Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

I våres ble jeg fast ansatt 80% i en veldig bra bedrift, de turte å ansette meg etter to måneder i praksis gjennom NAV, og jeg er uten utdanning. Jeg er 28år. Jeg har fastlønn, og får utbetalt 16.800,-.

Hva tenker dere om det?

Anonymkode: c24ed...5b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlig vil jeg nok si den er

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, EvaLena skrev:

Dårlig vil jeg nok si den er

80 % uten utdannelse? Vil si ts bør være fornøyd jeg

• Liker 7
Skrevet

Tja. Jeg har venner med VGs utdanning og fagskole som tjener rundt 20 000, det er full jobb. Syns det er lite, men om du ikke har noe relevant utdanning er det kanskje ikke så aller verst? 

Anonymkode: 26d85...881

Skrevet

Får 26000 utbetalt ved 80% jeg.

Anonymkode: 799c2...0b2

Skrevet

Du burde være fornøyd både med jobb og lønn ettersom du ikke har noen utdanning. Du er en av de heldige

Anonymkode: 82bef...054

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei!

I våres ble jeg fast ansatt 80% i en veldig bra bedrift, de turte å ansette meg etter to måneder i praksis gjennom NAV, og jeg er uten utdanning. Jeg er 28år. Jeg har fastlønn, og får utbetalt 16.800,-.

Hva tenker dere om det?

Nettto utbetalt 16.800 i 80% stilling uten utdanning er ikke det verste jeg har hørt.

Det er likevel litt vanskelig å si så mye siden det er nettoinntekten din du oppgir og ikke brutto (altså inntekten før skatt).

Anonymkode: 13107...957

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du burde være fornøyd både med jobb og lønn ettersom du ikke har noen utdanning. Du er en av de heldige

Anonymkode: 82bef...054

Veien tilbake til arbeidslivet etter sykdom var et helvete i seks år, så jeg er godt fornøyd -ikke tro noe annet.

Skrevet

Har 6 års utdannelse og jobber i finansbransjen,100%. Har 27 000 utbetalt (4 års erfaring)

Anonymkode: d3bdf...15b

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veien tilbake til arbeidslivet etter sykdom var et helvete i seks år, så jeg er godt fornøyd -ikke tro noe annet.

Ikke jeg som trodde noe annet. Men så utrolig flott at du har klart det! Vær stolt av deg selv og jobben din 😊

Anonymkode: 26d85...881

• Liker 1
Skrevet

Hei! 

Hvorfor lurer du på hva andre tenker om lønnen din, egentlig?

Skrevet

du ville hatt over 20 000 utbetalt med 100% stilling, noe som absolutt ikke er uvanlig uten utdannelse. Det er jo høyere startlønn enn hva flere med fagbrev får. 

Anonymkode: f6125...334

Skrevet

Det er jo umulig å si - for alt vi vet kan du ha 50% skattetrekk. Du må nesten legge ut bruttolønnen. 

Anonymkode: af945...2ef

Skrevet

Hva du har utbetalt er ganske uintressant. Hva du har brutto er jo avgjørende.

80% ut utdannelse og 16k utbetalt er nok mer enn hva mange andre kan drømme om

Anonymkode: cbc39...409

• Liker 1
Skrevet

I går var jeg sammen med noen venninner, de har også "bare" vgs, begge jobber innen salg og hun ene har skiftet jobb. Hun sa "i den forrige jobben hadde jeg fastlønn på 18.000, og provisjon" så sa hun andre "18.000?? det er jo helt latterlig, det dekker jo ikke faste utgifter engang", så la de ut om hvor dårlig betalt den jobben var og hvor mye de hadde nå.

"Problemet" er at jeg begynner å bli litt demotivert i jobben min, jeg er veldig glad for å ha fast jobb, men arbeisoppgavene mine har endret seg veldig de siste tre månedene. Og jeg merker at jeg kanskje smågruer meg for å dra på jobb. På en side kan jeg se på dette som en vanvittig bra sjangse, for det er veldig sjeldent ufaglærte får jobbe i bedrifter som denne. På en annen side jobber jeg hver dag med "drittjobben" og hører hver dag at det jeg driver med er ekkelt, mange kolleger orker til og med ikke å gå inn til meg for å gi beskjeder (enda de jobber i rommet ved siden av). Jeg er ganske ensom, da jeg jobber alene på avdelingen min, og ser som regel bare folk i lunsjen og de dagene jeg må assistere på de andre avdelingene.

Det er en miks av følelser og tanker om dagen, for jeg trenger også førerkort for å bli helt selvstendig i jobben. Alle penger utenom det som går til faste utgifter og mat, går til kjøretimer og førerkort. Lederen min maser veldig om at jeg må få førerkortet i boks ASAP, men samtidig er de ikke villig til å hjelpe meg med det. Skal jeg klare å ta førerkort i fortere tempo må jeg vurdere å flytte til en mindre og billigere hybel. Det virker ofte som jeg burde være takknemlig over at jeg i det heletatt får sette min fot innenfor døren der, og akkurat den holdningen syns jeg går igjen i mye av arbeidet. Jeg føler de lesser på meg de verste oppgavene, fordi "de kan", og som nevnt tidligere så har arbeidsmengde og arbeidsoppgaver endret seg mye siden jeg startet...

Den siste tiden har jeg ofte tenkt "er det verdt det?", og etter samtalen som venninnene mine hadde i går, tenkte jeg det var lurt å høre med flere.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går var jeg sammen med noen venninner, de har også "bare" vgs, begge jobber innen salg og hun ene har skiftet jobb. Hun sa "i den forrige jobben hadde jeg fastlønn på 18.000, og provisjon" så sa hun andre "18.000?? det er jo helt latterlig, det dekker jo ikke faste utgifter engang", så la de ut om hvor dårlig betalt den jobben var og hvor mye de hadde nå.

"Problemet" er at jeg begynner å bli litt demotivert i jobben min, jeg er veldig glad for å ha fast jobb, men arbeisoppgavene mine har endret seg veldig de siste tre månedene. Og jeg merker at jeg kanskje smågruer meg for å dra på jobb. På en side kan jeg se på dette som en vanvittig bra sjangse, for det er veldig sjeldent ufaglærte får jobbe i bedrifter som denne. På en annen side jobber jeg hver dag med "drittjobben" og hører hver dag at det jeg driver med er ekkelt, mange kolleger orker til og med ikke å gå inn til meg for å gi beskjeder (enda de jobber i rommet ved siden av). Jeg er ganske ensom, da jeg jobber alene på avdelingen min, og ser som regel bare folk i lunsjen og de dagene jeg må assistere på de andre avdelingene.

Det er en miks av følelser og tanker om dagen, for jeg trenger også førerkort for å bli helt selvstendig i jobben. Alle penger utenom det som går til faste utgifter og mat, går til kjøretimer og førerkort. Lederen min maser veldig om at jeg må få førerkortet i boks ASAP, men samtidig er de ikke villig til å hjelpe meg med det. Skal jeg klare å ta førerkort i fortere tempo må jeg vurdere å flytte til en mindre og billigere hybel. Det virker ofte som jeg burde være takknemlig over at jeg i det heletatt får sette min fot innenfor døren der, og akkurat den holdningen syns jeg går igjen i mye av arbeidet. Jeg føler de lesser på meg de verste oppgavene, fordi "de kan", og som nevnt tidligere så har arbeidsmengde og arbeidsoppgaver endret seg mye siden jeg startet...

Den siste tiden har jeg ofte tenkt "er det verdt det?", og etter samtalen som venninnene mine hadde i går, tenkte jeg det var lurt å høre med flere.

Ofte er det sånn at når folk diskuterer lønn med hverandre så vekkes et-eller-annet konkurranseinstinkt, og det meste forhøyes opp.

En selger som har 18 tusen brutto som fastlønn, og må trekke inn resten på provisjon er ikke spesielt bra betalt. Å skulle leve av provisjonslønn er et rotterace. Spør enkelte meglere på sørvestlandet.

Så blir jeg ganske nysgjerrig når du sier at du får høre hver dag at "det du driver med er ekkelt". Du trenger ikke fortelle, det var bare jeg som ble nysgjerrig fordi jeg ikke vet om ekle yrker egentlig.

Fikk du en stillingsinstruks da du begynte? Dersom du fikk det og jobben din har endret seg vesentlig, så burde du jo ta en snakk med sjefen din om hvorfor og hva sjefen tenker om det.  Det er lov å si at du ønsker deg noen litt større utfordringer.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte er det sånn at når folk diskuterer lønn med hverandre så vekkes et-eller-annet konkurranseinstinkt, og det meste forhøyes opp.

En selger som har 18 tusen brutto som fastlønn, og må trekke inn resten på provisjon er ikke spesielt bra betalt. Å skulle leve av provisjonslønn er et rotterace. Spør enkelte meglere på sørvestlandet.

Så blir jeg ganske nysgjerrig når du sier at du får høre hver dag at "det du driver med er ekkelt". Du trenger ikke fortelle, det var bare jeg som ble nysgjerrig fordi jeg ikke vet om ekle yrker egentlig.

Fikk du en stillingsinstruks da du begynte? Dersom du fikk det og jobben din har endret seg vesentlig, så burde du jo ta en snakk med sjefen din om hvorfor og hva sjefen tenker om det.  Det er lov å si at du ønsker deg noen litt større utfordringer.

Jeg forstår at det er vanskelig å jobbe med provisjonslønn, men jeg bet i meg at "18 000 dekker ikke faste utgifter engang"...

Hvis jeg sier hva jeg jobber med avslører jeg meg selv med en gang, det er kanskje 10-15 som jobber med dette i Norge:fnise: men jeg kan si at det lukter veldig ille.

Jeg gjorde ikke det, men stillingen min er ganske forandret i forhold til hva jeg var på intervju for.  Jeg har snakket med lederen min om å få en stillingsinstruks, men han sier bare "jeg arbeider med saken". Vi har også hatt medarbeidersamtaler hvor jeg har sagt dette, også at jeg har følt meg demotivert fordi arbeidsmengden er blitt så stor at jeg ikke føler det går utover kvaliteten på arbeidet.  De har flere ganger svart at min avdeling er underbemannet, og at de ser etter ressurser for å lette arbeidet, men det skjer jo ingenting...

Jeg er nok kanskje litt deppa nå, så beklager hvis det blir mye vås i tråden her :klaske:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...