Gå til innhold

Bok om hundeoppdragelse - utgitt 1998 - like oppdragelse som i 2016?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle kjøpe en bok om hund og oppdragelse, men sjekket ikke årstall for utgivelse. Fant nå ut at den ble gitt ut på slutten av 1990-tallet. Lurer derfor på om noen vet om bøker som er skrevet senere er bedre eller mer oppdatert? Er det stor forskjell på bøker om atferd og oppdragelse nå, enn det var før?

Anonymkode: 2bb1e...328

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken bok er det snakk om? 

Skrevet
14 minutter siden, Dolly-Duck skrev:

Hvilken bok er det snakk om? 

Hunden min - oppdragelse og atferd av Gerd Ludwig

Skrevet (endret)

Jeg ville vært veldig skeptisk til bøker fra nittitallet. Var mye snakk om lederskap og rangstige og andre ting som forskningen har vist at ikke stemmer. Nå har jeg ikke hørt om den boka, men jeg vil heller anbefale nye bøker som "100% positiv hverdagslydighet" og ikke minst "På talefot med hunden", som handler om dempende signaler. 

Det var ikke mye snakk om positiv forsterkning på den tida, så å lese så ny litteratur som mulig eg viktig. 

Endret av Rainbow
Mobilen fjerna tegnsetting
  • Liker 8
Skrevet

Jeg har heller ikke hørt om boken. Det var en del som skrev om positiv trening på 90 tallet, men mange hadde fremdeles et gammeldags syn på hunders atferd og dressur. Men les i den, du finner fort ut om den baserer seg på positiv forsterkning eller aversive metoder. Jeg har både På talefot med hunden, og 100% positiv hverdagslydighet, og jeg anbefaler de også på det aller sterkeste.  

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville også vært svært skeptisk. De fleste bøker fra den tiden handler om lederskap, vise hunden hvor den skal være på rangstigen, ta i hunden, bruk av kjeft og nei, hovedsaklig bare ros som belønning osv. Det meste fra slike bøker er foreldet i dag.

Skrevet

Jeg googla litt, og siden den originalt er på tysk oversatte jeg teksten bakpå den tyske versjonen, og kjenner at skepsisen min økte veldig. Her snakkes det om "hunden min gjør hva den vil" og "slem hund" som skal "tilbake på sporet".

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=translate

Ser også at det i den norske omtalen skrives om at en hund kan bli ulydig og trassig, som er en veldig gammeldags måte å omtale hundens atferd på. En hund vil gjøre det som lønner seg, den har ikke noe bevisst forhold til at "nå skal jeg jommen meg trasse her".

Syns forøvrig det er utrolig fint at du tar opp dette og at du er skeptisk med tanke på utgivelsestidspunkt!! :)

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Rainbow skrev:

Jeg googla litt, og siden den originalt er på tysk oversatte jeg teksten bakpå den tyske versjonen, og kjenner at skepsisen min økte veldig. Her snakkes det om "hunden min gjør hva den vil" og "slem hund" som skal "tilbake på sporet".

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=translate

Ser også at det i den norske omtalen skrives om at en hund kan bli ulydig og trassig, som er en veldig gammeldags måte å omtale hundens atferd på. En hund vil gjøre det som lønner seg, den har ikke noe bevisst forhold til at "nå skal jeg jommen meg trasse her".

Syns forøvrig det er utrolig fint at du tar opp dette og at du er skeptisk med tanke på utgivelsestidspunkt!! :)

Leste litt i den. Synes den virker veldig informativ, men skal være litt skeptisk til noen punkter. Boken var så billig, så beholder den nok, men tror jeg skal kjøpe en mer oppdatert bok også. Var en god del lettlest og enkel informasjon som feks tolking av hundes oppførsel (fresing, logring, ørene fremover osv). 

Skrevet

Det er bra! Det er sånne ting På talefot med hunden inneholder også, med fokus på de tingene du ikke ser om du ikke vet om dem, altså det de sier uten lyd. Eller du kan lese om dempende signaler på nett, feks her: https://adferdstrening.wordpress.com/trening/

Og sjekk Victoria Stilwell på youtube. Masse fine treningsvideoer med positiv forsterkning! :)

https://www.youtube.com/channel/UCbAPsX6cFnHLCqIkoZbnRBw

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste litt i den. Synes den virker veldig informativ, men skal være litt skeptisk til noen punkter. Boken var så billig, så beholder den nok, men tror jeg skal kjøpe en mer oppdatert bok også. Var en god del lettlest og enkel informasjon som feks tolking av hundes oppførsel (fresing, logring, ørene fremover osv). 

Jeg ville fortsatt vært skeptisk til innholdet. At boken er lettlest betyr ikke at innholdet er riktig.

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg ville fortsatt vært skeptisk til innholdet. At boken er lettlest betyr ikke at innholdet er riktig.

Er skeptisk, men har valgt å fokusere på det i boken som handler om tolking av oppførsel, hva det betyr om hunden slikker på deg, ulike type bjeffing osv. Det andre tar jeg med en klype salt. Stod litt om nakkegrep og det å dytte på snuten til hunden, men vet ikke helt om dette er ok? De er jo vant med det fra mor når de var valp, men er det virkelig nødvendig? Det er vel noe av det som er mer oppdatert nå?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er skeptisk, men har valgt å fokusere på det i boken som handler om tolking av oppførsel, hva det betyr om hunden slikker på deg, ulike type bjeffing osv. Det andre tar jeg med en klype salt. Stod litt om nakkegrep og det å dytte på snuten til hunden, men vet ikke helt om dette er ok? De er jo vant med det fra mor når de var valp, men er det virkelig nødvendig? Det er vel noe av det som er mer oppdatert nå?

Jeg vet jo ikke hva som står i boken om oppførsel og tolkning av hundens atferd, men også der har vi kommet lenger i dag. Ofte står det f.eks en del om dominans og underdanig atferd i eldre bøker, samt en del referanser til ulv. Dette er også foreldet.

Nei, slikt er en del av det som ikke gjøres lenger. :)

Skrevet

Nakkegrep og dytte hunden på snuten er veldig langt fra det man gjør i dag og det som er riktig og snill behandling av hund. Da vil jeg tro det står noe om lederskap, rangstige, vite sin plass, vise hvem som er sjefen etc, alt er ting som man ikke gjør lenger og som kan være skadelig for hunden. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er de ikke vant med. Tispemoren oppdrar ikke valpene på den måten.

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fresing? 
Kjøp heller Bjeffing - Språket som høres, og På Talefot Med Hunden av Turid Rugaas https://www.youtube.com/watch?v=Lj7BWxC6iVs

Om nakkegrep og andre former for "dominering", og hvor unødvendig og skadelig det er, se denne videoen: 

Ellers kan jeg anbefale 100% Positiv Hverdagslydighet.

Skrevet

Bøker fra 90-tallet baserer seg i stor grad på en helt annen type oppdragelse og syn på hunder enn det man har i dag. Det var som andre sier mer om lederdkap, tvangsrulling og å ta i hunden fysisk. Selv mener jeg at "100% positiv hverdagslydighet" er en av disse sære bøkene for spesielt interesserte, da den baserer seg på det stikk motsatte av bøkene fra 90-tallet. Det er mye mellom de to ytterpunktene som er mer verdt å lese for vanlige hundeeiere, uten at jeg har lest noen av de nyeste bøkene.

Mitt råd er å lese forskjellige bøker og å plukke ut det du selv mener virker fornuftig og er komfortabel med å gjøre, dette gjelder også på kurs. Alltid stol på egen magefølelse og ikke la noen gjøre noe med hunden din som du ikke er komfortabel med. Å tilføre hunden smerte eller sterkt ubehag burde selvsagt være noe du avstår fra, men å si "nei" eller korrigere på annet vis er helt ok, om du selv synes det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...