Gå til innhold

Viktige bøker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke bøker mener du er viktige (i dag), og hvorfor er de det?

Jeg mener selvfølgelig at Peter Singer's Dyrenes Frigjøring er en viktig bok. Jeg trenger vel ikke å si hvorfor :P George Orwells 1984 er viktig syntes jeg, også fordi den er så lett å lese. Ringenes Herre er sikkert en viktig bok. En av grunnene tror jeg er fordi den hyller naturen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det meste fra orwell er vel fortsatt relevant. down and out in paris and london, a homage to catalonia og selvfølgelig 1984.

Skrevet
det meste fra orwell er vel fortsatt relevant. down and out in paris and london, a homage to catalonia og selvfølgelig 1984.

Hvorfor det? :sjarmor:

Skrevet

kverulant.

les selv, jeg kommer rett fra eksamen og har ikke lyst til å analysere mer tekst i dag.

Skrevet

Det var bare det at det var det jeg spurte om opprinnelig. Men det er helt greit.

Skrevet

he he, jeg så jo det egentlig. men så regner jeg med at kjenner du orwell så skjønner du sikkert også hvorfor jeg mener han fortsatt er viktig.

men så er jeg liksom ikke i utfyllende-svar-modus.

Skrevet

Han skriver mye om frihet, og det er jo viktig. Men jeg syntes egentlig det er for mye mas om frihet. Er vanskelig konsept uansett. Men det er mye annet fint i bøkene hans. Psykologi feks.

Skrevet

a homage to catalonia og down and out er forsåvidt ikke skjønnlitterære. catalonia handler om den spanske borgerkrigen og hvordan francos motstandere endte opp med å underminere hverandre. down and out er en fortelling om å leve på eksistensminimum. begge er selvbiografiske og dypt politiske.

Skrevet

Han levde jo selv på en minimumsgrense på fri vilje en stund for å se hvordan de fattigste hadde det i Paris(tror jeg det var). At de hadde tissepotta rett under spisebordet osv. Han ble overaskende godt motatt sa han, selv når han ikke avlsørte hans egentlige identitet.

At han orket :o

Skrevet

jepp, det er denne opplevelsen han har skrevet bok om (down and out in paris and london). tror den er oversatt til norsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...