Gå til innhold

Hund som knurrer mot andre hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund på to og et halvt år. Han er snill som dagen er lang mot folk, og har aldri heller gjort noe mot andre hunder, han har eller aldri opplevd noe vondt av andre hunder. 

I det siste har han begynt å knurre mot andre hunder. Han har som sagt ikke gjort noe mot andre hunder, men det er ubehagelig både for meg (fordi jeg er redd for at han skal gjøre noe), og for de vi møter på. 

Vanligvis legger han seg ned når vi møter på andre hunder. Noen ganger hopper han opp og er glad når den andre hunden kommer bort, andre ganger hopper han opp og knurre. Andre ganger legger han seg ikke ned, men bare knurrer/hilser. Jeg klarer ikke å se noe forskjell på adferden hans i forhold til om han vil knurre mot den andre eller ikke (jeg har prøvd å studere signalene hans, men ser altså ikke noe). 

Når han legger seg ned på denne måten eller om vi møter en annen hund er han helt umulig å få kontakt med. Vi trenger mye kontakt, og han er i alle andre situasjoner veldig lett å få kontakt med. I disse situasjonene går det ikke an å få kontakt med han samme hva jeg gjør. Jeg kan legge godbiter på nesa hans, og han enser det ikke. 

Har dere noen tips til hva jeg kan trene på for 

1) Få han ut av den transen han kommer i 

2) Slutte å knurre mot andre hunder 

Jeg blir glad for alle svar! 

Anonymkode: 54a3f...6fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd klikkertrening? Krever en del tid og innlæring da. Jeg har brukt klikker når hunden min har vært så fokusert at han ikke har enset stemmen min. Klikkeren enser han.

Dessuten må du vurdere om godbitene er gode nok. De aller fleste hundetrenere opererer med et godbit-hierarki. Hunden min er villig til å jobbe for tørrfôr, feks når vi trener triks eller går ute på natten når det er ingen forstyrrelser rundt. Ute på vanlig tur trenger jeg noe enda bedre, som frysetørket vom og lever. På trening tar jeg frem kruttet; kyllingpålegg kuttet i småbiter, pølse e.l. fordi der er det så mye forstyrrelser at han sliter med å fokusere på bare meg. Det hadde ikke gått med bare tørre godbiter. Godbiten høyest på rangstigen er leverpostei, og jeg har alltid en mini-pakke i lomma til innkalling, fordi det er viktig at jeg vet han kommer på sekundet om jeg trenger å kalle han inn. Husk at hva min hund vurderer til å ha høyeste verdi kan være noe annet enn hva din foretrekker, så du må bare prøve deg frem og teste i litt ulike situasjoner.

Anonymkode: d8efd...39c

• Liker 2
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Få mere avstand, gå i bue rundt den andre hunden.

Skrevet

Knurring er et signal om at han føler seg utrygg på den andre hunden og vil gi beskjed til den om å holde seg unna. Er det når han er i bånd han knurrer? Jeg ville ikke latt ham hilse på andre hunder i bånd, mange hunder blir ekstra anspente da fordi de ikke får brukt språket ordentlig og fordi de ikke kan komme seg unna. 

Google kindereggmetoden og jobb med den. For at kontakt skal fungere i en slik setting så må du ha større avstand til den passerende hunden FØR hunden din går i "transe". Du vil ikke kunne få kontakt med hunden når den er der, du må være forut og jobbe med den før den kommer så langt.

Skrevet

Har du sett på signalene til den andre hunden? Veldig mange hunder er dårlig oppdratt/sosialisert, og sender ut mange dårlige signaler, som andre hunder reagerer på. Det kan hende hunden din, etterhvert som den har blitt eldre, ikke gidder å finne seg i det. Det løser kanskje ikke problemet ditt, men det kan hjelpe deg å se på avstand hvilke hunder du bør unngå å komme for nær. Ikke alle hunder bør hilse på hverandre, enkelt og greit.

Mange hunder får også problemer dersom den andre hunden er en helt annen type hund, som har annerledes fysikk. Hunder med ståhaler eller rosenører kan oppfattes som provoserende, uten at de mener det, veldig verbale hunder kan skremme andre hunder (og eiere!) noen hunder reagerer negativt på hunder med kort nese/pusteproblemer, eller hunder med stump hale, noen reagerer på sånne mopper med lang pels, fordi språket deres blir vanskelig å lese. Lista er lang, finn ut hva din hund reagerer negativt på, det vil spare deg for mye trøbbel. 

Anonymkode: a5b21...ca2

Skrevet

Andre hunder skal ikke komme bort. Ser du at eieren er på vei til å slippe hunden sin bort må du rope at NEI, det skal han/hun ikke gjøre. HUndene skal ikke hilse.

At hunder hilser i bånd er en forbasket uting. At hunden din knurrer er et tydelig tegn på at den ikke skal hilse på hunder når den sitter fast i et kobbel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...