Gå til innhold

Melonkjerner - fuglemat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg soiser endel meloner og kjernene går som regel i søpla. Nå lurer jeg på om jeg kan bruke de til fuglemat eller noe? 

Fuglemat, eller spise det selv? :klo:

Anonymkode: be85e...2d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

#spiser

Beklager skriveleifer :)

Skrevet

Du kan vaske og tørke dem, riste dem med olje og salt og spise dem som snacks. 

Om du prøver å legge noen av dem ut til fuglene finner du nok fort ut om de vil ha dem eller ikke. :) (Men da må de selvsagt ikke være saltet.)

Anonymkode: 383a5...ca4

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan vaske og tørke dem, riste dem med olje og salt og spise dem som snacks. 

Om du prøver å legge noen av dem ut til fuglene finner du nok fort ut om de vil ha dem eller ikke. :) (Men da må de selvsagt ikke være saltet.)

Anonymkode: 383a5...ca4

Men er det godt?

Tenkte hvertfall prøve, liker ikke å kaste når det kan brukes/spises.

Skrevet

Melonkjerner? Kan ikke forestille meg at det skulle være noe å hverken spise selv eller gi fuglene. Gresskarkjerner f.eks. er noe annet. De er gode å spise for folk og fugler. 

Skrevet
14 timer siden, onyx skrev:

Melonkjerner? Kan ikke forestille meg at det skulle være noe å hverken spise selv eller gi fuglene. Gresskarkjerner f.eks. er noe annet. De er gode å spise for folk og fugler. 

Men er det stor forskjell på gresskar og melonkjerner da? Er jo nesten samme frukt/grønnsak.

Skrevet

Hvilke meloner er det snakk om?

Skrevet
På 12.12.2016 den 7.57, Bergtatt skrev:

Hvilke meloner er det snakk om?

Cantaloupe, oel de sapo og den gule typen. Alle har ganske bra med kjerner, så syns de kunne passet som fuglemat.

Skrevet (endret)

Jeg googlet på engelsk, og i følge dette forumet er det iallefall trygt for fugler å spise de. Så da er det iallefall ikke farlig å legge de ut til fuglene. Det verste som skjer er jo at de ikke er interesserte, og da er det jo bare å fjerne de etter noen dager, hvis det virker som de ikke liker det. :) (Går ut ifra at du mener utefugler, og ikke en fugl som du har som kjæledyr? Uansett så har det sikkert ikke noe å si.)

Du kan også prøve å spise de selv, forresten. Link her.

Endret av PaperFlower
Skrevet

Melonkjerner er både godt og spiselig. :opplyser: 

noen typer er bedre enn andre, men du vet jo ikke før du har forsøkt.

Dersom du vil prøve: ta dem ut og skyld sånn noenlunde melon-goopet av dem. Tørk av vannet. Ha i stekepanne med salt og olje. Stek på middels-svak varme til de er sprø utenpå og smaker godt. :jepp:

Du kan også bare kjøre dem i en kjøkkenmaskin/kvern og bruke dem til melonkjerne-mel som du så tilsetter brød e,l. De selger slikt svindyrt på helsekost. Hvorfor? Fordi mesteparten av næringen i melon ironisk nok sitter i frøene som vi kaster i bosset. :ler: 

Anonymkode: c0240...36d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...