Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om noen dager skal jeg ta en eksamen som jeg egentlig skulle ta for lenge siden, men jeg har ikke hatt mulighet til å ta den igjen før nå. Dette semesteret har jeg vært mye syk og har ikke klart å fokusere mye på studier, så jeg har ikke fått lest mye til denne eksamenen. Jeg har nesten bare hatt mulighet til å se over de notatene som jeg hadde fra før av. I tillegg er pensum endret og fokuset i undervisningen annerledes, så notatene mine er gjerne ikke like relevante. Det at jeg har vært syk føler jeg har gjort noe med hukommelsen min, for nå føler jeg at ingenting "sitter". Jeg har prøvd å stille meg selv spørsmål, men klarer ikke å svare. Derfor kjenner jeg at jeg nå føler angst for å ta eksamen, jeg er så redd for å ikke klarer å si noe særlig og at jeg skal virke helt dum. Det gjør det heller ikke bedre at jeg nå er inne i en dårlig periode og ikke klarer å gjøre mye før jeg blir sliten, så jeg klarer ikke å ta noe skippertak. Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget.. kanskje noen råd ettersom de jeg har snakket med bare sier "du kan ikke tenke sånn" "du må bare prøve".. de forstår ikke hvordan det er 

Anonymkode: 4d8a9...063

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om noen dager skal jeg ta en eksamen som jeg egentlig skulle ta for lenge siden, men jeg har ikke hatt mulighet til å ta den igjen før nå. Dette semesteret har jeg vært mye syk og har ikke klart å fokusere mye på studier, så jeg har ikke fått lest mye til denne eksamenen. Jeg har nesten bare hatt mulighet til å se over de notatene som jeg hadde fra før av. I tillegg er pensum endret og fokuset i undervisningen annerledes, så notatene mine er gjerne ikke like relevante. Det at jeg har vært syk føler jeg har gjort noe med hukommelsen min, for nå føler jeg at ingenting "sitter". Jeg har prøvd å stille meg selv spørsmål, men klarer ikke å svare. Derfor kjenner jeg at jeg nå føler angst for å ta eksamen, jeg er så redd for å ikke klarer å si noe særlig og at jeg skal virke helt dum. Det gjør det heller ikke bedre at jeg nå er inne i en dårlig periode og ikke klarer å gjøre mye før jeg blir sliten, så jeg klarer ikke å ta noe skippertak. Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget.. kanskje noen råd ettersom de jeg har snakket med bare sier "du kan ikke tenke sånn" "du må bare prøve".. de forstår ikke hvordan det er 

Tja, ikke så lett å gi råd dersom du mener du ikke klarer å lære noe. Ikke for det, jeg kjenner meg igjen i det med å være så stresset og nervøs at alt man klarer å tenke på er "jeg må kunne dette, men jeg klarer det ikke". Det beste rådet jeg kan gi er å prøve å kartlegge noe viktig innhold som du tror du kan komme til å bli spurt om. Alt klarer du ikke, men noe bør feste seg. Spør deg selv eller få noen til å hjelpe deg. Først svarer du ved hjelp av notatene dine, så holder du på til du etter hvert kan svare mer og mer uten å se på notatene dine. Etter min erfaring er de fleste sensorer "nå for tiden" faktisk ute etter å la folk vise hva de kan, ikke etter å "ta" noen, slik det kunne virke før. Ellers er jo memoreringsteknikker verdt et forsøk, prøv å knytte temaene opp til hva som helst, alfabetet, farger, sangtekster o.l. Og ta pauser innimellom der du gjør noe helt annet, gå en tur o.l. Lykke til!

Anonymkode: 477d9...e3c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du skriver, de forstår ikke hvordan det er, men så vil de støtte. og kommer med disse ordene. Slike ord som at det ordner seg nok osv, er svært frustrerende å høre, når man virkelig føler det annerledes. Det er noe med å bli møtt der du er akkurat nå og bli sett og hørt på det. Men situasjonen er jo der nå at du forbereder deg det lille du makter, og så får det gå som det går. Du vet bakgrunn for din situasjon, og du vet at du har gjort ditt beste da ut i fra denne! :) Tenk på, hva er det verste som kan skje, dersom det går rett til pip? Det er alltid mulighet for å ta opp en eksamen på nytt, dersom man ønsker å gå videre med et bedre resultat! Hva slags eksamen er dette? Det er ganske vesentlig for råd! Om du ikke vil si fagområde, kan du nevne om det er på ungdomsskole, videregående, eller høyskole? Er det tverrfaglig, så kan du lett pense deg over og inn på andre ting du godt (eller bedre) for eksempel, og er det litt langt fra det du skulle prate om, så kan du begrunne det med at du har valgt å ha fokus på dette fordi det er viktig for deg, at pensumet er så stort evt bredt, at du har valgt ut det du ønsker å fokusere på, eller noe slikt. Det har mye å si hvordan man ordlegger seg rundt det man prater om, dersom man velger å ta en stikkvei ut fra spørsmålet! Snakker av erfaring, det kan gi deg stort pluss for refleksjon, fokus og svar og begrunnelse. Kan være at du ikke får pluss for det også, men at du i det miste slipper trekk. Verste fall blir det trekk. Men da har du i alle fall forsøkt! Det viktige er at du kan fremvise noe du kan! Sensor og lærer ønsker å få frem det beste i elever/studenter, og merker det at du står fast hinter de til du klarer å fortelle noe, eller bytter spørsmål! Derfor kan du garantert klare å gjennomfører dette, og så får du tenke at det går som det går, og at du har prøvd det du kan ut i fra situasjonen! :) Siden du ikke har fått med så mye undervisning, ville jeg satset på å kunne notater godt, og penset inn på noe derfra. Har du bøker med temaer, der rammer er uthevede i farger eller skrift, ville jeg satset på å prøve å lære dette også. Er det mange temaer, plukk ut essensen under hver overskrift. Som sagt vanskelig å gi tips, når en ikke vet fag eller skoletrinn. Du må bare senke kravene til deg seg nå, og ta det som en oppgave, glem eksamensfaktoren nå! Jeg heier på deg! :) :hjerte:

• Liker 1
Skrevet

Heier også:danse:

Anonymkode: 77eb0...4b3

Skrevet

Hva slags fag eller tema er det? 

Skrevet

Tusen takk for svar, det hjelper litt på. Eksamenen er på høgskolenivå og innenfor engelskfaget. Jeg har ikke snakket engelsk på lenge, så det er også noe som gjør meg litt nervøs. Da jeg egentlig skulle ta eksamen hadde jeg jo jobbet i kollokviegruppe og snakket mye engelsk, men det er jo en stund siden.  

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon som deg. Det er helt uutholdelig, og man er i en posisjon der man ikke kan tenke seg at dette er overkommelig. Det er noe dritt, og det skjønner jeg. Det er helt forståelig at redusert lesing som følge av sykdom også er en stor stressfaktor. 

Masse lykke til med eksamenen og de siste forberedelsene. Jeg heier på deg! Stol på notatene du allerede har og stol på deg selv på eksamensdagen. Det sistnevnte gjorde ikke jeg, og det holdte nesten på å felle meg. 

Dette er kjipt. Det eneste positive i dette er når du er ferdig.

Anonymkode: a5b84...28a

Skrevet (endret)

Feil tråd

Endret av ArtyFarty

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...