Gå til innhold

NAV og etterbetaling - hva er vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er skilt og har to barn i barneskolen (1. og .2.klasse), og får såkalt stønad til barnetilsyn. Må søke en gang per år. Denne gangen var det en del ekstra på jobb og diverse, slik at jeg glemte litt å søke før i midten av september. I begynnelsen av oktober fikk jeg melding av NAV om forventet behandlingstid (som latterlig nok står med beskjeden "vi kan ikke vise deg dokumentet elektronisk," så jeg aner ikke hva forventet behandlingstid er).

Men nå er vi altså i midten av desember, og ennå har jeg ikke fått utbetalt noe.

Leste for en stund siden at man bare kan få etterbetalt for tre måneder av NAV, og når de bruker så lang tid på å behandle min søknad ser det jo ut til at jeg "taper" penger på dette.

Noen som vet hvilke regler som gjelder? Hvilke måneder kan jeg regne med å få etterbetalt? Regnes det f.o.m. september, da jeg sendte inn søknaden, eller fra når de er ferdig å behandle den - slik at jeg altså "taper" penger på deres treghet?

Forstår ikke hvorfor det går så enormt tregt; sendte inn en søknad med alle nødvendige vedlegg/dokumenter, og tidligere år har søknaden blitt ferdigbehandlet på mindre enn en måned.

Anonymkode: aa601...a2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meld deg inn i Nav hjelpen på facebook😊 Der er det mye hjelp å få😊 Lukket gruppe😊

Skrevet

Selv om gruppen er lukket så er det jo fritt frem for alle som er medlem å lese hva som står der. Og det er ingen der inne som har taushetsplikt.

Anonymkode: 38cba...329

• Liker 1
Skrevet

Du får etterbetalt fra søknadstidspunktet, ikke etter hvor lang tid dem bruker på å behandle søknaden :)

Selve brevet med behandlingstiden kommer snart i postkassen den, men dem anser jeg mest som formalitet.

Følg heller med på utbetalingssiden på nav.no, det kommer opp der før man får noe brev etter min erfaring :)

Anonymkode: 2831e...5c7

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Melis_R skrev:

Var da bare et forslag!

Hva skal vel de kunne hjelpe med som ikke NAV kan hjelpe med?? Tulleside.

TS: Du vil få fra august dersom du har søkt barnetilsyn fra august. Det går 3 opptil måneder tilbake fra søknadstidspunktet. Du kan jo ringe de og purre nå som det har gått såpass lang tid.Det hender det da går veldig fort, dersom de har anledning til å se på saken din. :) 

Skrevet
11 minutter siden, Melis_R skrev:

Var da bare et forslag!

Et forslag der du risikerer at noen deler sensitiv info om seg selv og familie på nett og dette blir delt til andre fordi de ikke vet bedre.

Anonymkode: 38cba...329

Skrevet

Det er riktig som MapleSirup skriver, du vil få fra søknadsdato og inntil 3 mnd tilbake før det. Det kan også være en ide å sjekke behandlingstidene for de forskjellige sakene i ditt fylke. Disse finner du her:
https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Om+NAV/Saksbehandlingstider+i+NAV?kap=398578

Jeg ser i alle fall at i mitt fylke er det pr i dag 4 mnd behandlingstid på søknad om stønad til barnetilsyn.

Skrevet
På ‎12‎.‎12‎.‎2016 den 11.20, Angelheart2 skrev:

Det er riktig som MapleSirup skriver, du vil få fra søknadsdato og inntil 3 mnd tilbake før det. Det kan også være en ide å sjekke behandlingstidene for de forskjellige sakene i ditt fylke. Disse finner du her:
https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Om+NAV/Saksbehandlingstider+i+NAV?kap=398578

Jeg ser i alle fall at i mitt fylke er det pr i dag 4 mnd behandlingstid på søknad om stønad til barnetilsyn.

Ok. Ja, det står 4 mnd. i mitt fylke også. Smått utrolig. Så i januar/februar får jeg stønaden, kanskje.

Anonymkode: aa601...a2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...