Duchess2 Skrevet 12. desember 2016 #1 Skrevet 12. desember 2016 Hei! Jeg kjøpte min første blokkleilighet i sommer, bor i 2. etasje med balkong mot en fin hage og rolig boligområde. (Ca 3-4 meter ned?) Har nylig adoptert en liten katt som jeg ønsker skal få gå ut til sommeren, klatre ned balkongen og få leke seg i hagen. Er det noen som har erfaring med å lage en planke/trapp som katten kan gå/klatre ned/opp på? Eventuelt andre kreative ideer?
skravlus Skrevet 12. desember 2016 #2 Skrevet 12. desember 2016 Jeg har ikke erfaring med dette selv, men det bør jo kunne fungere hvis det ikke er altfor høyt, samt at pus har noe å gripe tak i (sånn som taustompene på det ene bildet) når han/hun klatrer. Trinnene bør dessuten være litt ru (ikke glatte). Jeg fant disse bildene på nettet. Vet ikke om du kan bruke noe lignende hos deg?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #3 Skrevet 12. desember 2016 Hvorfor ikke bare følge pus ned trappa og slippe den ut der? Og da mener jeg selvfølgelig etter at den har blir stor nok til å klare seg selv ute,for i starten må jo du være ute med den uansett jeg. Bor selv i andre etasje og jeg har ingen stige/trapp. Og overnevnte forslag fungerer helt fint Anonymkode: 769e6...c84
Duchess2 Skrevet 12. desember 2016 Forfatter #4 Skrevet 12. desember 2016 5 timer siden, skravlus skrev: Jeg har ikke erfaring med dette selv, men det bør jo kunne fungere hvis det ikke er altfor høyt, samt at pus har noe å gripe tak i (sånn som taustompene på det ene bildet) når han/hun klatrer. Trinnene bør dessuten være litt ru (ikke glatte). Jeg fant disse bildene på nettet. Vet ikke om du kan bruke noe lignende hos deg? Takk for innspill han som bor nedenfor meg har terasse som katten da eventuelt ville komt rett ned på. Kan jo hende det ikke ville vært et problem for ham. Isåfall får jeg prøve på en planke som går skrått ned til plenen..
Duchess2 Skrevet 12. desember 2016 Forfatter #5 Skrevet 12. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke bare følge pus ned trappa og slippe den ut der? Og da mener jeg selvfølgelig etter at den har blir stor nok til å klare seg selv ute,for i starten må jo du være ute med den uansett jeg. Bor selv i andre etasje og jeg har ingen stige/trapp. Og overnevnte forslag fungerer helt fint Anonymkode: 769e6...c84 Den siden jeg har inngangsdør er rett ved hovedveien. Selvfølgelig kan jeg gå rundt med den - men tenker i lengden.
ArtyFarty Skrevet 12. desember 2016 #6 Skrevet 12. desember 2016 Først må du sjekke hvilke regler borettslaget/sameiet har for dette. 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #7 Skrevet 13. desember 2016 Katten jeg hadde før brukte å klatre opp søylen til balkongen vår. Da spikret vi bare en ru planke på veggen som gikk rett opp diagonalt nært søylen uten helling for minimalt med sjenanse. Dette gjorde vi for å bevare søylen. Hvorvidt en nabo eller borettslag vil godta en trapp ol. vet jeg ikke, men denne løsningen er i hvert fall diskré. Kanskje greit å spikre på små trappetrinn ala klatrevegg også. Anonymkode: 01389...f15
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #8 Skrevet 13. desember 2016 Du må ha godkjennelse av styret for å lage trapp eller bruke planke. Det går på fasaderegler og en kan ikke gjøre hva som helst/ta seg til rette. En planke vil dessuten anses som søppel og kan lett fyke avgårde i vindkast og uvær. Du sier og at det er en nabo under deg, her risikerer du å havne i en nabokonflikt hvis naboen ikke liker at katten hopper opp på hans altan. Enten må katten gå i bånd ute og ned hovedtrapp med deg, eller den må være innekatt. Skjønner ikke hva folk tenker med som skaffer seg katt når de ikke bor greiere til for det vesle dyret. Er det forresten tiilatt med dyr i bygget? Anonymkode: b6a34...727 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #9 Skrevet 13. desember 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ha godkjennelse av styret for å lage trapp eller bruke planke. Det går på fasaderegler og en kan ikke gjøre hva som helst/ta seg til rette. En planke vil dessuten anses som søppel og kan lett fyke avgårde i vindkast og uvær. Du sier og at det er en nabo under deg, her risikerer du å havne i en nabokonflikt hvis naboen ikke liker at katten hopper opp på hans altan. Enten må katten gå i bånd ute og ned hovedtrapp med deg, eller den må være innekatt. Skjønner ikke hva folk tenker med som skaffer seg katt når de ikke bor greiere til for det vesle dyret. Er det forresten tiilatt med dyr i bygget? Anonymkode: b6a34...727 Da er det første jeg skal gjøre høre hva styret mener, så hvis jeg får lov, høre hva naboene mine syns. Vel, jeg har katt så da har jeg vel fått lov. Skjønner heller ikke hva folk tenker med som kjøper fire rasekatter oppi 4. etasje, men jeg er sikker på at kattene har det mye bedre hos meg i 2. etasje, med mulighet å få gå ut, enn alene ute på gaten uten mat eller tak over hodet. Anonymkode: 1b65d...87c 2
ArtyFarty Skrevet 13. desember 2016 #10 Skrevet 13. desember 2016 Vet de at du har katt da? Kan også være det er tillatt med innekatter og ikke utekatter. Mange rare regler ute og går 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #11 Skrevet 13. desember 2016 13 timer siden, Duchess2 skrev: Den siden jeg har inngangsdør er rett ved hovedveien. Selvfølgelig kan jeg gå rundt med den - men tenker i lengden. du veit at katten med stor sansynlighet kommer til å gå rundt blokka å rett på hovedveien? katter er nyskjerrige dyr, å siden hovedingangen er rett ved hovedveienvil jeg tro det er en del trafikk der. katter hodler seg sjeldent på et lite område. Anonymkode: 81f8b...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #12 Skrevet 13. desember 2016 18 timer siden, Duchess2 skrev: Den siden jeg har inngangsdør er rett ved hovedveien. Selvfølgelig kan jeg gå rundt med den - men tenker i lengden. I lengden kommer du ikke til å ha kontroll på katten uansett. Selvom det går opp og nei via hagen vil den garanter ikke holde seg der for alltid.Når det blir tryggere vil den utvide området den beveger seg på.Og den vil da trekke mot forsiden av huset.Og hva tenker du på vinteren da?Du kan ikke holde pus inne hvis det er vant med å være ute,og du kan jo ikke ha vinduet oppe når det er x antall minus ute Anonymkode: 769e6...c84 1
Tvist Skrevet 14. desember 2016 #13 Skrevet 14. desember 2016 På 13.12.2016 den 17.18, AnonymBruker skrev: I lengden kommer du ikke til å ha kontroll på katten uansett. Selvom det går opp og nei via hagen vil den garanter ikke holde seg der for alltid.Når det blir tryggere vil den utvide området den beveger seg på.Og den vil da trekke mot forsiden av huset.Og hva tenker du på vinteren da?Du kan ikke holde pus inne hvis det er vant med å være ute,og du kan jo ikke ha vinduet oppe når det er x antall minus ute Anonymkode: 769e6...c84 Hun kan ha katteluke i balkongdøra. Jeg slipper også mine katter ut på siden som vender bort fra veien. Den ene katten går over veien når det passer ham, mens den andre sjeldent går i den retningen (veldig redd biler). 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #14 Skrevet 16. desember 2016 På 13.12.2016 den 11.07, AnonymBruker skrev: Da er det første jeg skal gjøre høre hva styret mener, så hvis jeg får lov, høre hva naboene mine syns. Vel, jeg har katt så da har jeg vel fått lov. Skjønner heller ikke hva folk tenker med som kjøper fire rasekatter oppi 4. etasje, men jeg er sikker på at kattene har det mye bedre hos meg i 2. etasje, med mulighet å få gå ut, enn alene ute på gaten uten mat eller tak over hodet. Anonymkode: 1b65d...87c De fire rasekattene har det helt sikkert helt topp. De har alltid selskap, og har null sjanse for å bli påkjørt eller utsatt for en haug med andre farer. En venninne har rasekatter som er inne, og en huskatt som har fått gå ut. Sistnevnte holdt nettopp på å dø av forgiftning, en nabo legger visst ut gift... Anonymkode: c50bc...ef2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå