AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #1 Skrevet 11. desember 2016 Sykdommen har han hatt i flere år, bor i omsorgsbolig for personer med demens, klarer ikke ta vare på seg selv, har dårlig talespråk, er sjeldent ute fordi han bare fryser, har lite matlyst, har alt han trenger ellers av klær og annet. Hva skal jeg finne på i julegave? Anonymkode: 3d9b7...2e9
Mistymya Skrevet 11. desember 2016 #2 Skrevet 11. desember 2016 Et fint bilde. God musikk. Plante. Noe som kan oppleves igjen, og igjen!
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #3 Skrevet 11. desember 2016 Gode og varme tøfler. Fint pledd til å varme seg i eller legge til pynt over sengen. Såpe, deodorant eller parfyme. Anonymkode: 12d7a...b33
Reveenka Skrevet 11. desember 2016 #4 Skrevet 11. desember 2016 Musikk fra hans ungdom/barndom. Ullundertrøye/ullsokker om han fryser mye. Favorittmat - spekeskinke/fenalår/sjokolade? 3
Gjest Loffeliten Skrevet 11. desember 2016 #5 Skrevet 11. desember 2016 Musikk, hvis han har glede av det. Hvis det er en person du kjenner godt: et album med bilder av familien/venner/steder han bryr seg om. Tydelig merket med hvem/hva/hvor, så kan de ansatte på demensavd. også bruke boken i samtaler med ham.
Gjest Ravna Skrevet 11. desember 2016 #6 Skrevet 11. desember 2016 Bildealbum, minnebok fra gamle dager, musikk som han kan kjenne igjen.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #7 Skrevet 11. desember 2016 Jeg glemte å nevne at jeg ikke kan kjøpe ting som skal stå som pynt på rommet (som bilder eller planter), for han har hatt en hissig periode hvor ting har fløyet vegg i mellom, til den grad at alle tingene på rommet hans ble gjemt bort. Han sitter også sjeldent i ro og oppholder seg kun på sitt rom når han sover på natten, enten sover han i en stol på fellesområdet eller så er han veldig rastløs og vandrer rundt på fellesområdene. Han har også både bøker og album med bilder, men han klarer ikke å fokusere på det, og ser "forbi" eller ser andre steder når man prøver å vise det til han. Han har også veldig mye såper og hudpleieprodukter, da de som jobber på omsorgssenteret bestiller ting i hytt og pine, så han har veldig mange slike ting stående som trolig aldri vil bli brukt. @Reveenka Han har masse klær, som fleecejakker og ullundertøy og tykke sokker. Han har ikke matlyst, og de ansatte sliter med å få i han mat fra før av, så spekekjøtt går ikke, og sjokoladen ville bare blitt liggende på rommet til noen andre i familien hadde spist det i stede. Det er dette som gjør det så innmari vanskelig TS Anonymkode: 3d9b7...2e9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #8 Skrevet 11. desember 2016 Det beste bestemoren min med Alzheimers visste var tegnefilm, satt som et lys å såg på i timesvis. Anonymkode: 55537...4ee
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #9 Skrevet 11. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det beste bestemoren min med Alzheimers visste var tegnefilm, satt som et lys å såg på i timesvis. Anonymkode: 55537...4ee Dessverre går ikke dette for denne karen, han klarer ikke å sitte i ro, er svært rastløs, og kan ofte finne på å kjefte og smelle til tv'en, til ergrelse for de andre beboerene som er litt friskere enn han er. Anonymkode: 3d9b7...2e9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #10 Skrevet 11. desember 2016 Gode sko som han kan gå mye i, innleggssåler med demping o.l.? Anonymkode: b09b8...bf9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #11 Skrevet 11. desember 2016 Noe lignende denne her kanskje, så kan han slå løs på den når han får en aggressiv periode eller bare føler seg rastløs. Er god trening i en sånn. Eller noe annet bokseutstyr. Boksetrening har hatt gode resultater for mennesker som er rammet av parkinson i hvert fall, jeg vet ikke om det vil ha gode resultater for en som er rammet av alzheimer, ikke funnet noe forsknig på det. Anonymkode: b09b8...bf9
Reveenka Skrevet 11. desember 2016 #12 Skrevet 11. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg glemte å nevne at jeg ikke kan kjøpe ting som skal stå som pynt på rommet (som bilder eller planter), for han har hatt en hissig periode hvor ting har fløyet vegg i mellom, til den grad at alle tingene på rommet hans ble gjemt bort. Han sitter også sjeldent i ro og oppholder seg kun på sitt rom når han sover på natten, enten sover han i en stol på fellesområdet eller så er han veldig rastløs og vandrer rundt på fellesområdene. Han har også både bøker og album med bilder, men han klarer ikke å fokusere på det, og ser "forbi" eller ser andre steder når man prøver å vise det til han. Han har også veldig mye såper og hudpleieprodukter, da de som jobber på omsorgssenteret bestiller ting i hytt og pine, så han har veldig mange slike ting stående som trolig aldri vil bli brukt. @Reveenka Han har masse klær, som fleecejakker og ullundertøy og tykke sokker. Han har ikke matlyst, og de ansatte sliter med å få i han mat fra før av, så spekekjøtt går ikke, og sjokoladen ville bare blitt liggende på rommet til noen andre i familien hadde spist det i stede. Det er dette som gjør det så innmari vanskelig TS Anonymkode: 3d9b7...2e9 Huff, demens er aldri enkelt. Min erfaring er at de mest fysisk aktive demenspasientene ofte ikke fikk så mye fysisk aktivitet de skulle ønske på avdelingen. Det er rett og slett vanskelig å ta med seg enkelte pasienter ut da det tapper avdelingen for betjening. Så det å hyre en privat hjelpepleier/person med kompetanse innen demens som kunne ta med faren din på tur en gang kunne kanskje være et en veldig fin gave? Eller ta med far ut på gåtur om du har tid og anledning. Julegaver er ikke alltid så viktig for demenspasienter, det er her og nå - øyeblikkene som teller. Og det å få en fin gåtur på et sted som er kjent kan kanskje være noe han hadde satt pris på - gjerne med kaffe og wienerbrød i sekken? 1
Biloba Skrevet 11. desember 2016 #13 Skrevet 11. desember 2016 Spør kontaktsykepleieren eller kjente personal hvis dere treffer på vedkommende. Kanskje de har tips til noe som kan gjøre dagen hans lettere eller morsommere? 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #14 Skrevet 11. desember 2016 Forstår han at det er jul? Trengs det kjøpe julegave? Kanskje du kan kjøpe skrapelodd Anonymkode: c56a2...326 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #15 Skrevet 11. desember 2016 Alzheimer muffe kan anbefales Anonymkode: 551f5...606
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 12. desember 2016 #16 Skrevet 12. desember 2016 Kom til å tenke på noe siden en person over her nevnte en som likte å se på film. Kan en lavalampe med noen farger/bevegelser inni seg være noe hvis personen har et felles oppholdsrom, eller et annet sted å sette det trygt på? Da er det noe fascinerende å se på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå