Gjest Iramsk Skrevet 11. desember 2016 #1 Skrevet 11. desember 2016 Er det sånn at alle koser seg i en barselgruppe, eller føler noen seg skikkelig utilpass? I min første barselgruppe følte jeg meg skikkelig annerledes, alle de andre hadde fokus på utstyr og merker, mens jeg ikke var der i det hele tatt. I gruppa jeg er med i nå er alle mye mer avslappet, og vi snakker om helt andre ting enn det. Er det fordi de fleste av oss er annengangsmammaer i denne gruppa? Har man flere "regler" og er generelt mer opptatt av at alt skal være "riktig" med nummer 1? Anyone?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #2 Skrevet 11. desember 2016 Ikke direkte negativ erfaring, men følte ikke at jeg passet inn i gruppa. Så jeg slutta å møte de. Anonymkode: 81083...0f0
Gjest Iramsk Skrevet 11. desember 2016 #3 Skrevet 11. desember 2016 Hva var det som gjorde at du følte at du ikke passet inn, da? Noe spes?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #4 Skrevet 11. desember 2016 Syns ikke barselgruppen var kos i det hele tatt, så jeg droppet ut. Jeg havnet i en liten gruppe med førstegangsmødre som alle var veldig opptatt av å avslutte amming og introdusere fast føde tidligst mulig, de bittesmå babyene skulle sove (aleine, selvsagt) gjennom natten og måtte for all del ikke "skjemmes bort". Enormt fokus på utstyr og stæsj. Jeg var andregangs og, eh, noget mer avslappet og mye mer TiO-orientert. Anonymkode: 4ee13...268 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #5 Skrevet 11. desember 2016 I gruppa mi var det om å gjøre å være mest perfekt... alltid snakk om hvor mye de hadde vasket, hva de hadde bakt, fancy middager de laget for sin mann etc. Følte meg alltid utilstrekkelig, og det holdt på å ta tabbe på meg. Hadde kolikkbarn så hadde ikke tid til noe annet enn å bære omtrent! Tror jeg deltok på 3-4 treff før jeg kutta ut hele greia Anonymkode: 815d0...bcf
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #6 Skrevet 11. desember 2016 Kommer jo helt an på hvem man havner på gruppe med, det er jo rett og slett random damer som settes sammen på en gruppe. Var heldig med min, vi koste oss masse og kunne snakke åpent og ærlig, ingen prøvde være "perfekte" osv. Så jeg trivdes veldig godt i gruppa mi. Hvem jeg havner med neste gang vet jeg ikke, men om kjemien ikke stemmer så lar jeg bare være å delta tenker jeg. Ser ikke poenget i å henge med en gjeng jeg ikke har kjemi med. Anonymkode: 40365...3f2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #7 Skrevet 11. desember 2016 Jeg har vært heldig med alle mine tre grupper, og vi har gjerne møttes flere ganger i uka. Det er selvfølgelig noen man har bedre kjemi med enn andre, og noen er gjerne mer opptatt av å framstå perfekt, men alt i alt har det vært fine opplevelser selv om det ikke er så mange jeg har kontakt med i ettertid. Min erfaring er at det gjerne danner seg em gjeng som trives sammen, mens de som ikke føler at de passer inn, dropper ut. Det har vært veldig lite utstyrshysteri i de gruppene jeg har vært i. Bor i en middels stor by, i en velstående bydel, men aldri opplevd noe snobberi. Anonymkode: 76b0b...0a2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #8 Skrevet 11. desember 2016 Det var mer stress enn kos for min del. Vi hadde lite tilfelles, og jeg var ikke helt meg selv, stresset med amming. Slik som det er nå så har jeg ikke kontakt med noen, selv om jeg ser de i barnehagen. Anonymkode: 24790...4d5
Louiah Skrevet 11. desember 2016 #9 Skrevet 11. desember 2016 Tja. Her i Oslo havnet jeg to ganger i gruppe med damer som bare var opptatt av kropp etter fødsel og hvordan en kunne bli str XS igjen fortest mulig, så passet ikke helt inn.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #10 Skrevet 11. desember 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: I gruppa mi var det om å gjøre å være mest perfekt... alltid snakk om hvor mye de hadde vasket, hva de hadde bakt, fancy middager de laget for sin mann etc. Følte meg alltid utilstrekkelig, og det holdt på å ta tabbe på meg. Hadde kolikkbarn så hadde ikke tid til noe annet enn å bære omtrent! Tror jeg deltok på 3-4 treff før jeg kutta ut hele greia Anonymkode: 815d0...bcf Hvorfor laget ikke mannen middag til sin kone? Anonymkode: 04aa2...669
Meij Skrevet 12. desember 2016 #11 Skrevet 12. desember 2016 Jeg var eneste "ung-mor", merket at jeg ble litt ekskludert. Bodde da i et område hvor normen var å få barn sent i livet.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #12 Skrevet 12. desember 2016 Var veldig heldig med min gruppa - passet absolutt inn, flest førstegangs og stresset men prøvde sin beste, men to erfarne andregangs mammaer var veldig godt å ha med! Amming, TIO, samme alder på alle mødre, vi passa rett og slett godt sammen. De to andregangs mødre var veldig flinke til å si at dette er bare en fase, dette går over, dette går sikkert fint og ikke stress, fikk oss andre til å stresse litt mindre. Det hjalp mye! Husker spesielt når jeg begynte å stresse med søvn fordi alle rundt meg sa at det var viktig å ha rutiner, ikke amme i søvn osv, og jeg følte at vi gjorde alt galt - så sa hun ene til meg, "det der med å ikke amme i søvn det har jeg aldri skjønt. Man slutter jo å amme engang, og man hører ikke om unger som har sluttet å amme men må fortsatt ha pupp for å sovne?" Sånn var det godt å høre fra en som hadde erfaring. Og sånn gikk det også. Dette er en barselgruppa midt i Oslo. Så ei venninne av meg ble med i barselgruppe i Asker... Flest andregangs, "alle" skryt av ungen som sov natta gjennom siden sykehus omtrent, og selvfølgelig på eget rom i egen seng. Ble mye snakk om utstyr men også baking, interiør, og invitere til seg bare for å vise hvor perfekt de hadde det hjemme. Flere som faktisk "jobbet" med interiør (blogging, fotografering, egen nettbutikk, sånn type ting), så det var viktigst. Hun passet ikke inn, følte hun, TIO, samsoving, bæring og tøybleier var et ikke-tema i hennes gruppe, babyer generelt var nesten ikke-tema.. Og ihvertfall ikke å nevne at babyen ikke sov mer enn en time i strek, og da bare med henne. Eller noe liknende problemer.. Synes det er trist at noen skal bruke barselgruppe for å skryte av seg selv, istedenfor for å støtte hverandre i det som kan bli en slitsomt og ensom tid. Men da tenker jeg, at disse har da vel ikke noe spesielt liv utenfor, og ingen andre å skryte til. Stor forskjell fra min Oslo-gruppe hvor alle var arbeidende mødre med både utdannelse og karrière på plass. Anonymkode: fcab0...403 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #13 Skrevet 12. desember 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor laget ikke mannen middag til sin kone? Anonymkode: 04aa2...669 Aner ikke.. Hos oss var vi ganske likestilt, en av oss lagde middag og den andre bar på baby - ca. annenhver dag. Men jeg følte meg utrolig uglesett for at mannen måtte hjelpe til Var alltid snakk om at de hadde vasket hele huset, klippet plenen, trent styrke og sprunget intervaller, så hadde de selvfølgelig vært på ikea, og bakt småkaker, snakket med hele slekta, besøkt bestemor på gamlehjemmet, og når mannen kom hjem lagde de selvsagt middag i 5 timer for han, og deretter fikk han massasje før han sovnet på sofaen. Ja, du skjønner tegningen. Men hos oss var det mest slik at jeg sov når baby sov pga. urolige netter, byttet bleier, ammet, bysset, ammet, byttet, bysset, spiste en brødskive og gikk på do ila. 3 minutt - bysset, byttet bærte. Når mannen endelig kom hjem parkerte jeg baby på han og begynte med middagen mens han bysset og bar på barnet. Jeg lagte som regel middag fordi jeg var så babymett (han var krevende) når mannen kom hjem at jeg holdt på å gå i spindel.. Mens disse andre hadde det så lekende lett og konkurrerte med hverandre om hvem som hadde gjort mest den dagen. Nei huff. Det skal jeg aldri være med på igjen tror jeg Vi bor på et lite sted, så det er stor fare for at det blir akkurat samme damene neste gang. Anonymkode: 815d0...bcf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå