AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #1 Skrevet 12. desember 2016 Er det helt umulig? De låner vel bare ut mindre enn man trenger..? (Egenkapital) Anonymkode: d6016...9e8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #2 Skrevet 12. desember 2016 Hva skal den ekstra millionen brukes til? Anonymkode: 86b3b...201
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #3 Skrevet 12. desember 2016 Regner med at h*n skal bruke en million på å pusse opp huset. Kanskje kjøpe et oppussingsubjekt? Har hørt om at det går, men vet ikke hvordan det fungerer i praksis. Ved en verdiøkning høyere enn en million vil jo banken sitte godt i det, men er jo vanskelig å vite. Anonymkode: 5027e...e3e
Gjest moe999 Skrevet 12. desember 2016 #4 Skrevet 12. desember 2016 (endret) - Endret 13. januar 2017 av moe999
Leifern Skrevet 12. desember 2016 #5 Skrevet 12. desember 2016 Banken har boligen som sikkerhet i tilfelle du ikke klarer å betjene lånet. De gir da naturligvis ikke boliglån utover sikkerheten, normalt gis det inntil 85 % av verdi. 2
Akay Skrevet 12. desember 2016 #6 Skrevet 12. desember 2016 Jeg har tidligere klart å fullfinansiert bolig kjøpt som oppussingsobjekt ved å ta en samtale med banken om verdistigning, bygging av utleieenhet osv. Da klarte jeg å benytte hele EK som oppussingsmidler og økte verdien på boligen fra 2.5 mill til 4.2 mill før jeg solgte den igjen. Men for å få til dette så må du klare å overbevise banken om at dette kan gå, da basert på tilsvarende ferdige solgte objekter. Det vil neppe svare seg å gjøre dette heller dersom du ikke gjør det aller meste av arbeid selv. Dersom du feks kjøper noe til 2.5 millioner og må legge inn jobb av fagfolk for å fikse alt så er dette neppe noe du kan få til. Her må da verdien av kapital spyttet inn og egeninnsats veie opp slik at du sitter igjen med en betydelig kapital i boligen når du er ferdig for at banken skal være med på det. Kan du argumentere for at du kanskje kan sitte med 25% sikkerhet etter alt er ferdig så kanskje du kan få til noe. Selv kjøpte jeg min bolig for 2 år siden for i underksnt 4 mill. Nå har ikke jeg belånt mye for å pusse opp men har gjort 90% av alt selv og har på papiret tjent nesten 5 kroner per krone jeg har investert så langt i huset mitt sånn at taksten nå er på over 6 millioner. 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #7 Skrevet 12. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva skal den ekstra millionen brukes til? Anonymkode: 86b3b...201 Oppussing, ja, som folk har gjettet Jeg vet ikke hvor mye det vil koste, men 1 million holder i hvert fall. Mulig jeg sitter igjen med endel jeg kan betale tilbake etterpå, men det er 2 bad som skal renoveres. OG det koster pæng. Anonymkode: d6016...9e8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #8 Skrevet 12. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Regner med at h*n skal bruke en million på å pusse opp huset. Kanskje kjøpe et oppussingsubjekt? Har hørt om at det går, men vet ikke hvordan det fungerer i praksis. Ved en verdiøkning høyere enn en million vil jo banken sitte godt i det, men er jo vanskelig å vite. Anonymkode: 5027e...e3e Altså, verdiøkningen er ganske stor. Med riktig kjøper kan huset gå for 5 millioner, slik det er idag. Det vil dog ikke bli taksert til 5 millioner, heller nærmere 1. Men mindre hus, med mye dårligere beliggenhet, går for 4,5 millioner borti gata. Dette huset, for ikke å snakke om hagen har et enormt potensiale. Tomten i seg selv er svært attraktiv. Pusser vi opp, og banken må selge huset, vil banken garantert sitte igjen med ganske mange flere millioner enn de låner ut til oss. Dessuten så kan jeg selge 2-3 "tomter på tomten", og tjene penger på det, om det skulle skjære seg. Det er flere tomter her egentlig. Anonymkode: d6016...9e8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #9 Skrevet 12. desember 2016 1 time siden, moe999 skrev: Generelt å låne "over pipa" er klart nei. Med mindre som personen over sier, at det ligger en enorm verdiøkning ved oppussing. Men til og med da vil det bli nei, tror jeg. Å låne mer enn en har råd til er farlige greier. En livssituasjon kan bli snudd på kort tid, Oppsigelse, sykdom etc. Det er ikke snakk om å låne mer enn man har råd til, men å låne mer enn man trenger for å kjøpe huset. Anonymkode: d6016...9e8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #10 Skrevet 12. desember 2016 1 time siden, Leifern skrev: Banken har boligen som sikkerhet i tilfelle du ikke klarer å betjene lånet. De gir da naturligvis ikke boliglån utover sikkerheten, normalt gis det inntil 85 % av verdi. Og da er ikke tomt/hage tatt med i betraktningen? Sorry, kan ingenting om det. Hvis banken får huset, så kan banken sette opp 3 hus til på tomten og selge de husene for 4-5 millioner kroner pr hus. Men det tenker de sikkert ikke på. Anonymkode: d6016...9e8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #11 Skrevet 12. desember 2016 16 minutter siden, Akay skrev: Jeg har tidligere klart å fullfinansiert bolig kjøpt som oppussingsobjekt ved å ta en samtale med banken om verdistigning, bygging av utleieenhet osv. Da klarte jeg å benytte hele EK som oppussingsmidler og økte verdien på boligen fra 2.5 mill til 4.2 mill før jeg solgte den igjen. Men for å få til dette så må du klare å overbevise banken om at dette kan gå, da basert på tilsvarende ferdige solgte objekter. Det vil neppe svare seg å gjøre dette heller dersom du ikke gjør det aller meste av arbeid selv. Dersom du feks kjøper noe til 2.5 millioner og må legge inn jobb av fagfolk for å fikse alt så er dette neppe noe du kan få til. Her må da verdien av kapital spyttet inn og egeninnsats veie opp slik at du sitter igjen med en betydelig kapital i boligen når du er ferdig for at banken skal være med på det. Kan du argumentere for at du kanskje kan sitte med 25% sikkerhet etter alt er ferdig så kanskje du kan få til noe. Selv kjøpte jeg min bolig for 2 år siden for i underksnt 4 mill. Nå har ikke jeg belånt mye for å pusse opp men har gjort 90% av alt selv og har på papiret tjent nesten 5 kroner per krone jeg har investert så langt i huset mitt sånn at taksten nå er på over 6 millioner. Ok Ja, det måtte jo gjøres selv, da.. Det er enkelte ting jeg rett og slett ikke kan gjøre selv, men man måtte jo tenkt at man gjør mesteparten selv. Anonymkode: d6016...9e8
Akay Skrevet 12. desember 2016 #12 Skrevet 12. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok Ja, det måtte jo gjøres selv, da.. Det er enkelte ting jeg rett og slett ikke kan gjøre selv, men man måtte jo tenkt at man gjør mesteparten selv. Anonymkode: d6016...9e8 Nei klart man ikke kan gjøre alt, men dersom man bare hadde kjøpt en bolig å leid inn folk til å fikse 100% så hadde alle hatt mulighet til å gjøre dette og da sitter man igjen med det som ville vært markedspris for bolig i bra stand og det er mellomlegget her man har mulighet til å hente gevinst på. Så det er på dette punktet du må klare å overtale banken. Kan du overbevise banken at boligen din kan stige med 2 mill om du spytter inn 1 mill så har du muligheter for å få det til.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #13 Skrevet 12. desember 2016 Uten hjelp fra andre er forbrukslån eneste mulighet. Og med den renta blir det 15-20 000 i året i renter selv etter skattefradrag... Jeg løste tilsvarende problemstilling ved å ta et forbrukslån på 300 000 for å komme godt i gang med oppussing og prioriterte å bruke mest mulig av lønna til å pusse opp i tillegg. Gjorde da alt selv + mine to nærmeste kompiser er rørlegger og elektriker Anonymkode: f6ce8...63d
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #14 Skrevet 12. desember 2016 1 time siden, Akay skrev: Nei klart man ikke kan gjøre alt, men dersom man bare hadde kjøpt en bolig å leid inn folk til å fikse 100% så hadde alle hatt mulighet til å gjøre dette og da sitter man igjen med det som ville vært markedspris for bolig i bra stand og det er mellomlegget her man har mulighet til å hente gevinst på. Så det er på dette punktet du må klare å overtale banken. Kan du overbevise banken at boligen din kan stige med 2 mill om du spytter inn 1 mill så har du muligheter for å få det til. Ok Anonymkode: d6016...9e8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #15 Skrevet 12. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uten hjelp fra andre er forbrukslån eneste mulighet. Og med den renta blir det 15-20 000 i året i renter selv etter skattefradrag... Jeg løste tilsvarende problemstilling ved å ta et forbrukslån på 300 000 for å komme godt i gang med oppussing og prioriterte å bruke mest mulig av lønna til å pusse opp i tillegg. Gjorde da alt selv + mine to nærmeste kompiser er rørlegger og elektriker Anonymkode: f6ce8...63d Aha. Forbrukslån er heller lite fristende. Kan selvsagt ta av lønna, men da vil det ta veldig lang tid. Planen er jo å pusse opp, en god stund, dvs man tar det lette først. Så det blir nogenlunde ålreit. Det er et fullstendig velfungerende bad oppe, og et nede, det er bad nr 2 oppe som er hovedproblemet. I tillegg til takstein og drenering ute. Drenering ute kan jeg ikke gjøre selv.. Anonymkode: d6016...9e8
Serafina. Skrevet 12. desember 2016 #16 Skrevet 12. desember 2016 Hva med å snakke med banken om å låne til det ene badet først, pusse opp det og få en ny verdivurdering. Da har du kanskje grunnlag for å få lån til det andre badet. Det kan være optimistisk at verdien øker såpass mye ved bare å pusse opp det ene badet, men kan være verdt et forsøk. Samtidig kan du jo snakke med kommunen om fradeling av tomt og sette i gang den prosessen hvis det er noe du har tenkt til å gjennomføre.
jabx Skrevet 12. desember 2016 #17 Skrevet 12. desember 2016 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ved en verdiøkning høyere enn en million vil jo banken sitte godt i det, men er jo vanskelig å vite. Anonymkode: 5027e...e3e Banken bryr seg vel strengt tatt ikke om verdiøkning så lenge lånet betjenes og de kan hente inn pengene sine ved mislighold? Endret 12. desember 2016 av jabx
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #18 Skrevet 12. desember 2016 Alternativt er vel å låne med egenkapital som vanlig, bo dårlig i begynnelsen, og heller ta en ny takst om 1-2 år. Hvis boligen i mellomtiden har steget i verdi kan man gå til banken og spørre om å utvide boliglånet til oppussing da man fortsatt kan være innenfor med sikkerheten. Anonymkode: 09fd7...848 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #19 Skrevet 12. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alternativt er vel å låne med egenkapital som vanlig, bo dårlig i begynnelsen, og heller ta en ny takst om 1-2 år. Hvis boligen i mellomtiden har steget i verdi kan man gå til banken og spørre om å utvide boliglånet til oppussing da man fortsatt kan være innenfor med sikkerheten. Anonymkode: 09fd7...848 Ah, ok. Så det kan man altså, utvide boliglånet til oppussing. Det visste jeg ikke. Anonymkode: d6016...9e8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #20 Skrevet 12. desember 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aha. Forbrukslån er heller lite fristende. Kan selvsagt ta av lønna, men da vil det ta veldig lang tid. Planen er jo å pusse opp, en god stund, dvs man tar det lette først. Så det blir nogenlunde ålreit. Det er et fullstendig velfungerende bad oppe, og et nede, det er bad nr 2 oppe som er hovedproblemet. I tillegg til takstein og drenering ute. Drenering ute kan jeg ikke gjøre selv.. Anonymkode: d6016...9e8 Det som er kjipt med drenering og takstein er at dette er ekstremt kostbare forbedringer som gir lite økning på boligverdien. Det er derfor ikke gitt at det er lett å refinansiere etter å ha lagt 300.000 i det, for boligen er ikke nødvendigvis blitt verdt 300.000 mer. På generelt grunnlag vil jeg og si noen varsellamper går på at boligen er priset så lagt under det du mener er mulig markedsverdi. Er det noe i taksten du ikke forstår konsekvensene av? Har du fått med deg en fagperson til å se på bygget? Hvor mye får dere lov å låne? Har dere fått innvilget lån til å kjøpe en bolig til mellom 2 og 3 milloner? Anonymkode: 2dffb...402 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå