Gå til innhold

Hvilke resultater kan jeg regne med på 12 uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 25 år som er ca 170 cm høy og veier va 65 kg. Er i utgangspunktet tynn og spebygget, og har nå en veldig høy fettprosent (35%).

hvis jeg begynner å trene 3x cardio og 3x styrke hver uke, er generelt i mer aktivitet i hverdagen, legger om kostholdet og kutter ned på alkohol, hvilke resultater kan jeg forvente etter 12 uker?

utgangspunktet mitt er null trening og et dårlig kosthold (brus, potetgull, pizza, sjokolade, smågodt, sjokolademelk, nudler, alkohol 1-2 ganger per uke, masse raske karbohydrater). Tenker å kutte sukker i tre måneder, drikke masse vann, proteiner, trege karbohydrater og litt sunt fett). Rett og slett leve litt strengt i 3 mnd for så å kunne stabilisere en god livsstil som jeg kan holde meg til også utover disse tre mnd.

Tenker at jeg med fordel kan gå ned 10, kanskje også -5, kg. Jeg har lyst ned i fettprosent og bygge muskler. Vet at muskler veier mer enn fett, men tror en vent på 55 er bra for meg. 

Er det mulig å forvente at jeg går ned 10 kg og bygger en del muskler i løpet av tre mnd? 

Tar i mot alt av tips, motivasjon, erfaring og tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 96a51...dcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at du har en fettprosent på 35 med den høyden og vekten. Fettprosentmålere er notorisk upålitelige. Kvinner skal også ha litt fett på kroppen, vi skal kunne bære fram barn. 

Aktivitet er bra. Utålmodighet er ikke bra. Legg en plan som du vil ha lyst og ork til å fortsette med også om tre måneder, om et år.

Du kan med fordel kutte ned på alkoholinntaket. Godteri er greit på lørdag, men det kan ofte ta overhånd. Å gå til den motsatte ytterligheten, kutte ut alt, fungerer veldig dårlig - etter en streng og kjedelig periode frister ikke en "god" livsstil, da frister alt det du har forsaket. Finn en gyllen middelvei (det høres dritkjedelig ut, men det er ikke det, og det er det eneste som virker, det er dette de som har god helse gjør) - normalt sunn mat til hverdag, lett uskeielse til fest. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil ned i fettprosent må du legge fra deg idéer om vekta og heller bruke måleband/speilet. Du kan bli veltrent og slankere og veie rundt det samme pga økt muskelmasse. Dessuten vil så mye som 6 treningsøkter i uka føre til at du samler opp en del vann som vises på vekta. Det tar også oppbygging av styrke og restitusjon før så mange økter har noen hensikt, begynn med 3x lett styrke eller 2 økter med helkropp og 1-2 økter med kardio f.eks en intervall og en rolig langkjøring hvis du absolutt føler du må trene så mye i starten. 

Kostholdet er viktigst. Kutt ut alkohol, og lag mat fra bunnen av, spis nok sunt fett. Du finner mye på nettet og blogger med forslag om kosthold som er næringsrikt ( treningsblogger) i en livsstilendring. Skal du trene mye, må du spise smart for å restituere fort nok, vil absolutt anbefale å heller øke treningen gradvis når du ikke blir støl lenger og spise deretter når du kommer så langt. Sånn at du ikke risikerer å spise for lite, bli sliten og støl, få cravings og generelt gå tom før du i det hele tatt kommer i gang, gi det tid! Langvarige endringer må jobbes inn fysisk og psykisk, det tar tid men gir best resultat i lengden, og trivsel. Lykke til! 

Anonymkode: 9278c...ba5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...