AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #1 Skrevet 11. desember 2016 Har et familiemedlem som ikke er så glad i hunder (hun er redd). Jeg har nå fått hund og lurer på hvordan jeg gjør det første gang hun skal hilse på, for hun kommer jo tross alt til å være hos meg i besøk/sammenkomster. En del av meg mener at hunden bor i huset og derfor skal være en del av huset, og at det er de som kommer på besøk som skal ta hensyn - f.eks ved å holde seg unna hunden eller faktisk lære seg / få hjelp til å ikke være redd hunder. Det er jo tross alt mange som har hund i dag og da er det jo dumt å ikke tørre å gå på besøk til noen bare pga de har hund. Selv kan jeg sørge for å passe ekstra på hunden og be hun legge seg i sengen sin eller holde henne tilbake om hun blir for ivrig. Andre i familien mener jeg bør lukke/låse de inne på et eget rom dersom hun kommer på besøk. Men jeg liker ikke å sperre hunden min inne uten god grunn. De eneste gangene jeg lukker henne inn på eget rom er dersom hun blir for "rebelsk" når jeg har besøk eller om hun tigger mat og ikke gir seg. Prøver å lære henne til at dersom hun gjør dette, så må hun inn på rommet til vi er ferdig. Men jeg synes det er feil å bruke denne "straffe"-metoden uten grunn, altså dersom andre blir redd hunden. Hva tenker dere? Har dere noen forslag? Anonymkode: ba062...b73 1
Ruccula Skrevet 11. desember 2016 #2 Skrevet 11. desember 2016 For å være helt ærlig så kjebner jeg knapt noen som ikke liker hunder, jeg elsker hunder og har 2 stk, så jeg omgås gjerne ikke hundehatere Men min mann sin kollega har en dame som er livredd, hun har jo kommet på besøk noen ganger uanmeldt sammen med sin mann. jeg sørger for at mine hunder ikke hopper på henne eller noe, men ellers så tenker jeg sånn at, det er mine hunders hus, det er deres hjem og hun vet veldig godt at de er der. Så jeg lar dem gå rundt, selv om jeg ser at hun synes det er ubehagelig. Men igjen, hun VET vi har hunder og hun VELGER å komme på besøk. Hadde vi invitert henne hadde det vært en helt annen greie. Hvis vi har besøk og hundene er slitsomme fordi de tigger osv, så har det skjedd at jeg hsr tatt dem inn på soverommet og gitt dem hvert sitt tyggeben.
Anonym2467 Skrevet 11. desember 2016 #3 Skrevet 11. desember 2016 (endret) Lær hun litt om hund kanskje? Hvordan man skal oppføre seg rundt de og hva man ikke skal gjøre osv. Syns absolutt du ikke skal låse inne hunden, det er hun som kommer til deg. Men ha respekt for at hun er redd og ikke la hunden hoppe opp osv. Hjelp hun å bli kvitt skrekken ved å la hun bli kjent med din hund som hun kanskje opplever som litt tryggere en hunder hun møter på gaten. Endret 11. desember 2016 av Anonym2467 1
Saphyria Skrevet 11. desember 2016 #4 Skrevet 11. desember 2016 Min tankegang er at så lenge det er ditt hus og hunden oppfører seg, så er det den som er redd hund som får innrette seg. Eg setter mine inn på eit rom for seg selv og gir de noe godt å tygge på, men det har mest med hvordan de oppfører seg når det kommer folk på besøk.
Kara W Skrevet 11. desember 2016 #5 Skrevet 11. desember 2016 I min erfaring så går det ofte bedre med hunder de faktisk kjenner enn fremmede hunder. Når jeg fikk hunderedde venner på besøk så gjorde vi det slik at først hilste de to på hverandre i en rolig og kontrollert setting. Dvs vi holdt hunden unna til personen var kommet ordentlig inn, og så satt jeg meg ned med hunden mens de to hilste. Deretter fikk hunden beskjed om å være et annet sted en der vi var. Hunden min var vanligvis en veldig sprelsk og energisk skapning, men den lærte seg raskt til at når akkurat disse personene var på besøk så måtte hun være rolig. Etterhvert satt hun bare rolig i gangen og ventet på å få hilse, uten at vi måtte si noe, og så gikk å la seg på plassen sin straks hilsingen var ferdig. Vi hadde også en egen kommando for "nå får du ikke være i samme rom som oss". Det er en hendig kommando for mange anledninger, så den kan jeg anbefale. Istedenfor å stenges inn i bare ett rom, så kan de fritt vandre rundt i alle rom unntatt det ene. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #6 Skrevet 11. desember 2016 Jeg er kjemperedd for hunder selv. Dersom jeg besøkte folk med hund (heldigvis har ingen av mine venner hund) hadde jeg forventet at hunden var i samme rom som oss, men at eieren ikke lot den komme bort til meg dersom jeg ikke ville hilse på. Anonymkode: c22d3...b8a
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #7 Skrevet 11. desember 2016 Kommer selvsagt an på, jeg har enten holdt hunden et annet sted i rommet med bli/dekk kommando, eller tatt på den bånd. Mest for at gjesten skal føle seg tryggere, ikke fordi jeg ikke har kontroll. Oppfordrer til at gjesten hilser i eget tempo, og svarer på alle spørsmål om hundens språk. Ikke alle som er redd hunder er hundehatere, noen er glad i alle dyr, men oppriktig redd for dem, som regel pga noe barndomstraumer. Har ei god venninne som er redd hunder, men hun har jobbet masse med dette, og kan bli venn med enkeltindivider, og gradvis tryggere rundt hunder generelt. Anonymkode: fc002...5c7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #8 Skrevet 11. desember 2016 Selv om det ikke er jeg som startet tråden håper jeg det er greit at jeg stiller et spørsmål: dere som ikke vil stenge inn hunden når dere får besøk om noen er redde, hva gjør dere dersom et barn som er redd hunder på grubb av tidligere opplevelser med hunder. Hr dere hundene i et annet rom da? Anonymkode: fa0de...1c6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #9 Skrevet 12. desember 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om det ikke er jeg som startet tråden håper jeg det er greit at jeg stiller et spørsmål: dere som ikke vil stenge inn hunden når dere får besøk om noen er redde, hva gjør dere dersom et barn som er redd hunder på grubb av tidligere opplevelser med hunder. Hr dere hundene i et annet rom da? Anonymkode: fa0de...1c6 TS her Takk for svar dere! Selv tenker jeg det kan være bedre for barnet å tilvenne seg hunder i trygge omgivelser, f.eks din hund dersom du kjenner barnet godt. Dersom barnet vet at hundene automatisk blir "borte" når han/hun kommer på besøk, så vil jo han/hun aldri lære seg til at hunder er snille og greie. Da kan kanskje ungen forbinde det med at en låser den inn fordi den ikke skal gjøre skade? Vet ikke om tankene mine er riktig da, men det var nå min umiddelbare tanke når jeg lese spørsmålet ditt. Anonymkode: ba062...b73 2
bondevett Skrevet 12. desember 2016 #10 Skrevet 12. desember 2016 For min egen del så hadde jeg ikke orket stresset med å holde hunden borte fra den som er redd, så jeg hadde satt den i et annet rom, ferdig med det. Du skriver at du setter den i et annet rom av andre årsaker, så da er den vant til det og reflekterer neppe mer over årsaken. Men det er meg. Jeg føler sjelden på behovet for å " lære opp andre". Jeg har respekt for at folk kan være redde og lar dem selv løse slike traumer. Det er garantert et større problem for dem enn det er for meg og hunden min. Og i dette huset kommer folk før dyr. Uten at det betyr at jeg ikke er kjempeglad i alle dyrene mine! Digger dem 😍. 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #11 Skrevet 12. desember 2016 Jeg har en liten drittunge av en tenåringshund (haha) og han hopper på alle, så jeg har han oftest i bånd når det kommer besøk så har jeg litt mer kontroll. Han klarer IKKE å holde seg på plassen sin når han er giret over at det er kommet besøk. Hopper han får han ikke hilse mer, og må vente til han får roet seg før han får hilse igjen. Han er ekstremt kosete, så da setter han seg på gulvet mellom beina til besøket og blir koset med. I starten av besøket ville nok hunden min gjort en redd person/en person som ikke liker hopping ukomfortabel, men det ordner seg bare han får roet seg litt. Jeg ville forsøkt med bånd dersom du har en forholdsvis rolig hund, jeg synes det er "for tidlig" å ha den løs ved allerede første besøk og jeg ville ikke stengt den inne heller. Anonymkode: 9f033...789 1
Arabella Skrevet 12. desember 2016 #12 Skrevet 12. desember 2016 (endret) Slettet. Endret 12. desember 2016 av Arabella
Aamu Skrevet 12. desember 2016 #13 Skrevet 12. desember 2016 Kjørereglene bør være slik, og stikkordet er kustus: 1. Hunden skal ikke hoppe. Under noen omstendigheter. 2. Hunden skal ikke hilse. Om de skal hilse, skal den hunderedde ta initiativ til det. 3. Du skal vite at hunden lyder kommandoene dine. Det er ikke ok om du ber hunden legge seg i kurven, og så sniker den deg bort til den som er redd. Selv om det er "ditt hus og din hund", er det lov å tenke medmenneskelighet. Det er tross alt bare et dyr, som tilfeldigvis bor hos deg. Selvsagt bør du ta hensyn til dine besøkende - ellers vil jeg kalle deg svært ugjestmild. Hva er hennes relasjon til deg? Om det er en grandtante, sees dere vel ikke så ofte likevel? Om det er din søster eller din mor, er det jo en selvfølge at du holder hunden "i stram line". Alle hundeeiere bør gjøre overnevnte (det er hundeeieres oppgave å tilpasse hunden til samfunnet), men om man har et hunderedd familiemedlem er det jo desto viktigere å sørge for at hunden ikke skremmer vedkommende. Når det er sagt så kan det hende at dersom du i forkant forklarer språket til hunden din for hun som er redd, så vil hun forstå oppførselen bedre og kanskje ikke få panikk. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #14 Skrevet 12. desember 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv om det ikke er jeg som startet tråden håper jeg det er greit at jeg stiller et spørsmål: dere som ikke vil stenge inn hunden når dere får besøk om noen er redde, hva gjør dere dersom et barn som er redd hunder på grubb av tidligere opplevelser med hunder. Hr dere hundene i et annet rom da? Anonymkode: fa0de...1c6 Opplevde det, venn av barnet mitt som var livredd hunder (ingen dårlige erfaringer, men hadde aldri vært i nærheten av hund). Jeg måtte ha hunden i et annet rom, ellers var barnet hysterisk nervøs. Etter maaaaange besøk med forsøk på tilvenning og ekstremt mye jobb med å få det barnet til å hilse på hunden (som var veldig rolig!), så måtte jeg til slutt innse at det ikke gikk. Jeg synes foreldrene har gjort en grusomt dårlig jobb når de ikke har innsett hvilket problem det var. Jeg begynte å avlyse besøk med det barnet, for jeg orket ikke styret med hunden. Det var ikke hyggelig for meg, ikke hyggelig for hunden og ikke for barnet som var redd. Så mitt svar til TS og deg er: Er de så redde at hunden ikke kan få leve normalt i sitt hjem, så får de la være å komme på besøk. For det er ekstremt utmattende å forsøke kurering av redsel, og hverken jeg eller min hund skal ikke lide for at andre ikke gjør jobben med å kurere sin frykt. Anonymkode: 9ed01...220 1
Tabris Skrevet 12. desember 2016 #15 Skrevet 12. desember 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kjemperedd for hunder selv. Dersom jeg besøkte folk med hund (heldigvis har ingen av mine venner hund) hadde jeg forventet at hunden var i samme rom som oss, men at eieren ikke lot den komme bort til meg dersom jeg ikke ville hilse på. Anonymkode: c22d3...b8a Jeg har hund og det er sånn jeg tenker. Jeg hadde ikke plassert hunden på et annet rom pga besøk, men jeg hadde holdt ham ved min side og passet på at han ikke gikk bort til den personen som er redd.
kanelsnurr Skrevet 12. desember 2016 #16 Skrevet 12. desember 2016 Jeg er redd hunder, men jeg signerer det @Kara W skriver: Det går mye bedre så snart jeg har blitt litt kjent med hunden. Så jeg skriver under på forslaget om å la de to hilse på en rolig og kontrollert måte. Jeg forventer ikke på ingen måte at en hund skal stenges inne når jeg kommer på besøk, men at eiern er litt bevist på at jeg er redd, og hindrer hunden fra å hoppe f.eks. Og aropos det med barn. Med voksne bevisste hundeeiere, så opplever ikke jeg det som noe problem å være den hunderedde. De fleste er veldig flinke til å la meg bli kjent med hunden på en rolig måte. Men jeg husker fra da jeg var yngre, både som barn og tennåring (og var hjemme hos andre barn/tennåringer) at mange leker veldig "voldsomt" med hunden/girer den opp. Og at det kanskje gjøres ekstra mye når man har en hunderedd person der, for å "tøffe seg". 1
Gjest Magnifiq Skrevet 12. desember 2016 #17 Skrevet 12. desember 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her Takk for svar dere! Selv tenker jeg det kan være bedre for barnet å tilvenne seg hunder i trygge omgivelser, f.eks din hund dersom du kjenner barnet godt. Dersom barnet vet at hundene automatisk blir "borte" når han/hun kommer på besøk, så vil jo han/hun aldri lære seg til at hunder er snille og greie. Da kan kanskje ungen forbinde det med at en låser den inn fordi den ikke skal gjøre skade? Vet ikke om tankene mine er riktig da, men det var nå min umiddelbare tanke når jeg lese spørsmålet ditt. Anonymkode: ba062...b73 Er det et barn det er snakk om så er det hvertfall viktig å ikke pushe. Så lenge den er lydig´, og du har full kontroll, så la hunden være i samme rom. Mitt ene barn var livredd for hunder. Min pappa (som bor i en annen by) har en stor fuglhund. Heldigvis så er den jo veldig lydig, og ligger på plassen sin om han får beskjed om det. Så da fikk datteren min sakte med sikkert blitt vandt til hunden. Nå er hun 8 år, og ikke spesielt redd hunder lenger. Nabohunden derimot, som hoppet på henne, som de hadde null kontroll på, satt de heldigvis i et annet rom når vi var der inne.
Pikeliten Skrevet 12. desember 2016 #18 Skrevet 12. desember 2016 2 timer siden, Aamu skrev: Kjørereglene bør være slik, og stikkordet er kustus: 1. Hunden skal ikke hoppe. Under noen omstendigheter. 2. Hunden skal ikke hilse. Om de skal hilse, skal den hunderedde ta initiativ til det. 3. Du skal vite at hunden lyder kommandoene dine. Det er ikke ok om du ber hunden legge seg i kurven, og så sniker den deg bort til den som er redd. Dette! Punkt to mener jeg gjelder utendørs og innendørs i alle tilfeller, både når du møter andre hunder og folk. Hunden skal ikke hilse før den man møter er enig i at man skal hilse. 1
Tabris Skrevet 12. desember 2016 #19 Skrevet 12. desember 2016 Kanskje det kan være en ide å la dem treffes på tur først? Gå tur med hunden i bånd, så kan barnet selv velge hvor langt fra hunden han/hun ønsker å gå. Etter turen er kanskje hunden også litt mer sliten og dermed roligere inne, samt at du slipper en del av "voldsom hilsing og hopping i døren", (hvis din hund er slik) siden de jo allerede har gått tur sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå