kan man ikke da like godt bare si at man ikke spiser rødt kjøtt? Må jo uansett forklare hva som menes, siden de færreste forstår det uttrykket. (Det har jo heller ikke noe med vegetarisme å gjøre...) TS: det fins mange gode vegetarblogger! (Og veganblogger, man kan enkelt erstatte diverse veganprodukter som melkefritt margarin etc med vanlig smør, om man foretrekker det. ) Er utrolig mange kjøtterstatningsprodukter å få kjøpt, pølser og "kjøtt"deig og fileter og så videre, de kan være greie å bruke i en overgangsperiode før du er vant til å lage vegetarisk mat. Viktig å ikke bare fjerne kjøtt/fisk fra menyen men også tenke på hva du skal spise i stedet, et "typisk norsk" kosthold blir fort kjedelig når kjøtt/fisk tas bort - lær deg å bruke kikerter, andre bønner og linser, varierte grønnsaker, nøtter, fullkornscouscous, quinoa osv.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #4 Skrevet 13. desember 2016 Jeg ville heller gått for "cold turkey" istedenfor å gradvis kutte ut kjøtt. Dersom man går for en gradvis endring så blir det til at man spiser kjøtt og fisk på røde merkedager som jul og påske, samt i sosiale situasjoner hvor vegetarmat er vanskeligere å ordne. Ikke noe galt i det, men dersom man ønsker å bli vegetarianer så er det nok bedre med "cold turkey". Ellers ville jeg fokusert på å spise kjøtterstatning så sjeldent som mulig og heller fokusert på å lage mat med bønner, linser og kikerter. Tallerkenmodellen snus på hodet og derfor er det viktig å få inn gode vaner Kjøtterstatning er godt å ha i skapet dersom du plutselig blir bedt i selskap eller dersom man har dårlig tid, men man risikerer å fortsette å ha den gamle tallerkenmodell mindsettet(les: f.eks. ris, gulrøtter, kjøtt på tallerkenen) og da er vegetarmat så mye mer begrenset. En annen ting å huske på er at kjøtterstatning ikke skal sammenlignes mot kjøtt Anonymkode: ba2b7...038
Lauge Skrevet 13. desember 2016 #5 Skrevet 13. desember 2016 (endret) Det finnes mange gryter man kan lage hvor man fint kan kutte ut kjøttet; chana masala, thaigryte, palak paneer (evt droppe paneer og kun ha i linser/kikerter), dal bhat, meksikansk bønnegryte, osv. Det er også lett å lage klassiske supper hvor du tilsetter kikerter/linser/bønner, f.eks tomatsuppe, blomkålsuppe, gulrotsuppe, gresskarsuppe, osv. Andre enkle oppskrifter; stekt ris med grønnsaker, vegetarlasagne, parmigiana, couscoussalat, bulgur med hummus, ovnsbakte grønnsaker med saus, kikertsalat, taco/enchiladas/quesadilla, wraps, samosa, vegetarburger, spaghetti med tomatsaus og masse masse mer. Eventuelt; så finnes masse gode kjøtterstatninger på butikken; Oumph!, Anamma, Hälsans kök, osv. Her kan du prøve deg mye frem med gamle kjente oppskrifter! For meg som gikk cold turkey over natten ble overgangen mye enklere ved å lage masse kjent mat med kjøtterstatning i starten, frem til jeg greide dette å finne frem til de gode vegetaroppskriftene. For meg hjalp det veldig på sjokket å kunne lage vegetarlasagne med "kjøttdeig" og wraps med "kylling" i starten. Etterhvert sank interessen, men det er alltid veldig greit å ha et par "pølser" liggende til pølsegryter og slikt når man kan tenke seg det. Lykke til! Endret 13. desember 2016 av Lauge .
Saphyria Skrevet 15. desember 2016 #6 Skrevet 15. desember 2016 Så bra! Eg er faktisk på vei til å gjøre det samme (dvs, eg vil kutte alt utenom fisk), og holder på med å tømme fryseren for kjøttvarer. Eg er i grunn ute etter oppskrifter selv, og har heller ikkje så veldig mange liggende. Grønnsakssuppe er jo godt. Bare sleng grønnsaksbuljong i litt vann, og tilsett de grønnsakene du liker, kok i 10-15 minutter. Vegetartaco er godt, bruk bønner i stede for kjøtt. Omelett med tomat, agurk, bønner, ost, sopp. Blomkål- og brokkoli grateng, eller suppe. De selger jo litt forskjellige vegetarprodukter på butikkene også, eg veit at coop selger burgere som er laget av grønnsaker, det kan jo være godt.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #7 Skrevet 15. desember 2016 6 timer siden, Saphyria skrev: Så bra! Eg er faktisk på vei til å gjøre det samme (dvs, eg vil kutte alt utenom fisk), og holder på med å tømme fryseren for kjøttvarer. Eg er i grunn ute etter oppskrifter selv, og har heller ikkje så veldig mange liggende. Grønnsakssuppe er jo godt. Bare sleng grønnsaksbuljong i litt vann, og tilsett de grønnsakene du liker, kok i 10-15 minutter. Vegetartaco er godt, bruk bønner i stede for kjøtt. Omelett med tomat, agurk, bønner, ost, sopp. Blomkål- og brokkoli grateng, eller suppe. De selger jo litt forskjellige vegetarprodukter på butikkene også, eg veit at coop selger burgere som er laget av grønnsaker, det kan jo være godt. Pesco vegetarianer/pescetarianer med andre ord Det er eg også.Målet er å kutte ut fisk også,men eg tar det stegvis Anonymkode: 11099...6f5
Rainbow Skrevet 15. desember 2016 #8 Skrevet 15. desember 2016 Anbefaler bloggen veganmisjonen (som skrevet lenger opp kan du bruke vanlig ost og melk om du ikke vil spise vegansk). Uten henne hadde vi vært veldig sultne hjemme hos oss!
Saphyria Skrevet 15. desember 2016 #9 Skrevet 15. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Pesco vegetarianer/pescetarianer med andre ord Det er eg også.Målet er å kutte ut fisk også,men eg tar det stegvis Anonymkode: 11099...6f5 Fancy navn, men for meg blir det ganske falskt å bruke ordet vegetarianer i noen form når man faktisk spiser kjøtt. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #10 Skrevet 15. desember 2016 3 minutter siden, Saphyria skrev: Fancy navn, men for meg blir det ganske falskt å bruke ordet vegetarianer i noen form når man faktisk spiser kjøtt. Creds til deg Er vegetarianer selv og det er utrolig frustrerende når folk bestandig spør om jeg spiser fisk siden de har hørt om noen andre vegetarianere som spiser fisk. Har også opplevd å fått servert fisk på restaurant når jeg har ringt i forveien for vegetarmat. Nei, misforståelser er ikke bra. Anonymkode: ba2b7...038 1
Rainbow Skrevet 15. desember 2016 #11 Skrevet 15. desember 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Creds til deg Er vegetarianer selv og det er utrolig frustrerende når folk bestandig spør om jeg spiser fisk siden de har hørt om noen andre vegetarianere som spiser fisk. Har også opplevd å fått servert fisk på restaurant når jeg har ringt i forveien for vegetarmat. Nei, misforståelser er ikke bra. Anonymkode: ba2b7...038 Har du fått servert fisk?!! Jeg blir også stadig spurt om jeg spiser fisk. Jeg prøvde å si noe sånt som "ingen med nervesystem", eller "ingen som har levd" men det ble for avansert for folk (og de kom med de morsomme vitene sine om at salaten føler smerte og har levd), så nå sier jeg bare "ingen dyr". 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #12 Skrevet 15. desember 2016 8 timer siden, Saphyria skrev: Fancy navn, men for meg blir det ganske falskt å bruke ordet vegetarianer i noen form når man faktisk spiser kjøtt. Greit nok at du tenker det,men det er nå i hvert fall terminologien på en som ikke spiser kjøtt men fisk Anonymkode: 11099...6f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå