Gå til innhold

Hvordan få i seg mer mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

NB!! dette har INGENTING med spiseforstyrrelser å gjøre.

Hei! Jeg har et problem jeg har slitt med en stund nå.. Har hatt eksamensperiode, vært veldig stresset og slitt mye med angst. Jobbet med skole minst 10 timer hver dag de siste ukene her. Urolig og sliten i kroppen. Men nå er eksamen over, så jeg vil gjerne fikse dette problemet her.. 

Konsekvensen av dette er at jeg har slitt veldig med å få i meg mat. Og nå har det blitt så ille at bare tanken på mat gjør meg ekstremt kvalm, også er jeg ekstremt kvalm fordi jeg ikke får i meg mat... Med andre ord en veldig ond sirkel. Ingenting av mat frister. Spiste for eksempel grovt brød med egg til frokost i dag, måtte så å si tvinge det i meg fordi jeg visste at kroppen min måtte ha næring før eksamen. Også kastet jeg opp på eksamenslokalet fordi jeg hadde sovet lite, var veldig nervøs og rett og slett sliten.

Det er så slitsomt å ha det sånn. Og grunnen til at jeg skriver i dette underforumet her et at jeg holder på å slanke meg, MEN jeg vil ikke gjøre det på denne måten her ved å få i meg max 900 kcal om dagen fordi jeg ikke klarer å få i meg mer av fysiske årsaker. Merker at kroppen fungerer DÅRLIG. men klarer ikke å spise uten å bli dårlig heller.. Huff.

Vet egentlig ikke helt hva jeg spør om.. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å "venne" kroppen til mat kanskje?

Anonymkode: 25ab5...2fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smoothies laget av frosne bananer og dadler :) 

Anonymkode: 9f9f2...1f1

Skrevet

Gikk gjennom en lignende periode i fjord. Eksamen, livssituasjoner osv. Spiste mindre og mindre mat, til slutt gikk jeg døgn uten mat. Kjæresten min, som ikke visste hvor stort problem inntak av mat hadde blitt, var utrolig støttende når han fikk vite dette (vi bor i forskjellige byer) og hjalp meg hver dag (vi skyper mye). Det som funket for meg var å lage en rutine, spise hva enn jeg ønsket og minst 2 ganger daglig - skal sies jeg startet med maks 1 gang daglig, da mat ble et problem. Begynte også å ta med meg nøtter, nøttebarer og frukt i ryggsekken/veska i tilfelle jeg merket at kroppen trengte mat. Ville ikke pushe på, tok det rolig. Som noen andre nevnte over meg; smoothie! Hjalp også. Det tok lang tid for min del å komme tilbake til det normale. Ta en dag av gangen. Lykke til! 

Skrevet

Du kan prøve næringsdrikker fra apoteket, de er fullverdige, altså inneholder alt kroppen trenger av næringsmidler. De inneholder 300 - 400 kcal, og kommer i mange forskjellige smaker. Bruker slike selv pga problemer med å få i meg tilstrekkelig mat uten, og kan anbefale Resource med kaffesmak. En til to slike daglig ved siden av annen mat gir deg litt ekstra å gå på. Selv har jeg i perioder levd kun på slike, men da har jeg brukt 4 - 5 for dagen.

Anonymkode: 5f3e3...161

Skrevet

Da spiser du mermat.--------ælæøjæpj

Anonymkode: 3dcf9...12f

Skrevet (endret)

Velg lettfordøyelig mat, noe som er lett å spise. Grovt brød og egg er noe av det tyngst fordøyelige som fins; det er bra "slankemat" nettopp fordi det er så tungt fordøyelig. Nå er det viktigst at du får i deg noe som helst, så du må tenke motsatt. Bananer som nevnt, foreslår også sjokolademelk, ris, kylling, pasta, loff eller vanlig brød med peanøttsmør, poteter med saus, klementiner, fruktyoghurt, marsipan. Ikke ta alt på en gang. Bestem deg for å spise 3-6 ganger om dagen, og bare gjør det.

Endret av Pringle
Skrevet

I tillegg til de tipsene du får her, så er flytende næring gjerne lettere å få i seg. Smoothies, som noen nevner (gjerne med f.eks. kokosmelk eller avokado, det gir litt mer næring), kremete supper, grøt kokt på helmelk, eggerøre/omelett synes jeg er lett å få i seg (steker i smør og dropper brødet under), bananer, yoghurt (velg en variant med naturlig fettinnhold), nøtter etc. Lag deg en rutine for når du skal spise, og gjennomfør. Om du synes matlaging er et ork, sats på ting som er lett å lage, og gjør gjerne klart større porsjoner når du er i gang. Og ikke minst: Sov nok! Jeg blir i alle fall fryktelig trøtt av å sove for lite, og da er det vanskelig å få i seg mat.

Skrevet

Drikke har hjulpet meg. Tar 2 sekunder å helle i glasset, og sklir lett ned. Sjokolademelk, juice osv. Kan du hive en kyllingfilet i ovnen og koke nudler til? 

Anonymkode: 8c6ae...345

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...