Gå til innhold

Arvet ca. 2 millioner - hva gjør jeg nå? Leilighet, lån og investering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart selge en leilighet jeg arvet og kommer antagelig til å sitte igjen med rundt 2 millioner. Jeg har aldri kjøpt egen leilighet før og lurer nå på hva som er lurt å gjøre og hvilken sum jeg kan forvente å få innvilget i et eventuelt lån. Hadde aldri forutsett å arve så tidlig i livet(er 24 år), og den jeg mistet gikk bort så brått. Derfor sitter jeg her helt grønn, uten å ha viet noe av dette en tanke før nå. 

Samboer og jeg vil gjerne kjøpe sammen. Han har et lån på rundt 2,5 millioner, hvorav 300.000 er betalt tilbake. Vi tror han kan få i alle fall 300.000 ekstra etter salg av hans leilighet. Han har fast jobb og rundt 22.000 etter skatt i lønn hver måned. Jeg er masterstudent med deltidsjobb ved siden av, altså ikke mye til overs til sparing. 

Først og fremst, burde jeg ta opp lån i det hele tatt? Eller burde jeg bare spytte inn det jeg har og kjøpe? Dersom jeg skulle tatt opp lån, hvor mye ville vært lurt og hvorfor? Hva kan vi som par forvente å få i lån i banken nå?

Er det andre lure måter jeg kan investere pengene? Tenker på om det vil være lurt å kjøpe en annen, mindre leilighet i tillegg og leie den ut. Eventuelt å sette av på BSU, sparekonto... et eller annet? Har rundt 350 000 i studielån, men det er kanskje greit å la bli? 

Innser at dette ble fryktelig mange spørsmål, beklager. Håper noen kan svare likevel. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: ea987...b72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke peiling på slike ting, bare så det er sagt. Men jeg "vet" såpass at det uansett er lurt av deg å sørge for at dere har en eller annen form for samboerkontrakt. I og med at du har mer penger enn han, er du nødt til å sikre deg slik at du får din del dersom det blir brudd. Man vet jo aldri hva som kan skje, selv om man håper det skal vare livet ut. 

Du kan jo få snakket med en økonomisk rådgiver? 

Anonymkode: f60ca...44d

• Liker 6
Skrevet

BSU er ALLTID lurt. Selv om du ikke har nok inntekt for skattefritaket, spar så mye du kan der.

Ikke betal studielånet (du får mer i renter i banken), men du kan sette av en tilsvarende sum. Aldri betal studielånet hvis du planlegger å låne penger.

Om du bør låne penger kommer an på hvor stor bolig du trenger eller ønsker og hvor optimistisk du er angående boligmarkedet der du bor. Hvis fire millioner holder trenger du ikke låne en krone, da har du veldig lave boutgifter. 

Samboerkontrakt er også en god ide, det tvinger dere å snakke om ting og fjerner usikkerhetsmomenter rundt brudd. I tillegg kan den redegjøre for hva som skjer ved sykdom/dødsfall.

Skrevet

Er det et alternativ at du ikke selger den boligen du arvet?

Anonymkode: f9341...9e1

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, amativeReflection skrev:

BSU er ALLTID lurt. Selv om du ikke har nok inntekt for skattefritaket, spar så mye du kan der.

Det er vel ikke spesielt lurt, med mindre man ikke rekker å fylle BSU-kvota innen man er 34 i år hvor man har nok inntekt.

Endret av Leifern
  • Liker 1
Skrevet

Hei ts. 

Synd å høre du har mistet noen. Jeg har noen råd til deg ifbm salg av eiendom som kan være ganske viktige for din del å få med deg etter arveoppgjør så send meg en melding så skal jeg prøve å forklare deg :) 

Har nettopp vært gjennom samme selv. 

Skrevet

Venninnen min var i samme situasjon. Hun kjøpte leilighet med samboeren sin,og han lånte for å betale sin halvdel, mens hun betalte sin halvdel med en gang. Han står alene på ditt lån og betaler det som han vil, mens hun bare betaler halvparten av fellesutgifter. 

Anonymkode: fc61d...e17

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Leifern skrev:

Det er vel ikke spesielt lurt, med mindre man ikke rekker å fylle BSU-kvota innen man er 34 i år hvor man har nok inntekt.

Det er noen problemer med å vente. Jeg feks opplevde at de økte summen du kunne spare, slik at jeg ikke fikk utnyttet BSUen til det fulle. Dette skjer sannsynligvis igjen.

En annen ting er rentene. Svea har den beste sparerenten nå, på 2%, mens Bien Sparebank har den beste BSU renten på 4.35%. La oss ta for oss en 2% differanse bare for å være nøktern. 

Hvis du ikke tjener nok til å få rentefritaket når du er 18, og heller begynner når du er nitten, vil du få 5000 i skattefradrag, men gå glipp av to prosentpoeng renter helt til du når 275 000 spart. Dette vil ta 11 år. Hvis du isteden fikk to prosent ekstra renter ville man ha hatt 6069 kroner og 44 øre (i tillegg vil disse kronene sitte på BSUen og forente seg til BSU rente, noe som ikke er en mulighet med rentefritaket).

Jeg ser ingen fordeler med å vente, uansett hva prognosene for økonomien er framover. Spar så mye som mulig i BSU. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du kjøper med samboer så sett opp korrekt eierandel, der du eier tilsvarende din EK og lån.

Jeg arvet selv penger og kjøpte for meg selv. Men det var også en av forutsetningene fra bestefars side at arven ikke kunne deles med noen. Bor forøvrig i Oslo og det har vært en veldig god investering.

Anonymkode: f21c0...075

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen min var i samme situasjon. Hun kjøpte leilighet med samboeren sin,og han lånte for å betale sin halvdel, mens hun betalte sin halvdel med en gang. Han står alene på ditt lån og betaler det som han vil, mens hun bare betaler halvparten av fellesutgifter. 

Anonymkode: fc61d...e17

Var dette jeg også tenkte!

Om du kjøper med kjæresten din er det smart å dele lånet i to, så kan du betale din del med arven, også må han betale måndtlige avdrag.

Skrevet
3 minutter siden, Magnifiq skrev:

Var dette jeg også tenkte!

Om du kjøper med kjæresten din er det smart å dele lånet i to, så kan du betale din del med arven, også må han betale måndtlige avdrag.

Hvorfor låne penger man har? :vetikke:

Gjest Magnifiq
Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

mente jo ikke at hun skal ta opp lån da, men at hun betaler sin del av leiligheten med arven, også betaler kjæresten sin del med lån ;)

Skrevet
1 minutt siden, Magnifiq skrev:

mente jo ikke at hun skal ta opp lån da, men at hun betaler sin del av leiligheten med arven, også betaler kjæresten sin del med lån ;)

I motsetning til hva da? Finnes det noen andre løsninger? 

Skrevet

Jeg ville kjøpt leilighet til meg selv når du har råd til det. Som 24-åring er et fremtidig brudd en veldig reell mulighet, og det kan bli et tapsprosjekt å måtte selge av den grunn. I tillegg burde du ha noe handlingsrom når du er såpass ung - mht. flytting, studier eller jobb et annet sted osv.

Jeg er 25 og eier egen leilighet (kjøpte med arv da jeg var 22) og det er en fantastisk frihet å mitt eget bosted uten å være avhengig av noen. 

Kjæresten din har jo sin egen leilighet, og dere kan være hos hverandre så mye dere vil.

Anonymkode: f21c0...075

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet
6 minutter siden, amativeReflection skrev:

I motsetning til hva da? Finnes det noen andre løsninger? 

i motsetning til hva? Hva er det du mener egentlig?

Jeg skrev bare at det var viktig å dele eierforholdet i leiligheten, slik at arven hennes ikke blir brukt på hans del av leiligheten.

Skrevet

Det er ikke lurt å ta opp lån uten å ha behov for lån. Så spørsmålet om hvor mye lån du bør ta opp blir helt avhengig av hvor dyr bolig dere trenger. Jeg ville ikke kjøpt en dyrere bolig enn dere har behov for bare fordi dere har muligheten til det, men det dere kan vurdere er å kjøpe boilig med utleiedel for å få en ekstra inntekt.

Siden han har 2.5 millioner i lån i dag antar jeg at han kan få det samme også på nytt. Du vil helt sikkert kunne få minst en million selv, ihvertfall dersom dere argumenterer med at dere kan leie ut etter å ha kjøpt, pluss at du har 2 millioner fra før. Det betyr at dere kan kjøpe for 5.5 millioner og kanskje mer. Det er fryktelig mye penger å bruke på en første bolig.

Jeg vet ikke hvor dere bor, men jeg ville lett litt rundt på Finn etter boliger jeg har lyst på og sjekket ut prisen på disse. Da vil du fort få en følelse av hvor prisnivået ligger. Merk at dersom det er Oslo eller andre områder med sterkt press på prisene ligger normalt faktiske priser en del over prisantydningen og det kan være lurt å innhente informasjon om faktisk salgspris på boliger som kunne vært alternativer for dere (dere får dette ved å spørre megler etter et salg, eller gå på visning og sette dere opp på liste og få informasjon under budrunden). Om dere ser at dere har mulighet til å betale en del mer enn hva dere kommer frem til her, kan dere se om dere finner boliger med utleiedel. Da bør dere sette opp regnestykke med hvo mye ekstra må dere betale for dette. Hva koster det i renter per år og betjene dette ekstra lånet, og hva kan dere få i utlie per måned. Husk på at det koster litt med vedlikehold, og at dere ikke kan regne med å leie ut 12 måneder i året. Det vil normalt bli et lite opphold mellom forskjellige leietakere dersom de flytter ut.

Hva annet som kan være aktuelt kommer da ann på hvor dyr bolig dere kjøper. Som mange sier her er det enkleste at dere ier 50% hver, og da er det godt mulig at du vil ha noe penger igjen etter å ha kjøpt uten å ta opp noe lån. BSU er fornuftig som blir nevnt. Ellers kan man plassere pengene i aksjefond / spre ut på enkeltaksjer selv. Men vær forberedt på at både aksjer og aksjefond kan svinge ganske mye i verdi, så dette må være penger du har råd til å tape. Jo mer forskjellige fond og aksjer du sprer det ut på jo mindre risiko for å gå på store tap har du.

Studielån er rentefritt mens du studerer. Så betal for all del ikke ned under studiene. Om det skal betales ned når du er ferdig med studiene kommer litt ann på. Rentene på studielån er ganske gunstige, og dette lånet har bra forsikringer dersom man blir ufør eller får betalingsproblemer. Det er derfor et mye gunstigere lån enn de aller fleste andre lån. Men det er fortsatt ikke fornuftig å beholde dette og ha pengene stående på en bankkonto med lavere renter. Så dersom du uansett har pengene på en bankkonto uten spesielt gunstige renter kan man betale ned studielån etter studiene. Ellers kan man beholde studielån og investere pengene i aksjer/bolig etc. Siste alternativ er å låne ut pengene til samboer til en eller annen rente mellom din studielånsrente og hans boliglånsrente slik at dere begge tjener på dette. Men det alternativet er kun aktuelt dersom han har et fornuftig forhold til penger og du stoler såpass på han at du tør å låne ut større summer. Og sett for all del opp avtale og pass på at dere begge tar med lånet i selvangivelsen. 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke peiling på slike ting, bare så det er sagt. Men jeg "vet" såpass at det uansett er lurt av deg å sørge for at dere har en eller annen form for samboerkontrakt. I og med at du har mer penger enn han, er du nødt til å sikre deg slik at du får din del dersom det blir brudd. Man vet jo aldri hva som kan skje, selv om man håper det skal vare livet ut. 

Du kan jo få snakket med en økonomisk rådgiver? 

Anonymkode: f60ca...44d

Absolutt, helt enig. Det har jeg tenkt på. Men er usikker på hva det koster og hvorvidt de er å regne som objektive?

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det et alternativ at du ikke selger den boligen du arvet?

Anonymkode: f9341...9e1

Nei. Selger jeg den ikke får jeg ikke betalt for begravelsen, fellesutgiftene er høye og det er gjeld med pant i leiligheten som jeg må samle og betale. 

5 timer siden, amativeReflection skrev:
5 timer siden, amativeReflection skrev:

TS HER! Vet ikke helt hva som skjedde med siteringen... men uansett, jeg tenkte i de baner at å låne litt mer selv om jeg har veldig mye i EK vil muliggjøre for eksempel 2 boligkjøp og at jeg "sparer" ved å nedbetale et lån. Jeg er oppdratt på tanken om at det mest gunstige og sikreste for fremtiden er å investere i eiendom. Hvis jeg setter alle pengene i "kun" 1 leilighet, så må den jo selges etterhvert for at jeg skal kunne ha EK til senere, eller er det helt feil? Kan man få lån til bolig senere hvor banken godtar at jeg allerede eier en leilighet som sikkerhet? 

5 timer siden, CutTheRope skrev:

Det er ikke lurt å ta opp lån uten å ha behov for lån. Så spørsmålet om hvor mye lån du bør ta opp blir helt avhengig av hvor dyr bolig dere trenger. Jeg ville ikke kjøpt en dyrere bolig enn dere har behov for bare fordi dere har muligheten til det, men det dere kan vurdere er å kjøpe boilig med utleiedel for å få en ekstra inntekt.

Siden han har 2.5 millioner i lån i dag antar jeg at han kan få det samme også på nytt. Du vil helt sikkert kunne få minst en million selv, ihvertfall dersom dere argumenterer med at dere kan leie ut etter å ha kjøpt, pluss at du har 2 millioner fra før. Det betyr at dere kan kjøpe for 5.5 millioner og kanskje mer. Det er fryktelig mye penger å bruke på en første bolig.

Jeg vet ikke hvor dere bor, men jeg ville lett litt rundt på Finn etter boliger jeg har lyst på og sjekket ut prisen på disse. Da vil du fort få en følelse av hvor prisnivået ligger. Merk at dersom det er Oslo eller andre områder med sterkt press på prisene ligger normalt faktiske priser en del over prisantydningen og det kan være lurt å innhente informasjon om faktisk salgspris på boliger som kunne vært alternativer for dere (dere får dette ved å spørre megler etter et salg, eller gå på visning og sette dere opp på liste og få informasjon under budrunden). Om dere ser at dere har mulighet til å betale en del mer enn hva dere kommer frem til her, kan dere se om dere finner boliger med utleiedel. Da bør dere sette opp regnestykke med hvo mye ekstra må dere betale for dette. Hva koster det i renter per år og betjene dette ekstra lånet, og hva kan dere få i utlie per måned. Husk på at det koster litt med vedlikehold, og at dere ikke kan regne med å leie ut 12 måneder i året. Det vil normalt bli et lite opphold mellom forskjellige leietakere dersom de flytter ut.

Hva annet som kan være aktuelt kommer da ann på hvor dyr bolig dere kjøper. Som mange sier her er det enkleste at dere ier 50% hver, og da er det godt mulig at du vil ha noe penger igjen etter å ha kjøpt uten å ta opp noe lån. BSU er fornuftig som blir nevnt. Ellers kan man plassere pengene i aksjefond / spre ut på enkeltaksjer selv. Men vær forberedt på at både aksjer og aksjefond kan svinge ganske mye i verdi, så dette må være penger du har råd til å tape. Jo mer forskjellige fond og aksjer du sprer det ut på jo mindre risiko for å gå på store tap har du.

Studielån er rentefritt mens du studerer. Så betal for all del ikke ned under studiene. Om det skal betales ned når du er ferdig med studiene kommer litt ann på. Rentene på studielån er ganske gunstige, og dette lånet har bra forsikringer dersom man blir ufør eller får betalingsproblemer. Det er derfor et mye gunstigere lån enn de aller fleste andre lån. Men det er fortsatt ikke fornuftig å beholde dette og ha pengene stående på en bankkonto med lavere renter. Så dersom du uansett har pengene på en bankkonto uten spesielt gunstige renter kan man betale ned studielån etter studiene. Ellers kan man beholde studielån og investere pengene i aksjer/bolig etc. Siste alternativ er å låne ut pengene til samboer til en eller annen rente mellom din studielånsrente og hans boliglånsrente slik at dere begge tjener på dette. Men det alternativet er kun aktuelt dersom han har et fornuftig forhold til penger og du stoler såpass på han at du tør å låne ut større summer. Og sett for all del opp avtale og pass på at dere begge tar med lånet i selvangivelsen. 

Tusen takk for godt og utfyllende svar! Stiller samme spørsmål til deg som personen over. Vi skal kjøpe bolig i Oslo. Etter hva jeg allerede har sett på finn, selv om det later til å være litt tørke på denne tiden av året, så må vi ut med ganske mye om vi vil bo sentralt og ha en 3-roms. Kanskje det kunne vært noe å leie ut et soverom... Er litt redd for at boligprisene skal synke senere og at vi ender opp med å ha betalt altfor mye og ikke tjene noe på leiligheten når vi eventuelt selger om endel år etter vi har startet familie. Syns det er vanskelig å orientere seg. 

Tusen takk for alle svar, dere! 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt, helt enig. Det har jeg tenkt på. Men er usikker på hva det koster og hvorvidt de er å regne som objektive?

Nei. Selger jeg den ikke får jeg ikke betalt for begravelsen, fellesutgiftene er høye og det er gjeld med pant i leiligheten som jeg må samle og betale. 

Tusen takk for godt og utfyllende svar! Stiller samme spørsmål til deg som personen over. Vi skal kjøpe bolig i Oslo. Etter hva jeg allerede har sett på finn, selv om det later til å være litt tørke på denne tiden av året, så må vi ut med ganske mye om vi vil bo sentralt og ha en 3-roms. Kanskje det kunne vært noe å leie ut et soverom... Er litt redd for at boligprisene skal synke senere og at vi ender opp med å ha betalt altfor mye og ikke tjene noe på leiligheten når vi eventuelt selger om endel år etter vi har startet familie. Syns det er vanskelig å orientere seg. 

Tusen takk for alle svar, dere! 

Du har fått 2 millioner nesten gratis, så du har jo egentlig tjent 2 millioner allerede. Den du har arvet kunne like gjerne ha brukt de opp. 
Dessuten kan det jo hende at boligprisene stiger en stund til. Hvorfor ikke bare kjøpe en stor nok leilighet allerede nå som du har såpass mye egenkapital? 

Anonymkode: 6fd04...972

Skrevet

Du har fått 2 millioner nesten gratis, så du har jo egentlig tjent 2 millioner allerede. Den du har arvet kunne like gjerne ha brukt de opp. 
Dessuten kan det jo hende at boligprisene stiger en stund til. Hvorfor ikke bare kjøpe en stor nok leilighet allerede nå som du har såpass mye egenkapital? 

Skrevet
1 time siden, penny_ skrev:

Ja, du sier definitivt noe der. Det er veldig mye penger for meg, så jeg vil så gjerne gjøre det riktig for fremtiden min. Det ville jo tatt meg evigheter å spare dette selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...