Gå til innhold

Her er gaven til den som har alt!!!

Gjest Pjusk

Anbefalte innlegg

Jeg synes jul er kos, men blir til dels uvel når jeg hører om barn (bla. i tråder her) som får 50 presanger eller personer man ikke vet hva man skal kjøpe til da de har "alt".

Gi da heller noe med mening!! Hvorfor ikke gi en donasjon til en god sak i denne personens navn?

Vi er fadder for tre prosjekter og er det virkelig noe jeg betaler med glede er det disse stakkars hundrelappene hver måned. Vi snakker med barna om hvor heldig vi er, og gjør en ekstra innsats inneimellom sammen med disse (vi stiller hvert år opp for kloakkbarna i Romania, gir julegaver til Frelsesarmeen, deltar på innsamlingsaksjoner (med bøsse + administrasjon) m.m. Men dette monner likevel så lite og jeg føler meg noen ganger helt matt ved juletider når vi koser oss med masse gaver, mat og ferie. Og jeg må si at jeg hadde blitt minst like glad hvis noen donerte penger til en god sak for summen jeg ellers ville fått gaver for.

Du kan gi et bidrag til frelsesarmeen:

www.frelsesarmeen.no

Mens du leser denne artikkelen dør det 150 barn:http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=256679

Du kan bli fadder:

www.reddbarna.no

www.plan.no

www.sosbarnebyer.no

Via Røde kors: www.einang.net (Barnelandet Rwanda, Barnelandet Lesotho og barn i nød i Russland)

I Lesotho, et lite fjelland i Sør-Afrika, er nesten en hel foreldregenerasjon i ferd med å bli borte på grunn av hiv/aids. Besteforeldre og søsken hjelper hverandre så godt de kan, men når de små blir alene må vi gi dem en sjanse til skolegang, mat og helsetilbud.

I Rwanda er halve befolkningen under 15 år. Foreldrene er døde som følge av krig og sykdom. Rwanda er Barnelandet der de små må passe de minste. Ref. Røde Kors

Tenk på de ufattelige tragediene som utspiller seg i Darfur! Kr. 200,- er nok til å kjøpe flere ulltepper eller kullovner, til å gi et barn mat i ukesvis eller vaksiner. Hvor fort bruker du opp 200,- kr.?

Eller Sierra Leone! Jeg kan nesten ikke si navnet uten at jeg blir helt kvalm. Her vokser det opp masse barn uten hender/armer, fordi de er blitt kuttet av! Prøv å forestille deg at noen gjorde noe slikt med ditt barn. De har liten mulighet til å klare seg i en allerede tøff tilværelse, der også mange voksne er alvorlig lemlestet. Og her hever du ikke akkurat uføretrygd.

Det gjøres også en utrolig viktig jobb for å rehabilitere barnesoldater rundt om i verden (som bla. er de som kuttet av hender på barn og voksene i Sierrra Leone).

For å bli litt svulstig kan jeg jo sitere Bono/We are the world: "And tonight thank God it's them instead of you!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...