AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #1 Skrevet 11. desember 2016 Dette er rent hypotetisk,jeg er ikke dødssyk,så vidt jeg vet. Men jeg har to foreldre(skilte) som er utrolig dårlig med økonomi,og jeg hadde aldri i verden ønsket at de skulle arve meg dersom jeg døde tidlig. Jeg har 3 søsken jeg hadde ønsket at skulle arve alt. Hvem hadde hypotetisk sett hatt arverett etter meg? Foreldre og søsken? Kan man i så fall utestenge de man vil fra et testamente? Jeg har hørt at det ikke er lov til å utestenge egne barn fra testamentet,men hvordan er dette med andre nære slektninger? Anonymkode: 7115f...4e6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #2 Skrevet 11. desember 2016 Dersom du ikke har barn eller er gift, er det dine foreldre som arver deg, men dersom du oppretter et testament kan du gi alt til dine søsken, da foreldre ikke har rett til pliktdelsarv . Anonymkode: 7e677...4f9 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #3 Skrevet 12. desember 2016 Det er jo ikke morsomt å tenke på at det kan tilstøte en noe, men det er lurt å sette opp et testamente hvis du allerede er sikkert på hvem som skal være dine arvtakere. Dersom man f. eks. ikke har godt forhold til foreldre, men heller til søsken så setter man opp dem. Anonymkode: 2662f...1ce 3
MorTil2 Skrevet 12. desember 2016 #4 Skrevet 12. desember 2016 Har foreldre og / eller søsken arverett ? Oppretter du et testamente kan du vel for så vidt si at alt etter deg skal gå til en organisasjon du verdsetter, f eks Leger uten grenser, Frelsesarmeen osv. Antar at testamentet kan utformes slik at du skriver noe slikt som " Hvis min død inntreffer før jeg har egne livsarvinger (barn), skal (f eks) Leger uten grenser arve hele min formue etter at utgifter til begravelse er betalt. Av formue inkluderes også det som oppnås ved salg mine formueobjekter (møbler, bolig, bil). Salg av mine formueobjekter skal utføres av .......... (for å unngå at det er dine foreldre, kan du f eks oppnevne en nær venninne eller lignende). For dette skal .......... (venninnen) motta 10% av oppnådd avkastning (syns det er rimelig med tanke på arbeidet som må utføres).Inntreffer min død etter at jeg har fått livsarvinger, bortfaller ovenstående, og hele min formue tilfaller mine barn som deres særeie etter at utgifter til begravelse er betalt." Viktig å ha med at barna mottar arv som særeie. Hvis de f eks arver etter at de er gift, unngår du at det du etterlater deg også tilfaller deres ektefelle og dermed inngår i deling ved en evnt skilsmisse (man må tenke på alle eventualiteter i livet dessverre....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå