Gå til innhold

Kan jeg bytte studiested etter 1. året?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar en bachelor i Stavanger, og lurer på om det er mulig å bytte til Høgskolen i Oslo. Hvordan gjør jeg dette? Må jeg kontakte studiestedet eller må jeg søke via samordna opptak? Vil karakterene fra vgs eller 1. i bachelor spille noen rolle? 

Jeg så også at pensum er mer eller mindre det samme på begge studiestedene.

Anonymkode: d5336...120

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre ikke alltid enkelt, men du må enten søke om direkte overflytting via den skolen du vil til (ikke samordna opptak) og du får info om dette ved å kontakte skolen. Ofte vil du ikke få godkjent direkte overflytting og da er alternativet at du søker til 1.året og så søker du innpass av fag. Problemet der er at dersom skolen din og høyskolen i oslo ikke har akkurat samme fag med samme antall studiepoeng pr fag osv så kommer du ikke til å få begynne rett på 2.året. Det betyr at du enten må gå hele 1.året på nytt eller at du må ta f.eks 1 eller 2 fag i semesteret. 

Skulle søke overflytting selv, men ønsket ikke begynne på nytt. Nå har jeg fått tilbud fra en skole om å begynne der 3.året. 

Anonymkode: a9188...ebf

Skrevet

Jeg prøvde å søke meg over fra universitetet i Stavanger til NTNU i fjor, og det gikk ikke. Jeg kontaktet NTNU, sendte mail og lurte på om dette var mulig, men fikk beskjed om at de alltid har fulle kull og at jeg evt. måtte søke meg til førsteåret og heller få innpass av fag. Dette var sykepleie, da. Det er vanskelig å bytte studiested når du går et profesjonsfag. 

Anonymkode: a3713...073

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...