upa Skrevet 11. desember 2016 #1 Skrevet 11. desember 2016 Husker da jeg gikk på barneskolen at klasseforstanderen leste historier fra en eventyrbok for oss. Om alle var fra den samme boka eller ikke vet jeg ikke, men det er mulig. Sannsynligvis såkalte kunsteventyr i stedet for folkeeventyr, og mulig oversatt fra svensk. Den ene var en historie om en bonde som fikk rosa kyr av Neptun. Men han ønsker seg enda mer, så i håp om å få mer land og kyr, kastet han masse stein fra båten, og Neptun opplevde å få skjegget skåret av. Han ble sinna og tok tilbake noe av det han hadde gitt. En annen var om en mann eller dame som så at det kom røyk ut av en tue, og det var en trollkjerring som bodde der. Så var det noe om en sønn som ble invitert der og spiste middag, og han glemte familien sin e.l. Som sagt husker jeg ikke mye, bare små fragmenter. Men en husker jeg litt bedre. En mann tok en tur over kirkegården en kveld og fant en hodeskalle. Han bestemte seg for å ha litt gøy, og brukte hodeskallen til å skremme vannet av noen som også gikk forbi. Han takket hodeskallen og sa at han til gjengjeld invitert ham hjem til seg, og deretter glemte han hele saken. Men en kveld banket det på døra, og der stod skjelettet og hadde takket ja til innbydelsen. Han slapp ham inn og skjelettet storkoste seg i motsetning til mannen. Så var det dødningen tur til å inviterte mannen til kirkegården. Det endte med at mannen trodde han hadde innbilt seg alt sammen, og atter en gang tok han turen over kirkegården en aften. Plutselig stod skjelettet foran ham igjen. "Det var godt du kom. Jeg ser du er en mann som holder ord", og dro ham med seg på fest blant de døde. Her danset han blant annet med skjelettet til en ung jente som presset seg inntil ham. Da festen var over sprang han hjem det han orket. Det skulle vært morsomt å finne denne boka igjen.
Anciol Skrevet 22. desember 2016 #2 Skrevet 22. desember 2016 Trold er tittelen på to novellesamlinger av den norske forfatteren Jonas Lie, utgitt i 1891 og 1892. Den første samlingen hadde tittelen Trold - et Tylft Eventyr og den neste Trold - et Tylft Eventyr. Ny Samling. Fortellingene omhandler gjenferd og andre overnaturlige vesen, naturmystikk iblandet erotiske stemninger, opphavssagn, naturlyriske skildringer og menneskenes irrasjonelle sider. Samlingene markerer en overgang fra 1880-årenes realisme til 1890-årenes nyromantikk, både i Lies eget forfatterskap, og i norsk litteratur i alminnelighet. Nevneverdige enkeltnoveller er «Jo i Sjøholmene», «Det er mæ!», «Andværs-Skarven», og «Isak og Brønnøypresten». «Elias og draugen» ble valgt ut av Roald Dahl til hans Roald Dahls svarte bok, en samling med de beste spøkelseshistorier. Samlingene gjenutgis som regel i utvalg. De har vært illustrert av blant andre Hans Gerhard Sørensen og Karl Erik Harr. Mulig denne?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå