AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #1 Skrevet 11. desember 2016 Står i et lite dilemma. Har to barn, en på 3,5 år og en som er et halvt år, og jeg tror julen må feires her hjemme hvor det bare blir dem og meg. Mannen må jobbe i julen, og har ettermiddagsvakt julaften og tidligvakt på 1. juledag. Vi har vanligvis feiret julen hos hans foreldre hvor hele familien hans er samlet (og de er en stor familie). Dette er første året siden vi ble sammen at han jobber senvakt på julaften. Her er en del familiekonflikter som jeg ikke orker å utdype, men kort fortalt så var min mann tidlig i år utro og etter jeg valgte å tilgi ble min egen mor så skuffet at hun nå plutselig har bestemt seg at det er for mye for henne å takle, så hun ønsker ikke kontakt med meg på en stund. Dermed kan vi ikke dra dit og feire julen med min familie som egentlig var planen. Jeg har en søster, men hun har huset smekkfullt på julaften så det passet seg ikke at vi kunne være med dem nå i siste lite. Jeg ønsker overhodet ikke å feire med mannens familie uten han tilstede, da noen av hans familiemedlemmer blandet seg inn i utroskapen og lenge gikk bak min rygg og drev med sladder om det. Det er ingen sure miner og avtalen er å holde en (overlegen) fred for alles skyld, men de familiemedlemmene det er snakk om har jeg ikke sett eller snakket med siden tidligere i år når alt dette var et problem. Så å dra dit uten mannen min og feire julen klarer jeg rett og slett ikke. Så da ser det ut til at det blir meg og barna hjemme i vår leilighet. Personlig har jeg ingenting i mot dette. Men er dette helt forferdelig mot barna? Mannen min mener at jeg ødelegger julen for dem om de bare skal feire med meg, at det blir veldig trist og kjedelig for dem og at julen handler om å være samlet med familie (og han har jo vokst opp med en gigantisk slekt og søskenflokk). Hva synes dere? Anonymkode: 04d99...dba
Veslefrikk Skrevet 11. desember 2016 #2 Skrevet 11. desember 2016 De er såpass små at de kommer til å være fornøyde selv om dere tre skal feire sammen. Det trenger du ikke å bekymre deg for. Tror barn i den alderen setter mer pris på en rolig feiring hjemme med mye kos og tid til å leke med gavene enn å være et sted der det er full baluba og kjas og mas. Gjør det beste ut av det og kos dere! 9
Sirah Skrevet 11. desember 2016 #3 Skrevet 11. desember 2016 2 minutter siden, Veslefrikk skrev: De er såpass små at de kommer til å være fornøyde selv om dere tre skal feire sammen. Det trenger du ikke å bekymre deg for. Tror barn i den alderen setter mer pris på en rolig feiring hjemme med mye kos og tid til å leke med gavene enn å være et sted der det er full baluba og kjas og mas. Gjør det beste ut av det og kos dere! Enig i denne. Barna er så små enda at de neppe bryr seg. Gjør det som er riktig for deg TS! 2
Daria Skrevet 11. desember 2016 #4 Skrevet 11. desember 2016 For en baby på seks måneder har sånt virkelig ingenting å si. En på 3,5 husker neppe fjorårets feiring og har generelt ikke noe stort begrep om hva jul og julefeiring er og bør være - med mindre mor sender ut veldig tydelige signaler om at noe med kvelden er feil og ikke sånn dere burde hatt det skjønner jeg ikke hvorfor hen skulle synes det er en trist feiring. Mannen din konstruerer voksen-problemer som har null betydning for så små barn. 8
skruf Skrevet 11. desember 2016 #5 Skrevet 11. desember 2016 Det burde gå helt fint Vi feirer alltid jul sammen bare vi fire, dvs mannen min, meg og jentene. Barna våre er eldre enn dine også. Det har skjedd flere ganger at mannen min har vakt på julaften og han har måttet ut på jobb både midt under julemiddagen og under pakkeåpningen. Litt stusselig er det jo, men det blir en vane på en måte. 1
LittleBabyBlue Skrevet 11. desember 2016 #6 Skrevet 11. desember 2016 4 minutter siden, Daria skrev: For en baby på seks måneder har sånt virkelig ingenting å si. En på 3,5 husker neppe fjorårets feiring og har generelt ikke noe stort begrep om hva jul og julefeiring er og bør være - med mindre mor sender ut veldig tydelige signaler om at noe med kvelden er feil og ikke sånn dere burde hatt det skjønner jeg ikke hvorfor hen skulle synes det er en trist feiring. Mannen din konstruerer voksen-problemer som har null betydning for så små barn. Dette. Tenker det vil bli skikkelig kos for barna å ha mamma for seg selv, null stress og bare få lov til å hygge seg sammen. Din mann snakker utifra sin egen dårlige samvittighet over at du nå har havnet i denne situasjonen. Eldstemann vil storkose seg, minstemann vil ikke ense at det er jul og du får en rolig kveld alene hvor du kan gjøre hva du vil, helt dramafritt. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #7 Skrevet 11. desember 2016 7 minutter siden, Daria skrev: For en baby på seks måneder har sånt virkelig ingenting å si. En på 3,5 husker neppe fjorårets feiring og har generelt ikke noe stort begrep om hva jul og julefeiring er og bør være - med mindre mor sender ut veldig tydelige signaler om at noe med kvelden er feil og ikke sånn dere burde hatt det skjønner jeg ikke hvorfor hen skulle synes det er en trist feiring. Mannen din konstruerer voksen-problemer som har null betydning for så små barn. Han mener vi må dra til hans familie siden vi ikke kan dra til min familie. At det blir trist for eldstebarnet å bare være med meg, da det koselige med julen er å være mange samlet med masse gaveåpning, julenisse og alt det vanlige. Han mener det er smålig av meg at jeg ikke kan dra til hans familie og at jeg straffer barna. Vet ikke helt hvordan jeg kan argumentere det for han på en saklig måte så han skjønner at det kan bli vel så koselig med bare meg og barna hjemme? Jeg tenkte at vi kunne spise en god julefrokost, jeg og barna og mannen. Åpne gaver før mannen drar på jobb. Så må jo jeg stå på kjøkkenet en stund og ordne med middag, da kan vi spille koselig julemusikk og eldstebarnet kan leke med noe av det vi har åpnet av gaver. Så er det middag og dessert, også kan vi åpne resten av gavene. Leke med dem og synge litt julesanger ved juletreet siden han elsker å synge, også kanskje lese litt i en julebok. Se på en koselig julefilm før liggetiden hans. Minste på et halvt år er det jo ingen fare med, er vel eldste han mener at julen blir ødelagt for. Ts Anonymkode: 04d99...dba 7
Veslefrikk Skrevet 11. desember 2016 #8 Skrevet 11. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han mener vi må dra til hans familie siden vi ikke kan dra til min familie. At det blir trist for eldstebarnet å bare være med meg, da det koselige med julen er å være mange samlet med masse gaveåpning, julenisse og alt det vanlige. Han mener det er smålig av meg at jeg ikke kan dra til hans familie og at jeg straffer barna. Vet ikke helt hvordan jeg kan argumentere det for han på en saklig måte så han skjønner at det kan bli vel så koselig med bare meg og barna hjemme? Jeg tenkte at vi kunne spise en god julefrokost, jeg og barna og mannen. Åpne gaver før mannen drar på jobb. Så må jo jeg stå på kjøkkenet en stund og ordne med middag, da kan vi spille koselig julemusikk og eldstebarnet kan leke med noe av det vi har åpnet av gaver. Så er det middag og dessert, også kan vi åpne resten av gavene. Leke med dem og synge litt julesanger ved juletreet siden han elsker å synge, også kanskje lese litt i en julebok. Se på en koselig julefilm før liggetiden hans. Minste på et halvt år er det jo ingen fare med, er vel eldste han mener at julen blir ødelagt for. Ts Anonymkode: 04d99...dba Hørest ut som en veldig god plan. Dere kommer til å få det kjempekoselig. 6
Daria Skrevet 11. desember 2016 #9 Skrevet 11. desember 2016 Hvorfor må du egentlig argumentere og overbevise ham? Han er uansett ikke hjemme, det er ikke hans julefeiring det er snakk om. Ungene er så små at det ikke spiller noen rolle for dem, det som faktisk teller her er hva du ønsker og synes er den beste løsningen. 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #10 Skrevet 11. desember 2016 Hørtes ut som du har en fin plan hvertfall! Tror ikke barna bryr seg så mye om hvor dere er, så lenge de får en fin og koselig dag. Om du ikke er komfortabel med å ta med deg barna å feire jul med mannen din sin familie uten han, skal du selvfølgelig ikke gjøre det. Forstår veldig godt at det kan bli litt rart om det har vært konflikter tidligere. Han er på jobb, og du kan dermed feire jul på den måten du ønsker med dine barn Håper dere får en fin feiring! Anonymkode: d1998...068 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #11 Skrevet 11. desember 2016 Kos deg hjemme med barna. Tror nok at dere kommer til å få en koselig jul Anonymkode: 33818...3c8 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #12 Skrevet 11. desember 2016 Vel, han burde virkelig holde seg for god til å syns at det blir en fæl feiring. Er jo hans egen feil at ting er som de er! Gjør som du vil selv. Det du har planlagt høres bra ut. En 3ring trenger ikke mer. Anonymkode: b73d5...617 2
Outlander Skrevet 11. desember 2016 #13 Skrevet 11. desember 2016 Typisk voksne å bruke barna som trakassering over den andre voksen. Barna koser seg uansett, så lenge dere gjør det koselig hjemme- og du trenger ikke å gjøre mye for dette heller. Si til han at han var smålig å være utro og sette deg i denne situasjonen og at du feirer jul akkurat som du vil, nemlig, hjemme, alene med barna. 3
Fleur Delacour Skrevet 11. desember 2016 #14 Skrevet 11. desember 2016 Støtter deg fullt ut, TS. Det som kan bli ubehagelig for 3,5-åringen er om han oppfatter at faren ikke synes dette er en bra nok julefeiring. En 3,5-åring får med seg mye og merker stemningen mellom dere. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #15 Skrevet 11. desember 2016 Så lenge ikke dere voksne gjør det til en negativ greie at du og barna feirer julaften alene, så vil det ikke bli negativt for barna heller. De er jo også enda så små at de neppe har så store formeninger om hvordan julaften skal feires. Bli hjemme med barna dine, lag en fin julaften og kos dere. Anonymkode: da9c0...276 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #16 Skrevet 11. desember 2016 Vi var riktignok tre søsken, men feiret flere ganger julaften med kun mor (far var ikke i bildet). vi pyntet bord, pyntet oss og det var meget høytidelig. Hadde det helt supert faktisk! Anonymkode: 720b2...b8c 3
MorTil2 Skrevet 11. desember 2016 #17 Skrevet 11. desember 2016 Unnskyld meg, men jeg syns mannen din høres ut som er skikkelig egoist ! Først er han utro, og du er så generøs at du tilgir han. Du har mistet kontakt med din mor pga hans utroskap. Hans familie har visst om det, og dermed også gått bak ryggen på deg. Og så kommer julen, og mannen din beskylder deg for å være smålig når du ikke ønsker å være med hans familie?? Hadde jeg vært deg , hadde jeg tatt ungene med meg og forlatt fyren !! Han høres ut som en selvsentrert type som ikke klarer å se hvordan du har det, og hva hans utroskap har medført for deg ! Herlighet - du har mistet kontakt med din egen mor ! Du viser evne til å tenke på barnas beste midt oppi alt dette. Det er flott !! Hold fast på planen din, og etter julen er over, vurder virkelig om mannen din er verdt å holde ut med ! 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #18 Skrevet 11. desember 2016 7 minutter siden, MorTil2 skrev: Unnskyld meg, men jeg syns mannen din høres ut som er skikkelig egoist ! Først er han utro, og du er så generøs at du tilgir han. Du har mistet kontakt med din mor pga hans utroskap. Hans familie har visst om det, og dermed også gått bak ryggen på deg. Og så kommer julen, og mannen din beskylder deg for å være smålig når du ikke ønsker å være med hans familie?? Hadde jeg vært deg , hadde jeg tatt ungene med meg og forlatt fyren !! Han høres ut som en selvsentrert type som ikke klarer å se hvordan du har det, og hva hans utroskap har medført for deg ! Herlighet - du har mistet kontakt med din egen mor ! Du viser evne til å tenke på barnas beste midt oppi alt dette. Det er flott !! Hold fast på planen din, og etter julen er over, vurder virkelig om mannen din er verdt å holde ut med ! Dette! Han bør være så vanvittig ydmyk, legge seg så utrolig flatt som har sveket deg på det aller groveste, tydeligvis mens du bare på HANS barn i din mage/var i barseltid med HANS barn (skjønner for øvrig moren din utrolig godt men dette spør du jo ikke om vår mening om). Han behandler deg jo som dritt igjen og igjen, hvorfor orker du dette?? Jeg er helt sikker på at du og dine to små barn får en flott julaften hjemme dere tre, men at du velger å fortsette samlivet med en slik idiot er mer enn jeg kan fatte. Anonymkode: 77b98...846 3
Arabella Skrevet 11. desember 2016 #19 Skrevet 11. desember 2016 Det kommer sikkert til å bli en fin jul for dere alle. Mine barn og jeg har feiret mange julaftener bare oss, inntil de ble voksne og dannet egne familier.
Mousj Skrevet 11. desember 2016 #20 Skrevet 11. desember 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Han mener vi må dra til hans familie siden vi ikke kan dra til min familie. At det blir trist for eldstebarnet å bare være med meg, da det koselige med julen er å være mange samlet med masse gaveåpning, julenisse og alt det vanlige. Han mener det er smålig av meg at jeg ikke kan dra til hans familie og at jeg straffer barna. Vet ikke helt hvordan jeg kan argumentere det for han på en saklig måte så han skjønner at det kan bli vel så koselig med bare meg og barna hjemme? Jeg tenkte at vi kunne spise en god julefrokost, jeg og barna og mannen. Åpne gaver før mannen drar på jobb. Så må jo jeg stå på kjøkkenet en stund og ordne med middag, da kan vi spille koselig julemusikk og eldstebarnet kan leke med noe av det vi har åpnet av gaver. Så er det middag og dessert, også kan vi åpne resten av gavene. Leke med dem og synge litt julesanger ved juletreet siden han elsker å synge, også kanskje lese litt i en julebok. Se på en koselig julefilm før liggetiden hans. Minste på et halvt år er det jo ingen fare med, er vel eldste han mener at julen blir ødelagt for. Ts Anonymkode: 04d99...dba Barn 3,5 år + baby. Mann som har vært utro, og er likevel klandrende og urimelig ovenfor deg. . Familie som er slemme i forhold til det som har skjedd. Du vet selvsagt at det er helt ok å melde seg ut av disse fryktelige alternativene. Barna er altfor små til at det betyr noe! Men den typen/ektemannen/faren/drittsekken/taperern/liteinteligente/som du har - som er utro og nå klandrende og sutrende - Han ville jeg bare lyttet ut, himlet med øynene, ønsket lykke til videre, og håpet at jeg aldri så igjen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå