Gå til innhold

Tips ved overtagelse av unghund (1år)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt hund og har ikke hatt hund før, men er dog vant til hunder etter å ha passet en del opp gjennom og via familie som har hund. Det er en 1år gammel JRT. 

Har hilst på hunden et par ganger og den virker relativt rolig og snill. I følge selger er hun også det og han har ikke hatt problemer med henne. 

Men jeg lurer på om dere har noen tips til det å overta en 1år gammel hund? Jeg tenker at jeg hvertfall må vise hvem som er sjefen (på en god måte selvsagt) fra begynnelsen av slik at ikke jeg blir overkjørt. Har dere andre gode tips?

Anonymkode: 8248a...e3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt aller første tips er å ikke tenke på sjef og lederskap i det hele tatt. Det er svært lite relevant for forholdet mellom hund og eier, og ikke noe du behøver å tenke på. Moderne hundeoppdragelse har gått bort fra dette.

Jeg ville brukt mye tid på å bygge tillit mellom dere, og positive forventninger til deg. Du overtar en unghund, dvs at selv om han er rolig i starten, så er det ikke umulig at han blir litt mer oppesen og full av energi og spillopper (og interessert i tisper) når han blir mer husvarm. Det betyr ikke at han overkjører deg eller at han er sjef, men at han oppfører seg helt naturlig og normalt som en unghund vil gjøre.

Jeg ville startet tidlig med å belønne frivillig kontakt. Med det mener jeg at du ikke roper eller lokker på ham, men sier "bra!" (eller bruker klikker) i det han av seg selv ser på deg og gir en godbit. Tren dette ofte, men i korte økter. Start inne uten forstyrrelser og ta det etterhert med deg ut. Bygg positive forventninger til å følge med på deg, også ute. 

En JRT er en energibunt og vil trenge en del mental stimulering, men det vet du kanskje siden du har valgt å overta en. Triksetrening og nesearbeid er veldig bra, og er også med på å bygge et godt grunnlag med samarbeid og tillit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...