Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har skjedd litt uforutsigbare ting de siste månedene så økonomien er ikke på topp. 

Ser nå at etter at alle utgifter er betalt så sitter jeg igjen med 5500kr til å leve for. Har igjen 21 julegaver og vet ikke hvordan dette skal gå opp i opp. 

Er det noen som har tips til billige men fine gaver? Er til både barn og voksne. 

Anonymkode: ef0e5...b7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til små barn 0-2 år: Sokker (20-30 kr for et par på billigbutikkene)

Barn 2-5 år: Såpebobler (10 kr), lommelykter (20-30 kr), hårstrikker (10-20 kr), små lekebiler (20-30kr)

Gutter 5-12 år: Sjokolade, småbiler, pokemonkort, minste legopakkene, kortstokk, pezfigur med drops, yatzi (alle koster under 50 kr pr stk)

Jenter 5-12 år: Mye av det samme som på gutter, pluss neglelakk, håndkrem, hårspenner, hårbånd, pezfigur, juggelbarbie (alle under 50)

Gutter 12-20 år: Sokker, godteri, deodorant, barberhøvel, hansker, lue (alt fås til under 50 kr)

Jenter 12-20 år: Sokker, sminke, neglelakk, shampo, håndkrem, såpe (alt fås til under 50 kr)

Voksne menn: Liten jägermaister på polet (sånne som står i kassa til 50 kr pr stk), sokker, hårgele, fotfil, kniv, bilskrape med vott, kaffekopp. 

Voksne damer: Vinflaske (under 100 kr), hansker, fingervotter, sokker, såpe, shampo, håndkrem, bodeyskrubb, vaskesvamp. 

Hjalp det litt? :) 

• Liker 9
Skrevet

Har du flere som noe kan passe til kan du feks. dele opp også. En topk med fine kosesokker, deler du opp så gir du et par til hver. Hansker finnes også ofte i flerpakninger. Små sett med såpe og shampo kan deles opp og pakkes inn hver for seg til flere personer. På apoteket har de ihvertfall fine trepakninger med håndkremer, der kan du gi en håndkrem til hver. 

• Liker 2
Skrevet

Kjøp garn og lag gaver! Strikk eller hva det måtte være. Du får billig ullgarn som er helt ålreit, strikker du skjerf trenger du ikke så mye garn heller :) 

• Liker 1
Skrevet

Velkomsttilbud i bokklubber. F.eks i barnas egen bokverden, får du for 169 i porto velge 3 bøker pluss en mengde andre typer gaver, til en samlet verdi av 1500 kroner. Men obs, da må du ha stålkontroll på å huske å avbestille faste medlemsbøker i ett år! 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Biloba skrev:

Velkomsttilbud i bokklubber. F.eks i barnas egen bokverden, får du for 169 i porto velge 3 bøker pluss en mengde andre typer gaver, til en samlet verdi av 1500 kroner. Men obs, da må du ha stålkontroll på å huske å avbestille faste medlemsbøker i ett år! 

Det var faktisk et kjempelurt tips! 

• Liker 1
Skrevet

Og så kan du gå innom et par blomsterbutikker og se hvordan de lager dekorasjoner med f.eks svibel. Blomsterløken får du for 10-15 kroner mange steder. Så trenger du en rimelig beholder (ideer samme sted) og gratis naturmaterialer som lerkekvister med kongler, grankvister, mose eller lignende å dekorere med. Ferdige dekorasjoner koster 100-200 i blomsterbutikk, men kan lages fint og billig.

• Liker 1
Skrevet

21 gaver?! Hvem i all verden er det du handler til? Hadde det vært meg hadde jeg kuttet ned antallet. 

Anonymkode: addcd...a77

• Liker 12
Skrevet

Hadde ganske enkelt slått sammen gavene der det kan gjøres, og gitt spill i familiegave. Ark har vel 50% på alle spill i disse dager.

Er det noen gaver til voksne hvor dere kan avtale å droppe? De fleste vil forstå når det gjelder trang økonomi, og helt ærlig så ville jeg heller foretrukket ingen gaver/et koselig kort enn noe krimskrams til en 50-100 lapp.

Om det er "voksne" ungdommer som faller utenfor familiegave og ingen gave, så ville jeg gått for et kinogavekort. Er mange gode filmer som kommer i romjulen. Eventuelt ølglass eller en god kokkekniv fra Kitchn(har tilbud) dersom de bor for seg selv.

Anonymkode: fa06a...190

• Liker 5
Skrevet

Så mange fine tips du har fått her!

Hvis du vil lage blonsterdekorasjon selv, kan du jo ta utgpunkt i en svibel fra Rema til 15 kr, finne mose/kongler/ einekvister i skogen, kjøpe billige røde sløyfer og evt minijulekuler på Europris. Cellofaninnpakning; hvis dette er aktuelt kan jeg tipse om stekeposer fra matbutikk. 

Ellers til voksne familiemedlemmer kan du tilby deg å vaske vindu eller et rom i huset som julegave. De fleste har full forståelse for trang økonomi og uforutsette utgifter. De fleste har også det meste de trenger.

Bake brød/rundstykker og gi i gave. Gi gavekort på en middag hjemme hos deg på nyåret ( når du har fått meste lønn). 

Skrevet
8 timer siden, Aamu skrev:

Det var faktisk et kjempelurt tips! 

Du kan melde deg også til andre Tanum bokklubber samtidig og få flere sånne velkomstpakker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en venninne som også har veldig dårlig råd, men som likevel er glad i å gi julepresanger til en del venninner som takk for barnepass mm. gjennom året. Og i fjor hadde hun kjøpt glass på Ikea og fyllt de med hjemmelaget vaniljesukker. Dekorert med et koselig bånd  og laget en merkelapp og satt på. Verdens beste vaniljesukker og en personlig gave med få midler. Jeg ønsker at jeg får påfyll i år igjen, hvis ikke må jeg lage mitt eget :fnise:.

Hun tar bare sukker og vaniljestenger, skraper ut frøene og blander de godt i sukkeret. Heller sukkeret på glass og stikker stengene nedi. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tenkt familiegaver istedet for individgaver. 

Jeg vet ikke helt hvor mange familier det er som skal ha gave, men Den forsvunne diamanten er et ganske morsomt familiespill, og hos Ark får du spillet for 150 kroner akkurat nå og Ludo koster 70 kroner. Disse to bare nevnt som eksempler :)

Hvis noen av familiene er med større barn, eller bare voksne, så er kortstokk eller Yatzy et bra tips.

Anonymkode: 7e929...b8e

• Liker 7
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har skjedd litt uforutsigbare ting de siste månedene så økonomien er ikke på topp. 

Ser nå at etter at alle utgifter er betalt så sitter jeg igjen med 5500kr til å leve for. Har igjen 21 julegaver og vet ikke hvordan dette skal gå opp i opp. 

Er det noen som har tips til billige men fine gaver? Er til både barn og voksne. 

Når du har igjen et slikt beløp til både livsopphold og presanger, så ville jeg fortalt de voksne du pleier å gi gave til at du bare kan gi til barna i år. Folk flest forstår det. Behøver heller ikke å gi gaver til venners barn, kan begrense det til slektningers barn ev.

Anonymkode: dfc3f...a5e

• Liker 6
Skrevet

MÅ alle disse ha gaver??

Hva med å prioritere barn og avtale med voksne at dere ikke gir gaver til hverandre?

• Liker 1
Skrevet

Til voksne vil jeg anbefale å ta en tur til f.eks Kid. Var der i dag og fant en kjempefin lykt til 50 kr! Ser ut som den kunne kostet 3-400 kr. Hadde selv blitt kjempeglad for å få den i gave, og hadde aldri tenkt at den bare hadde kostet 50 kr. 

Anonymkode: 65489...746

Skrevet

hvis du har alkohol fra før, så er jo eggelikør billig å lage
salte mandler
inviter på hjemmelagd middag hos deg en gang på nyåret
cookie in a jar
disse kakaoreinsdyrene er jo litt søte
badesalt
knekkebrødblanding på glass
har du et fint eller morsomt bilde av personen eller deg og personen eller noe annet du vet vedkomne liker, så kan du jo ramme det inne å gi
chai te
hvis du kan sy, kan du jo lage mye! putetrekk med trykk f.eks.
vinylskål
tacokrydder

mye av dette er jo ting man ofte har. eller så kan man som regel lage mange gaver av råvarene. tror og det meste er høvelig lett å lage og ting folk faktisk kan bruke. jeg ville i alle fall satt mye mer pris på en krukke krydder enn en "lykt" lagd av syltetøyglass, serviett og tråd.

lykke til!

Anonymkode: a9738...610

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare, så mange gode råd :-D Her er det mye å hente ser jeg. 

Har egentlig ca 30 stk å kjøpe gave til totalt. Men har fått kjøpt litt forrige måned. Og mesteparten er familie type søsken, tantebarn osv. Men legger lista veldig lavt i år. 

Er også litt frekk da jeg har en del vinflasker stående etter å ha fått i gave og vunnet, gir disse videre som gave. Må bare passe på å gi samme flaske tilbake til den jeg fikk den fra. 

Har også kjøpt meg bøker i vår og sommer som jeg ikke har rukket å lest eller bruke. Er det frekt å gi det videre? Er jo fine bøker kjøpt av meg, men som jeg ikke har fått lest da leselysten ikke har vært tilstede.  

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare, så mange gode råd :-D Her er det mye å hente ser jeg. 

Har egentlig ca 30 stk å kjøpe gave til totalt. Men har fått kjøpt litt forrige måned. Og mesteparten er familie type søsken, tantebarn osv. Men legger lista veldig lavt i år. 

Er også litt frekk da jeg har en del vinflasker stående etter å ha fått i gave og vunnet, gir disse videre som gave. Må bare passe på å gi samme flaske tilbake til den jeg fikk den fra. 

Har også kjøpt meg bøker i vår og sommer som jeg ikke har rukket å lest eller bruke. Er det frekt å gi det videre? Er jo fine bøker kjøpt av meg, men som jeg ikke har fått lest da leselysten ikke har vært tilstede.  

Er jo ingen som aner når du kjøpte bøkene, bare gi dem i gave du. Vin setter mange pris på, så det blir sikkert godt mottatt.

Anonymkode: d3ebc...fb3

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...