Gå til innhold

Foreldre med barn - større rett på fri i julen enn andre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes julaften og andre vakter skal fordeles likt mellom de ansatte og at hverken det å ha barn, bo langt unna eller annet skal gi prioritet på fri. Sånn er det bare å ha en slik jobb. Når det er sagt har jeg aldri hørt om barneforeldre som mener de har mer rett på fri eller arbeidsgivere som gir barneforeldre fordeler, det er noe jeg kun har hørt om på forum og aldri i det virkelige liv.

• Liker 18
Skrevet

Det må jo fordeles.. Men jeg kjenner at de med barn bør få fri akkurat i jula. Så får de heller skippe høstferien.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med det sagt: Jeg sluttet i den jobben fordi jeg ble lei av at mine behov aldri ble ivaretatt. Jeg sa alltid ja til de ubekvemme vaktene, nettopp for å være hyggelig, men jeg ble lei til slutt. Lei av å alltid sitte med drittvaktene mens dem med barn fikk fri når det passet dem. Om jeg en gang i ny og ne ønsket å bytte en vakt, var det selvsagt helt umulig. Jeg var jo barnløs må vite, så jeg burde jo kunne ordne meg uansett.

Anonymkode: 6d721...12d

Sorry, men du kunne jo starte med å si nei? Heller enn å si opp jobben, liksom?

Jeg mener at ingen har mer rett på fri enn andre, uansett årsak. Har barn selv. Men som Arkana har jeg også til gode å høre om dette i det virkelige liv. Der jeg har jobbet har vi alltid byttet på å få ferieønskene innfridd, de eneste unntakene var en som mente hun hadde "hevd" på å få fri de og de sommerukene fordi hun "alltid hadde hatt det". Ellers er det ingen jeg har møtt på som forventer spesialbehandling, barn eller ikke barn.

Anonymkode: 492f7...931

• Liker 6
Skrevet

Det må selvsagt fordeles. Jeg har heller aldri opplevd det som noe problem i det virkelige liv, men det skyldes kanskje at jeg jobber i mannsdominert miljø? 

Selv har jeg ikke barn, men jeg bor på den annen side langt unna min familie. Det ville ikke falt meg inn å forlange at jeg skal ha fri hver jul pga. distansen, men på den annen side ville jeg nok blitt muggen hvis jobben hadde forlangt jeg hvert år skulle steppe inn for noen med barn også. 

I år er det for øvrig min jobbejul etter at jeg et par år "fikk lov" å feire med min mor etter min far døde. Jobbet i fjor også ettersom jeg hadde et par år på rad med frijul. Dermed blir det alenefeiring på meg, mens mor feirer med venner der hun er. 

• Liker 1
Skrevet

Hvilke jobber har dere som jobber i jula? Jeg har alltid fri.

Anonymkode: b31ae...560

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleier, jobber på sykehjem

Anonymkode: 5fdf9...e96

• Liker 1
Skrevet

Velg et yrke man ikke jobber røde dager da. Problemet løst. Man kan ikke syte over dette når man velger et yrke som innebærer kveld, helg og røde dager. Samme som ufaglærte klager på lønna si. Ta utdanning da. Utdanning SKAL lønne seg!

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, Aamu skrev:

Det må jo fordeles.. Men jeg kjenner at de med barn bør få fri akkurat i jula. Så får de heller skippe høstferien.

Du kjenner det ja. Hva med hun sykepleieren som elsker jula, men som er ufrivillig barnløs? Skal hun hele tida ofre seg for andre hun da? Det er skikkelig urettferdig! 

• Liker 31
Skrevet

Slik jeg forstod det er ikke problemet å jobbe på røde dager, men at det forventes at ts jobber disse kontra andre kolleger fordi de har barn. Ingen liker å bli forskjellsbehandlet.

Langt fra alle høyere utdannelser gir deg mulighet til å ha fri på helligdager. 

Har vært i samme situasjon som ts og vet hvordan det føles. Jobbet gjerne mer rødt enn dem med barn, men når holdningen blir at det alltid skal være slik gir det deg en sur bismak. Og ikke er det kjekt å høre at en ødelegger for familielivet deres fordi du også vil ha fri iblant.

• Liker 9
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mediegrafiker. Lager reklamebilag og reklamer i avisen. Veldig givende når du vet at folk bare bruker det som tennbriketter. Vi har alltid byttet på hvem som setter dødsannonsene første juledag og de få annonsene som gjenstår.

De som trykker avisene må også jobbe i jula.

Anonymkode: d0b9c...fd5

• Liker 1
Skrevet

Hei, foreldre er ingen spesiell gruppe som må få særbehandling i julen bare fordi det er så fint for barna å være sammen med både mamma og pappa. Seriøst, skjer dere! Julen er for alle. Unntaket er aleneforeldre som ikke har noen andre å la barnet være hos. Jeg blir helt oppgitt over egosimen mange viser. 

Anonymkode: 079e8...ebd

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, Xstrella skrev:

Velg et yrke man ikke jobber røde dager da. Problemet løst. Man kan ikke syte over dette når man velger et yrke som innebærer kveld, helg og røde dager. Samme som ufaglærte klager på lønna si. Ta utdanning da. Utdanning SKAL lønne seg!

Utrolig smart innlegg... Man bør altså ikke kjempe for rettferdighet? Hvis det er sånn at de med barna får lettere fri så er svaret å bytte jobb?, i stedet for å gjøre jobben mer rettferdig?

• Liker 10
Skrevet
32 minutter siden, rebella81 skrev:

Du kjenner det ja. Hva med hun sykepleieren som elsker jula, men som er ufrivillig barnløs? Skal hun hele tida ofre seg for andre hun da? Det er skikkelig urettferdig! 

Nei! Som sagt, så må man bytte på. Men husk at de som har barn (og som klarer å få barn..) sikrer Norges fremtid. Barna skal tas vare på. Husk at sykepleieren, som elsker jula, men som er ufrivillig barnløs antakeligvis slipper unna omgangssyken (som dras hjem fra barnehagen) og nattevåk barnas første fire leveår. Så sånn sett får hun mye mer fri enn foreldre. 

• Liker 2
Skrevet

Her jeg jobber og flere andre arbeidsplasser rundt meg løser jul/påske og andre "røde" dager med vikarer/studenter som gjerne vil jobbe. 

Alle arbeidsplasser soper ut alt av viktige ting før slike helligdager, det er stillere dager som gjør at vikarer kan klare disse jobbene. 

Jeg syns denne diskusjonen blir det evige gnålet om "hvorfor må jeg jobbe når alle andre får fri og ingen tenker på meg" 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er vant til at alle tar hensyn.

Veldig mange arbeidsplasser slår sammen avdelinger på helligdager.  Det vil si at de får dobbelt så mange ansatte å sjonglere med når kabalen skal legges.

Og da er det mulig å vise fleksibilitet.

Aleneforsørgeren som ikke har familie blir fredet fra kveldsvakt på julaften, men må oftere ta dag- og nattevakt.

De som må reise for å være med familien må jobbe hver 3.jul, i stedet for annenhver jul.

Man får tilbake det man gir, og hvis rettferdighet er viktigere enn fleksibilitet er det også det man får tilbake, også når man selv kommer i en situasjon der man ønsker fleksibilitet. 

Anonymkode: 2dec8...345

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Aamu skrev:

Eh, det er jo nettopp de med barn som får fri høstferien også...

Jeg synes det bør fordeles likt. De stedene jeg hører om IRL gjør det også det. Man kan jo faktisk ikke kreve å få fri hver julaften pga man har barn. Og ja, jeg har barn selv, og er gift med en lege som jobber turnus. Han har hatt flaks så langt - men den dagen kommer helt sikkert hvor han må jobbe julaften, og sånn er det.

Anonymkode: 23559...2df

• Liker 8
Skrevet

Det bør være likt for alle, uansett!  barn eller ikke

• Liker 5
Skrevet

I hvilke yrker slipper man å jobbe røde dager da? 

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, Aamu skrev:

Nei! Som sagt, så må man bytte på. Men husk at de som har barn (og som klarer å få barn..) sikrer Norges fremtid. Barna skal tas vare på. Husk at sykepleieren, som elsker jula, men som er ufrivillig barnløs antakeligvis slipper unna omgangssyken (som dras hjem fra barnehagen) og nattevåk barnas første fire leveår. Så sånn sett får hun mye mer fri enn foreldre. 

Det å få barn er FRIVILLIG og bør ikke gå utover andre!!!! makan til frekkhet!!!! 

Anonymkode: 2ca4f...11a

• Liker 29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...