AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #1 Skrevet 12. desember 2016 Jeg har en sykdom som innebærer nedsatt leddsans, dårlig koordinasjon og dårlig balanse. Jeg skal helst gå en liten tur daglig. Jeg har prøvd brodder, men da klarer jeg ikke holde balansen siden det blir ujevnt under skoene. Jeg kan ikke ha vanlige sko da jeg har operert beina, og ikke får brukt andre enn store joggesko før neste sommer. (Så jeg kan ikke kjøpe noen nye med god såle nå denne vinteren) Noen som har tips til meg? Jeg sliter bare med å gå ut til postkassa og bilen slik det er nå, for jeg er så redd for å skli eller falle. Og da får jeg enda mer vondt fordi jeg spenner meg. Finnes det sklisikre sokker man kan ta utenpå skoene? Har hørt om spray, men synes det høres utrygt ut. Anonymkode: fe981...29e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #2 Skrevet 12. desember 2016 Sko med pigger? Anonymkode: 69657...d66
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #3 Skrevet 12. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sko med pigger? Anonymkode: 69657...d66 Som nevnt i innlegget Men takk for svar! 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke ha vanlige sko da jeg har operert beina, og ikke får brukt andre enn store joggesko før neste sommer. (Så jeg kan ikke kjøpe noen nye med god såle nå denne vinteren) Anonymkode: fe981...29e Anonymkode: fe981...29e
Pringle Skrevet 12. desember 2016 #4 Skrevet 12. desember 2016 Jeg har samme problemer. Men jeg har ikke bil, så jeg MÅ gå - når det er veldig glatt, reduserer jeg det til det absolutt nødvendigste. Har du fått beskjed om å gå tur hver dag for å trene opp/vedlikeholde balanse/koordinasjon? Eller er det for mosjonens skyld? Hvis det er det første, synes jeg du skal be om henvising til fysioterapeut; hvis det er det andre, meld deg inn på treningssenter/få deg en ergometersykkel/en stepkasse. Tenk også på å styrke muskler/sener - en treningsstrikk koster 50-100 kroner - og bevegelighet - gjør tøyningsøvelser.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #5 Skrevet 12. desember 2016 54 minutter siden, Pringle skrev: Jeg har samme problemer. Men jeg har ikke bil, så jeg MÅ gå - når det er veldig glatt, reduserer jeg det til det absolutt nødvendigste. Har du fått beskjed om å gå tur hver dag for å trene opp/vedlikeholde balanse/koordinasjon? Eller er det for mosjonens skyld? Hvis det er det første, synes jeg du skal be om henvising til fysioterapeut; hvis det er det andre, meld deg inn på treningssenter/få deg en ergometersykkel/en stepkasse. Tenk også på å styrke muskler/sener - en treningsstrikk koster 50-100 kroner - og bevegelighet - gjør tøyningsøvelser. Jeg har muskelsvinn, så derfor må jeg gå ja. Og sliter med søvn og trenger mosjonen og frisk luft. Har fysioterapeut (som jeg må slutte med etter nyttår pga nye regler for egenandel). Jeg har fått bil av Nav grunnet sykdommen min, fordi jeg faktisk ikke klarer å gå særlig langt, men skulle gjerne fortsatt med de små ti-minutters turene jeg har prøvd å få til. Har ikke kommet igang igjen etter operasjon pga glatta, og jeg kan ikke vente en hel vinter med å få opp igjen bevegeligheten. Skikkelig frustrerende! Skulle hatt en maskin foran meg som strødde Anonymkode: fe981...29e
Pringle Skrevet 12. desember 2016 #6 Skrevet 12. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har muskelsvinn, så derfor må jeg gå ja. Og sliter med søvn og trenger mosjonen og frisk luft. Har fysioterapeut (som jeg må slutte med etter nyttår pga nye regler for egenandel). Jeg har fått bil av Nav grunnet sykdommen min, fordi jeg faktisk ikke klarer å gå særlig langt, men skulle gjerne fortsatt med de små ti-minutters turene jeg har prøvd å få til. Har ikke kommet igang igjen etter operasjon pga glatta, og jeg kan ikke vente en hel vinter med å få opp igjen bevegeligheten. Skikkelig frustrerende! Skulle hatt en maskin foran meg som strødde Anonymkode: fe981...29e Det kan hende de som har gitt instruksjonene, ikke har tenkt over vanskelighetene man får med å gå når det er glatt, hvis de ikke sliter med det selv. Hvis de uttrykkelig har sagt at du må ut og gå hver dag, uansett føre, må de forklare deg hvordan du skal få det til. Hvis behovet bare er å få frisk luft og mosjon og holde vedlike funksjonsevne, må du være kreativ. Hvis du trenger frisk luft, kan du åpne vinduene noen minutter. Ingen hindrer deg i å fylle en bøtte med sand og strø litt hver gang du er ute.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #7 Skrevet 12. desember 2016 Jeg vet enkelte kjøper store ragger/ullsokker og trer over skoene. Man kan klippe av tuppen hvis det blir for vanskelig å få på med hele sokken. Kanskje verdt å prøve? Min mormor sverget til dette fordi brodder var for vanskelig å gå med. Anonymkode: 2153d...b4a
Gjest EkteMannen Skrevet 12. desember 2016 #8 Skrevet 12. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en sykdom som innebærer nedsatt leddsans, dårlig koordinasjon og dårlig balanse. Jeg skal helst gå en liten tur daglig. Jeg har prøvd brodder, men da klarer jeg ikke holde balansen siden det blir ujevnt under skoene. Jeg kan ikke ha vanlige sko da jeg har operert beina, og ikke får brukt andre enn store joggesko før neste sommer. (Så jeg kan ikke kjøpe noen nye med god såle nå denne vinteren) Noen som har tips til meg? Jeg sliter bare med å gå ut til postkassa og bilen slik det er nå, for jeg er så redd for å skli eller falle. Og da får jeg enda mer vondt fordi jeg spenner meg. Finnes det sklisikre sokker man kan ta utenpå skoene? Har hørt om spray, men synes det høres utrygt ut. Anonymkode: fe981...29e Noen butikker kan sette i pigger på eksisterende sko. Løplabbet tar 300 kr for det. Da kan du få pigger på spesialskoene dine.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #9 Skrevet 12. desember 2016 1 time siden, Pringle skrev: Det kan hende de som har gitt instruksjonene, ikke har tenkt over vanskelighetene man får med å gå når det er glatt, hvis de ikke sliter med det selv. Hvis de uttrykkelig har sagt at du må ut og gå hver dag, uansett føre, må de forklare deg hvordan du skal få det til. Hvis behovet bare er å få frisk luft og mosjon og holde vedlike funksjonsevne, må du være kreativ. Hvis du trenger frisk luft, kan du åpne vinduene noen minutter. Ingen hindrer deg i å fylle en bøtte med sand og strø litt hver gang du er ute. Det er jeg selv som vil ut i frisk luft hver dag Fysio har bare sagt jeg må ut og gå. Og jeg kjenner det jo godt på kroppen når det blir mange dager uten, som nå. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet enkelte kjøper store ragger/ullsokker og trer over skoene. Man kan klippe av tuppen hvis det blir for vanskelig å få på med hele sokken. Kanskje verdt å prøve? Min mormor sverget til dette fordi brodder var for vanskelig å gå med. Anonymkode: 2153d...b4a Det der skal jeg prøve! Lurer på om jeg har hørt det før, for jeg visste det var noe angående sokker. Takk! 4 minutter siden, EkteMannen skrev: Noen butikker kan sette i pigger på eksisterende sko. Løplabbet tar 300 kr for det. Da kan du få pigger på spesialskoene dine. Takk for tips! Anonymkode: fe981...29e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #10 Skrevet 12. desember 2016 Staver. Da får du støtte og bruker også overkropp. Eventuelt bruker du ikke stavene annet enn å touche bakken og bruke som støtte når du mister balanse. Gjerne sammen med brodder. Selv om du blir ustø med brodder siden stavene vil redde deg. Gode gåstaver med justerbar høyde, er helt gull. Anonymkode: 278d3...490 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #11 Skrevet 12. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Staver. Da får du støtte og bruker også overkropp. Eventuelt bruker du ikke stavene annet enn å touche bakken og bruke som støtte når du mister balanse. Gjerne sammen med brodder. Selv om du blir ustø med brodder siden stavene vil redde deg. Gode gåstaver med justerbar høyde, er helt gull. Anonymkode: 278d3...490 Det har jeg faktisk ikke vurdert før (er ganske ung), men tror jammen det kunne blitt redningen! Det er ubehagelig når man er redd for å miste balansen, å ha støtte av staver kan jo virkelig hjelpe der. Skal se om jeg finner noen brukte i første omgang, trives jeg med det så kan jeg heller legge litt penger i det da. Tusen takk Anonymkode: fe981...29e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #12 Skrevet 12. desember 2016 Staver og pigger i spesialsko. Lurt! Husk refleks! 😊 Anonymkode: 8016e...21c
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #13 Skrevet 12. desember 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Som nevnt i innlegget Men takk for svar! Anonymkode: fe981...29e Et triks fra gamle dager: Tre et par store ullsokker utenpå skoene, og du går uten å gli på isen Anonymkode: 9fb80...3c0
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #14 Skrevet 12. desember 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en sykdom som innebærer nedsatt leddsans, dårlig koordinasjon og dårlig balanse. Jeg skal helst gå en liten tur daglig. Jeg har prøvd brodder, men da klarer jeg ikke holde balansen siden det blir ujevnt under skoene. Jeg kan ikke ha vanlige sko da jeg har operert beina, og ikke får brukt andre enn store joggesko før neste sommer. (Så jeg kan ikke kjøpe noen nye med god såle nå denne vinteren) Noen som har tips til meg? Jeg sliter bare med å gå ut til postkassa og bilen slik det er nå, for jeg er så redd for å skli eller falle. Og da får jeg enda mer vondt fordi jeg spenner meg. Finnes det sklisikre sokker man kan ta utenpå skoene? Har hørt om spray, men synes det høres utrygt ut. Anonymkode: fe981...29e Søk om å få liggesykkel med elektrisk hjelpemotor fra Hjelpemiddelsentralen. Jeg har en, og jeg sykler hele året. Om vinteren bruker jeg piggdekk på sykkelen. Den har tre hjul, så den er ypperlig hvis man har dårlig balanse. Ta kontakt med ergoterapeut i kommunen din, og få hjelp til å søke. Lykke til! Anonymkode: 46eef...6bd 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #15 Skrevet 12. desember 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Som nevnt i innlegget Men takk for svar! Anonymkode: fe981...29e Du kan montere pigger på de skoene du har. Anonymkode: 69657...d66
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #16 Skrevet 12. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Staver og pigger i spesialsko. Lurt! Husk refleks! 😊 Anonymkode: 8016e...21c Refleks er alltid på plass Aldri prøvd staver før, det blir spennende. 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søk om å få liggesykkel med elektrisk hjelpemotor fra Hjelpemiddelsentralen. Jeg har en, og jeg sykler hele året. Om vinteren bruker jeg piggdekk på sykkelen. Den har tre hjul, så den er ypperlig hvis man har dårlig balanse. Ta kontakt med ergoterapeut i kommunen din, og få hjelp til å søke. Lykke til! Anonymkode: 46eef...6bd Jeg kan dessverre ikke sykle grunnet leddbetennelser i knærne, men takk for tipset 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan montere pigger på de skoene du har. Anonymkode: 69657...d66 De skoene jeg har er gamle, utslitte og passer ikke, jeg bruker ikke flere hundre kroner på å montere pigger på sko jeg kun må bruke nå i vinter grunnet operasjon Anonymkode: fe981...29e
ajarRun Skrevet 12. desember 2016 #17 Skrevet 12. desember 2016 Jeg kjøpte noen piggsko fra Coop Obs til noen få hundre kroner. De er som normale vintersko men har mye bedre grep. Gode sko gjør også stor forskjell. Når det kommer til å gå til bilen og slikt vil jeg anbefale å strø godt rundt den.
labine Skrevet 12. desember 2016 #18 Skrevet 12. desember 2016 Hva med spark? Den kan du jo også ha stående ved døra og bruke bort til bilen.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #19 Skrevet 12. desember 2016 55 minutter siden, labine skrev: Hva med spark? Den kan du jo også ha stående ved døra og bruke bort til bilen. Har gateparkering på motsatt side av veien, og kan ikke sette igjen sparken der Men å gå til bilen er ikke det største problemet, jeg pleier å huke tak i folk eller få noen til å hjelpe meg. Matvarer har jeg hjemlevering på, så det er sjelden jeg må ut Jeg har bare så lyst til å gå noen turer, man føler seg jo mye bedre etter å ha rørt litt på seg og fått litt dagslys på kroppen Anonymkode: fe981...29e 1
labine Skrevet 12. desember 2016 #20 Skrevet 12. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har gateparkering på motsatt side av veien, og kan ikke sette igjen sparken der Men å gå til bilen er ikke det største problemet, jeg pleier å huke tak i folk eller få noen til å hjelpe meg. Matvarer har jeg hjemlevering på, så det er sjelden jeg må ut Jeg har bare så lyst til å gå noen turer, man føler seg jo mye bedre etter å ha rørt litt på seg og fått litt dagslys på kroppen Anonymkode: fe981...29e Da blir det litt vrient med spark ja. Skjønner godt at du vil komme deg ut litt selv om det er glatt. Noen andre gode ideer har jeg dessverre ikke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå